5 tips om je auto te gebruiken bij (zeer) warm weer

Auteur: , 82 Reacties

We hebben er lang op moeten wachten, maar het wordt deze week eindelijk warm weer. En aangezien het Nederland is (het land van hollen of stilstaan), gaat de buitenkachel meteen op standje 'mussen dood van het dak'. Daarom: een paar nuttige (airco-)tips voor deze warme dagen.

Goede airco is prettig deze dagen

Luchten

Als je auto een tijdje in de volle zon heeft gestaan, dan wordt hij van binnen extreem heet (graadje of 60 is niet raar), vooral als je interieur/bekleding donker is. De deuren tegen elkaar openzetten is een idee, maar echt effectief is het niet, door een gebrek aan rijwind.

Bijt daarom even een paar seconden op je tanden, zet je ramen open, en begin te rijden. De heerlijk koele luchtstroom die zich direct door je voiture beweegt, biedt geheid verkoeling, en is stukken efficienter dan je airco vol te laten blazen. Bij korte ritjes is het verstandig het alleen bij deze stap te laten.

Circulatie

Is de ergste hete lucht uit de auto, zet dan je klimaatbeheersing op circulatie, dat knopje dat je anders alleen gebruikt als je langs een versgegierde akker rijdt. Dit voorkomt het aanzuigen van de hete buitenlucht, waardoor je interieur sneller afkoelt.

Niet te koud!

Als het buiten 30-35 graden is, is het niet zo verstandig je airco op 17 graden te zetten. Niet alleen verdubbelt je brandstofverbruik bijkans, zodra je uit je wagen stapt vang je een enorme klap aan hitte, met als gevolg een grotere loopneus dan Tony Montana.

De mensen die het schijnen te kunnen weten, adviseren een aircotemperatuur van 22 graden. En geloof me, als het buiten 32 is, dan is dat koud zat.

Drink0n

Beschik je niet over een uitvoerige klimaatbeheersing, omdat je leasebudget dat niet toeliet, of omdat je een Ford Fiesta uit 1986 rijdt, neem dan genoeg vocht mee. Een paar litertjes water zijn niet overbodig. Red Bull of andere caffeïnehoudende drank in grote hoeveelheden is niet aan te raden.

Let op je bandenspanning

Warme lucht zet uit, dus het kan maar zo zijn dat je bandjes, die je in hartje winter voor het laatst hebt opgepompt, nu een aanmerkelijk hogere spanning hebben. Op zich geen grote ramp, tenzij je een hypermilende snelwegridder bent die graag tegen het maximaal toelaatbare aan zit. In dat geval is het handig er wat lucht uit te laten lopen. Als je deze banden hebt, dan hoeft dat zelfs niet meer.

Voor mensen in het gelukkige bezit van een koele garage is bovenstaande wellicht niet zo relevant, voor de overige 99% van de autorijders gelukkig wel.

Het noemen van zaken als ‘geen kinderen of dieren in je geparkeerde auto laten zitten’ lijkt ons niet heel erg noodzakelijk. Als je daar nog niet zelf op kunt komen kan je waarschijnlijk ook niet lezen.

Tot slot: als het qua temperatuur echt bar en boos wordt, dan is het raadzaam de hele warme uurtjes (zeg tussen 12-15) te vermijden, maar laten we niet te melodramatisch gaan doen. We wonen nog altijd in Nederland, en niet in Saoedi-Arabië.

Zijn we nog iets vergeten? Laat het weten!



82 reacties

De Opel Ampera-e is duizenden euro's goedkoper geworden. Kijk hier voor meer info!
Leuke tips!
Als ik in Spanje, Monaco of zuid frankrijk ben leg ik altijd een krant over mijn stuur heen. Dit voorkomt dat het bloed heet word aangezien ik een lederen zwart stuur heb. Verder loop ik liever wat verder als ik hem in de schaduw kan parkeren onder een boom bijv.
@leandro: En dan terug komen en heel je auto onder de vogelpoep aantreffen.
@the-budel-guy: Kun je smiddags weer lekker in het warme weer met water spelen ;)
@leandro: Goh zo heb ik het nog nooit gezien. GOED PLAN!! haha
@the-budel-guy: Maar wel snel drogen met een microvezeldoek, anders krijg je van die opgedroogde druppels ;)
@lohran: Daarom hebben wij de garage water vriendelijk gemaakt. zowel in de winter als in de (warme) zomerdagen rij je de auto naar binnen en kan je heerlijk ongestoord de auto wassen.
@the-budel-guy: handig, was je gelijk het gereedschap mee :P
@timdrogt: Haha daar is ook aan gedacht. er zit een muur tussen het auto en het klus gedeelte :p
Mijn Koreaan stuurt alles zelf op 21 graadjes, de caddy is of ijskoud of kookwarm en de 240 is heerlijk rijden met een schuifdakje.
Audi met solar dak kopen kan uren in de zon staan en nog steeds aangenaam binnen :-p
@1981rs6:
Maar koelen doet hij echt niet met zo’n solarpanel.
@Hubert: Is ook niet de bedoeling. Zo ver ik weet zorgt hij er juist voor dat de temperatuur zowel binnen als buiten het zelfde is.
@the-budel-guy:
En dat lukt dus nooit.
Paneel wekt ca. 25 wat op. Dus een klein blowertje kun je er op laten draaien.
Maar goed, altijd nog iets koeler dan een compleet afgesloten auto.
Dat van die kinderen en dieren… je blijft je toch verbazen hoor.
@awesome:

idd .. die onbetrouwbare wezens ..
Tip van mij:
1. Doe het raam aan de bijrijders kant helemaal omlaag.
2. Open en sluit, een stuk of 5 keer, je bestuurdersdeur.

Doordat je raam, aan de andere zijde open is, trek je bij het openen vd deur, een (soort van) vacuüm. Je trekt de warme lucht er uit en de normale lucht naar binnen.
Als je daarna in stapt zul je zien dat je auto even warm is als de buitenlucht!

M.a.w. in een kokende auto stappen is dus helemaal niet nodig.
@rubend:
Wat omslachtig, ik laat gewoon het dak eraf….
@jrk68: ik doe de tochraampjes los en rijden!
Het antivries dekje voor in de winter gebruik ik ook. Dan leg ik die over het dasboard heen en is in ieder geval het stuur fatsoenlijk beet te pakken.
@lamborgfan: Ik neem een biertje en laat het vrouwtje rijden….
@norge:
Zijn haar handjes bovendien opgewarmd voor later…
Airco staat altijd aan (ook bij korte ritjes). Verder gewoon bij het wegrijden alle ramen even open. En zodra je boven de 50 KMH komt de ramen weer dicht.
Tip 6: koop een cabrio.
@cocksdriveaudi:

Of een targa/T-roof.
@cocksdriveaudi: Ja! Want met 35 graden en de zon vol op je bakkes is natuurlijk hartstikke lekker.
@awesome:
Yep, dat blijft genieten, wel moet je iets harder rijden en een petje op….
@cocksdriveaudi: Echt :D Het is zo fijn als ik instap in een oven, het dak eraf gooi en al die warmte bijna instant voel ontsnappen. En als je dan eenmaal rijdt; geweldig! Wel even een petje achterin leggen… Laatst een dag lang cabrio gereden, en kwam als kreeft weer terug.
@fant: bij weinig wind en 13 graden + gaat hier het dak van de saab en mag de benz binnenslapen, meestal kijkt mijn vrouw mij dan aan die is gek!
Nu met lekker weer ben ik ineens af en toe m’n saab kwijt!
@cocksdriveaudi: Haha, mooi, nog iemand die het snapt :D De MX-5 gaat hier vaak vanaf 5 tot 10 graden open :) Soms met muts en verwarming op vol, maar dat heeft ook wel weer wat. En de blikken die je dan krijgt zijn prachtig.
Cabrio is met die kokend hete dagen ook geen lol hoor kan ik je vertellen.
Tussen de 20-25 graden vind ik het lekkerste weer om te cruisen.

Met die warme dagen het allu antivriesdekje voor je raam zetten aan de buitenkant, scheelt echt gigantisch!
Gewoon dak open leggen natuurlijk. Met afstandsbediening. Opgelost.
Ik leg gewoon mijn dak open van mijn geit (NL: eend), weliswaar handmatig oprollen ;)
@fanatic:

yep .. maar jij hebt dan ook de beste auto ooit gemaakt ..
Schuifdakje open en stoelventilatie aan…
dak. er. af.
Nog nooit zo fris gereden, als het je aan pigment ontbreekt wel ff zonnebrand meenemen ;)
Hier is de Smart toch ook echt smart: open dak met afstandbediening. Hete lucht vliegt er in 1 keer uit.
Wel een petje op met volle zon.
@imaginenl:
Same here, Roadster dakkie is al in dagen niet meer dicht geweest.
Ik laat bijna altijd mijn ramen op een kiertje staan. Ik heb windgeleiders dus binnenregenen doet het niet, maar wel lekker doorluchten. Kan ik ook lekker met de ramen open cruisen zonder doof te worden van het geklapper. De airco zet ik alleen aan als het écht niet anders kan.
@towi1989: je maakt het de dieven wel makkelijk
Gloeiende, gloeiende!!! (letterlijk)

Reed ik afgelopen zaterdag in snikheet Roemenistan en wilde m’n airco aan zetten (32 grd alhier) Zegt dat ding: Tssssssschhchchchsschthscchhh, leeg……!!!

Was vergeten dat ding goed bij te vullen bij grote beurt begin dit jaar…..

Pak nu het wagentje van vrouwlief, die doet het wel prima :)
@joejojo2012: hehe, jullie hebben daar nu fijn weer ja. Ook onlangs wat stormen gehad toch?
@joejojo2012: Ik ken het. In de zomer in Dubai. 52 graden. De auto buiten geparkeerd bij een shopping mall. Te lui om het zonnescherm voor de voorruit te doen… Na ongeveer 3 uur terug gekomen bij de auto (na +/- 500 meter buiten lopen, dus volledig bezweet). De auto is dan 60 – 70 graden warm.

Auto starten….. Geen koude lucht uit de airco. Magneetkoppeling kapot.

Ik ben terug naar huis gereden (+/- 20 km). Alle ramen open, maar met meer dan 50 graden buiten wordt je dan ook gewoon geroosterd. Eenmaal thuis gekomen direct een literfles water leeggedronken. Toch nog bijna een week niet helemaal lekker geweest door de ‘heat stroke’.
Fijn dat we gratis open deuren krijgen..
Ik ga nooit weg met deze hitte en als ik weg moet dan pak mijn voiture uit de airco gekoelde garage en is de auto lekker fris.

En natuurlijk mijn ( innovatief ) watergekoeld dak met ingebouwde zonnecellen waarmee ik mijn accu weer oplaad en tevens mijn airco voed mocht de auto onverhoopt toch in de zon moeten staan, wat wel eens voorkomt aan de Franse zuidkust.

Ook heb ik sunscreens laten installeren op de achterruiten, en voor de voorste ramen afneembare met zuignapjes wel jammer van die ronde vlekken die dat achterlaat, maar ja beter dan die hitte.

Sterkte allemaal met de komende tropische zonnestorm.
@hanzel:

idd .. jij bent tenminste een echte vent ..

ouwe zuignap ..
Ff de hogedrukspuit (koud water) erop zetten. Moet je een kijken hoe snel je wagen afkoelt…
@Emile_Benz: Maar dat vindt de lak wat minder toch?
als het echt extreem warm is laat ik hem gewoon een kwartier draaien met de airco op zijn koudst voordat ik op pad ga anders brand je je reet op dat zwarte rot leer
@bmwpowerm5: dat is het nadeel van leer hè… ;-)
@bmwpowerm5: soms heb je van die dagen dat je jaloers bent op mensen met ouderwets velours….
tip # 6 ..

pak de fiets ..
Het word morgen denk wel afzien in de daf 55 met die enorm glas oppervlakte, maarja Zuid-Frankrijk heb ik ook overleefd met die auto dus why not
@toeter11:

mwhahahaha .. die ouwe Daf heeft het al 40 zomers overleefd ..
@lincoln: maar hoe veel eigenaren heeft hij al heen zien gaan…
@darrock: die van ons 2 mijn overgrootmoeder en mijn vader
Top tip: koop geen zwarte auto, het is een saaie kleur en absorbeert zonlicht…
Als je niet ziek wilt worden moet je de binnentemp. niet meer dan 5°C laten verschillen van de buitentemp..
@4991: dat werkt ook alleen in NL. Heb een jaartje in dubai gewoont, daar wil je in de zomer een graad of 25 verschil met buiten hebben. 50 graden in een auto hou je niet lang vol. En nee, ben er niet ziek van geworden, alle ziekte kiemen verbranden spontaan bij een buiten temperatuur van 55 graden :D
@4991: Het verschil met de buitentemperatuur maakt niet zo veel uit. Als je er maar voor zorgt dat je niet op de tocht zit met een bezweet lichaam.
@4991: wat een onzin. Je wordt echt niet ziek van grote temperatuurverschillen. Je wordt ziek van virussen of bacteriën.
Na een half jaar Afghanistan en regelmatig van binnen (24gr) naar buiten (50+gr) ben ik geen dag verkouden geweest.
Je kunt wel flauw vallen van grote verschillen.
Cabrio, dakje open en windscherm thuis laten. Niet aan te raden voor mensen met lang haar :)
“dat knopje dat je anders alleen gebruikt als je langs een versgegierde akker rijdt”
In zo’n geval gaan de ruiten bij mij volledig open. Ik geniet van zo’n lucht, dat ruikt naar vakantie. Maar ik ben dan ook een rare.

Nog een tip (werkt bij 1% van alle auto’s).
Zet de voor en achterruit open tijdens het rijden. Zolang je niet te hard rijd is dat heerlijk. Maar dat kan alleen als je een Jeep/Defender/Series/tractor hebt.
Raampjes open, dakje open, zonnebrilletje op, muziekje aan en rijden maar! Geen probleem hier :)
Ik woon in Dubai en in de zomer kan het hier 50+ graden worden.

De remedie tegen een te warme auto is om er voor te zorgen dat voornamelijk de voorruit een zonneschermpje krijgt als de auto geparkeerd is. De schuinstaande voorruit is verantwoordelijk voor de meeste warmte absorptie door de schuine stand. Daarnaast is het verstandig om je schuifdak op een kier te zetten zodat de warme lucht uit de auto kan ontsnappen. Een maximale binnentemperatuur van +/- 85 graden is geen uitzondering in de zomer!!

Daarnaast maakt de kleur van de auto niet zo veel uit (Ik heb een zwarte auto in Dubai). 95% van de warmte komt binnen via de ramen. Window tinting helpt daarom behoorlijk met het buiten houden van de warmte, maar dat is weer niet toegestaan in Nederland (waarom eigenlijk niet?)
@stnectaire: Je moet oogcontact kunnen maken met je medeweggebruikers. Zo kunnen jij en je medeweggebruikers herkennen of jullie elkaar gezien hebben.
@Original_Arnoud: Moderne window tinting is “Spectrally selective” en blokt voornamelijk UV en IR straling. De IR straling zorgt voornamelijk voor de warmte en UV is slecht voor de kunststoffen en leder in je auto (en je eigen huid). Voor zichtbaar licht kunnen deze films 95% doorlaatbaar zijn. Dat betekent minder donker dan de fabriekstint.
@stnectaire: Dat zal dan wel legaal zijn vermoed ik. Meneer agent kan het toch niet zien.
@Original_Arnoud: En door het gigantisch lange dashboard van de Mito kan geen hond mij zien zitten. En dan zouden we ook geen zonnebrillen mogen dragen. Lekker krom allemaal weer dus.
Ik heb nog een tip: gewoon genieten van het heerlijke weer!
Met m’n Nissan Leaf whip ik m’n iPhone uit, start de Leaf app, activeer mijn a/c zo’n 20 minuutjes voor ik instap en heb een lekker koele wagen op 20°C. En voor één of andere stinkorgelchauffeur gaat zeggen :”dan heb je nog 5 km rijbereik over”: bullshit. Zeker als hij aan de stekker hangt maar ook met de nieuwe warmtepomp is er amper een impact op het rijbereik.
@qashqow:
Om vervolgens bij het wegrijden erachter te komen dat de airco je accu heeft leeggetrokken….
@jrk68: Jij hebt ook het geheugen van Dory, huh? Of is het te warm om het hele tekstje te lezen?
@qashqow:
Dat laatste…, gewoon geen puf om EV propaganda te lezen. Na een paar regels haakte ik al af.
Hahaha als je dat bedenkt kan je waarschijnlijk ook niet lezen haha. Leuk artikeltje dit weer.
Oke mijn gouden serieuze tip:

Airco op korte stukjes niet te koud zetten en inderdaad niet meer verschil dan een graad of 5 tot maximaal 10.

Lange afstanden lekker koud 20 tot 25 graden zetten en vlak voor de eindbestemming de temperatuur even bijstellen tot zo’n 5 tot 10 graden verschil, het laatste stukje zette ik altijd een raam open om even te wennen aan de buitentemperatuur.

En ik ben nog nooit verkouden geweest/geworden omdat ik airco had.

O en voordat je wegrijd, sorry maar ik deed altijd de airco aan op circulatie en op vol vermogen ( in de hitte) alle deuren/ramen dicht en laat maar ff draaien.

O en 1 laatste tip zet nooit je airco op superkoud en dan op je voeten gericht dat kan je lelijk bekomen je zal de eerste niet zijn die zijn voeten niet meer voelt in het minste geval.

Ps

Even een herstel, ik ben wel ooit eens ziek geweest van de airco zelfs koortsaanvallen gehad, dat was in een Volvo FH 12, bloedverziekend heet buiten en de airco stond onder het vriespunt.
Die was zo koud dat ik met raam dicht mijn jas aan moest doen dus ik het raam open, ik moet wel even vertellen dat ik niet wist waar de knop van de airco zat, dus ik het raam open gedaan en zo naar huis gereden van Boxmeer naar Dordrecht.
O en in die tijd geen gsm en instructieboekje was ook nergens te vinden dus hoorde ik later op de zaak waar de knop zat, silly me, het was die ENE knop met die sneeuwvlok er op ??? ik vroeg me altijd al af waar die voor was…….
@hanzel: Ik woon in Dubai. In de zomer is het daar 50 graden. Ik heb altijd de airco op 21 graden. Voor mijn werk ga ik veel bij klanten langs. Dus veel in-en-uit de auto. Nog nooit last gehad van verkoudheid door de airco.

Niemand die ik ken trouwens.
@stnectaire:
Tja dan ben ik denk ik 1 van de weinige die dus die dag er wel ziek van geworden ben.

Heb ik dat weer …..
@stnectaire: klopt. Zoals ik al eerder zei: mensen worden ziek van virussen en bacteriën, niet van temperatuurverschillen of met nat haar op de toch zitten.
Een schone airco en schoon interieur en regelmatig je handen wassen heeft meer effect.
Ik gebruik zo’n alu-anti-aanvries-mat of hoe je zoiets noemt, zowel voor als achter. Scheelt een enorme berg hitte binnenin.
Vergeet ook niet de airco uit te zetten een paar minuten voordat je gaat stoppen. Kan alles nog even drogen tijdens het rijden. Anders kans op schimmel en dus stank.
tip voor de keverrijders onder ons, gooi je motorkap eraf, koelt beter!

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).