
Ben je, elke keer als je over een brug rijdt, ook zo bang dat het ding het begeeft en onder je wielen in elkaar stort? Zo’n vaart zal het niet lopen, maar toch is een vijfde van deze constructies in Nederland onveilig te noemen.
Met het fors toegenomen, en bovendien steeds zwaarder wordende verkeer is het geen verrassing dat bruggen en viaducten veel meer te lijden hebben dan vroeger. Rijkswaterstaat signaleerde dit probleem reeds jaren geleden en stelde dat er prioriteit gegeven diende te worden aan het oplappen van de constructies, die vaak uit vervlogen tijden zijn en dus niet goed berekend op de huidige last die ze te verdragen krijgen.
Je kunt echter niet in een nachtje alles recht zetten, zo ondervond ook de Pers, toen ze zijn gaan WOB-ben, en zo een inspectierapport van VROM in handen kregen. Dit stond garant voor een vette kop: “Bruggen en viaducten in Nederland op instorten” (resultaat hier (excel)). Mwah, bruggen kunnen aardig wat hebben voor ze knappen, kijk maar. Maar 20% er van heeft wel extra TLC nodig, en dan praten we over zo’n 8.000 bruggen. Scheurvorming, verroeste wapening, houtrot in de palen en loszittende delen beton, het komt allemaal voor. Of er aan de hand van dit bericht ook extra vaart achter de herstelwerkzaamheden wordt gezet moet nog blijken.
En nu? Neem je voortaan maar het pontje over die rivier of valt het wel mee met de angst? Speciaal voor de ramptoeristen hieronder wat beelden van ingestorte en instortende bruggen. Slaap zacht:





Spectaculaire krantenkoppen moet je altijd geloven. Je hoeft zelfs de tekst eronder niet te lezen, of de oorspronkelijke bronnen te checken. Wat in de kop staat is alles wat je moet weten…
Dikke lul ik ga niet nog meer belastingcentjes af dragen voor het opknappen van dit soort rechtse hobby’s.
@bempi: Ja hoor, noodzakelijke infrastructuur is een “rechtse hobby”. Voel je je wel lekker?
@bempi: een rechtse hobby is islamieten over een instortende brug sturen.. niet het repareren van een burg..
@dennisr:
Dat is een populistische hobby. Heeft weer niets met rechts te maken.
@bempi: Ach laten we maar beginnen met het geld in te houden op kunst en cultuur.
-=edit: ff ergens anders graag=-
en we hebben geld over ze allemaal te vervangen door nieuwe.
@bempi: Ow jah en voor het vergeet die veredelde brommobielen die bekend staan als een A-label auto(Aygo, C1, etc etc) volledig te belasten, net als elke andere auto
@Arnold-JR: Een Mercedes-Benz S250 CDI Lang heeft ook een A-label ;)
@bempi: volgensmij moet jij nog even leren wat een rechtse hobby is.
@the-budel-guy:
Nee hoor. Het antwoord is simpel: Geld wegtrekken bij de inwoners van dit land en spenderen aan nutteloze projecten die altijd preventief gecontroleerd worden zoals oa dit.
Daarbij gaat het om de landelijke boeren bruggetjes die mankementen vertonen, waarbij de overheid doet blijken alsof het om een erasmus achtige brug gaat waar veel geld in gaat zitten, terwijl met dat soort gelijkwaardige bruggen of viaducten niks aan de hand is. Kortom over jouw rug verdienen ze dus lekker. :D
@bempi: over mijn rug verdiennen ze (nog) niet veel aangezien ik nog geen cent belasting betaal :P
Dan maar omrijden!
Als ik twijfel bij een bruggetje laat ik altijd iemand voor gaan :) kom je ook nog beleefd over.. maar bij grote bruggen heb ik geen ”angst”.. ik vertrouw erop dat die bruggen nog wel stevig genoeg zijn om over heen te karren :)
@dennisr: Tenzij die ander in een micra rijd, en jezelf in een ik-zeg-maar-iets Dodge ram F650….
Ze zullen echt niet allemaal direct instorten, maar er hoeft er maar één te gaan en het is meteen ellende. Dus beter beginnen ze aan het grote onderhoud!
dit is toch een jaarlijks ritueel ??
effe rapportje maken ..
effe schreeuwen “KEIHARD AANPAKKEN” ..
effe centjes incasseren ..
en dan weer wachten op het volgende jaar ..
“houtrot in de palen”
Dan hebben we het toch meer over fietsbruggetjes in het volkspark van Meppel en minder over een viaduct in de A2?
Welnee joh. De Moerdijkbrug staat ook gewoon nog op houten palen. Net als Amsterdam.