Adviseur bij Volkswagen, een lucratief baantje

Auteur: , 38 Reacties

Tenminste, als je Bernd Pischetsrieder heet.

Show me the money bitch!

De beste man heeft namelijk in vijf jaar tijd zo’n 50 miljoen euro opgestreken bij Volkswagen, nadat hij als directeur was vertrokken. En het mooiste is, voor hem dan, hij hoefde er maar 1 of twee dagen per maand voor te werken.

Bernd Pischetsrieder was van 2003 tot en met 2006 de grote baas bij het concern. Daarvoor deed hij hetzelfde bij BMW, maar bij beide bedrijven moest hij voortijdig het veld ruimen wegens slechte resultaten. “Dat gaat zomaar niet”, moet Bernd hebben gedacht en hij besloot gewoon eens extreem hoog in te zetten. Hij wilde aanblijven als adviseur en dat wilde hij alleen doen voor bovengenoemd salaris, Dat meldt het Duitse blad Welt am Sonntag. En zo geschiedde.

Daarbij kreeg hij het ook voor elkaar dat hij op zijn twee werkdagen per maand in zijn woonplaats in Beieren door de bedrijfsjet werd opgepikt en werd afgezet in Wolfsburg.

De Duitse belangenvereniging van beleggers is op zijn zachtst gezegd not amused. Over de beloning werd gezegd dat deze “immoreel en excessief” is. Ook gaat zo’n groot bedrag ten koste van de winst van de beleggers, zeggen ze.

Berndje zelf wil niet reageren. Die zit waarschijnlijk breeduit lachend met een heel dikke middelvinger in de lucht gestoken zijn geld te tellen.

Met dank aan Dennis voor de tip!



38 reacties

Sowieso heeft de gemiddelde adviseur een lucratief baantje. De besten vangen vaak belachelijke uurtarieven en leveren zoveel mogelijk werk af waar ze niet verantwoordelijk voor gehouden kunnen worden. Bllll….
@freezzr: oe…vooroordeel!
Pijnlijke ervaringen?
@peke: nee het is gewoon zo
@bmwm3gtr: dank voor deze beargumenteerde onderbouwing.
@peke: dat waren dan ook exact evenveel argumenten als jij zelf gebruikte
@rickvanbuuren: Er wordt gesuggereerd dat het een feit is, vraagt zich alleen af waaruit dat blijkt. Volstrekt normaal toch? Wie stelt moet bewijzen.
@rickvanbuuren: ik geef er zelfs geen, constateer alleen dat je iets benoemt zonder feiten.

Back on-topic!
@peke: nee, niet pijnlijk, wees maar gerust ;) ik werk dagelijks met adviseurs (ICT) en don’t correct me wrong er zitten ook echt wel nuttige gasten tussen. Maar ik lach me de ballen uit de broek wat men geregeld adviseert, kan er wel een lachmijnballenuitdebroekblog over maken. En klanten maar betalen, en hey, de klant maakt uiteindelijk de keuze!
@freezzr: Tuurlijk kun je ze wel verantwoordelijk houden wanneer het een wanprestatie betreft. Man man man….
Ik kan Berndje geen ongelijk geven…
even ongerelateerde vraag: de nieuwe TopGear zou toch vandaag op BBC te zien zijn? Ik zie het alleen nergens in de gids.. iemand een idee?
@gieltj: bbc2, 21:00uur
@trustmeiamanengineer: oke bedankt, had iets verder moeten kijken :)
Tot 2 maal toe ontslagen worden vanwege slechte resultaten en toch aanblijven en zoveel geld opstrijken. Dat doet zelfs Rijkman Groenink hem niet na.
Ik ben best liberaal, maar deze vent is gewoon een geldwolf.
@trustmeiamanengineer:
Tsja! Hoe “liberaal” wil je zijn?…………….
@trustmeiamanengineer:
Dit heeft niets maar dan ook niets met liberaal te maken !
@desjonnies: dat wat de meeste “liberale” politici roepen ook niet..
@trustmeiamanengineer: hij is gewoon slim. Iedereen hier zou exact hetzelfde doen als hij/zij de kans kreeg (maar daar gaat het voor iedereen hier mis…..).
Er heeft jarenlang een zieke cultuur geheerst in de top daar..

Gelijkertijd, als ik zijn schoenen zou staan, zou ik hetzelfde hebben gedaan.
Aan de andere kant, zou ik het als raad van toezicht, nooit hebben toegestaan.

Grootverdieners in de autoindustrie zijn er nog steeds trouwens. De directrice van het door de overheid, en vakbonden geredde GM, heeft ook zoiets geregeld naar haar basissalaris van bijna 17 miljoen per jaar.

Hoogmoed komt voor de val.
En op welk vlak moest deze beste man dan juist adviseren?
Het is wel VW wat gewoon betaalt dus wat valt deze man aan te rekenen?
Toch knap dat je het voor elkaar krijgt dat een bedrijf je zoveel wilt betalen voor zo weinig uren als je al 2 keer door de mand bent gevallen.

Ben wel benieuwd naar zijn specifieke adviezen gezien alle drama rond VAG.
En hij gaf advies over software?
Bij deze weet ik het. Ik word adviseur.
@sbelali: advies: doe het niet. rekening volgt. graag gedaan.
En gelijk heeft ie. Als ik mij goed herinner is deze man aan de kant geschoven omdat er een machtsstrijd gaande was tussen de Piëch en Porsche familie.

Bij BMW heeft ie het ook niet slecht gedaan zijn grootste fout was dat hij toentertijd Rover had ingelijfd. Maar hij heeft aan de basis gestaan voor de verkoopsuccessen die BMW nu heeft.

En gezien hij dit er uit heeft weten te onderhandelen geeft er wel blijk van dat het een slimme man is.

Overigens is het een gotspe dat beleggers de woorden “excessief en immoreel” in de mond durven te nemen. Had het er gewoon bij gelaten dat z’n inkomsten ten koste gaat van je winst, dan was je tenminste nog eerlijk.
Kan ik ergens solliciteren binnekort?
Zie het maar als een verkapte gouden handdruk.
Dat is veel geld voor een baantje met weinig werkuren en weinig verantwoordelijkheid! Misschien moet ik ook maar de consultancy in!
Een beetje dubieus is dat salaris wel…

Maar hadden de aandeelhouders ook wat te klagen toen in 2008 het aandeel VAG van een schamele 50 euro aan het begin van deze eeuw het hoogtepunt van bijna 500 euro bereikte…

Niet dat Pisetschrieder het zo goed gedaan heeft dat het VAG aandeel zo sterk kon stijgen, maar Volkswagen deed het goed voor haar financiers.
@moveyourmind: edit, in mijn reactie staan sjoemelcijfers, een dergelijk hoge piek heeft het aandeel nooit gehad. Wat wel feit is dat het aandeel VAG sinds begin deze eeuw een stijgende lijn heeft laten zien. Er zijn autofabrikanten waar de aandeelhouders meer te klagen hebben.
Ik heb slechtere bij baantjes gehad.
Bernd Pischetsrieder heeft BMW (moeten) verlaten na het debakel door de overname van het Britse Rover Group Holdings Ltd.
Nadat hij BMW verliet werd hij in 1999 de baas van Seat. Binnen het VW-concern volgde hij in 2002 Ferdinand Piëch op als voorzitter van de raad van bestuur.
Binnen zijn ambtstijd wist hij het aandeel VW AG met 80% te laten stijgen, maar deed dat door beslissingen van Piëch te herzien. Deze zag daardoor de belangen van “zijn” Porsche in gevaar komen.
Piëch wist zich bij de afzetting van Pischetsrieder verzekerd van de steun van de Ministerpresident van Nedersachsen (die deelstaat heeft 20% van de VW aandelen in bezit), Christian Wulff. (Wulff werd in 2010 President van Duitsland, maar trad na ruim 1 en 1/2 jaar af vanwege berichtgevingen over corruptie).
Wat echter in bovenstaand topic niet wordt vermeld is, dat Pischetsrieder nog tot 2012 voorkomt als “personeelslid” op de loonlijst van VW. Wat dat echter inhoudt weet ik ook niet.
Misschien wel interessant om te weten is, dat hij sinds 01-01-’13 voorzitter is van de raad van bestuur van herverzekeraar Münchener Re, een gigant met meer dan 43.000 medewerkers en een omzet van meer dan 50 miljard €uro; ook is hij lid van de raad van bestuur van Daimler AG.
Kortom: Hij zal zich over de energierekening van komende winter wel niet al te druk maken………………
Zo daar zou ik het ook wel voor doen, jezus wat een bedrag!
Dan is hij de perfecte zondebok voor het sjoemel diesel schandaal.
Misschien was het zwijggeld om te voorkomen dat hij “roet in het eten zou gooien”… ;-)
10 miljoen voor maximaal 24 dagen werken per jaar. Waren het werkdagen van 8uur?
Consultants zijn hard nodig in het bedrijfsleven, het bestuur kan immers met niemand anders reflecteren over onderwerpen die ze reeds zelf weten maar toch nog uit iemands andere mond bevestigd willen hebben. Wat dat betreft zijn het net onzekere vrouwen die een complimentje zoeken, en als je er maar genoeg geeft, then boys get what they want, zelfs 50 milj.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).