Alfa pikt een designbaas weg bij de VW-groep. Eindelijk revanche.
Als je kijkt naar het lijstje van Seat-designers, zie je enkele indrukwekkende namen voorbij komen. De eerste Ibiza en Toledo werden getekend door niemand minder dan Giorgetto Giugiaro. Toegegeven, waarschijnlijk toen hij op het toilet zat om er de Osso Bucco van de dag ervoor uit te persen. Daarnaast werd Italdesign ingehuurd. Maar hey, hij heeft ze wel degelijk getekend.
Vervolgens kwam er een bijzondere move. De top-designer van Alfa Romeo’s Centro Stile werd door Ferdinand Piëch weggekaapt. Piëch wilde van Seat het nieuwe Alfa maken. Dit waarschijnlijk omdat al zijn pogingen om Alfa te kopen jammerlijk faalden. Uiteraard was Da Silva veel te goed voor Seat en werd hij al snel gepromoveerd. Zijn plaats werd toen ingenomen door Luc Donckerwolke. Deze Belg is de man achter de Murciélago en Gallardo. Ook Donckerwolke kon niet helemaal zijn stempel drukken op het Seat-design. Hij verkaste naar Hyundai.
Alfa pikt designbaas
Tegenwoordig is de designer van Seat niemand minder dan Alejandro Mesonero-Romanos. Hij kwam in 2011 bij Seat. De Spanjaard wordt verantwoordelijk gehouden voor de frisse wind qua Seat (en Cupra-) design. Alfa Romeo heeft Volkswagen nu een koekje van eigen deeg gegeven. Dit door Alejandro Mesonero-Romanos weg te kapen bij Seat en te installeren bij, jawel, Alfa Romeo! Dat meldt moederbedrijf Stellantis.
Voldoende tijd
Bij Alfa Romeo komt de oud-Seat ontwerpchef een bijzondere situatie tegen. Er zijn namelijk nauwelijks modellen. Er is ook niet heel veel geld en er moeten compleet andere auto’s komen. Gelukkig heeft Alfa Romeo 10 jaar de tijd gekregen van moederbedrijf Stellantis om te floreren. Alejandro Mesonero-Romanos is in het bijzonder aangenomen vanwege zijn ervaring met ‘emotioneel’ design bij elektrische auto’s. Dat schijnt toch een andere tak van sport te zijn.
Alejandro Mesonero-Romanos rapporteert aan Stellantis ontwerpchef Jean-Pierre Ploué. Daarnaast werkt hij nauw samen met de nieuwe Alfa Romeo-chef Jean-Philippe Imperato.
Sinds PSA en FCA zijn samengevoegd tot Stellantis, is het concern druk bezig om alle bedrijven opnieuw in te delen en opnieuw te structureren. Laten we hopen dat dit goed uitpakt voor Alfa Romeo.
ericc zegt
Nu maar hopen dat de nieuwe modellen sneller komen.
Of-topic @AB, nog geen foto’s van bevoorrechte klanten ivm de voorstelling van de Ferrari V6 van morgen?
Kan me voorstellen dat één of andere Instagrammer of YT-er wel een geniepig fototje heeft gemaakt van de nieuwe wagen tijdens de onthulling voor goede klanten…..
willeme zegt
@ericc: Ter publicatie? Nee, helaas niet. Dankzij begrippen als embargo en copyright kunnen we niet zomaar alles publiceren. Als er iets voorbij komt dat gebruikt kan worden, zullen we dat zeker op de frontpage zetten ;-). Bedankt voor de tip!
HZW zegt
Alfa Romeo heeft alleen toekomst als er nu overgestapt wordt op 100% elektrisch, alle ander wegen zijn doodlopend.
petroldrinker zegt
Nou ik denk juist andersom, Alfa Romeo is juist een emotie merk ten toppe, en wat is iets dat je uit een elektrische aandrijflijn gewoon echt niet haalt? juist EMOTIE!
denniss00 zegt
@petroldrinker: Alleen een hele hoop schijt bij je rug omhoog als je accelereert in auto’s als de Nevera, Owl etc.. Zal ook wel een emotie bij passen gok ik.
petroldrinker zegt
-edit: nutteloze bijdrage-
mashell zegt
Emotie zit in niet een aandrijflijn maar in een persoon. Als jij “broem, broem, pruttel, pruttel” geluiden nodig hebt om emotioneel te worden tijdens het rijden prima, maar ik ben met de muziek uit de audio-installatie beter af.
bernoulli zegt
Wat zou hij bij Alfa gaan bedenken? Luchtkastelen?
tweetyv6 zegt
@willeme
Het is (was, bestaat inmiddels niet meer) Alfa Romeo’s Centro Stile in Arese waar Walter Da Silva werkte. En zijn opvolger Wolfgang Egger.
Beiden zijn naar het Volkswagen concern [SEAT] vertrokken.
Heb Egger ooit nog de hand mogen schudden bij een persoonlijke rondleiding door het Centro Stile in Arese.
SpiderIV zegt
Mooie tijd was dat! Rommelige studio met een modelletje waar nog snel een doek over gegooid werd ;-)
tweetyv6 zegt
Precies.
Snel nog een model van een coupé afgedekt, wel doekje even strak getrokken dat je kon zien dat het een coupé was.
doublechevron65 zegt
@tweetyv6: en vertel eens, wat kreeg je voor spannends te horen, over de grote toekomst die altijd verleden blijft?
tweetyv6 zegt
Zo spannend was het niet. De spannende dingen werden aan ons oog onttrokken.
Wel intressant om te zien hoe er gewerkt wordt.
Nog in de beoordelingsruimte geweest, waar design concepten beoordeeld werden.
Daar stond de Kamal.
tinnemans zegt
Ik vind de meeste VAG modellen qua silhouet zo vreselijk op elkaar lijken dat er voor mij geen kraak noch smaak aanzit. De de Audi A3 op een Golf lijkt, sois, maar een Cayenne heeft ook diezelfde basisvorm en de groeter Audi stations zijn weinig meer dan in de lengte opgerekte Golfjes, of verticaal gekrompen Cayennes. Seat is ook al meer van hetzelfde. De ID modellen hebben dan weliswaar een nieuw model, maar ook de derivaten daarvan zien er weer allemaal hetzelfde uit. Zo jammer.
Alleen Skoda weet zich een beetje van die basisvorm te ontworstelen en soms met succes. Andere keren is het resultaat wat minder fijn voor het oog.
De nieuwe Mini’s, of nieuwe nieuwe Mini’s zijn ook niet allemaal even geslaagd, maar ze lijken gelukkig niet op de FWD BMW’s waar ze aan gekoppeld zijn.
Wat ik maar wil zeggen, ik hoop dat deze beste man bij Stellantis meer vrijheid krijgt. Ik gun dat Alfa zo, en het wegbeeld ook.
karhengst zegt
Ik mag hopen dat hij bij z’n nieuwe broodheer wel enige creatieve vrijheid krijgt, het eerste designtechnisch memorabel model moet namelijk nog onder het MQB juk vandaan komen.
bernoulli zegt
Ik vind de Audi TT toch best geslaagd.
allesmetturbo zegt
Het design was nooit het probleem bij Alfa lijkt mij, meer de gedachten van mensen dat ze al roesten in de folder en niet alle nieuwste snufjes hadden.
Inmiddels zijn het al prima autos en zijn er ook niet veel technische problemen meer. Niet meer dan bij de duitsers denk ik.
Maarja, restwaarde is ook belangrijk.
Ben benieuwd of het design aanslaat straks..
JoostvdWater zegt
Krijgen we nu nog meer eenheidsworst op de weg?
Edge zegt
Ik snap wel dat ze deze man voor Alfa Romeo willen. Seat heeft bijvoorbeeld met de Tarraco, Cupra Formentor en Ibiza drie verschillende auto’s die dezelfde koplampen gebruiken. De Ibiza en Arona doen dat ook. Toch hebben al die auto’s wel een eigen gezicht, ondanks het delen van onderdelen. Iemand die met die beperkingen kan werken, kan een uitstekende aanwinst zijn voor een merk dat amper budget heeft om iets op te bouwen.
lithiumion zegt
Weet iemand wat Da Silva tegenwoordig doet?
Instyle zegt
Voelbalt bij Italië 8-ste elftal als spits (vondig) karakter en vormgever. Nee denk pensioen genieten…
marcomanta zegt
O nee toch, slecht ID
slickrick zegt
Dan kan hij nog een heleboel nieuwe dingen gaan leren bij Alfa