
En daar houdt het goede snelwegnieuws NIET op!
Het is vandaag 14 april, wat ook wel bekend staat als ‘International Moment of Laughter Day’. Zet je grootse grijns dan maar op vanwege het volgende nieuws: we mogen vanaf vandaag, 14 april 2025, op verschillende snelwegen in Nederland weer 130 km/u rijden!
Het gaat nu nog om drie trajecten: de A7-Afsluitdijk, tussen Stevinsluizen en Lorentzsluizen, de A7 tussen de aansluiting Winschoten en de grens met Duitsland, en de A6 tussen Lelystad-Noord en de Ketelbrug. Het is de bedoeling dat voor de zomer er ook op een vierde traject, de A37 tussen knooppunt Holssloot en aansluiting Zwartemeer, 130 km/u mag worden gereden. Daar worden nu voorbereidingen voor getroffen. In totaal gaat het om 117 kilometer aan asfalt.
Vanaf wanneer mag ik 130 km/u?
Op de trajecten mag pas 130 km/u worden gereden als er daadwerkelijk borden langs de weg staan. Die worden vandaag onthuld bij de Afsluitdijk en de komende dagen geplaatst door Rijkswaterstaat. Madlener: ”We vinden het belangrijk dat het meteen duidelijk is dat je overdag 130 mag rijden. Daarom zetten we voldoende borden neer.”. Hij voegt toe dat het geen vereiste is om 130 te rijden: Overigens hóéf je niet 130 te rijden, je mag ook gewoon 100 rijden op de rechterbaan.” Inderdaad, doe dat maar op de rechterbaan.
De minister licht ook toe waarom hij dit zo belangrijk vindt. ”Rijden met de auto is belangrijk voor mensen en bedrijven. De auto biedt flexibiliteit, snelheid en comfort. Deze maatregel is onderdeel van de Actieagenda Auto met een breed pakket aan maatregelen gericht op automobiliteit en meer vrijheid voor automobilisten.”
Er kunnen meer 130-snelwegen bijkomen!
Naast het fijne feit dat je na het plaatsen van de borden overdag weer 130 mag rijden op sommige plekken in Nederland, kan er nog meer goed nieuws komen. Het ministerie stuurt aan op meer snelwegen met deze regels. De bewindslieden onderzoeken nu welke wegen een hogere maximumsnelheid kunnen krijgen. Het onderzoeken van een aantal trajecten vergroot de kans dat de maximumsnelheid op een aantal plekken snel verhoogd kan worden.
Madlener: ”Met deze trajecten zetten we een eerste stap, en houden we de vaart erin. Nu gaan we meer trajecten onder de loep nemen, om te zien waar we nog meer 130 kilometer per uur kunnen rijden. Zodra ik een inventarisatie heb, naar verwachting voor de zomer, informeer ik daarover de Tweede Kamer.”
Momenteel wordt door het ministerie onderzocht waar het verhogen van de maximumsnelheid niet leidt tot geluidsoverlast. Dat gebeurt met indicatieve berekeningen. Vervolgens wordt er berekend of er ook geen significante negatieve milieu-effecten zijn op Natura 2000-gebieden. Daar is onderzoek voor nodig.
We zullen dus nog wel even moeten wachten voordat er meer 130-snelwegen bij komen. Maar voor: met z’n alle naar de A7 en A6 om 30 km/u harder te rijden dan anders! Joehoe!
Foto: Porsche 918 Spyder Weissach Package gespot door @spotcrewda


![Man in Formule-auto op snelweg heeft vrij spel [video]](https://www.autoblog.nl/files/2022/08/formule-snelweg-432x240.jpg)


Vooral dat hele stuk op de A6 maakt veel uit.
Nou, inderdaad. Net ff gecheckt op Google Maps: afgerond naar boven is dat een stukje snelweg van ca. 11 km. De maximale theoretische tijdwinst bij een constante snelheid van 130 km/u vs. 100 km/u = 1,5 minuut. In de praktijk… een dooie mus van hooguit 30 seconden, schat ik.
Op de afsluitdijk natuurlijk wel enorm veel tijdwinst, behalve als aan het einde de sluizen open blijken te staan…. ;). De bordenmaker/plaatser vaart er wel bij.
Nou ja, enorm veel tijdwinst… op die 32,5 km scheelt dat precies 4,5 minuut.
Dat was dan ook cynisch… ;)
Dit is toch alleen om de schatkist te spekken? Als je harder rijdt, verbruik je meer benzine, zeker optrekken kost veel extra. Die brandstof is belast, dus dat geld gaat naar de schatkist. Tijdwinst is nog minder dan een verkeerslicht dat je mee of tegen hebt.
Of het zin heeft wel of niet maakt toch weinig uit. Het rijd gewoon lekkerder, en helemaal op het saaie wegen net van Nederland.
Uhm, op die kleine prutstukjes? Denk dat de winst wordt gezien als een afrondingsfout…
Nee hoor, dit is na bijna een jaar ‘regeren’ zo’n beetje de enige belofte in het regeerakkoord die is ingelost: ‘130 waar het kan’. Dat dat bij elkaar maar 86 km bleek te zijn, konden ze toen ook nog niet weten natuurlijk *kuch*
Een vrij ver van m’n bed show, al zal de Afsluitdijk misschien nog wel eens van pas komen. Maar Oost Groningen wordt zo wel aantrekkelijker, wie weet helpt ‘t om het imago van die regio wat op te poetsen. Men schijnt dat te kunnen gebruiken 🙂
Er kunnen meer snelwegen bijkomen.. volgensmij word er overal al massaal 130kmh gereden overdag😅
Ik pendel dagelijks over de A12 en A18 en dat valt, zeker op de A12, reuze mee want domweg ’te druk’.
Inderdaad. Als je op de A1 wel netjes 100 en een beetje rijdt dan wordt je ingehaald bij de vleet en de meesten hebben geen blauw zwaailicht…
Als de schatkist aangevuld moet worden is meer flitsen een snelle oplossing.
Op de cruise 100kmh. Je wordt links en bijna rechts ingehaald. Om mee te rijden met verkeer is 115 de norm… dus die 130 vervuiling, lawaai erc valt wel mee.
Die vervuiling en lawaai valt niet mee maar het kan de mensen in de te snel rijdende auto’s gewoon niet schelen.
Symboolpolitiek van de bovenste plank…
Staan 2 wegen in het noorden naar de grens met Duitsland tussen waar 130 in de praktijk meestal al geen probleem is. Als het een beetje meezit kun je bij de grens dan ook nog de marechaussee auto van Faber zien; nog zo’n mooi stukje symboolpolitiek waar helemaal niemand iets mee opschiet.