Een interessant lijstje over onderbelichte (ha!) onderdelen op de zaterdagmiddag. Doen we gewoon.
Noem me ouderwets, maar ik heb een zwak voor oranje knipperlichten op youngtimers. Niet dat ik ze heel erg mis op auto’s die ze nooit gehad hebben, maar als een fabrikant gedurende de levenscyclus van een model besluit om de oranje pinkers te vervangen voor heldere exemplaren, dan vind ik dat vrijwel nooit een toevoeging.
Veel mensen zullen het niet met me eens zijn, want er zijn talloze W124’s, E39’s en E38’s voorzien van knipperlichten in een andere tint dan waarmee ze ooit de fabriek verlieten. Een Porsche 911 met de originele oranje clignoteurs is zelfs zo goed als onvindbaar. En dat terwijl deze auto’s het oranje detail juist zo goed kunnen gebruiken. Zonder ogen ze maar kaal.
BMW 3-Serie (E46)
Mercedes W140
Porsche 911 (996)
Saab 9000
Alfa Romeo 33
Ferrari 400GT/412
Mercedes E-Klasse (W124)
Audi 100 (C4)
Citroën BX
Dagg zegt
Op de Ferrari na ben ik het met je eens.
Dagg zegt
@dagg: Lijkt trouwens alsof de E wenkbrauwen heeft hahaha
marc94 zegt
@Dagg: ik de ferrari en de porsche. De porsche omdat het oranje hem een stuk ouder maakt. Bij de ferrari steekt het teveel af.
kirednil zegt
@dagg: Op de Ferrari na ben ik het met je oneens.
123bat zegt
Bij de Peugeot 205 staat het ook veel beter. Heb de mijne ook met de oranje variant uitgerust.
Zo’n pre-facelift W140 staat hoog op mijn wensenlijst!
Dutchdriftking zegt
Ik ben het om de e46 na met je eens. De E36 is met oranje knippers wel veel mooier
Ozan zegt
@dutchdriftking: ik vind het bij de E46 (daarnaast ook bij de Porsche en Citroën) een beetje oneerlijk omdat er meer verschillen zijn dan alleen de kleur van het knipperlicht… Beetje raar om dan te zeggen dat het door de knipperlichten komt.
Volgens mij is in het geval van de E46 het LCI model ook nog verkocht met oranje knipperlichten, had die dan gebruikt ofzo..
Dutchdriftking zegt
@ozan: absoluut. E46 was zowel voor als na facelift met oranje knippers leverbaar. En de prefacelift was een stuk knapper.
henk123456 zegt
Ik ben het totaal oneens met je! Oranje verpest het ontwerp, net als een grote gele kentekenplaat
redneckdarian zegt
@henk123456: ik ben het ook met jou eens.
hamburg65 zegt
@henk123456: gele kentekenplaten hebben niets met het ontwerp te maken…
henkhupelschoten zegt
@henk123456: inderdaad, ik heb de Belgische, Zwitserse en de Italiaanse platen altijd veel mooier gevonden. Jammer dat het niet is toegestaan om het wapen van het land er tegenwoordig op te zetten.
henkhupelschoten zegt
@henkhupelschoten: de kentekenplaten van Monaco hadden eigenlijk de basis moeten zijn van alle EU landen, dat zijn pas gave platen.
desjonnies zegt
@henkhupelschoten:
Andorra
henkhupelschoten zegt
@desjonnies: ja onder andere! Maar ook San-Marino, die dwergstaten hebben het tenminste begrepen!
flatsix010 zegt
Het ligt meer aan de exterieur kleur dan aan de auto of oranje past.
granlusso zegt
Bij de SL bovenaan vind ik het in beide gevallen goed staan. De oudere, dus met oranje knipperlichten, moet dan ook de Mercedes putdeksels hebben en de facelift juist weer de modernere lichtmetalen velgen. Zo’n R230 uit 2001 als een van de laatsten is echt begeerlijk!
rovadepo zegt
@granlusso: r129 bedoel je toch?
granlusso zegt
@rovadepo: Ja klopt, sorry!
E34M5Touring zegt
Ik vind ze echt allemaal frisser ogen met clear lenzen. Juist de Benzen zien er meteen een stuk moderner uit. Ik vind in sommige gevallen US lampen wel mooier. Bij oudere Volvo’s bijv.
E550 zegt
@e34m5touring: ook bij de US-spec w140 en R129 en US-spec Audi’s vind ik de lampen mooier.
lincoln zegt
Witte knipperlichten zijn ooit verkocht/gekocht zijnde “sport premium innovatief” ..
Leasebaklulletje helemaal trots op zijn innovatieve sportieve priemiejum knippermeuk voor maar 60 euro meer per maand ..
Mooie handel ..
mcaa zegt
@lincoln: verdiep je eens in leasen ipv zo dom te lullen
jerone zegt
@mcaa: inderdaad, en controleer je toetsenbord lincoln, het lijkt alsof je al maanden enkel “..” kan tikken ipv “.” Ik zou aanspraak maken op de garantie indien mogelijk
e1000bmw zegt
@mcaa: Maar wat de kleur betreft heeft hij wel gelijk.
lincoln zegt
@mcaa:
Verdiep jij je maar in de huurhandel ..
Hou ik het wel bij de verhuurhandel ..
Blijft er tenminste 1 iemand wakker ..
mcaa zegt
@lincoln: ik heb hier nog nooit wat losgelaten over huur of verhuur, hoe kom jij hierbij? Puntje bij paaltje, verdiep je nou maar een beetje in leasen want je komt dom over.
lincoln zegt
@mcaa:
Van jou zie ik dat als compliment ..
ej20g zegt
Ik weet er nog wel een paar, puur persoonlijk natuurlijk:
Nissan Skyline R32
Subaru Impreza GC8
Volvo 850 (USA knippers)
Volvo S70/V70/C70 (USA)
Volvo 740/940/960 (USA)
Volvo 960/S90/V90 (USA)
Volkswagen Polo 6N1
Volkswagen Passat B4
Toyota Starlet GT Turbo (P80)
Toyota Starlet Glanza V (P91)
Toyota Chaser JZX100
Ik ben best wel fan van (gedeeltelijk) oranje knippers, maar lang niet op elke auto uiteraard.
mrdj zegt
Niet alleen de 9000 wordt een stuk mooier van, de 9-3v1 smoelt ook stukken beter. Ze liggen bij mij klaar om gemonteerd te worden als ik mijn 9-3 terug heb van de turbo swap.
toyotaprius zegt
Toyota Prius
Design_Driven zegt
Op de BX en Porsche na vind ik ze allemaal beter met witte knippers. En bij de BX en Porsche zijn het niet zozeer het gebrek aan witte knippers als wel dat de facelift gewoon minder karakter had.
caprio zegt
@sketcher: Ik ben het helemaal met je eens! De facelifts moesten een grote publiek bereiken dus werd het karakteristieke elementen slappe aftreksels.
hamburg65 zegt
@sketcher: juist!
allesmetturbo zegt
Vaak ben ik het eens met de mensen van AB, maar in dit geval niet. De oranje knipperlichten doen vaak afbreuk aan het design en ook op de auto’s uit dit lijstje vind ik ze met heldere koplampen+knipperlichten een stuk fraaier
thesis zegt
Smaken verschillen. Heb oranje lichten altijd afschuwelijk gevonden
berlinetta zegt
Ik dacht bij het lezen van de titel dat ik het voornamelijk oneens met je zou zijn, maar na het zien van de foto’s ben ik het toch wel vaak met je eens!
racerx zegt
Op de Alfa na kan ik me er niet in vinden… Wel een leuke discussie.
tpa80 zegt
Niet zo’n goede vergelijking met de e46. Een pre-facelift met een facelift.
Rij zelf nu een pre-facelift, eerste wat ik er voor kocht is andere koplampen met heldere knippers.
Vorige auto ook altijd al het oranje eraf, ook de lampjes zelf.
griffendahl zegt
@tpa80: helemaal mee eens, heb ik destijds bij mijn E46 ook gedaan.
2wheeler zegt
@griffendahl: mooie wagen zeg!
allesmetturbo zegt
@griffendahl: ziet er goed uit zeg!
moveyourmind zegt
@griffendahl: Wauw!
Wat een plaatje van een auto, een mooie chique kleur en enorm gave velgen!
henrie zegt
@moveyourmind: Gave velgen ja, maar wel een paar maatjes te groot, als je het mij vraagt. Er zit nauwelijks nog ‘vlees’ omheen…
griffendahl zegt
@henrie: Sorry, ik ben nou eenmaal geen liefhebber van ballonbanden.
henrie zegt
@griffendahl: Ik ook niet, dus daar hoef je je niet voor te verontschuldigen. Maar ik vind dit te veel van het goede. Ik vind de 18″ op m’n eigen V40 ook al op het randje. Maar het alternatief was 16″ en dat vind ik weer te klein…
bmwtouring2 zegt
@griffendahl:
Mijn complimenten, dat noem ik een knappe verschijning!
griffendahl zegt
Ik ga zo’n Ferrari 400 echt met de dag gaver vinden :)
Homer55 zegt
Wat een verschrikkelijk belangrijk detail is dat toch geworden.
e1000bmw zegt
@homer55: Mwah, ik gebruik ze zelden als ik alle stereotypering en stigmatisering moet geloven…
koekwaus zegt
Nee niet mee eens, wit vind ik er in alle gevallen beter uitzien.
lextacy zegt
R34
ontploffer zegt
Misschien handig om bij de E46 even de facelift en pre facelift van mekaar gescheiden te houden. Vind de neusjes nogal verschillen namelijk…
boss1 zegt
is echt amerikaans die oranje lichten…sommige hebben oranje en wisselen ze dan om voor witte
arjontje zegt
Ik heb een tijd gedacht dat de Duitsers expres bij het uitkomen van een nieuw model de oranje knipperlichten plaatste, om in iedergeval wat te kunnen veranderen bij de facelift. En dan vooral aan de achterkant. Zoals de BMW e46 de Opel Vectra a, b en c.
bmwtouring2 zegt
@arjontje:
Dat viel me ook op bij bepaalde merken!
ko4n zegt
Ben t eigenlijk met alle oneens behalve de Alfa en de citroën
jurdespotter zegt
de Peugeot 205 vind ik met oranje mooier staan. verder vind ik zonder eigenlijk altijd wel mooier
e1000bmw zegt
@dizono: voor de E46 (en ook E39) geldt dat zowel de pre-LCI als de LCI de beide kleuren hadden. De pre-LCI met witte pinkers staat al ergens in het staartje, hier nog een LCI met oranje pinkers: http://image.superstreetonline.com/f/128914139+w660+h440+q80+re0+cr1/bmw-e46-front-view
Volgens mij waren – in Europa – de witte pinkers vooral om “sportief” en “premium” te ogen zoals @lincoln al opperde. Daarnaast waren er enkele markten waar witte of juist oranje pinkers voor verplicht waren. Italië is daar een voorbeeld van.
e1000bmw zegt
@e1000bmw523i: niet Italië maar Spanje. Dat was in de jaren 70 t/m 90 iig zo.
sportevo zegt
Bij de BMW e30 serie passen witte knipperlichten eigenlijk ook niet.
Persoonlijk vind ik bij alle auto’s van voor 1990/1995 oranje knipperlichten beter staan alhoewel ik bij mijn Z1 de knipperlichten voor, voor helder glas heb vervangen.
e1000bmw zegt
@sportevo: Maar de Z1 is zo’n uitzondering doordat alle verlichting min of meer tegen elkaar zit.
blo3to3t zegt
@sportevo: de E36 is anders echt beter af met witte knippers, niet?
e1000bmw zegt
@blo3to3t: nee.
bmwtouring2 zegt
@blo3to3t: Ja zeker!
gtke zegt
Oranje knipperlichten op mij ar 75. Check!
davelepeef zegt
Een bx valt sowieso niet op te knappen…
zip16 zegt
Geinig item! hoe bedenk je het.
db87 zegt
In 90% van de gevallen vind ik oranje knipperlichten lelijker. De kleur van de auto vind ik ook van belang.
wimco zegt
Toch leuk dat die alfa op de persplaat al gezandstraald moest worden…
mercedesclk350 zegt
Ik hoefde het artikel niet eens te openen om te voorspellen dat ik het met alle 9 oneens ben. En ik heb gelijk gekregen. Ik ben er over het algemeen geen fan van. En ik heb tot dusver, zelfs met dit artikel, nog geen uitzondering op de regel gevonden.
wjeurs zegt
Pre-facelift E46, absoluut niet mee eens, ik zie hier een eerste en tweede generatie, maar de pre-facelift vind ik zeker mooier met witte knipperlichten.
e36thuglife zegt
Deze tori is nep. Witte blinkers altijd 300% beter dan oranje want oranje breekt de flow.
quattromeister zegt
Lijkt het alsof je met je 996 toch eindelijk bijna die 997 hebt.
pomoek zegt
Wel belangrijk als je witte knippers hebt is dat je niet zo’n oranje waasje ziet omdat je oranje lampjes hebt gebruikt.
blo3to3t zegt
Noem me gek maar ik vind witte knippers juist modern staan, zeker in die tijd
maxidyne zegt
Vind oranje ook mooier. Mijn 330Ci heeft witte met LED achterlichten. Maar heb wel eens gedacht om ze te verwisselen voor oranje units. Maar uiteindelijk toch maar zo gelaten. Staat chique, witte vallen zo weg.
porker zegt
Mis de 911-964
desjonnies zegt
Oranje knipperlichten voor, wederom een bewijs dat Duitsland heerser over Europa is.
Spanje en Italië was vroegâh alles wit voor wat de klok sloeg, de Fransen gebruikten wit en oranje door elkaar, hoewel Citroën met de DS derde neus, Dyane en 2CV oranje voor hadden en de GS vreemd genoeg weer wiite.
Engelse auto’s was altijd oranje voor en merken als Peugeot en Renault maakten er gewoon een potje van.
Zelf vind ik witte knipperlichten voor logisch, je ziet gelijk of een wagen tegenligger is of meeligger als zijn richtingaanwijzer aan staat.
Maar ja Deutschland, sorry EU Hè, gele koplampen sind auch zum kotzen geworden.
Het mag een gotswonder heten dat de EU de Italiaanse zij-knipperlichten hebben overgenomen.
Alhoewel, Italianen en Duitsers, toch?
porker zegt
@desjonnies: “Zelf vind ik witte knipperlichten voor logisch, je ziet gelijk of een wagen tegenligger is of meeligger als zijn richtingaanwijzer aan staat.”
Eh op moment dat je ziet dat het toch een tegenligger is ben je wel wat laat! Wist niet dat zij knippers uit Italië kwamen, grappig! Ja Duitsers en Italianen. Gingen ooit kortstondig goed samen, duurde ook niet lang hoor!
desjonnies zegt
@porker:
Witte knipperlichten voor zijn ontstaan toen je nog echt kon autorijden en inhaalmanouvres moest maken op de kaarsrechte hellinkie op – hellinkie af Franse RN tweebaanswegen.
Daar was hef verplicht om tijdens het inhalen je richtingaawijzer gedurende de gehele manouvre te gebruiken. Als jongeling op de bok van een Henschel vrachtwagen met 40 km/u hellinkie op was het verdomde fijn dat je, een keer boven, je in de verte kon zien of het inhalende voertuig van je af reed of je jezelf moest voorbereiden op een eventuele frontale aanrijding. Bij wijze van, want ieder ritje naar Barcelona zag je wel de meest gruwelijke dodelijke ongelukken.
lekbak zegt
@desjonnies: ik kijk meestal naar de kleur van de gewone verlichting…
desjonnies zegt
@lekbak:
In Frankrijk seinden tegenliggers als je bij slecht weer overdag verlichting voerde.
henrie zegt
@desjonnies: Veel Fransen hebben nog steeds hun knipperlicht gedurende de gehele inhaalactie aanstaan. Ook op snelwegen. Ik vind dat altijd heel merkwaardig…
Robert zegt
Wat voor de Audi 100 C4 geldt, gaat ook op voor de C3 (Typ 44). Doodzonde.
En in het verlengde hiervan, eveneens doodzonde is de modificatie waarbij de grille + bumper zijn vervangen door die van een Audi 200. Hierbij zijn de witte knipperlichten ondergebracht in de bumper en de oranje knippers naast de koplampen vervangen door witte (argh…), geïntegreerde reflectoren
siebren zegt
Dit heb ik altijd met de DB9/DBS. Oké niet de knipperlichten maar sinds die achterlichten wit zijn geworden ipv rood is hij er wel op achteruit gegaan.
Calimero zegt
Omgedraaid is ook gedaan. Eerst witte knipperlichten en later oranje.
Voorbeeldauto is een Fiat Panda 141 ( Het model van na de Facelift in 1986 waarbij de OerPanda zijn karakteristieke grille in kleur verloor en nog wat zaken veranderde) Vanaf 1997 t/m het productie einde in 2003 hadden alle Panda’s af fabriek ineens oranje knipperlichten ongeacht de uitvoering. Tussen 1986-1997 hadden de luxer uitgevoerde versies witte knipperlichten en de basis versies oranje.
rob5nismo zegt
Ik ben het totaal niet eens met dit artikel ik vind het juist andersom mooier
continentalgt zegt
Fantastische compilatie
viezefreddyw zegt
Ik ben een vreemde eend in de bijt denk ik. Bij de W140 vind ik witte knipperlichten veel mooier. Bij de W124 dan weer niet.
Wat een ijzersterke neus heeft de W124 trouwens. Heel imponerend ziet het er uit, mede door de koplampwissers. De 500E. Wat een machine is dat. Ooit op te halen voor een prikkie. Tegenwoordig zie je ze te koop staan voor een ton (AutoLeitner). Gekkenwerk.
Graafke zegt
Goed dat smaken verschillen. Ik vind oranje knipperlichten afschuwelijk
3246cm252kw zegt
Oranje knippers hangt af van de kleur van de auto of het mooier is. Zo appels met peren vergelijken facelifts en niet facelifts door elkaar…
Davidov zegt
Prachtig die linker W129 onder de titel, altijd al een zwak voor gehad :)