• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Vanaf nu mag je hier in Nederland de hele dag 130 km/u rijden!

Auteur: Bas Leesberg, gepost 14 april 2025 om 08:38 – 15 Reacties

En daar houdt het goede snelwegnieuws NIET op!

Het is vandaag 14 april, wat ook wel bekend staat als ‘International Moment of Laughter Day’. Zet je grootse grijns dan maar op vanwege het volgende nieuws: we mogen vanaf vandaag, 14 april 2025, op verschillende snelwegen in Nederland weer 130 km/u rijden!

Het gaat nu nog om drie trajecten: de A7-Afsluitdijk, tussen Stevinsluizen en Lorentzsluizen, de A7 tussen de aansluiting Winschoten en de grens met Duitsland, en de A6 tussen Lelystad-Noord en de Ketelbrug. Het is de bedoeling dat voor de zomer er ook op een vierde traject, de A37 tussen knooppunt Holssloot en aansluiting Zwartemeer, 130 km/u mag worden gereden. Daar worden nu voorbereidingen voor getroffen. In totaal gaat het om 117 kilometer aan asfalt.

Vanaf wanneer mag ik 130 km/u?

Op de trajecten mag pas 130 km/u worden gereden als er daadwerkelijk borden langs de weg staan. Die worden vandaag onthuld bij de Afsluitdijk en de komende dagen geplaatst door Rijkswaterstaat. Madlener: ”We vinden het belangrijk dat het meteen duidelijk is dat je overdag 130 mag rijden. Daarom zetten we voldoende borden neer.”. Hij voegt toe dat het geen vereiste is om 130 te rijden: Overigens hóéf je niet 130 te rijden, je mag ook gewoon 100 rijden op de rechterbaan.” Inderdaad, doe dat maar op de rechterbaan.

De minister licht ook toe waarom hij dit zo belangrijk vindt. ”Rijden met de auto is belangrijk voor mensen en bedrijven. De auto biedt flexibiliteit, snelheid en comfort. Deze maatregel is onderdeel van de Actieagenda Auto met een breed pakket aan maatregelen gericht op automobiliteit en meer vrijheid voor automobilisten.”

Er kunnen meer 130-snelwegen bijkomen!

Naast het fijne feit dat je na het plaatsen van de borden overdag weer 130 mag rijden op sommige plekken in Nederland, kan er nog meer goed nieuws komen. Het ministerie stuurt aan op meer snelwegen met deze regels. De bewindslieden onderzoeken nu welke wegen een hogere maximumsnelheid kunnen krijgen. Het onderzoeken van een aantal trajecten vergroot de kans dat de maximumsnelheid op een aantal plekken snel verhoogd kan worden.

Madlener: ”Met deze trajecten zetten we een eerste stap, en houden we de vaart erin. Nu gaan we meer trajecten onder de loep nemen, om te zien waar we nog meer 130 kilometer per uur kunnen rijden. Zodra ik een inventarisatie heb, naar verwachting voor de zomer, informeer ik daarover de Tweede Kamer.”

Momenteel wordt door het ministerie onderzocht waar het verhogen van de maximumsnelheid niet leidt tot geluidsoverlast. Dat gebeurt met indicatieve berekeningen. Vervolgens wordt er berekend of er ook geen significante negatieve milieu-effecten zijn op Natura 2000-gebieden. Daar is onderzoek voor nodig.

We zullen dus nog wel even moeten wachten voordat er meer 130-snelwegen bij komen. Maar voor: met z’n alle naar de A7 en A6 om 30 km/u harder te rijden dan anders! Joehoe!

Foto: Porsche 918 Spyder Weissach Package gespot door @spotcrewda

Ook interessant!

  • Snelheid 130 km/u overdag kan maar op 1 weg
  • Man in Formule-auto op snelweg heeft vrij spel [video]
    Toch geen 130 km/u in Nederland: "Het kan nergens"
  • Officieel: we mogen weer 130 rijden!
  • We mogen GEEN 130 rijden: boeren krijgen voorrang!

Nieuwste artikelen

  • Goedkoopste Nissan GT-R R35 ter wereld heeft een nadeel
  • Huh? Keert dan alsnog deze leuke sportauto terug?
  • BMW onthult wat NOOIT achter een betaalmuur gaat komen
  • Deze auto’s worden volgend jaar helaas geen youngtimer
FacebookTweetPinLinkedIn

130, Barry-Madlener, maximumsnelheid, snelheid, snelweg

Vorig bericht: « Grootste automerk ter wereld scoort ”ongewoon slecht” in betrouwbaarheidstest
Volgend bericht: Mercedes verandert stiekem het logo: dit is er veranderd »

Lees Interacties

Reacties

  1. crashingduke zegt

    14 april 2025 om 09:08

    Vooral dat hele stuk op de A6 maakt veel uit.

    Login om te reageren
    • Robert zegt

      14 april 2025 om 09:21

      Nou, inderdaad. Net ff gecheckt op Google Maps: afgerond naar boven is dat een stukje snelweg van ca. 11 km. De maximale theoretische tijdwinst bij een constante snelheid van 130 km/u vs. 100 km/u = 1,5 minuut. In de praktijk… een dooie mus van hooguit 30 seconden, schat ik.

      Login om te reageren
      • 540ix zegt

        14 april 2025 om 09:57

        Op de afsluitdijk natuurlijk wel enorm veel tijdwinst, behalve als aan het einde de sluizen open blijken te staan…. ;). De bordenmaker/plaatser vaart er wel bij.

        Login om te reageren
        • potver7 zegt

          14 april 2025 om 10:20

          Nou ja, enorm veel tijdwinst… op die 32,5 km scheelt dat precies 4,5 minuut.

          Login om te reageren
          • 540ix zegt

            14 april 2025 om 11:21

            Dat was dan ook cynisch… ;)

            Login om te reageren
  2. leefvrij zegt

    14 april 2025 om 09:43

    Dit is toch alleen om de schatkist te spekken? Als je harder rijdt, verbruik je meer benzine, zeker optrekken kost veel extra. Die brandstof is belast, dus dat geld gaat naar de schatkist. Tijdwinst is nog minder dan een verkeerslicht dat je mee of tegen hebt.

    Login om te reageren
    • kennone zegt

      14 april 2025 om 10:13

      Of het zin heeft wel of niet maakt toch weinig uit. Het rijd gewoon lekkerder, en helemaal op het saaie wegen net van Nederland.

      Login om te reageren
    • potver7 zegt

      14 april 2025 om 14:02

      Uhm, op die kleine prutstukjes? Denk dat de winst wordt gezien als een afrondingsfout…

      Nee hoor, dit is na bijna een jaar ‘regeren’ zo’n beetje de enige belofte in het regeerakkoord die is ingelost: ‘130 waar het kan’. Dat dat bij elkaar maar 86 km bleek te zijn, konden ze toen ook nog niet weten natuurlijk *kuch*

      Login om te reageren
  3. kniesoor zegt

    14 april 2025 om 09:50

    Een vrij ver van m’n bed show, al zal de Afsluitdijk misschien nog wel eens van pas komen. Maar Oost Groningen wordt zo wel aantrekkelijker, wie weet helpt ‘t om het imago van die regio wat op te poetsen. Men schijnt dat te kunnen gebruiken 🙂

    Login om te reageren
  4. kennone zegt

    14 april 2025 om 10:11

    Er kunnen meer snelwegen bijkomen.. volgensmij word er overal al massaal 130kmh gereden overdag😅

    Login om te reageren
    • Robert zegt

      14 april 2025 om 10:41

      Ik pendel dagelijks over de A12 en A18 en dat valt, zeker op de A12, reuze mee want domweg ’te druk’.

      Login om te reageren
    • mashell zegt

      14 april 2025 om 18:06

      Inderdaad. Als je op de A1 wel netjes 100 en een beetje rijdt dan wordt je ingehaald bij de vleet en de meesten hebben geen blauw zwaailicht…
      Als de schatkist aangevuld moet worden is meer flitsen een snelle oplossing.

      Login om te reageren
  5. Roskampies zegt

    14 april 2025 om 20:12

    Op de cruise 100kmh. Je wordt links en bijna rechts ingehaald. Om mee te rijden met verkeer is 115 de norm… dus die 130 vervuiling, lawaai erc valt wel mee.

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      14 april 2025 om 21:50

      Die vervuiling en lawaai valt niet mee maar het kan de mensen in de te snel rijdende auto’s gewoon niet schelen.

      Login om te reageren
  6. marcus zegt

    14 april 2025 om 20:31

    Symboolpolitiek van de bovenste plank…

    Staan 2 wegen in het noorden naar de grens met Duitsland tussen waar 130 in de praktijk meestal al geen probleem is. Als het een beetje meezit kun je bij de grens dan ook nog de marechaussee auto van Faber zien; nog zo’n mooi stukje symboolpolitiek waar helemaal niemand iets mee opschiet.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North