
Ik denk dat iedereen het probleem wel herkent. Je rijdt in een vreemde auto en je moet tanken. Je komt aangereden bij het tankstation en dan flitst de vraag door je hoofd “aan welke kant zit het klepje eigenlijk?“. En een lichte paniek maakt zich meester van een heleboel mensen, ik heb me zelfs laten vertellen dat er mensen zijn die dit regelmatig hebben in hun eigen auto. Maar goed hoe kan je dit probleem nou voorkomen? Natuurlijk kan je voordat je in een vreemde auto stapt eerst even kijken waar het klepje zit. Maar de kans dat je dat vergeet is volgens mij redelijk groot. Maar goed wat moet je dan doen? Gelukkig heb ik een aantal tips voor je die het je in de toekomst hopelijk een stuk makkelijker maken.
Zo kwam ik via cameltap.com onderstaand plaatje tegen. De schrijver beweert dat als je naar de slang op het plaatje moet kijken om te weten aan welke kant het klepje zit. Zit de slang links dan zit het klepje ook links. Zit de slang rechts van zit het klepje ook rechts.
Ik ben er niet 100% van overtuigd dat dit altijd waar is, dus daarom nog een paar extra tips. Ik heb in sommige auto’s ook wel eens een klein pijltje gezien dat wijst naar de kant waarop het klepje zit.
Maar een ander handig ezelsbruggetje is het volgende. Vraag je altijd af voor welke markt een auto in principe ontwikkeld is. Gaat het om een auto die ontwikkeld is voor landen waar rechts gereden wordt? Dan is de kans heel groot dat de tankklep ook aan de rechterkant zit. Waarom? Omdat vroeger de tankstations gewoon langs de kant van de weg stonden en als je klep dan rechts zit kan je makkelijk tanken.
Dat is ook gelijk de reden waarom de uitlaat bij dit soort auto’s meestal links zit. Want dan hebben mensen die op de stoep lopen minder last van uitlaatgassen. Bij auto’s die ontwikkeld zijn door merken die komen uit landen waar ‘aan de verkeerde kant’ van de weg gereden wordt (Engelse & Japanse merken) zal over het algemeen het tankklepje links zitten en de uitlaat rechts. Ook dit klopt tegenwoordig niet meer voor 100%, maar het is in elk geval een handig truucje.
Aan welke kant zit jouw klepje eigenlijk?
rechts
links zal eens opletten of dit waar is
Bij zit ie rechts voor en dat klopt inderdaad met het de slang in het plaatje :-)
Rechts. En inderdaad klopt het met het plaatje
Zal ik ook eens opletten in ons auto.
Bij mijn Spider zit de uitlaat in het midden en de tankklep links. Voor welke markt was dat dan? ;-)
Tip: Rij tot beetje over de pomp dan kan je de slang desnoods nog naar de andere kant van je auto sleuren!
Rechts, VW Golf:
slang wijst idd naar rechts
auto is gemaakt vr EU en Duitsland dus idd rechterkant, uitlaat links
Klinkt logisch
@ Pjotr,
voor zover ik uit dit stuk op kan maken heeft het vrij weinig met de plaatsing van je uitlaat te maken.
Rechts…BMW E30 325i. Vaak staat er ook een pijltje bij ’t pomplogo’tje. Deze geeft aan of de klep links of recht zit. Bij mij heb ik geen pijltje.
Pas geleden had ik een fiat, die had hem links zitten, maar ik zit net te denken, dat is een verbouwde suzuki sx4 ofzo, dus dan klopt het weer wel
nou, voor een 106 klopt het verhaaltje van de pompafbeelding al weer niet :#
Fransen he ;-)
Heh. Wat onhandig allemaal. Ik trek gewoon het klepje open (bediening van binnenuit is zooo handig) en dan zie ik het wel in de spiegels ;-)
Bij de Corsa zit hij rechts en bij de Legacy zit hij links…klopt inderdaad met het verhaal
in onze zafirab zit hij rechts, bij al onze opels altijd zo geweest
maar ik zal eens op het figuurtje letten
mijn fiets hoeft niet te tanken… :P
Rechts: Continental GT
En ik sta toch vaak te tanken met die bak: 1 op 4!
Honda Civic (’90): Klepje links, slang op plaatje rechts. Uitlaat links. Klopt hier niet dus.
Wat voor plaatje zouden die oude amerikanen met de tankdop achter de nummerplaat eigenlijk hebben? ;)
Linkerkant (Fiesta 2002 tdci)
@Rob, het feit dat de klep rechts zit laat maar weer eens mooi zien dat basis van de Conti GT een VW Phaeton is…
Rechts; Golf IV R32
@Juppe, een Civic is ook een hele rare auto ;)
Je verhaal klopt voor mijn polo gti, volgens mij is dat ook zo voor de rest van de duitste wagens. Voor Japanse auto’s is het juist andersom, daar zit je uitlaat ook aan de rechterkant.
@Mpower, dat schrijf ik toch ook?
Het is lachwekkend van telkens auto’s te zien staan wachten omdat ze enkel willen tanken met het klepje aan de juiste kant, terwijl er nog andere pompen vrij zijn.
Voor alle duidelijkheid: je kan altijd tanken ongeacht waar je klepje is!
Tegenwoordig zijn de slangen bij de tankstations lang genoeg zodat je de auto ook verkeerd neer kunt zetten en toch kan tanken. Tis dus eigelijk niet echt een probleem tenzij je de auto niet dich genoeg bij de slang parkeert.
PS Bij mijn 145 zit het klepje rechts.
@Robbie, ja idd. Daarom rij ik die ook :)
Als je de comments leest op cameltap klopt het heel vaak niet, oftewel: Soms klopt het toevallig, maar een ezelsbruggetje is het niet.
Herkenbaar probleem idd., helemaal omdat ik geen eigen auto heb (studeren is een dure hobby ;) ). Mijn oplossing is: Kijk ff in de zijspiegels, ook al moet je je soms in nogal vreemde posities wringen, het werkt in 90 % van de gevallen.
Antwoord op de vraag: rechts. Staat bij het afbeeldinkje zelfs een pijltje bij (mondeo).
Maar een beetje bak heeft natuurlijk ofwel in het midden een dikke pijp of zowel links en rechts meerdere uitlaten. En als je het echt goed wil doen heb je ook 2 tankdoppen: Jaguar V12 uit 19langgeleden, De Tomaso Deauville.
Hoeveel tankdoppen heeft een Veyron eigenlijk?
Opel Manta A: Rechts
Opel Corsa A: Rechts
Mercedes Vito 111CDI
O trouwens, bij een echte auto heb je natuurlijk zo’n klepje dat je van binnenuit kunt openen. Dat klepje zie je wel in je spiegels :)
Bij m’n vorige auto zat ie in het midden van m’n auto ,achter m’n nummerplaat.
Zo deden ze dat in vroeger ;-)
Rechts, BMW hè. ;-)
LINKS! :D maar ik zet em altijd zo dicht naast de pomp dat de slang ook naar de andere kant reikt ;)
Bij mn volvo zit tie idd ook rechts, plaatjes zou ik niet weten.
Bij een VW transporter zit de vulopening links (bij het bestuurders portier). Hier gaat de regel dus niet op.
Bedenk net dat het klepje bij bedrijfswagens vaak links zit. Bij een Mercedes Sprinter iig, en een VW transporter T4 ook. (Ondanks dat die duits zijn)
Hoe verzin je het…
Maar ja, het klopt wel! In mijn Passat zit de slang rechts, en de tankdop ook. Maar of dat bij elke auto zo is. Ik betwijffel het.
Bij mijn Galant klopt het verhaaltje ook alweer niet, tankdop rechts (Benz en LPG ;-) ) en uitlaat links, terwijl het toch echt een Jap is…
Ik heb een BMW E90, met de tankdop rechts en de uitlaat links
maar
ik heb ook een MINI Cooper met de tankdop links en de uitlaat rechts
Zijn toch beiden bij BMW ontwikkeld. Of is hier de Engelse invloed nog merkbaar
zo, meteen ff gecontroleerd… en zowel het trucje van de herkomst als het trucje van het slangetje klopt dus gwn heulemaal niks van!
De auto in kwestie is zweeds (normale kant vd weg) en het slangetje steekt aan de rechterkant uit…
het enige ezelsbruggetje dat ik zou kunnen gebruiken is dat het benzine metertje aan de linkerkant van al mijn tellers zit…
Ik rijdt een Civic Type R uit 2004, mijn tankklepje zit links maar volgens de brandstofindicator zou die rechts moeten zitten… dus dat klopt dus niet
@Alwood, wat voor auto heb je?
Achter mn (gouden) nummerbord: Bugatti Veyron…. jongens ga toch fietsen met de verhalen over R32tjes en bently gttjes……
het verschilt toch tussen een ford fusion en een ford mondeo, beiden naar mijn mening toch auto’s voor hier.
A3: tankklep rechts en als ik mij niet vergis zit het slangetje van de pomp ook aan de rechterkant.
@robbie
Volvo 740GL (2.3L 1989)
Jef heeft gelijk, als je je auto met de kont dichtbij de pomp staat trek je de slang zo naar de andere kant. Je denkt toch niet dat ik een hele analyse ga doen voor ik ga tanken hee?
Verder: rechts.
@Alwood:
Als het een hele oude Zweed is kan het wel kloppen, daar zijn ze ooit geswitched van links naar rechts: http://en.wikipedia.org/wiki/Dagen_H
skoda, vw, bmw, mercedes volvo allemaal rechts
vaak rechts
fiat, renault, citroen
over het algemeen links
suzuki kia
Mijne zit achter de nummerplaat. Dat vergeet je iig niet. :-)
Overigens zijn Amerikanen een tijdlang een beetje tegendraads geweest, want iig bij veel GM-auto’s uit de jaren ’90 zit het klepje links.
Ik heb geen klepje! :)
Tankdop (afsluitbaar, jaja…) zit bij de Morris (Brits dus) links. Uitlaat zit in ’t midden.
rechts Audi A3
Even een lesje homologatie…
Autofabrikanten mogen niet zomaar symbolen kiezen, maar moeten hiervoor
ISO 2575 raadplegen en deze heeft geldig één symbool “Fuel” (Symboolnr G01) en dit is degene waarbij het slangetje rechts zit.
Aangezien er maar één geaccepteerd symbool is, kan je dus niet aan het symbool zien of je tankdop links of rechts zit
3 x gaap, als je auto goed neerzet kan je aan beide kanten tanken, slang is lang genoeg.
@Pjotr: Bij m’n Spider ook… welke heb jij?? Bij m’n GTV zit ie overigens links…
Rechts dus, GTV = rechts. Duhhh
@ Frank: dat lukt soms echt niet hoor. Vooral bij pompstations met vaste slangen (dus die je niet kan ‘uittrekken’ is dat een probleem.
Ideale auto voor zulke gevallen: de Jaguar XJ serie 1 en 2. Ook leuk voor de pomphouder ;)
Rij gewoon 911, dan zie je de tankklep oftewel links voor je zitten (tot en met 993) oftewel gewoon rechts (996, 997) :-)
Ik weet dat bij de auto’s van het Toyota-concern(Toyota, Daihatsu, Lexus) inderdaad is aangegeven waar het klepje zich bevindt.
Anders voor het binnenrijden van een benzinestation de klep alvast openen en in je spiegel kijken waar het klepje ook al weer zat. :D
Ik neem aan dat dit bij alle moderne auto’s wel kan ondertussen.
Om het spannend te maken zit ie bij mij aan de voorkant in het midden….Fiatje 500 ;-)
@Frank
ja, bij een peugeot 106 misschien… maar ik moet em knap dicht naast de pomp zetten en de achterkant moet gelijk staan aan de slang om het te halen. Dan is de slang ook maar net lang genoeg.
@Klassiekerrally
ik weet al helemaal hoe het dan gaat… ik heb er altijd last van dat mensen bij de pomp voordringen aan ‘mijn’ kant :P kom je daar in je XJ staat het hele tankstation vol!
@Alwood,
Daarom moet je lpg gaan rijden, bij die pomp is het altijd lekker rustig :)
Mmmm.. wordt tijd dat ik dat zelf ook weer ga doen.
Links en de uitlaat zit idd rechts zoals bij de meeste jappen.
Op zich vind ik ’t zelf fijner als de uitlaat rechts zit…rijd je achter ’n diesel dan heb je minder last van die stinkende roetuitstoot ;)
@Klassiekerrally, met Serie 3 V12 wil het ook nog wel lukken ;)
@Alwood, aha het zou dus uit historisch oogpunt kunnen dat de klep links ziet (zie link smokin).
@ Stein:
En toch zeggen ze bij TopGear dat Mini de Engelse kinderen uit het oog verliest, omdat de suïcide door aan de rechterkant zit en de kinderen in Europa zo veilig bij het trottoir kunnen uitstappen en dat de Engelse kinderen gevaarlijk op straat moeten uitstappen, dus wat is het nou, Engels of Duitsch?;)
Volgens mij was het ezelsbruggetje niet “In welk land is de auto bedoeld te worden gebruikt” maar “Wat is het oorspronkelijke land van herkomst van het merk van de auto”. Dus Engelse en Japanse auto’s links en de rest rechts.
Het gaat niet altijd op met crossbreeds uit dezelfde fabriek zoals de Toyota Aigo en de Peugeot en Citroen varianten daarvan, maar meestal klopt het wel.
Nissan Primera. Tankklepje links, uitlaat rechts. Van dat logotje kijk ik zometeen wel als ik wegga. :P
Toch wel handig die klassieke tankdop :D
links heb een handig pijltje staan slang gaat rechts omlaag dus ben blij met het pijltje
Oeps plaatje mislukte
al klepjes op de 2 kanten gehad en er nooit problemen mee gehad !
Maar , er zijn ook mensen die met alles problemen hebben !!!
Vertaald zich meestal op hun rijstijl ook !
Heb net een rondje door de showroom gedaan.
Bij Lexus IS, Hyundai Coupe en een Ssanyong Rexton gaat het verhaal van het plaatje niet op. Wel toevallig drie Aziaten met het klepje links.
De Mazda 6, Ford C-max en Nissan Micra hebben trouwens een pijltje.
@ Robbie: ja, S3 V12 heeft ook nog gewoon de S2 carrosserie toch? :)
Bij mijn Honda zit het klepje links.
Nog een kleine tip: als je de slang naar de andere kant van de auto moet halen (en je kunt em redelijk ver uittrekken) dan kun je de slang onder de achterkant van de auto doorhalen.
OF
Je zet de auto zo ver naar voren dat je achter de achterkant langs bij de vulopening kan dus achterbumper ongeveer gelijk met de houder van het vulpistool. Laat de slang liever niet OVER je kofferbak/achterklep heen lopen omdat de slang vaak vuil is en je dan benzine op je lak krijgt of nog erger…. krassen.
Uhm in de kofferbak, CLK AMG safety car wel makkelijk onthouden, haha nee hoor maar het is wel zo bij die auto. bij me scooter zit die onder me zadel dus ook wel makkelijk
Het blijft moeilijk he, dat spamfilter…
En dan weet je waar het klepje zit is het bij sommige auto’s nog de vraag hoe krijg je dat ding open. Toen ik eens een Audi A2 als vervangende auto moest af tanken heb ik me te pletter gezocht naar het knopje. Pas toen ik uit wou stappen om iemand anders te vragen ontdekte ik dat Audi dat ding op de B stijl verstopt had. Stoute Audi.
Links, Nissan Micra 1.0 16V ’95, en links, Mitshubishi Spacestar 1.6 2001.
honda accord coupe v6 2007 (usa)
klepje links, slangetje rechts. klopt dus niet helemaal.
@a-town, maar het feit dat het een Japanse auto is met de klep links klopt dan weer wel ;)
@ Ruben Beaten en de rest; USA cars ( van na 90) hebben ze bijna allemaal links en dat doen ze vooral omdat het veeel veiliger is wanneer er bv gevaar dreigt, dan kan je nl veeel sneller instappen en wegrijden. Toch niet zo gek he die Amerikanen… :)
@Rob USA, sneller weg rijden zonder te betalen bedoel je zeker ;)
Bij mij zit het rechts maar in het dashboard staat het wijzertje naar links maar er is in het tellertje een klein pijltje dat wijst naar de rechterkant
Bij sommige autos van de volkswagen groep is de tankmeter een aparte meter die de streepjes bovenaan heeft, dus die theorie klopt niet bij elke auto
Bij Mitsubishi in het dashboard wordt met een pijl naast de tank logo aangegeven aan welke kant getankt moet worden. Handig!
Rechts bij mijn Seat en in de Nissan van de zaak waar ik regelmatig mee op pad ga links. Je theorien kloppen dus goed!
d’r zijn ook nog auto’s waar die aan achterkant zit… (BMW 2500 bijvoorbeeld) :) achter de kentekenplaat :)
@ Sven: Zo zijn er ook mensen die niet met leestekens overweg kunnen en achter elke zin een uitroepteken plaatsen. Dat blijf je houden, in de maatschappij heb je nu eenmaal ook minder handige mensen.
rechts bmw 330i cabrio
Eh Robbie; originele Mini (dus geen Bini), uitlaat links tankdop rechts.
Maar op zich leuk dat iemand hier over heeft zitten na te denken, ;)
@vinox: bij een fiesta links? Kan echt niet, tenzij stuur rechts zit of je een vrouw bent natuurlijk (links – rechts, altijd weer lastig!)
Bij onze Volvo hebben we niet eens zo’n plaatje :P
rechts (Mondeo)
-edit: check!-
On topic: u wordt bedankt voor deze zéér handige info! ;-)
Fucking “Ei van Columbus” if you ask me.
En dan te bedenken wat voor een problemen we in de toekomst krijgen: stroom, biofuel, zonne-energie of waterstof? En dan ook nog aan welke kant: link, rechts, midden, onder de motorkap?
Bij mijn BMW 5-reeks wijst het metertje naar onder xD.
De tankdop zicht rechts!
gaat niet op voor de doblo ..
wijzertje rechts ..
doppie links ..
knalpot rechts ..
mx-5 (NC) links ook pijltje wijst naar rechts
helaas moet ik eerst luikje tussen de stoelen van slot halen dan aan haakje trekken
luikje weer op slot…
en weer 45 euro armer!
Mijn Chevolet Caprice 1977, veel handiger, gewoon in het midden onder de nummerplaat. Maar dat had je zoiezo wel onthouden (1:3)!
bij mijn dikke daf heb ik aan beide kanten een tankdop een een hele dikke pijp links
is altijd ruzie bij de pomp met de collega,s die denken dat ik voor m,n plezier 2 pompen bezet houd
heb een japanse auto, en tankdop zit links :p uitlaten zitten links en rechts :D
@ Pizza
bij een Volvo V50 is dat nochtans zo…met pijltje en al!
@MPower: De “Duitste” auto’s? Die zijn niet zomaar een klein beetje Duits, maar dus echt über-Duits?
Net zo hard aan die slang trekken tot ie aan alle kanten kan komen,
anders het emmertje vullen en overgieten :)
Tank klepje?
Aaaaaaah. Vandaar dat mijn auto het niet meer doet. Je moet er ook weleens benzine in gooien.
En dan nog. De meeste pomps hebben slangen die lang genoeg zijn om de andere kant van je wagen te halen.
links bij mijn rover komt niet overeen met de meter…
Hey bosroamer! Een bekende naam van het Mini forum :)
(daar heet ik gewoon ‘Wim’, maar ik kom er bijna niet meer…)
als ik verkeerd sta sleur ik die slang ook naar de andere kant, gaat perfect
zeggen jullie t zelf maar:P
Gadverdamme, een fiets! :P
op de bus van het werk zit de tankdop links en de uitlaat ook. het was een peugeot boxer
Tja..blijkbaar is de leukste auto om mee te tanken (op het in- en uitstappen na dan)…een Lotus Esprit..in de middenconsole bevind zich een knop met pijltje naar links en rechts…kies maar welke kant de tankklep open mag springen…ideaal en eigenlijk onbegrijpelijk waarom dit niet in andere auto’s vervolg heeft gekregen..met een beetje brede auto loop je echt te kloten met de slang achter onderlangs of over de achterklep met kans op smerigheid en krassen..
Met normale auto’s heb je er uiteraard minder last van..da’s meer een kwestie van je auto goed neerzetten…
bij mijn honda civic coupe 96 zit me tankdop links
@ Rick
Derbi Senda
O, mijn beruchte ex-schoonbroer (die van het oliedopverhaal) spande ook hier weer de kroon. Hij kwam aangereden bij een tankstation met bediening en landde natuurlijk aan de verkeerde kant van de pomp. Dus de pompbediende vraagt ‘m om om te draaien wat ie dan ook doet: hij rijdt voorbij de pomp, maakt een bocht van 180°, komt terug en parkeert zijn auto aan de andere kant van de pomp… de pompbediende was zo boos dat-ie geen benzine meer kreeg. Haha wat hebben we nog dikwijls smakelijk gelachen bij dit dwaze verhaal.
@Zoef,
Beetje teveel Herman Finkers gekeken :)
Maar het ezelsbruggetje schijnt niet echt te werken als ik zo de reacties zie.
Dit is handiger:
Japans links
Europees rechts
Bedrijfswagens links
Rest weet ’t niet
Klepje in het midden. (Puch Maxi S)
:)
Hangt over het algemeen een beetje naar rechts
Tis best vaak zo dat europese auto’s (bmw,volvo ) de uitlaat links hebben hangen en de auto’s uit het oosten ( mitsubishi ofzo ) de uitlaat rechts hebben hangen.
’86 volvo 740
klepje zit links, pompje en wijzer wijzen naar rechts , en uitlaat zit ook rechts.
ford ka: klepje links
Kofferklep open en recht in het midden. Wat is daar het plaatje voor? Normaal links maar geen plaatje van een pomp op de meter. Heb in ieder geval nooit een probleem met tanken, hoe ik ook op de pomp af rij….
Bij mijn Punto uit 2003 zit de uitlaat (origineel) links, de tankdop rechts, de slang op het symbool rechts, dus dat klopt!
Maar ik gebruik een veel makkelijker ezelsbruggetje….
Als mijn tank leeg is wijst de wijzer naar rechts ;)
Mijn vriendin heeft trouwens een nog betere ezel…..
Als de tank leeg is laat ze mij tanken
Op mijn motorfiets hoef ik overigens nooit na te denken en kan ik nog zittend tanken ook!
mijn klepje zit aan de bovenkant
(op de brommer)
Bij Opel/Peugeot/Volvo zit de dop rechts en uitlaat links, hoe het met ’t dashbord zit moet ik nog eens checken.
Céderic schrijft :
Tip: Rij tot beetje over de pomp dan kan je de slang desnoods nog naar de andere kant van je auto sleuren!
Maar let dan wel HEEL goed op: de slang kan nare krassen op je kofferdeksel achterlaten… vooral als je een brede auto hebt. (Mijn Audi S6 heeft daar ervaring mee… :-( )
Bij Opel zit de dop wel rechts, maar dat klopt niet met het dashbord. Bij Honda zit de dop links maar klopt ’t ook niet met ’t dashbord (daar staat ie dus rechts).
M’n Nissan Silvia S14a heeft het klepje aan de rechterkant. en slang ook op het logotje. Alleen zit m’n uitlaat links.
Volvo V70 bifuel heeft ze allebei rechts, uitlaat links, Saab 9-3 ook rechts, Suzuki Baleno heeft m links, uitlaat rechts. Klopt dus als n bus!!
Honda Civic ’07
Tankklepje links, slangetje op het dashboard hangt rechts. De uitlaat zit overigens links en rechts.
Opel Astra: rechts.
Citroen C1: links. Is dat de invloed van Toyota?
hyundai, links :)
triumph spitfire: midden achter achterruit, je staat nooit verkeerd!
http://www.caloghiris.co.uk/interactive/images/Spitfire/triumph_spitfire_side_1.jpg
Citroën C3: tankklep links, uitlaat rechts zag ik net… :|
Japanse auto dus klep links. Maar zie wel vaak Europese auto’s (volvo) ook met dop links.
Reed jaren geleden eens in een ouwe Jaguar XJ 12 cilinder, die had 2 tanken: zowel links als rechts!
Heb me trouwens in Canada eens rot lopen zoeken naar het knopje van de ontgrendeling van het tankdopje, de bediening kwam er ook niet uit. Bleek dat je gewoon op de klep moest duwen… had datzelfe geintje later ook eens met een Stilo. Waarom zitten die ontgrendelingsknoppen vaak op zo’n beroerde plek???
Mini Cooper S… Tankdop links…. dus echt niet alleen Japans hoor
@ Bisazza
Mini is Engels ;)
Was het… is nu Duits ;)
Zo ook de ontwikkeling etc… allemaal BMW en die heeft de dop rechts en (318, 320i etc (op de dikke na) de uitlaat links. Mini daarentegen (normaal rechts) en bij mij in het midden en dop links….
Zie ook de opmerking over de suicide doors van de Clubman.. Gaan rechts open voor de Europese trottoirs….
Geen pijl op te trekken dunkt me
Ik had vroeger een auto, waarbij de tank meter in het midden zat. Dus daar zou je ook niks aan hebben. En bij mijn huidige auto klopt het wel. Maar heb in mijn eigen auto geen last. In mijn vrouw’s auto zit ik altijd even te gissen.
(Ik ben niet die rick met die motor! die een paar posts hier boven)
Bij een WagonR+ is het niet zo slang wijst naar rechts, en links zit de tankdop!
volgens mij plakken fabriekanten dat kleppie maar waar het ze uit komt…
waar hij het minst in de weg zit:P
@Citrofiel, daar verbaas ik me ook altijd over bij de C2/C3!
@ML320 CDI, als je goed gelezen had dan zou je weten dat het niet gaat om de locatie van je benzinemeter, maar om de kant waar de slang op het plaatje zit. En als dat niet blijkt te kloppen kan je jezelf dus altijd afvragen of het een merk ik uit een LHD-land want dan zit de klep (meestal) rechts. Is het echter een auto uit een RHD-land (UK, Japan) dan zit je klep (meestal) links.
@ rick sorry ik wist niet dat hier nog een rick was;)
en @ Thomaz nee het is geen derbi senda want dat zijn crossbrommers dit is een rieju RS2 Matrix, is overigens spaans met de uitlaat aan de rechterkant dus:P
haha, ik heb een toyota supra MA70 (mk3) en de wijzer wijst naar links, en de tankdop zit rechts:D haha, klopt dus niet altijd;)
Die van onze auto zit het klepje aan de rechter kant.
BMW 3-serie Touring.
Saab 9-3: klepje rechts, slangetje op dash ook rechts.
Maar euh… vorige week stond ik bij een klein, onbemand pompstation. De enige plek waar je rechts kon tanken was al bezet, dus ik denk: dan maar met de slang er overheen. Forget it but… veeeeeeel te kort (nog geen meter lang!).
Nieuwe Nissan GT-R
Stuur rechts
Tank rechts
Uitlaten dubbel links en dubbel rechts, die doen er dus niet toe.
Klepje zit rechts, maar de benzine meter in het midden, spacend
Tja,
Het verschil bij personenauto´s tussen de tankdop links of rechts heeft alles te maken met aan welke kant van de weg men rijdt in het land van ontwikkeling. Op enige uitzonderingen daargelaten.
Het criterium waar de tankdop “behoord” te zitten heeft alles te maken met aan welke kant het trottoir zich bevindt in dat land. Dat is namelijk, in het verleden, de meest logische zijde om de benzinepomp bij een benzinestation te plaatsen.
Voertuigen uit landen zoals Japan, Korea en Engeland hebben zullen daarom in meer dan 80% van de gevallen de tankdop links hebben.
En auto´s uit andere landen hebben daarom in de meeste gevallen de tankdop rechts.
Bij bestelauto´s en vrachtwagens gaat deze regel niet altijd op.
Maar als een vrachtwagen aan bijde zijde een brandstoftank heeft, dan zit de “hoofd” brandstoftank (met de niveau-indicator) wel aan de “juiste” zijde. Bijna altijd zit er een verbindingsleiding tussen die tanks om daardoor het niveau verschil te vereffenen. Het verschil tussen een volle tank, van b.v. 700 liter, aan de ene kant en een lege kan erge nadelige gevolgen hebben voor het weggedrag van een vrachtwagen.
En de uitlaat? Daarvoor gelde in het verleden de zelfde regel. Maar doordat bij personenauto´s de uitlaat altijd aan de achterkant behoord te zitten, is men daar iets vrijer in. Maar daarvoor is het wel strikte regel bij vrachtwagens de uitlaat van de trottoir-kant gericht is.
Er zij daar voor per land voertuigregels, waaraan een voertuig moet voldoen om op de weg te kunnen. In sommige gevallen schrijven ADR regels zelfs voor om de uitlaat aan de voorzijde te hebben.
Recumé;
Een eindeloze discusie aan welke kant je zuurverdiende centjes voor een groot deel naar de staat gaat!
@Lastbiltekniker, dat is toch ook de strekking van mijn verhaal of mis ik nou iets?
Nissan Primera, uitlaat rechts, tankdop links. Maar het slangetje op het logotje in het dashboard zit aan de rechterkant. Klopt dus niet. Maar de hele tankmeter zit aan de linkerkant van het dashboard. Dus dat kan ook een ezelsbruggetje zijn.
Ik rij een Toyota Corolla E11, maar het zit bij mij ook precies anders om! Dus klopt inderdaad niet altijd
Ik had tot voor kort een Fiësta uit 2007 en daar zat hij links, en nu een Focus uit 2007 en die zit weer rechts, dus het hoeft niet merk gebonden te zijn. Ik heb wel bijna altijd dat de kant waar ik moet staan bezet is en de andere kant vrij…. echt irri
@Rickert
Maakt niet uit jo ;)
bij mijn bmw m6 sport ziet hij rechts en mijn vier uitlaten zitten in het midden en ik ben maar net 19….!!
@ hardcore marlo: Het lijkt echt alsof je onzin lult, sorry. Waarom? Je zet je leefijd erbij… :?
Bij een Ford Transit Zit is er ook met een pijl aangegeven>
Je rijd die (vreemde) auto toch gewoon zo ver dat je met de kont voor de pomp staat,moet je het slangetje hooguit 2 meter verder uittrekken.dit is zo ie zo handig daar er bijna geen enkel pompstation over de zelfde slanglengte bezitEr zijn er bij dat als je een meterje te ver rijd met het klepje aan de goede kant,je je auto alsnog naar achteren met acheren moet.Whereever you go go niet dus.
Bij onze Scénic zit de klep rechts, en bij de Cuore links. Klopt wel dus.
Bij mij Audi 80 zit ie rechts ;-)
rechts en links
haha rechts is voor de benzine en links voor het gas:)
nou bij me geliefde kever zit hij rechtsvoor.
A2, vulopening rechts.
Uitlaat? links volgens mij
@ Robbie. Ja, je hebt gelijk, echter ik wou alleen even een aanvulling geven over het hoe en wat en de oorsprong!
ik rijd met nen corolla sw van ’95
mijn tankklepje staat links
en de slang staat rechts
dus de theorie klopt niet altijd
ben direkt gaan kijken hehe
Links en rechts :P
Jaguar XJ 12!!
Ik heb links en rechts een uitlaat en de tankstop zit in het midden achter de nummerplaat!!!!
mazda 626 uitlaat rechts, klepje links. afbeelding op dash klopt wel. japanners rijden toch links?
Mijne klopt ook niet want ik heb een RHD (rechts stuur en de slang zit rechts) waarom is mijn klepje aan de links kant dan?
http://www.freeimagehosting.net/uploads/d6f738f0fe.jpg