
Dit soort berichten wil je liever niet schrijven. Of lezen.
We houden allemaal van auto’s op Autoblog. We houden zeker van auto’s met aansprekende prestaties. We hebben allemaal wel iets te diep het gaspedaal ingetrapt. En hoe enerverend is het als een ander mee doet. Echter, voor competitie doeleinden is de straat absoluut niet geschikt.
Dat werd pijnlijk duidelijk in Heerhugowaard. Daar werd een meisje geschept door een auto, zo meldt De Telegraaf. Zij reed op de fiets en werd aangereden door een auto. De politie heeft niet alleen de bestuurder van de desbetreffende auto aangehouden, maar ook nog een andere bestuurder van een andere auto.
Het ongeluk vond namelijk plaats op de Westtangent. De Westtangent in Heerhugowaard is een lange weg, bestaande uit vier rijbanen, onderbroken door kruispunten met verkeerslichten. In de latere uurtjes schijnt het een populaire locatie te zijn voor straatraces.
De politie is nog aan het onderzoeken wat de toedracht is van het ongeluk. De beide automobilisten die zijn aangehouden, hebben niet alleen hun rijbewijzen moeten inleveren, maar ook hun telefoons. Ondanks dat de ambulance snel ter plekke was, heeft het niet mogen baten. Het meisje overleed ter plekke aan haar verwondingen.
Fotocredit: screenshot via Google Maps
Bizar en onbegrijpelijk…. Opsluiten en nooit meer aan het verkeer mee laten doen. We rijden allemaal wel eens iets te hard maar slagen er zelden in om iemand dood te rijden…
@danivdengel: is gauw gebeurd hoor
@danivdengel: “We” hier op autoblog zijn exceptioneel goede rijders. Echte petrolheads. Die hun auto in iedere situatie de baas is en alles beter kunnen inschatten dan de rest. “We” zijn über- bestuurders..
@pa045: Uber bestuurders komen anders ook niet als al te veilig in het nieuws de laatste tijd..
@weetikveel: Jij weet niet veel.. Über als in übermensch.
@pa045: en als in überstuur. ? Maar inderdaad. Gelukkig kan elke ABer zijn auto in elke situatie de baas. ?
@danivdengel: opsluiten en nooit meer het verkeer op?
Dude, we leven in Nederland hé?! Niet in Amerika of Frankrijk.
Als je een politie agent hier voor homo uitmaakt krijg je een aai met een knuppel of pepperspray in je porem. Daar mag je van geluk spreken dat je het heelhuids van af brengt.
We leven in een land waar een handleiding kinderverkrachting niet eens verboden kan worden laat staan iemand levenslang uit het verkeer houden.
@tanzanitef30n: Hoe kan je nu boos worden op iemand met een slechte gay-dar?
@danivdengel: Misschien reed te bestuurder wel helemaal niet te hard of iets te hard. Misschien fietste het meisje wel door rood op het laatste moment. Alhoewel dit erg schofterig is om te zeggen, er zijn alleen maar verliezers en onderzoek moet uitwijzen wat de oorzaak was. Indien het inderdaad zo is, jep flink straffen.
@danivdengel: “we rijden allemaal wel eens te hard”.
Vraag 1: u werkt bij de politie en heeft van elk mens op deze aardbol een of meerdere snelheidsovertreding vastgesteld?
Vraag 2: u vindt het fijn om voor anderen te spreken?
@erik2907: Dit is waar jij je druk over maakt na het lezen van dit topic?
@rikus: ja, onder het motto ‘praat voor je zelf en laat anderen er buiten’. Uiteraard is het triest dat een meisje van 15 jaar om het leven komt. Van de andere kant, wat doet leeftijd er toe? Er zijn genoeg mensen in elke leeftijdscategorie die door het verkeer om het leven komen in de wereld waaraan geen enkel stukje tekst over geschreven wordt.
@erik2907: je hebt duidelijk geen kind(er)…
@hooesi: voor mij een weet, voor jou een raadsel.
@erik2907: vraag 1, bent u in staat om reacties in de context te begrijpen? Vraag 2: wat zou deze persoon in hemelsnaam toch bedoelen en zou ’t misschien op meerdere manieren gelezen/geïnterpreteerd kunnen worden?? ?
@drdre1:
Vraag 1: in dit geval is het geen context, het woord ‘we’ is een stevig statement.
Vraag 2: dan zul je een beter stuk dienen te schrijven zodat het taalkundig op orde is opdat er geen speld tussen te krijgen is en niet voor tweeërlei uitleg vatbaar is.
@erik2907: nee, dat nou het mooie. Dat hoeft niet. Fijne dag.
Dit artikel is geschreven alsof de straatrace al bewezen is. Beetje jammer.
@pielemuis:
1. In de kop staat ‘vermoedelijk’
2. Het ‘schijnt’ een populaire plek te zijn voor straatraces.
3. De politie is de ware toedracht nog ‘aan het onderzoeken’.
Naar mijn mening is het NIET geschreven alsof het al bewezen is. Vandaar de zorgvuldig gekozen bewoordingen.
Als er meer duidelijk is over de kwestie zullen wij daar bericht van maken in een nieuw artikel of in een update.
@willeme: “Dat werd pijnlijk duidelijk in Heerhugowaard.” Verwijzend naar de inleiding waarin staat dat de straat niet voor competitiedoeleinden geschikt is.
Dezelfde inleiding waarin gehint is op een straatrace, nog voor het artikel begint. Dan kan je mijn inziens je niet verschuilen achter woorden zoals “vermoedelijk” en “schijnt” dan krijg je zo’n zelfde geruchten journalistiek als de Telegraaf.
Maargoed, meningen mogen verschillen.
@pielemuis: Uiteraard wordt er gehint op een straatrace. Het heeft er grote schijn van. Dat is niet te ontkennen. Omdat het niet bewezen is, wordt dat duidelijk aangegeven. D
Mocht blijken dat het niet het geval is, zullen wij dat uiteraard verwerken als update of melden een nieuw artikel. Andersom zal dat uiteraard ook gebeuren.
@pielemuis: de beste porsche cayenne Reed ruim 150 km/h op het moment van aanrijding, met de BMW er vlak achter. Maar het was geen straatrace!! ?
@pielemuis: “vermoedelijk” is the magic word
@pielemuis: de enige juiste reactie op dit artikel. 1.
@pielemuis: dat er twee bestuurders van twee wagens zijn aangehouden is natuurlijk wel een heel sterke aanwijzing in die richting. Dan is vermoelijke straatrace niet teveel geroepen. Het is niet dat de “goede naam” van straatracers hiermee beschadigt wordt.
Da’s een stomp in de maag voor haar ouders, familie en vrienden. Niet op de zaken vooruit lopen of het al dan niet een straatrace zou zijn geweest. Niettemin is er erg veel verdriet in Heerhugowaard e.o. :(
@joejojo2012: Misschien een verkeerde uitdrukking van mijn kant. Ik wens de nabestaanden veel sterkte.
@joejojo2012: een straatrace is ook nogal moeilijk te bewijzen schijnt, getuige het bekende proces in Loosdrecht.
@joejojo2012: snap dat het een vervelende situatie is maar aan de andere kant wat doet een meisje van 12 snachts op de weg?
@gove: nou, dit is een vrij land en daar mag jij zelfs je stompzinnige vragen stellen.
@gove: 15
@gove: ze was 15 maar goed.
@gove: Dus als het een vrouw van 20 was, was het in orde geweest?
@gove: Wat is je punt? Dat mensen die zich op tijdstippen buiten wagen waar jij je wenkbrauwen bij optrekt, willens en wetens het risico nemen om doodgereden te worden en dan ook eigenlijk niet moeten zeuren als dat dan ook gebeurt?
-edit: nutteloze bijdrage-
@gove: het meisje was 15 en fietste van die kermis die avond naar huis.. Wat een walgelijke opmerking maak je zeg
Dit is ook een hele rare weg. Is een heel brede vierbaans weg waar je maar 50km/h. Dit ‘voelt’ daar heel als heel langzaam aan maar om de haverklap heb je stoplichten dus dat maakt het een logische snelheid.
Héél veel mensen rijden daar te hard. Alle afslagen liggende aan de Westtangent zijn net zo chaotisch.
Bovenstaande praat natuurlijk het houden van een straatrace nooit goed.
@SpeedGeek: Trajectcontrole 50km/u invoeren, probleem opgelost
@theblazerunner: Help ze anders even aan het idee. Waarom gaan we niet iedereen volgen met gps en je boete automatisch thuis krijgen.
@theblazerunner: Trajectcontrole met daartussen stoplichten? Kan je nog steeds straatraces houden.
@SpeedGeek: Ik denk dat als ze daar een groene golf zouden invoeren het een hoop helpt. Ik weet van mijzelf dat ik dan gewoon 50 zou gaan rijden, harder heeft toch compleet geen zin.
@carfreakjim: vroeger was dat er ook, toen mocht je 70.
Wat heb je toch verschrikkelijk domme mensen. Straatrace is natuurlijk nooit goed. Maar als je dan de verleiding niet kan weerstaan, zorg er dan op zijn minst voor om een geschikte locatie uit te zoeken. Je gaat verdomme toch niet vol racen op een weg met meerdere kruis punten waar ook fietsers oversteken en een woonwijk naast bevindt. Ik rijd er zelf vaak, en rijd ook niet altijd netjes de toegestane snelheid daar, maar ik zal nooit vol gas een kruispunt naderen.
@carfreakjim: Zeg Jim, het is allemaal nog niet bewezen. Het arme meisje werd geschept door een auto. Ze moeten nog onderzoeken of er wel een race werd gehouden. Dit is gewoon een typische Telegraaf kop en tekst.
@viezefreddyw: Heb je de foto’s van de auto’s gezien? Zijn wel typische opskeerkapselauto’s om het maar even zo te benoemen. We wachten het af.
@techniekmeneer: Oh top ik zal mijn 58 jarige vader even vertellen dat hij een ‘opskeerkapsel’ moet nemen.
@techniekmeneer: ik niet, wat voor auto’s waren het?
@str8six: Eerste generatie Cayenne en 5-serie e60. De Cayenne heeft het slachtoffer geraakt.
@techniekmeneer: Een wat oudere Cayenne en een Bangle-BMW 5 serie. Beide zonder rare accessoires, zo te zien. Hier in de Parel aan de Maas rijder de opscheerderTs ook wel in dat soort auto’s, maar die zijn dan meestal “opgeleukt” met allerlei goedkope prullaria en veel te brede flutvelgen.
@viezefreddyw: Heb je ook wel gelijk in, maar als je de schade aan de porsche ziet en de schade aan de fiets is het met een behoorlijke gang gegaan. Je rijd een fiets niet zomaar even doormidden. Al moet een snelheid van 50 natuurlijk ook niet onderschat worden, dat is eigenlijk ook al een rotgang.
@viezefreddyw: de beste Porsche Reed haar met iets meer dan 150km/h uur waar je 50 mag.. Maar nee hoor, het is geen straatrace!!!!!!! ?
@joost1234: Ik heb een aantal artikelen gelezen over dit trieste ongeluk en nergens heb ik kunnen lezen dat deze snelheden gereden zouden zijn. Hoe kan ik het dan weten, mijn beste? Men moet echt stoppen met zo snel conclusies trekken zonder enige informatie of dat ze er daadwerkelijk zelf bij zijn geweest.
Word weer zo,n verhaal van 2 jaar rijontzegging en 200 uur taakstraf.
@toyotavenray: Is nog helemaal niets bewezen. Hangt van geruchten en vermoedens aan elkaar.
@toyotavenray: In Duitsland zijn inmiddels twee straatracers, die iemand hebben dood gereden, voor moord veroordeeld.
@bmwfe: moord of doodslag?
@toyotavenray: Kan gewoon 9 jaar op staan volgens de wegenverkeerswet hoor.
@reistje: ja in het buitenland zeker. Herkent iemand het verhaal nog van de dronken man van Poolse afkomst in Meijel. Die kreeg een rijontzegging en 200 uur taakstraf. Maar die reed er 3 dood. Ik vind dat het rechtssysteem niet klopt in Nederland.
@toyotavenray: het rechtssysteem klopt juist voortreffelijk. Wat niet klopt is dat mensen het oordelen niet aan de professionals, de rechters, over laten. Die rechters wegen alle aspecten tegen elkaar af. En beredeneren niet zoals de Telegraaf reaguurder, ooh een Pool, die zal wel dronken geweest zijn, dan past alleen drie keer levenslang.
@mashell: ah, hetzelfde soort rechter die een gewelddadige verkrachter van 22 onder jeugdrecht veroordeelt omdat hij ‘geestelijk een lichte achterstand had’. Laat me niet lachen…
Onlangs een soortgelijk verhaal gehoord waarbij er weliswaar geen straatrace was maar een achtervolging van een voertuig door de politie. De voortvluchtige reed het fietspad op in de hoop de politie af te schudden, waar op dat moment een collega fietsende was. Die zag het allemaal gebeuren, sprong van zn fiets maar werd alsnog geschept en klapte daarna vol met zn schedel op de straat. Politie dacht dat hij dood was. Wonderlijk genoeg leeft hij nog; maakt het, naar omstandigheden, goed maar zal zeker nog weken, als niet maanden moeten herstellen. Had ongetwijfeld ook voorkomen kunnen worden maar dat is achteraf altijd makkelijk praten.
@ghost: gelukkig heeft hij/zij het overleefd, en is de dader opgepakt. Wat ik vaak zo schrijnend vind, is de lage straffen voor het toebrengen van permanent letsel of iemand doodrijden.
@mikje90: nu.nl beweert anders dat het slachtoffer is overleden op woensdag avond.
@speedgeek: Whoops, dit hoorde ik hier helemaal niet plaatsen. Mijn fout, bovenstaande reactie en deze kunnen ongeldig worden verklaard gheghee
@mikje90: dat de dader is gepakt is niet zo helaas, die is doorgereden en de politie gestopt voor die collega..anders was ie er ws nu niet meer..
“We houden allemaal van auto’s op Autoblog. We houden zeker van auto’s met aansprekende prestaties. We hebben allemaal wel iets te diep het gaspedaal ingetrapt. En hoe enerverend is het als een ander mee doet. Echter, voor competitie doeleinden is de straat niet absoluut geschikt.”
En toch zijn jullie onderdeel van het probleem met die belachelijke 0-100 filmpjes hier steeds op AB en AJ
@gebruikersnaam3: dit is autoblog hé. AUTOblog.
@gebruikersnaam3: er is een diep onuitgesproken gedachte dat ieder zelf kan uitmaken wat gepast is en wat niet. Sommigen kunnen dat onderscheid overduidelijk niet maken. Zo ook vind ik menig AB of (te veel) YT filmpjes ongepast, omdat men vol doorjast ondanks tegenliggers/zijstraten/opritten/fietser die men soms op slechts een armlengte voorbijvliegt met enorme snelheidsverschillen. Ik zal wat meer mij best doen dat even te laten weten in de respectievelijke comments, als mede petrolhead.
@onehp: Vanaf nu worden alle autotests van Autoblog in de Finse bossen uitgevoerd ;-)
@bara: op zich zou daar niks mis mee zijn. Maar als we het even serieus houden, dan is dat geen goed excuus. Er is een plaats en en tijd voor leuk/sneller rijden, woon je ergens waar er echt geen gepaste plaatsen zijn, zoek dan een circuit op.
Anders is het leuke met veel vermogen dat je op heel korte afstand, wanneer de weg even vrij is dus, je een leuke snelheid kan maken. Al helemaal leuk icm met een bocht met vrij zicht, of uit de bocht als het zicht vrij is. Als er verkeer is of andere mogelijke gevaren zichtbaar worden, remmen hebben we allemaal… (iedereen kan op het gas, de kunst is weten wanneer te remmen, geldig zowel op de openbare weg als op circuit).
@onehp: Jammer dat ik je maar 1 plusje kan geven. Voor alles is een tijd en een plaats. De kunst is om die combinatie te herkennen en er naar te handelen.
@gebruikersnaam3: de filmpjes van autoblog daargelaten is het altijd nog de verantwoordelijkheid van iedereen zelf hoe hij of zij rijdt. Ik ben zelf van het type dat het leuk vind om te weten en te vertellen dan mijn auto 230 kan maar heb nog nooit de ‘noodzaak’ gezien dit ook zelf uit te testen. Wellicht daardoor dat ik nu 2 jaar boetevrij rondrij… Diep triest van dit meisje en voor haar nabestaanden en als het inderdaad roekeloos rijgedrag is mag dit keihard aangepakt worden.
Ik moet er trouwens ook niet aan denken om in de schoenen te staan van zo’n doodrijder. Je zou het maar op je geweten hebben en een leven lang mee moeten dragen. Alleen dat al zou voor mij een gigantische ‘straf’ zijn..
@bakingmynextbenz: te vertellen dat je auto maarliefst een heuse 230 kan, maar niet gereden. Wat een interessant feestnummer moet jij zijn.
@hamerhaai: het leven kan veel makkelijker dan je je ooit zou kunnen voorstellen..
Voorop, diep, diep triest dat door een dergelijk ongeluk iemand om het leven komt. Nog weer heel veel extra als het een jong iemand betreft zoals in dit geval. Maar ik heb veel het idee dat het woord ‘straatrace’ veel verkeerd gebruikt word in de pers. Betrof dit een stoplicht-sprintje? Zoiets hebben de meeste lezers zich hier denk ik wel eens aan schuldig gemaakt. Bij een straatRACE heb ik toch een hele andere, meer Fast & Furious-achtige taferelen, beelden. Straat afgezet, in het donker etc. Ik vind het woord dit persbericht een onnodig slechte toon geven in ieder geval. Zeker omdat de ware toedracht nog onderzocht moet worden.
@numpty: niet met je eens. De entourage maakt weinig verschil, een onschuldig stoplichtsprintje tot de toegelaten snelheid en mooi uitbollen tot het volgende licht, geen probeem. Maar blijven doorjassen tot hoge snelheid om te kunnen ‘winnen’ en zodanig dat je met onaangepaste snelheid het volgende kruispunt nadert, dat is straatracen, punt. Maakt niet uit of er 0 of 1000 toeschouwers zijn.
@numpty: bij een straatrace heb ik het beeld van twee wagens die tegen elkaar racen op de openbare weg. Donkerheid, de straat afzetten, aanwezigheid van Vin Diesel of publiek is allemaal optioneel.
@numpty: Ik ben het er wel mee eens dat er een verschil zit tussen “straatracen” en een random stoplichtsprintje. Niet dat het veel uitmaakt voor het slachtoffer maar goed.
Het zal je kind maar zijn…..
@dutchdriftking: Dat was ook mijn eerste gedachte. Verschrikkelijk.
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
Dit is natuurlijk gewoon vreselijk. Het lijkt me ook echt afschuwelijk om iemand aan te rijden, laat staan om iemand uit het leven te rijden, al is het door een niet te voorkomen ongeluk. Daar kom je misschien wel nooit meer bovenop, althans, ik kan me niet voorstellen dat je dat niet een leven lang met je meedraagt. Hoe slecht moet je je dan wel niet voelen als je iemand doodrijdt waarbij jou echt iets te verwijten valt (snelheid, drank, verzin het maar)? Voor mezelf sprekend: ik zou denk ik echt niet meer met mezelf kunnen leven.
Ik vraag me opzich ook wel af wat zo’n grietje van 15 daar na half 12 in dr eentje te zoeken heeft.
@sr20det: mcdonalds zit er om de hoek en deze weg moet worden overgestoken. Ik begreep dat ze daar werkte.
Als er idd een weg is waar vaak wordt geraced over kruispunten dan verwacht ik dat de politid daar iets aan kan doen. Vroeger deed ik er wel s aan mee dat was afgelegen in de haven van rotterdam. Dat ging redelijk veilig. Maar heb ze ook gezien op 2 baans wegen waarbij men over dezelfde weg terugkomt. Leuk met je kids langs de kant kijken, ook gezien. Een straatrace is voor mij dus niet per definitie achterlijk en onverantwoordelijk, maar over kruisingen?
Volgens mij is die andere auto die er bij betrokken was een M5 E 60.
Kijk maar naar dit filmpje.
https://www.noordhollandsdagblad.nl/cnt/dmf20190620_1924654/vrouw-omgekomen-bij-ongeluk-in-heerhugowaard?utm_source=google&utm_medium=organic
@shellplc: dat is toch heel duidelijk een normale E60. (Zie achterklep, uitlaten, spiegels en concaviteit van de velgen).
De straatrace kan ook gewoon stoplichtsprintje zijn, echter waar normale mensen hun voet weer van het gaspedaal halen als we te hard gaan, deden hun dat niet. Ze hebben te hard gereden( naar mijn idee) dat is wel duidelijk adh remsporen en de afstand voordat de auto stil stond.
Ik rij er wekelijks. Het is een overigens een kruispunt waar veel deelnemers (auto, lopers, fietsers) regelmatig door rood rijden in de “nachtelijke uurtjes”.
Gemeente controleert regelmatig maar niet genoeg. Overigens ben ik er 12 jaar geleden ook gelaserd. Op het rechte stuk, zal nooit zo hard een kruispunt oversjeesen. Na correctie 29 te hard. Meneer agent gaf aan dat hij (of toen?) alleen mensen pakte die 20 te hard gingen omdat ze weten dat de weg harder rijden uitnodigt.
Ik begrijp veel mensen die zeggen, rij gewoon niet te hard maar het voelt gewoon vreemd om daar 50 te rijden. De meeste rijden rond de 60-70. Wat ik bedoel te zeggen, als je daar wettelijk 70 mag, zal dat niet gek aanvoelen.
Het is dus een bekend probleem bij de gemeente maar ze doen te weinig. Uiteraard is het erg moeilijk om zulke extreme idioten tegen te gaan als ze daadwerkelijk 140 hebben gereden.
Wat de oorzaak ook is geweest, te hard of veels te hard, wie reed er door groen, het is nog niet bewezen. Wat we wel weten is dat er alleen maar ellende is bij veel gezinnen en families en ik hoop dat de gemeente nu er echts iets aan gaat doen. Zeer zicht/herkenbare (!!!!) Flitspalen op rood en snelheid lijkt mij eenvoudig en relatief een goedkope oplossing
Sterkte aan de nabestaanden.