BMW op zijn best: de 7-serie E38

Auteur: , 114 Reacties

Toen Chris Bangle de BMW afdeling kwam verzieken vernieuwen, konden we vaarwel zeggen tegen de schoonheid van de eenvoud.

Het blijft een persoonlijk dingetje natuurlijk, of je het werk van Bangle een beetje te versmaden vindt. Hij tekende onder andere de afzichtelijke 7-serie E65 en iets later de bekende 5- en 6-serie E60/61 en E63. Je zou in ieder geval niet de eerste zijn als je zijn werk niet gelijk bloedmooi vindt. Ook ome Clarkson vond dat de achterkant van de 6-serie E63 leek alsof de ontwerper tijdens het tekenen van de kofferbak in slaap was gevallen. En vanuit deze hoek kijkend naar het kontje van de 6’er, snappen we dat vermoeden.

Lelijk

Waar Chris mee bezig was toen ‘ie zijn ontwerpen inleverde weten we niet, maar god, wat is die E65 lelijk. Het interieur lijkt te zijn verzonnen in een goedkope Bollywood film en zou zelfs in een Cadillac Escalade niet misstaan.

Maar goed, laten we niet teveel verzuren. Neem even de tijd om naar de gallery van de E38 te gluren. Wat mij betreft hebben we het hier over de best uitziende BMW, ooit. Zowel van binnen als van buiten; stijlvol en bloedgeil. Welke fabrikant maakt tegenwoordig nog auto’s die zo ingetogen zijn vormgegeven? Natuurlijk, de buren denken dat je het hoofd van een maffia-organisatie bent, maar kijk iets verder dan de neus van je buren lang is en je ziet een BMW met ballen. Want zeg nou zelf, welke auto uit die tijd is zo tijdloos vormgegeven dat ‘ie vandaag de dag nog steeds zeer geschikt is om kortpittige huismoeders de linkerbaan af te jagen?

Sexy

Je kunt je afvragen waarom je nog een nieuwe 7-serie zou kopen. De in 1994 geïntroduceerde Sieben is beschikt namelijk over zo’n beetje alle luxe die je écht nodig hebt. Adaptive cruise control is leverbaar geweest, maar tevens zeer zeldzaam. Verder zien we massagestoelen, satnav, TV, elektrische achterstoelen… You name it. Het is genieten van overdadige luxe en bouwkwaliteit.

Na de facelift in 1998 werden de rechthoekige koplampen door wat meer priemende exemplaren vervangen. Blanke knippers waren optioneel, maar ze maken de auto echt meer af. Altijd doen dus. Ook motorisch kwamen er upgrades, maar kies gewoon altijd voor een 750i met die zijdezachte 5.4L V12.



114 reacties

Nee joh oranje knippers natuurlijk! Wit is gelijk zo Sjonnie… Orange is the new White
@audir8v10: Dat en het feit dat men bij oranje knippers een senior rijgedrag verwacht, i.t.t. witte knippers.
@audir8v10: inderdaad. Oranje zo veel stijlvoller. Hoewel ik de US-spec heldere knipperlichten (facelift) wel ontzettend mooi vind. Die hebben nog dat extra oranje
Dikke patserbak
@oemplus: Hij is inderdaad dikker dan dat hij zo op het eerste oog lijkt…
Mooi stukje tekst. Echter twijfel ik of dit de best uitziende BMW ooit is, maar het is wel de allermooiste 7-serie ooit gebouwd. Geen enkele gaat dit overtreffen.
@viezefreddyw: helemaal mee eens!
@viezefreddyw: de e32 wordt nochtans ook steeds mooier in mijn ogen. Een paar jaar geleden zou ik resoluut voor de e38 gaan, nu zou ik toch sterk twijfelen…
@humpyourdog: De E32 heb ik sowieso altijd al erg mooi gevonden. Maar de E38 onderscheidde zichzelf echt van de rest.
De E32? Blijft fraai.
http://cdn.bmwblog.com/wp-content/uploads/BMW-7_series_E32.jpg

De E38? Sowieso de mooiere.
http://www.bmwkatalog.cz/gallery/bmw-e38/bmw-e38(7).jpg
@viezefreddyw: Er gaat iets niet helemaal goed bij het plaatje van de E38.

Tweede poging:
http://bimmerin.net/pics/e38/e38_c07_750i.jpg
@viezefreddyw: helemaal mee eens. Zo tijdloos zo gaaf!
Alleen jammer van dat grijze interieur.. Blijft gewoon een gave bak, maar kan er gewoon nog steeds niet aan wennen.
Ook zo jammer dat die mrb zo hoog is in NL, anders stond er allang een op de oprit
Heerlijke auto, liefst met die af-fabriek paarse xenon :p
De basis is al tijdloos, maar met de juiste velgen, kleur, de witte lichten en licht interieur blijft het één van de mooiste limousines ooit. Wat een tijdloze schoonheid is het toch.
Tijdloos, sportief, elegant, statig.. Allemaal in één design. En dat zeg ik als Mercedesliefhebber.
Een van de mooiste BMW’s, samen met de E39 5-serie
Fun fact: de E38 7-serie was de eerste auto met xenonlampen. 22 jaar later zijn die pitten nog altijd niet op iedere auto leverbaar.
@knipperlichtje: Zeker een leuk feitje. Inderdaad niet standaard leverbaar bij de tegenwoordige auto’s. Ik moet zeggen dat ik de prijzen van Xenonlampen nog best duur vind. Vind ook dat een nieuwe BMW, Benz of Audi etc er lelijk uitzien zonder Xenon of tegenwoordig LED.
@viezefreddyw: dat lelijke uiterlijk is mij ook opgevallen, volgens mij doen de fabrikanten dat de laatste jaren expres. Bij de vorige Audi A6 kon je bijvoorbeeld nauwelijks verschil zien tussen de versie met halogeen- of xenonlampen. Bij de huidige (pre-facelift) staan halogeenlampen absoluut niet en xenon oogt ook wat vreemd, het zou me niet verbazen als dat expres zo bedacht is zodat je de dure LED-units bestelt. Niet alleen iets dat premiumfabrikanten doen overigens, populaire leasewagens als de 308 en Octavia fleuren ook enorm op als je duurdere verlichting meebestelt. Een aanverwante ontwikkeling is het koppelen van features aan de bestelde lampsoort. Bij een BMW 5-serie (f10) kreeg je bijvoorbeeld LED-richtingaanwijzers als je xenonlampen bestelde, na de facelift krijg je de richtingaanwijzers pas als je voor LED-lampen gaat, de xenonversie krijgt nu PY21W standaardlampjes mee. Dat is ook iets dat veel merken inmiddels doen, wil je bijvoorbeeld dagrijledjes, dan moet er xenon aangevinkt worden.
@knipperlichtje: Ik weet het, verschrikkelijk vind ik het. En inderdaad niet alleen bij de ‘grote’ merken, maar ook de kleinere doen dat. Zoals Citroën met de DS3 en C3 en dergelijke. Ik zie ze soms rijden zonder de LED-stripjes. Ziet er niet uit.

En inderdaad, de grote merken kunnen er al helemaal wat van. Pure marketing.
@knipperlichtje: MB doet het ook. A-klasse zonder LED is fugly in vergelijking. En bij de C-klasse krijg je meedraaiende verlichting met je LED lampjes. Slimme vorm van upselling, want doordat het zo’n groot uiterlijk verschil geeft + functionele verbetering doet iedereen het …
@viezefreddyw: 300 gulden koste z’n lampje toen
en 1 laten vervangen ziet er niet uit dan heb je kleurverschil
@knipperlichtje: dan moet je toch even je feitenboekje corrigeren: niet de E38 maar de E32 was de eerste met Xenon en dat al in 1991. Achtergrondinfo: http://www.autoblog.nl/nieuws/de-geschiedenis-van-de-koplamp-62760

OT: wat een tijdloze schoonheid blijft de E38 toch. De jaren verstrijken, maar het design lijkt totaal niet te verouderen.
@erwh: aah, ik zie het. Dank!
@knipperlichtje: de 7 serie e32 was de eerste auto met xenon
Ik vind dit de enige 7-serie die niet uit de verf komt als een dikke patserbak. Zelfs de drie generaties 7-serie ervoor komen wat patseriger over dan deze
@thowmas97: en dat terwijl er maar 2 generaties voor zitten…
@undifined1: de BMW 2500 en 2800 zijn in principe ook van 7-serie-formaat. Ze heten alleen niet zo. Daarom dacht ik: die betrek ik er ook even bij
@thowmas97: Daarom is het ook geen sjonnie-patserbak, beetje leek ziet het verschil met een 3 of 5 niet eens meteen … het is – mits niet ver-Halfords – een ingetogen patserbak. Zeker ook omdat de auto in vergelijking met modernere auto’s ook nog relatief klein is (non-LI uitvoeringen) …
Laatste mooie BMW samen met de E46 en E39.

Prachtige sjieke en stijlvolle wagen. In Atlantis blauw met een creme interieur, perfectie!
Vind de e39 pakken stijlvoller en mooier. Jammer dat er te veel gesjonnieficeerd zijn. Als je er nog een tegenkomt zonder geblindeerde ramen valt op hoe tijdloos mooi die is. De e38 heeft iets “fouts” wat de e39 niet heeft. De meeste Bmw’s hebben trouwens iets fouts. De nieuwe 4 serie ziet er nu al cheap uit, vooral de achterkant.
@jerudo: wat is er mis met geblindeerde ramen? Je kan toch 1 hebben die 100% origineel is maar wel geblindeerde ramen hebben. Wel rondom. De achterste twee ziet er niet uit, dan liever niks. In Rusland reden alle criminelen en mensen van de regering in zwarte/blauwe 7-series met geblindeerde ramen (vaak wel 100% origineel). Jammer genoeg komen ze nu ook in handen van Sergei en Vasja die in een dorp wonen in Siberië. Met als gevolg vaak, te nieuwe velgen of super heldere voorlampen.
@e550: criminelen en mensen van de regering is hetzelfde in Rusland…
@e550: je gaf net zelf antwoord op je vraag wat er mis is met geblindeerde ramen.
@jerudo: dus het boeit jou wat andere mensen denken over jou?

@mopar: helemaal waar!
@e550: het boeit me niet, moet me daarom ook niet verstoppen achter geblindeerde ramen, die zoals je zelf eerder aanhaalde, dient voor criminelen (van alle slag) en wannabe’s.
Mooie bak hoor, die uitdeelde 7
Wereldauto. Huidige BMW’s zien er niet uit. Worden af-fabriek geleverd met een deuk in de zijkant zodat het lijkt alsof je tegen de vangrail gezeten heb. Van het design van de 1-serie klopt werkelijk helemaal niets uit welke hoek je ook naar dat gedrocht kijkt.
inderdaad prachtige bak!!!! De alpina versie staat trouwens ook nog hoog op mijn lijstje van “ooit”. :D
Elektrische achterstoelen! Vet handig als je als wannabe-drugsbaas of wannabe-dictator een van je concurrenten om zeep wilt helpen!
@Edge: Een echte gangster doet dat gewoon zo:
http://img3.wikia.nocookie.net/__cb20121103014343/godfather-fanon/images/b/b1/Grove_Street_Families_Drive-By.jpg
@viezefreddyw: @edge: een echte gangster kijkt vanuit de verte op de achterbank hoe zijn loopjongens het karweitje opknappen…om vervolgens als de klus geklaard is, zijn chauffeur de opdracht te geven weg te rijden voordat de five-o arriveert.
Inderdaad de mooiste Sieben. Ook qua bagageruimte praktischer dan z’n voorgangers. De pre-LCI hadden trouwens ook nog een 2.8l zes-in-lijn als instapper. Deze komt ook goed mee met het verkeer, al moet je geen haast hebben; het is namelijk geen strepentrekker… Ditzelfde geldt overigens voor de pre-LCI 730i.

Beetje jammer dat de 3.0l zes-in-lijn (leverbaar in de E39 en E46) nooit zijn weg naar de E38 heeft gevonden ter vervanging voor de 728i en/of 730i. Hoogstwaarschijnlijk omdat dit blok qua prestaties dicht tegen de 3.5l V8 aanzat.
De E38 moest het doen met de 2.8 reihe sechs (tot aan LCI), 3.0 V8 (matige prestaties, tot aan LCI), 3.5l V8, 4.4l V8, en de al genoemde V12. En dan was er nog een diesel (of 2?).

Persoonlijk zou ik voor een korte 740i gaan. Qua prestaties niet eens zo heel ver van de 750i af, maar wel een stuk betrouwbaarder en minder complex. En nog steeds ruim voldoende power voor op de Nederlandse en Duitse snelwegen.
@e1000bmw523i: Het valt mij inderdaad op hoe bizar groot de kofferruimte is.

Destijds dus toch geschikt voor de maffia: genoeg ruimte voor hen die het daglicht niet meer mochten zien ;-).
@olivier420: niet alleen groot, maar ook fatsoenlijk in te laden door de lage opening. Én een skiluik.
@e1000bmw523i: correctie: de 2.8 en 3.0 V8 zijn ook na de facelift gewoon leverbaar geweest, maar eerder uitgefaseerd.
@e1000bmw523i: de 3.0 V8 is alleen in de eerste 2 jaar leverbaar geweest. Deze werd na ’96 al vervangen voor de 3.5 V8 motor.
@Vreddy_B: dus toch! Ik vond het al vreemd dat er een aantal 3.0 V8 waren met een facelift-neusje!
@e1000bmw523i: E38 worden niet zov aak gefacelift. Zag er toevallig vorige week eentje op het Bimmerfest. Bij de E39 hebben bijna alle oudere modellen in ieder geval de facelift koplampen.
@e1000bmw523i: ik zou juist voor de v12 gaan loopt stukken soepeler en is een eenvoudiger blok, de v12 is nooit wat mee. Ik denk dat de v8 uiteindelijk wel sneller is
Was mooi, ja. Maar daarom vind ik de Bangle’s nog niet lelijk. Out with the old, in with the new…
Deze in het donkerblauw blauw graag, dikke sloffen eronder en witte blinkers. Mooiste 7-serie.
Wat een prachtige verschijning die E38. Doet u mij deze maar:

http://www.autoscout24.nl/Details.aspx?id=285892788
Fantastische auto! Wijlen mijn vader had vroeger een zwarte 750i met crème interieur. Wat een heerlijke auto was dat zeg.
@erce: weet je misschien het kenteken nog ? Wij hebben op het werk laatst een gehad met 340000 op de teller en is naar polen gegaan kenteken was : LD-HR-62
Ooit met zo’n wagen geprobeerd om te kijken wat er gebeurde bij 250 km/u, op wat voor manier de begrenzer zou ingrijpen.
’t is nooit gelukt want we moesten of van het gas af doordat het snelheid verschil met vrachtwagens te groot werd tijdens het inhalen waardoor zelfs deze Panzer de neiging kreeg om te gaan vliegen, of er kroop weer een Jodocus voor ons
Verder zijn e we met deze met vier man naar de 24 uur geweest.
Ja, die van Le Mans -natuurlijk- en het was een hele fijne reisgenoot deze wagen.
Mooie klassieke ingetogen wagen, inderdaad een schoonheid van en door eenvoud.
Volkswagen heeft eigenlijk de geestelijk opvolger gemaakt : de Phaeton
@desjonnies: en wat zou jij aanwijzen als de spirituele opvolger van de Pheaton?
Ik zelf neig naar de nieuwe S90 ingetogen, modern en alle toeters en bellen die je je kan wensen…
@desjonnies: Wat grappig dat je dit zegt. Ik smacht al jaren naar beiden
Heerlijk! Heb zelf 4 jaar in een 730i uit 94 gereden. Heerlijke en onverwoestbare v8. Bij 390k naar de sloop gebracht, oa de versnellingsbak had er geen zin meer in. Als ik ooit een mooie op gas vind koop ik hem zo weer!
Een zwarte 750i is gewoon pure porno
Goede herinneringen aan een E38: met 4 gasten (incl 1 AB lezer) een Oostblok trip gemaakt; toch al weer een jaar of 10 geleden. Op zoek naar de goedkoopste 0.5L bier!
Een groene 728d was t. Heuveltje af 210kmh in de Duitsland (vol bepakt) was t m wel. Maar op de relatief rustige wegen in bijv Oost Slowakije was ie gewoon de baas.
De electrische achterstoelen zaten alleen niet op; gemiste kans. Maar.., namaak M6 velgen en een strip voor op de achterspoiler wel; zo paste ie beter in het straatbeeld van Amsterdam.
Mooie tijd.
@gregorius: Nu vraag ik me af waar het bier het goedkoopst was. Vertel!
@henkhupelschoten: ok
Wonderbaarlijk genoeg in Polen, Krakow. In een of andere kraak-club waar een rock feest aan de gang was. Omgerend een cent of 60 als ik het me goed herinner.
In Slowakije zaten we een aantal keer aardig in de buurt.
@gregorius: 728d? Mis ik iets?
@gregorius: 728i of 730d…728d bestaat niet.
Hoe zit het met de betrouwbaarheid van deze dingen?

Ik zag niet zo lang geleden een mooie E38 750i met 180K op de klok voor een zacht prijsje. Nu heb ik nog niets besloten maar had deze wel een beetje afgeschreven als optie vanwege de eventuele hoge kosten als er iets stuk gaat. Nu staat hij nog te koop. Tenminste 2 dagen geleden dan. Alles zat er op schoon on versleten Leder interieur, TV, hout in de dash, verzin de beschikbare optie en het zat er op. Dus ben stiekem nog wel een beetje geneigd om hem te kopen.
@kilum:
Laten staan, de onderdeel prijzen en het onderhoud van de 12 cilinder zijn giga.
En eerlijk gezegd is de V12 bij langen a niet zo goed als de andere motoren .
Ik denk dat de 730 misschien wel de beste keuze is.
@desjonnies: Bedankt! Dan ga ik er ook niet al te veel gedachte meer aan vuil maken. Beter niet doen gewoon dus.
@kilum:

Kopen die meuk ..
Als die goed is is die goed ..
Leuk om een V12 gehad te hebben ..
@lincoln: en niet te lang aan vast houden uiteraard. Dan loop je er alsnog op leeg…
@lekbak:

Yep .. Gehad hebben ipv hebben ..
Heb je voor een paar meier een prima huurauto aan .. Gehad ..
e34 facelift, e38 facelift en non facelift en e36 facelift, non facelift zijn voor mij de mooiste bmw’s e39 is ook erg tof!

Je kan me een sloeber noemen met mijn e36 touring maar ik vind ze geweldig mooi!
Mooi verhaal, helemaal mee eens alleen dan de 5-serie. De 7 is teveel een managementsloep.
Hmm, ik vind de Bangle-7 en dan het faceliftmodel, wat is dat de E68 ofzo toch wel echt een prachtbak.
Ook de Bangle-5/6 altijd wel kunnen waarderen en worden met de tijd mooier. Zeker als je de styling kijkt van de Bangle-5 kan hij nog steeds goed mee, terwijl die toch al gauw 13 jaar oud is!
Ik geniet nog elke dag van m’n E38 740i 94 Bijna 50.000km gereden in 16 maanden.
Steevast 1 op 6 op lpg en 28 cent per liter net over de grens. Lange ritjes 1 op 7.
1850 euro mrb per jaar hoort erbij zullen we maar zeggen.
Automaat laten spoelen bij ZF Dortmund. Monteur kwam vragen wat ik kwam doen. Spoelen was niet nodig zo zuiver nog. Toch maar gedaan de bak lag toch al open.
Nadeel: originele achterlampen branden de fittingen gaatjes in de metalen contact plaat van de lamp. Verschillende originele lampen geprobeerd. Telkens hetzelfde terugkerende probleem. Heb nu de meest nette aftermarket lampen gestoken die ik kon vinden en geen problemen meer….
En ze zijn ENORM gevoelig voor onbalans in de wielen. Opnieuw balanceren bij verschillende garages maar telkens terugkerend. Met winter en zomer set zelfde probleem.
Binnenkort wat ophangingsdelen preventief vervangen. Dat zal ook wel helpen.
@schnor: zijn de velgen dan niet krom? Vaak zie je het amper maar ligt het toch echt aan de velgen. Dat dan beide setjes krom zijn zou dan pech zijn. Kan overigens gewoon gerepareerd worden.
Inderdaad één van de allermooiste auto’s ooit gemaakt, in mijn ogen. Tijdloze topper.
Geweldig was het uber topmodel, de L7, die was zo zeldzaam dat veel dealers niet eens van het bestáán wisten. Ik spaarde in die tijd autofolders en ik ze me nog staan bij diverse dealers om aan de verkopers uit te leggen dat de L7 toch echt een bestaand model was. Bij Oolbekkink in Zwolle hebben ze me nooit geloofd. Uiteindelijk via de importeur mijn hand weten te leggen op de folder van de L7… Pardon, het boekwerk over de L7.
Prachtig…

Paar foto’s:
http://bmwblog.nl/bmwblog.nl/wp-content/uploads/2012/05/000CCF172.jpg
http://bmwblog.nl/bmwblog.nl/wp-content/uploads/2012/05/bmw2_2.jpg
http://bmwblog.nl/bmwblog.nl/wp-content/uploads/2012/05/bmw_l7_multi_media1.jpg

Leuk artikel over dit model:
http://bmwblog.nl/bmwblog-nl-special-de-bmw-l7-verlengde-luxe/
@stationcar: Gaaf ding! Ik kende hem wel. Vorig jaar stond er een tijdje eentje in Duitsland te koop voor circa 18k.
@stationcar: leuk dat je mijn artikel linkt.
@e38ossie:
Hahaha, graag gedaan, geen idee van wie het was, ik was aan het google-en naar afbeeldingen en kwam er toevallig terrect, zoals gezegd, leuk stukje!!
Ik heb nog even Chris Bangle gegoogled. Na het debacle bij BMW is de man voor zichzelf begonnen en heeft een ontwerp studio in Italië opgericht. Alleen het lijkt erop dat hij weinig werk heeft gekregen. Geen portfolio te vinden en alleen Wiki rept nog van werk voor Samsung. Die kofferbak achtervolgt hem dus de rest van zijn leven.
een E34 is en blijft toch nog steeds de mooiste Beemer, al komt deze E38 ook aardig in de buurt.

Wanneer doen jullie eens een oldtimer review van een E34 met potente motor? Zoals de 535i bv
Mooiste van de limo’s. Alleen zijn toenmalige concurrent S8 komt in de buurt.
Een van deze vier mag zo voor m’n deur gezet worden:
http://ww3.autoscout24.nl/classified/288203472
http://ww3.autoscout24.nl/classified/289748032
http://ww3.autoscout24.nl/classified/286116894
http://ww3.autoscout24.nl/classified/289721808

De eerste staat trouwens zo onderhand om de hoek. En stof (velours) zoals in de derde heeft eigenlijk altijd mijn voorkeur boven leder!
@e1000bmw523i: heb je in ieder geval nooit last van craquele. Maar 1X per maand ff insmeren met leer conditioner houd het ook wel netjes jarenlang.
@sanderm3: true. Alleen is velours erg moeilijk te vinden…
Ik moet zeggen dat de F10 en F11 fünfer een hoop goed hebben gemaakt. In mijn ogen ook een prachtig, tijdloos design.
Zelfs de achterstandswijkers durven zich er niet meer in te vertonen ..

Leuk ding dus voor @bofkont en mij ..
Mag mijn vriend em standaard houden ..
Die van mij gaat iig vol met racingstripes AMG plakkers en spoilers ..
@lincoln: geen straight pipes? ;)
@lincoln: Haha 😂👍
Vind deze mooi maar de E32 onder supervisie van Claus Luthe ervoor was wellicht fraaier en unieker, deze was eigenlijk de strak getrokken versie. Enige BMW uit Bangle area die bijzonder is, is de 5-serie, E60, maar dan getekend door de te vroeg overleden Davide Arcangeli. Ondanks de NL design leiding is het niet meer zo strak als vroeger
Niet de mooiste BMW. Wel de mooiste 7-serie en absoluut behorend tot de mooiste BMW’s!
Na de facelift nog mooier en naar mijn mening een van de coolste James Bond auto’s!

Bij ons in de buurt staat een pré-facelift 750il, exact zo uitgevoerd (alleen het stuur aan de juiste kant), prachtig:

https://i.wheelsage.org/pictures/bmw/7_series/autowp.ru_bmw_750il_uk-spec_1.jpg
Als liefhebber van Italiaans spul heb ik voor deze 7 altijd een zwak gehad.

Alles klopt aan deze auto, zo hoort een BMW eruit te zien.
Laatst een E38 uit 1999 gevonden met echt alle opties (740i High Executive) in een saaie zilveren kleur. Maar dan wel voor € 2,9k. Da’s ook niks voor zoveel.
Keuze met het hart: de v12, met verstand: 730d, meer heb je echt niet nodig. Jammer dat de 730d niet met handbak geleverd werd
Zag pas geleden weer een (Hollywood) film waar weer een hele mooie originele E38 750i in mee deed. En dan is het gewoon weer een prachtbak. Maar ligt misschien ook wel een beetje aan de film, in de Californische zon zien wel meer auto’s er heel mooi uit.
Mag ik de 750iL met Ericsson telefoon uit to Tomorrow never dies? incl kabelzager, raketten uit t schuifdak en kraaienpoten uit de achterbumper.
@sanderm3:
Geen probleem, kom maar halen, ik gebruik hem toch niet meer :-p
@stationcar: kom maar brengen, meerprijs 50euro?
@sanderm3:
Tuurlijk man, ik ben de beroerdste niet, hahaha
Er staat hier in de straat ook een 759i met 12 cilinders. Wat een geluid! Hij behoort alleen weer toe aan een paar tokkies
Ongelooflijk dat ze Bangle zijn gang hebben laten gaan. Volgens mij was ’t Oktoberfest gaande toen ze in München akkoord gaven voor al die hokken.
Grappig, ben ik dan de eerste die liever een pre-facelift E65 heeft? Heb de zijskirts van de E38 altijd te groot gevonden en de originele Bangle Siebener juist prachtig.
@dizono: heb zelf een pre facelift 745 (zie m’n spots) en ben er idd weg van. Dat gezeik over het interieur is onzin. Steekt gewoon goed in elkaar.
@Dizono: Vooruit dan. Maar geldt dat voor jou ook voor het interieur???????????????????? ;-)
De Bangle 7-serie. Wat keek ik uit naar die auto toen de geruchten over een computer in de auto (later iDrive genoemd) en wat al niet meer begonnen te circuleren. Het was de auto voor de 21e eeuw.

En toen werd het geïntroduceerd. God, wat heb ik als BMW man laaaaaaang aan het design moeten wennen en het duurde nog eens jaren voordat ik het een beetje kon appreciëren.

Hoe konden ze van de tijdloze E39 en E38 overgaan op de E65?
Stond een mooie b12 alpine te koop op bimmerfest… 36.000 euries met 112k op de teller.. lijkt mij dat die nog wel aardig zal stijgen in waarde, stond er goed bij 👍
@rynnus: wel heel leuk banale afzeiken over die E65, maar wist je dat het niemand anders dan Ardriaan van Hooydonk was die de E65 had ontworpen? Bangle had het project alleen afgetekend en zijn goedkeuring gegeven: https://youtu.be/u1KpGKS5rfQ

@mopar: banale moet dus zijn: Bangle
Heb zelf een E65 745 en die auto is zo slecht nog niet. Had eerst een E39 en natuurlijk voelde die wagen veel lichtvoetiger aan, maar moet zeggen dan de E65 een zekere soliditeit en statigheid uitstraalde die de W220 s-klasse uit die tijd (zijn grooste concurrent) totaal niet had. Vandaag de dag zijn die begin jaren 2000 s-klasse’s het toppunt van kamperwagens geworden terwijl een mooi onderhouden (standaard!!) E65 niet alleen zeldzaam is, maar er ook nog eens redelijk modern uitziet.
Mijn 735i van 99 is een plaatje met z’n oranje knipperlichten en 16″ wielen. Met 313.000 km niet kapot te krijgen.
Toch kan ik me herinneren dat de kritieken niet mis waren toen deze op de markt kwam. Want hij zou veel te veel lijken op zijn voorganger.
Dat gezegd, vind ik het inderdaad een zeer tijdloze wagen. Bijna vergelijkbaar met de Jaguar XJ.
Persoonlijk de mooiste BMW 7-serie.
Maar nog nét iets minder mooi dan zijn tijdgenoot en concurrent Jaguar X300. Ook met V12 te krijgen. En nu vrijwel gratis op te pikken via Marktplaats.
En met de degelijkheid van een X300 zit het ook wel snor.

Doe mij die dus maar.
E65 facelift is toch wel stuk mooier dan dit..

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).