• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

4WD en winterbanden konden deze Lambo niet redden

Auteur: ricardo, gepost 14 december 2012 om 07:50 – 54 Reacties

Afbeelding 4WD en winterbanden konden deze Lambo niet reddenAfbeelding 4WD en winterbanden konden deze Lambo niet reddenAfbeelding 4WD en winterbanden konden deze Lambo niet reddenAfbeelding 4WD en winterbanden konden deze Lambo niet redden

4WD en winterbanden konden deze Lambo niet redden

Hoeveel grip er in theorie ook voorhanden is met immense wintersloffen onder een vierwielaangedreven sportwagen, er kan altijd een beperkende factor achter het stuur kruipen.

Bovenstaande Lambo crashte onlangs in de Duitse deelstaat Noordrijn-Westfalen. In de avonduren reed de auto richtin Dortmund op de A45 – volgens ooggetuigen aan de snelle kant – toen er een horrorsneeuwbank opdoemde. Glibberig genoeg om de Lambo van koers te brengen, en een flipperkasteffect tussen linker en rechter vangrail te veroorzaken.

De schade lijkt aan alle kanten van de Italiaan te zitten. Voornamelijk de voorkant en rechter achterzijde zijn uit de vorm geraakt. Binnenin het troosteloze gezicht van twee leeggelopen airbags, maar dat resulteerde wel in een bestuurder en passagier die er zonder verwondingen vanaf kwamen. Plaatjes.

Ook interessant!

  • Video: wanneer iemand zijn Lambo te dicht op jou parkeert
    Video: wanneer iemand zijn Lambo te dicht op jou parkeert
  • Beer sloopt deur van Lamborghini
    Video: beer sloopt deur Lamborghini
  • Video: dit was ooit een normale Lamborghini Huracán
    Video: dit was ooit een normale Lamborghini Huracán
  • Video: eerste onderdelen voor de Lamborghini Urus uitpakken

Nieuwste artikelen

  • Europese specs Tesla Model Y L bekend, dit moet je weten
  • Welke Porsche met turbo kies jij?
  • Goedkopere Tesla Standard-modellen hebben niet het gewenste effect
  • Alfa Romeo gooit Ferrari-sausje over de Junior
FacebookTweetPinLinkedIn

crash, gallardo, Lamborghini

Vorig bericht: « Maserati Quattroporte is ook mooi in het wit
Volgend bericht: Politie en KNMI waarschuwen voor ijzel in het Noorden »

Lees Interacties

Reacties

  1. lamborghini zegt

    14 december 2012 om 08:03

    Hij zal wel een mooie backup autotje hebben voor de komende dagen. Dan nog zonde van die lambo

    Login om te reageren
  2. pier zegt

    14 december 2012 om 08:05

    4wd helpt om de krachten op de weg te zetten, niet om je te redden als je in de slip komt. Daarbij zijn smalle banden beter dan brede, want meer druk. Dus een Lambo met brede wintersloffen is ook geen optimale setting. Wel jammer van de wagen!

    Login om te reageren
    • Vreddy_B zegt

      14 december 2012 om 08:09

      @pier:

      Nee maar ik denk dat een banden maat 205 wat lastig wordt op je Lambo..

      Login om te reageren
      • Hubert zegt

        14 december 2012 om 08:45

        @Vreddy_B:
        Niet als je het rijden een beetje aanpast aan de omstandigheden.

        Login om te reageren
        • lambo4all zegt

          14 december 2012 om 13:10

          @Hubert: smallere bandjes dan 245 ga je niet onder een lambo krijgen boor, want de remschijven en klauwen nemen teveel ruimte in. Bovendien zijn dat soort velgen ook niet op zulke krachten gebouwd.

          Login om te reageren
      • pier zegt

        14 december 2012 om 09:30

        @Vreddy_B: logisch, bedoelde ook niet dat hij smalle bandjes eronder kan zetten, maar dat hij standaard brede banden heeft en dat het niet de ideale setting is.

        Login om te reageren
    • desjonnies zegt

      14 december 2012 om 09:31

      @pier:
      Vermogen werkt ook nadelig net als het gewicht.
      Neem een oude Lelijke Eend en je scheurt rond alsof er niets aan de hand is, gaat de Eend uit koers, gas eraf en hij komt weer netjes terug in jouw handen.

      Login om te reageren
      • ej20g zegt

        14 december 2012 om 21:30

        @desjonnies: doet me denken aan een verhaal van mijn opa. Hij had vroeger een Deusjevol (zoals hij het gekke ding zo graag noemt) en een groepje van 4 jongens zeiden tegen hem dat ze dat Eendje weleens om zouden krijgen. Mijn opa, de ophanging van de Eend kennende, wist ze te vertellen dat ze dat niet ging lukken. Vervolg: een weddenschap van 25 Gulden toen der tijd (veel geld nog toen) en 4 jongens die springend en schommelend (sommige uit het dakje) de Deux Chevaux om proberen te krijgen. Maar mijn opa was zeker van zijn zaak en dat was terecht want even later ging mijn opa lachend, 25 Gulden rijker en met Eend terug naar huis. Ik heb het verhaal al minstens 15 keer gehoord maar blijf het fantastisch vinden.

        Login om te reageren
        • KaCh1ng zegt

          15 december 2012 om 12:28

          @ej20g: 2cv kan je zeker omkantelen, je moet gwn achteruit snel rijden kijk maar 2:30
          http://www.youtube.com/watch?v=MiDGCgsLmHk&feature=endscreen&NR=1

          Login om te reageren
    • Onehp zegt

      14 december 2012 om 10:33

      @pier: gelijk heb je. Muggeziften: de druk is niet afhankelijk van de breedte maar van – tadaa – de bandebdruk! Maar ik begrijp wat je bedoelt, een bredere band moet een breder spoor maken in een sneewbank, waardoor je sneller aqua… sneeuwplaning hebt.
      Trouwens het winterrubber op supercars is ook minder goed op ijs omdat er minder sipes op zitten die anders kapot gaan als er wel grip voorhanden is (in combinatie met veel vermogen). Nee 4wd en winterbanden zijn niet per se alles.

      Over and out.

      Login om te reageren
  3. the-budel-guy zegt

    14 december 2012 om 08:14

    Wow aan de schade te zien heeft hij wel erg hard gereden.

    Login om te reageren
    • diesel52 zegt

      14 december 2012 om 10:22

      @the-budel-guy: http://i3.kym-cdn.com/entries/icons/original/000/007/666/_57c8a1a431a592af806925e57258202f.png

      Login om te reageren
  4. kickass zegt

    14 december 2012 om 08:26

    Dan heeft de bestuurder geluk gehad. Want het lijkt me dat na twee botsingen de airbags al leeggelopen zijn.

    Login om te reageren
  5. motoragent zegt

    14 december 2012 om 08:27

    Het doet mij in ieder geval goed dat deze Lambo niet alleen gebruikt wordt als boulevard-cruiser in st. tropez, maar ook daadwerkelijk het hele jaar door als vervoersmiddel wordt… eh, werd ingezet.

    Login om te reageren
    • lincoln zegt

      14 december 2012 om 09:10

      @motoragent:

      idd .. mij doet het ook “goed” ..

      maar dat komt omdat ik niet de eigenaar noch de verzekeraar ben ..

      Login om te reageren
  6. ropbp zegt

    14 december 2012 om 08:30

    Ik denk dat 100km/u al hard genoeg is voor deze schade als je flipperkast speelt in de sneeuw #metdankaandekreukelzones

    Login om te reageren
    • camber24 zegt

      14 december 2012 om 08:53

      @ropbp: #fuckhashtags

      Login om te reageren
    • flippert zegt

      14 december 2012 om 19:38

      @ropbp: wat is er mis met flipperkast spelen dan???

      Login om te reageren
  7. mightymike zegt

    14 december 2012 om 08:39

    Wat kost een setje winterbanden hier voor eigenlijk, met lm velgen? €4500??

    Login om te reageren
    • Megakix zegt

      14 december 2012 om 09:21

      @mightymike: …iemand méér…eenmaal, andermaal..

      Login om te reageren
    • lincoln zegt

      14 december 2012 om 09:25

      @mightymike:

      aan bovenstaande foto,s te zien wel ietsje meer dan die 45 meier ..

      Login om te reageren
      • mightymike zegt

        15 december 2012 om 10:46

        @lincoln: sorry gast was ook maar een vraag!

        Login om te reageren
    • E34M5Touring zegt

      14 december 2012 om 09:29

      @mightymike: M’n pa’s setje voor de Cayenne kost 3500,- in Zwitserland. 295/45/21

      Login om te reageren
      • davelepeef zegt

        14 december 2012 om 12:16

        @E34M5Touring: en winterbanden in de maat zijn ook echt nuttig…

        Login om te reageren
        • E34M5Touring zegt

          14 december 2012 om 12:40

          @davelepeef: Nuttig weet ik niet maar wel verplicht en hij is nog nooit vast komen te zitten.

          Login om te reageren
          • jrk68 zegt

            14 december 2012 om 18:09

            @E34M5Touring:
            Kan jij je die discussie nog herinneren met die kneus die er heilig van overtuigd was dat je met Quattro en winterbanden op hoge snelheid veeeeel stabieler bent….
            Hoop dat hij na het zien van dit artikel een beetje inzicht krijgt.

            Login om te reageren
            • E34M5Touring zegt

              14 december 2012 om 18:16

              @jrk68: Ongelogen waar dit, had gistermorgen een A6 Allroad achter me die echt zowat in m’n kofferbak reed, ik aan de kant, blaft er echt met 160+ vandoor (A1 Hengelo – Apeldoorn) waar het op dat moment echt niet safe was. Veel slush en drab. Niet alleen Audi’s hoor, behoorlijk wat 4x4s die zich weinig aantrekken van de weersomstandigheden. Ze hoeven van mij echt niet allemaal 60km/h te gaan rijden maar je rijstijl iets aanpassen kan geen kwaad denk ik dan.

              Login om te reageren
      • b0ss zegt

        14 december 2012 om 14:12

        @E34M5Touring: Baas boven baas, de winterbanden voor mijn Fisker hebben me €7.000,- gekost.

        Login om te reageren
    • davelepeef zegt

      14 december 2012 om 12:21

      @mightymike: zeker weten doe ik het niet, maar is de steek vd velgen bij Lambo niet gelijk aan de rest van de VAG groep? In Essen stonden dit jaar twee Golfs met schijnbaar Lambo velgen… Dus gewoon Audi wieltjes eronder?? Zou hoogstens niet gaan ivm remmerij…

      Login om te reageren
      • estoque zegt

        14 december 2012 om 15:47

        @davelepeef:

        Op die auto’s worden Spacers gebruikt welke afwijkend zijn van het origineel.

        Ze worden dus met de originele steek op de auto gemonteerd, maar de velgen worden op de slager gemonteerd welke een andere steek heeft.

        Login om te reageren
  8. lincoln zegt

    14 december 2012 om 09:01

    LOL .. winterbanden van 30 cm breed ..

    o.k. .. winterbanden-fanatici zijn nogal labiel ..
    maar om zo dom te zijn is gewoon knap ..

    Login om te reageren
    • fijnkonijn zegt

      14 december 2012 om 23:12

      @lincoln: Problem between driver-seat and steeringwheel…

      Login om te reageren
  9. Emile_Benz zegt

    14 december 2012 om 09:11

    -edit: dank u, is inmiddels gefixt-
    OT: daarom dus geen 4WD en (semi)automaat voor mij. Veel moeilijker de juiste richting in te krijgen bij een slip. Dit iit RWD en handbak… ;)

    Hij mag al blij zijn dat hij ermee kan crashen, ipv dat de wagen al in de fik gevlogen is.

    Login om te reageren
    • Megakix zegt

      14 december 2012 om 09:19

      @Emile_Benz: hehe…anders staat er ’teelstaat’ wellicht ? ;)

      Login om te reageren
      • Emile_Benz zegt

        14 december 2012 om 09:39

        @Megakix: er staat nu deelstaad… Ipv deelstaaT. Bijdehandje.

        * Neemt nog een broodje *

        Login om te reageren
        • betonstaal zegt

          14 december 2012 om 11:32

          @Emile_Benz: eet smakelijk. Koffie?

          Login om te reageren
          • Emile_Benz zegt

            14 december 2012 om 17:24

            @betonstaal: Dank u. Lekker!

            Login om te reageren
        • Megakix zegt

          14 december 2012 om 13:50

          @Emile_Benz: oooh… ^^

          Login om te reageren
  10. toroloco zegt

    14 december 2012 om 09:17

    Vroeger ook meegemaakt met een WRX, reed over een stukje onzichtbaar ijs in een bocht (minder dan 70 km/h),…en weg was ze. Als je wagen plots een 360 doet op winterse wegen, kan je niet houden, Handen van het stuur nemen en wachten tot je stil staat! Op winterdagen zul je geen wegwijzer tegenkomen die naar de grond wijst met PAS OP IJS erop.

    Login om te reageren
    • Megakix zegt

      14 december 2012 om 09:20

      @toroloco: wel hoor…je hebt elfstedenhoofden die dat tijdens een tocht doen :)

      Login om te reageren
      • toroloco zegt

        14 december 2012 om 09:25

        @Megakix: Was trouwens met winterbanden 215 breed.

        Login om te reageren
        • Onehp zegt

          14 december 2012 om 10:40

          @toroloco: dat is nu de kunst van autorijden, ook onverwachte (echt?) gevaren kunnen hanteren. Is mij ook gebeurd – 14 jaar geleden, en heb mijn lessen geleerd. Dwz ijs is een deel van de winter ;#)

          Login om te reageren
  11. mezos zegt

    14 december 2012 om 09:40

    Kan beter niet met je supercar rijden tijdens slecht weer.

    Login om te reageren
    • lincoln zegt

      14 december 2012 om 09:46

      @mezos:

      je zou filosoof moeten worden ..

      Login om te reageren
      • Megakix zegt

        14 december 2012 om 13:51

        @lincoln: * doet mijmeren doen * :)

        Login om te reageren
  12. mout zegt

    14 december 2012 om 09:55

    Als veiligheid het doel was, konden ze beter 4 thuiskomertjes monteren.
    1) Die zijn smal, zodat ze het asfalt raken.
    2) Dat voel je, dus past zelfs een proleet zijn snelheid aan.

    Login om te reageren
    • p993 zegt

      14 december 2012 om 20:02

      @mout: eens: mijn ervaring met brede sloffen op de 968 was destijds ook niet zo fantastisch vwb grip! Werd links en rechts ingehaald door corsa’s en ik maar glijden

      Login om te reageren
  13. mashell zegt

    14 december 2012 om 10:09

    Die A45 is ook wel heel verleidelijk en verraderlijk. Maar ze stapten ongedeerd uit, belden de verzekering en liepen met een zacht “Scheisse passiert” weg van de Unfallstelle.

    Login om te reageren
  14. paulvtec zegt

    14 december 2012 om 10:24

    Zo die is kapot!

    Login om te reageren
  15. ralfast zegt

    14 december 2012 om 10:46

    Zou lamborghini bij de overheidsinstanties niet gewoon kunnen vragen of de dure crashtests geskipt kunnen worden? Hun klandizie doet dat gewoon voor hen! Véél representatiever ook dan die NCAP testen…

    Login om te reageren
  16. bmwf16m zegt

    14 december 2012 om 11:14

    Veel mensen praten dat men beter smallere banden had moeten monteren. Dat is niet 100% correct, verband met fabrikant opgegeven waarden/maten. Smalle banden werken ook a van rechts, want men ligt dan ook naast de (doog) weg verband dat men de “banden van de velg” hebben gereden in de bocht. Men vergeet voornamlijk dat deze beest een beetje meer vermogen heeft dan de meeste auto in NL.
    Jij ziet toch ook geen vrachtwagen rijden met jou thuisbrengers er onder in de winterse weer?

    Wat heeft gespeeld is snelheid, in elke situatie is er een grens van grip en geen grip.
    Ongeacht banden maat, gewicht, zwaarte punt en enz.
    (, en )

    De Lamborghini heeft de juiste banden er onder zie foto.

    Login om te reageren
    • davelepeef zegt

      14 december 2012 om 12:26

      @bmwf16m: ‘a van rechts’, echt’? Niet averechts??? OT, veel mensen beseffen ook niet dat n vrachtwagen sneller tot stilstand kan komen dan personenwagens, ivm met aslast; meer massa, meer wrijving. Exact hetzelfde verhaal met smal(ler) rubber; meer gewicht per cm2 wegcontact… In sneeuw dus altijd smallere banden, op ijs maakt t allemaal geen fluit uit…

      Login om te reageren
      • bmwf16m zegt

        14 december 2012 om 13:03

        @davelepeef: lol typo

        Login om te reageren
  17. MAB zegt

    14 december 2012 om 11:16

    Man man man.. Niet om aantezien

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North