
Een interessant lijstje over onderbelichte (ha!) onderdelen op de zaterdagmiddag. Doen we gewoon.
Noem me ouderwets, maar ik heb een zwak voor oranje knipperlichten op youngtimers. Niet dat ik ze heel erg mis op auto’s die ze nooit gehad hebben, maar als een fabrikant gedurende de levenscyclus van een model besluit om de oranje pinkers te vervangen voor heldere exemplaren, dan vind ik dat vrijwel nooit een toevoeging.
Veel mensen zullen het niet met me eens zijn, want er zijn talloze W124’s, E39’s en E38’s voorzien van knipperlichten in een andere tint dan waarmee ze ooit de fabriek verlieten. Een Porsche 911 met de originele oranje clignoteurs is zelfs zo goed als onvindbaar. En dat terwijl deze auto’s het oranje detail juist zo goed kunnen gebruiken. Zonder ogen ze maar kaal.
BMW 3-Serie (E46)
Mercedes W140
Porsche 911 (996)
Saab 9000
Alfa Romeo 33
Ferrari 400GT/412
Mercedes E-Klasse (W124)
Audi 100 (C4)
Citroën BX
Op de Ferrari na ben ik het met je eens.
@dagg: Lijkt trouwens alsof de E wenkbrauwen heeft hahaha
@Dagg: ik de ferrari en de porsche. De porsche omdat het oranje hem een stuk ouder maakt. Bij de ferrari steekt het teveel af.
@dagg: Op de Ferrari na ben ik het met je oneens.
Bij de Peugeot 205 staat het ook veel beter. Heb de mijne ook met de oranje variant uitgerust.
Zo’n pre-facelift W140 staat hoog op mijn wensenlijst!
Ik ben het om de e46 na met je eens. De E36 is met oranje knippers wel veel mooier
@dutchdriftking: ik vind het bij de E46 (daarnaast ook bij de Porsche en Citroën) een beetje oneerlijk omdat er meer verschillen zijn dan alleen de kleur van het knipperlicht… Beetje raar om dan te zeggen dat het door de knipperlichten komt.
Volgens mij is in het geval van de E46 het LCI model ook nog verkocht met oranje knipperlichten, had die dan gebruikt ofzo..
@ozan: absoluut. E46 was zowel voor als na facelift met oranje knippers leverbaar. En de prefacelift was een stuk knapper.
Ik ben het totaal oneens met je! Oranje verpest het ontwerp, net als een grote gele kentekenplaat
@henk123456: ik ben het ook met jou eens.
@henk123456: gele kentekenplaten hebben niets met het ontwerp te maken…
@henk123456: inderdaad, ik heb de Belgische, Zwitserse en de Italiaanse platen altijd veel mooier gevonden. Jammer dat het niet is toegestaan om het wapen van het land er tegenwoordig op te zetten.
@henkhupelschoten: de kentekenplaten van Monaco hadden eigenlijk de basis moeten zijn van alle EU landen, dat zijn pas gave platen.
@henkhupelschoten:
Andorra
@desjonnies: ja onder andere! Maar ook San-Marino, die dwergstaten hebben het tenminste begrepen!
Het ligt meer aan de exterieur kleur dan aan de auto of oranje past.
Bij de SL bovenaan vind ik het in beide gevallen goed staan. De oudere, dus met oranje knipperlichten, moet dan ook de Mercedes putdeksels hebben en de facelift juist weer de modernere lichtmetalen velgen. Zo’n R230 uit 2001 als een van de laatsten is echt begeerlijk!
@granlusso: r129 bedoel je toch?
@rovadepo: Ja klopt, sorry!
Ik vind ze echt allemaal frisser ogen met clear lenzen. Juist de Benzen zien er meteen een stuk moderner uit. Ik vind in sommige gevallen US lampen wel mooier. Bij oudere Volvo’s bijv.
@e34m5touring: ook bij de US-spec w140 en R129 en US-spec Audi’s vind ik de lampen mooier.
Witte knipperlichten zijn ooit verkocht/gekocht zijnde “sport premium innovatief” ..
Leasebaklulletje helemaal trots op zijn innovatieve sportieve priemiejum knippermeuk voor maar 60 euro meer per maand ..
Mooie handel ..
@lincoln: verdiep je eens in leasen ipv zo dom te lullen
@mcaa: inderdaad, en controleer je toetsenbord lincoln, het lijkt alsof je al maanden enkel “..” kan tikken ipv “.” Ik zou aanspraak maken op de garantie indien mogelijk
@mcaa: Maar wat de kleur betreft heeft hij wel gelijk.
@mcaa:
Verdiep jij je maar in de huurhandel ..
Hou ik het wel bij de verhuurhandel ..
Blijft er tenminste 1 iemand wakker ..
@lincoln: ik heb hier nog nooit wat losgelaten over huur of verhuur, hoe kom jij hierbij? Puntje bij paaltje, verdiep je nou maar een beetje in leasen want je komt dom over.
@mcaa:
Van jou zie ik dat als compliment ..
Ik weet er nog wel een paar, puur persoonlijk natuurlijk:
Nissan Skyline R32
Subaru Impreza GC8
Volvo 850 (USA knippers)
Volvo S70/V70/C70 (USA)
Volvo 740/940/960 (USA)
Volvo 960/S90/V90 (USA)
Volkswagen Polo 6N1
Volkswagen Passat B4
Toyota Starlet GT Turbo (P80)
Toyota Starlet Glanza V (P91)
Toyota Chaser JZX100
Ik ben best wel fan van (gedeeltelijk) oranje knippers, maar lang niet op elke auto uiteraard.
Niet alleen de 9000 wordt een stuk mooier van, de 9-3v1 smoelt ook stukken beter. Ze liggen bij mij klaar om gemonteerd te worden als ik mijn 9-3 terug heb van de turbo swap.
Toyota Prius
Op de BX en Porsche na vind ik ze allemaal beter met witte knippers. En bij de BX en Porsche zijn het niet zozeer het gebrek aan witte knippers als wel dat de facelift gewoon minder karakter had.
@sketcher: Ik ben het helemaal met je eens! De facelifts moesten een grote publiek bereiken dus werd het karakteristieke elementen slappe aftreksels.
@sketcher: juist!
Vaak ben ik het eens met de mensen van AB, maar in dit geval niet. De oranje knipperlichten doen vaak afbreuk aan het design en ook op de auto’s uit dit lijstje vind ik ze met heldere koplampen+knipperlichten een stuk fraaier
Smaken verschillen. Heb oranje lichten altijd afschuwelijk gevonden
Ik dacht bij het lezen van de titel dat ik het voornamelijk oneens met je zou zijn, maar na het zien van de foto’s ben ik het toch wel vaak met je eens!
Op de Alfa na kan ik me er niet in vinden… Wel een leuke discussie.
Niet zo’n goede vergelijking met de e46. Een pre-facelift met een facelift.
Rij zelf nu een pre-facelift, eerste wat ik er voor kocht is andere koplampen met heldere knippers.
Vorige auto ook altijd al het oranje eraf, ook de lampjes zelf.
@tpa80: helemaal mee eens, heb ik destijds bij mijn E46 ook gedaan.
@griffendahl: mooie wagen zeg!
@griffendahl: ziet er goed uit zeg!
@griffendahl: Wauw!
Wat een plaatje van een auto, een mooie chique kleur en enorm gave velgen!
@moveyourmind: Gave velgen ja, maar wel een paar maatjes te groot, als je het mij vraagt. Er zit nauwelijks nog ‘vlees’ omheen…
@henrie: Sorry, ik ben nou eenmaal geen liefhebber van ballonbanden.
@griffendahl: Ik ook niet, dus daar hoef je je niet voor te verontschuldigen. Maar ik vind dit te veel van het goede. Ik vind de 18″ op m’n eigen V40 ook al op het randje. Maar het alternatief was 16″ en dat vind ik weer te klein…
@griffendahl:
Mijn complimenten, dat noem ik een knappe verschijning!
Ik ga zo’n Ferrari 400 echt met de dag gaver vinden :)
Wat een verschrikkelijk belangrijk detail is dat toch geworden.
@homer55: Mwah, ik gebruik ze zelden als ik alle stereotypering en stigmatisering moet geloven…
Nee niet mee eens, wit vind ik er in alle gevallen beter uitzien.
R34
Misschien handig om bij de E46 even de facelift en pre facelift van mekaar gescheiden te houden. Vind de neusjes nogal verschillen namelijk…
is echt amerikaans die oranje lichten…sommige hebben oranje en wisselen ze dan om voor witte
Ik heb een tijd gedacht dat de Duitsers expres bij het uitkomen van een nieuw model de oranje knipperlichten plaatste, om in iedergeval wat te kunnen veranderen bij de facelift. En dan vooral aan de achterkant. Zoals de BMW e46 de Opel Vectra a, b en c.
@arjontje:
Dat viel me ook op bij bepaalde merken!
Ben t eigenlijk met alle oneens behalve de Alfa en de citroën
de Peugeot 205 vind ik met oranje mooier staan. verder vind ik zonder eigenlijk altijd wel mooier
@dizono: voor de E46 (en ook E39) geldt dat zowel de pre-LCI als de LCI de beide kleuren hadden. De pre-LCI met witte pinkers staat al ergens in het staartje, hier nog een LCI met oranje pinkers:
http://image.superstreetonline.com/f/128914139+w660+h440+q80+re0+cr1/bmw-e46-front-view
Volgens mij waren – in Europa – de witte pinkers vooral om “sportief” en “premium” te ogen zoals @lincoln al opperde. Daarnaast waren er enkele markten waar witte of juist oranje pinkers voor verplicht waren. Italië is daar een voorbeeld van.
@e1000bmw523i: niet Italië maar Spanje. Dat was in de jaren 70 t/m 90 iig zo.
Bij de BMW e30 serie passen witte knipperlichten eigenlijk ook niet.
Persoonlijk vind ik bij alle auto’s van voor 1990/1995 oranje knipperlichten beter staan alhoewel ik bij mijn Z1 de knipperlichten voor, voor helder glas heb vervangen.
@sportevo: Maar de Z1 is zo’n uitzondering doordat alle verlichting min of meer tegen elkaar zit.
@sportevo: de E36 is anders echt beter af met witte knippers, niet?
@blo3to3t: nee.
@blo3to3t: Ja zeker!
Oranje knipperlichten op mij ar 75. Check!
Een bx valt sowieso niet op te knappen…
Geinig item! hoe bedenk je het.
In 90% van de gevallen vind ik oranje knipperlichten lelijker. De kleur van de auto vind ik ook van belang.
Toch leuk dat die alfa op de persplaat al gezandstraald moest worden…
Ik hoefde het artikel niet eens te openen om te voorspellen dat ik het met alle 9 oneens ben. En ik heb gelijk gekregen. Ik ben er over het algemeen geen fan van. En ik heb tot dusver, zelfs met dit artikel, nog geen uitzondering op de regel gevonden.
Pre-facelift E46, absoluut niet mee eens, ik zie hier een eerste en tweede generatie, maar de pre-facelift vind ik zeker mooier met witte knipperlichten.
Deze tori is nep. Witte blinkers altijd 300% beter dan oranje want oranje breekt de flow.
Lijkt het alsof je met je 996 toch eindelijk bijna die 997 hebt.
Wel belangrijk als je witte knippers hebt is dat je niet zo’n oranje waasje ziet omdat je oranje lampjes hebt gebruikt.
Noem me gek maar ik vind witte knippers juist modern staan, zeker in die tijd
Vind oranje ook mooier. Mijn 330Ci heeft witte met LED achterlichten. Maar heb wel eens gedacht om ze te verwisselen voor oranje units. Maar uiteindelijk toch maar zo gelaten. Staat chique, witte vallen zo weg.
Mis de 911-964
Oranje knipperlichten voor, wederom een bewijs dat Duitsland heerser over Europa is.
Spanje en Italië was vroegâh alles wit voor wat de klok sloeg, de Fransen gebruikten wit en oranje door elkaar, hoewel Citroën met de DS derde neus, Dyane en 2CV oranje voor hadden en de GS vreemd genoeg weer wiite.
Engelse auto’s was altijd oranje voor en merken als Peugeot en Renault maakten er gewoon een potje van.
Zelf vind ik witte knipperlichten voor logisch, je ziet gelijk of een wagen tegenligger is of meeligger als zijn richtingaanwijzer aan staat.
Maar ja Deutschland, sorry EU Hè, gele koplampen sind auch zum kotzen geworden.
Het mag een gotswonder heten dat de EU de Italiaanse zij-knipperlichten hebben overgenomen.
Alhoewel, Italianen en Duitsers, toch?
@desjonnies: “Zelf vind ik witte knipperlichten voor logisch, je ziet gelijk of een wagen tegenligger is of meeligger als zijn richtingaanwijzer aan staat.”
Eh op moment dat je ziet dat het toch een tegenligger is ben je wel wat laat! Wist niet dat zij knippers uit Italië kwamen, grappig! Ja Duitsers en Italianen. Gingen ooit kortstondig goed samen, duurde ook niet lang hoor!
@porker:
Witte knipperlichten voor zijn ontstaan toen je nog echt kon autorijden en inhaalmanouvres moest maken op de kaarsrechte hellinkie op – hellinkie af Franse RN tweebaanswegen.
Daar was hef verplicht om tijdens het inhalen je richtingaawijzer gedurende de gehele manouvre te gebruiken. Als jongeling op de bok van een Henschel vrachtwagen met 40 km/u hellinkie op was het verdomde fijn dat je, een keer boven, je in de verte kon zien of het inhalende voertuig van je af reed of je jezelf moest voorbereiden op een eventuele frontale aanrijding. Bij wijze van, want ieder ritje naar Barcelona zag je wel de meest gruwelijke dodelijke ongelukken.
@desjonnies: ik kijk meestal naar de kleur van de gewone verlichting…
@lekbak:
In Frankrijk seinden tegenliggers als je bij slecht weer overdag verlichting voerde.
@desjonnies: Veel Fransen hebben nog steeds hun knipperlicht gedurende de gehele inhaalactie aanstaan. Ook op snelwegen. Ik vind dat altijd heel merkwaardig…
Wat voor de Audi 100 C4 geldt, gaat ook op voor de C3 (Typ 44). Doodzonde.
En in het verlengde hiervan, eveneens doodzonde is de modificatie waarbij de grille + bumper zijn vervangen door die van een Audi 200. Hierbij zijn de witte knipperlichten ondergebracht in de bumper en de oranje knippers naast de koplampen vervangen door witte (argh…), geïntegreerde reflectoren
Dit heb ik altijd met de DB9/DBS. Oké niet de knipperlichten maar sinds die achterlichten wit zijn geworden ipv rood is hij er wel op achteruit gegaan.
Omgedraaid is ook gedaan. Eerst witte knipperlichten en later oranje.
Voorbeeldauto is een Fiat Panda 141 ( Het model van na de Facelift in 1986 waarbij de OerPanda zijn karakteristieke grille in kleur verloor en nog wat zaken veranderde) Vanaf 1997 t/m het productie einde in 2003 hadden alle Panda’s af fabriek ineens oranje knipperlichten ongeacht de uitvoering. Tussen 1986-1997 hadden de luxer uitgevoerde versies witte knipperlichten en de basis versies oranje.
Ik ben het totaal niet eens met dit artikel ik vind het juist andersom mooier
Fantastische compilatie
Ik ben een vreemde eend in de bijt denk ik. Bij de W140 vind ik witte knipperlichten veel mooier. Bij de W124 dan weer niet.
Wat een ijzersterke neus heeft de W124 trouwens. Heel imponerend ziet het er uit, mede door de koplampwissers. De 500E. Wat een machine is dat. Ooit op te halen voor een prikkie. Tegenwoordig zie je ze te koop staan voor een ton (AutoLeitner). Gekkenwerk.
Goed dat smaken verschillen. Ik vind oranje knipperlichten afschuwelijk
Oranje knippers hangt af van de kleur van de auto of het mooier is. Zo appels met peren vergelijken facelifts en niet facelifts door elkaar…
Prachtig die linker W129 onder de titel, altijd al een zwak voor gehad :)