• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Alfa Romeo Brera krijgt 358 pk van Romeo Ferraris

Auteur: ricardo, gepost 3 december 2011 om 11:02 – 31 Reacties

Brera-tuning, want ook marge-auto's verdienen aandacht

De Brera, hij mag dan niet meer in productie zijn, er is nog steeds een grote schare fans die in tegenstelling tot Robbie wel wat ziet in de coupéversie van de 159. En ook al is de Italiaan niet meer in productie vanwege algehele malaise bij het merk, tuners willen nog best af en toe een beetje aandacht aan deze bella schenken.

Zo ook Romeo Ferraris. Net klaar met het verbreden van een 500 en het versmurfen van een corpulente MINI kwamen ze aan bij de Brera. Als basis namen ze een 3.2-liter V6 die zijn standaard vermogen van 260 paardjes over vier wielen mag verdelen (Q4).

Samen met de Britse Alfa-tuner Autodelta besloot RF de zescilinder aan de beademing te leggen. Daarvoor is een supercharger verantwoordelijk. Om uitlaatgassen wat beter naar de achterkant van de Alfa te geleiden werd er een nieuwe sportpijp met sportkat onder de auto gehangen. Verder kwam er een nieuwe intercooler achter de voorbumper en kreeg de ECU een verse chip aangemeten.

Dit moet goed zijn voor 98 extra LOL-pk’s, waarmee het totaal uitkomt op 358 stuks. Het aantal Newtonmeters ging met 120 omhoog naar 440. Resultaat; met een getrainde rechtervoet in 5 seconden naar de 100 km/u tuffen (was 6.5) en een topsnelheidje van 260 km/u. Autodelta heeft de Brera ook nog even wat uiterlijke tweaks meegegeven, zoals een hazenlipbumper aan de voorkant, zijskirts en een opzetstukje voor de achterbumper. Ook een verlagingssetje ontbreekt niet.

Ook interessant!

  • Video: Alfa Romeo Giulia GTAm doet 0-200 km/u
    Video: Alfa Romeo Giulia GTAm doet 0-200 km/u
  • Alfa Romeo draait de boel om met de C41
  • collectables alfa romeo gt
    Alfa Romeo GT 3.2 V6
  • De Alfa Romeo Giulia GTA is goedkoper geworden

Nieuwste artikelen

  • Autoblog Spots Uploterij: win een cadeaubon t.w.v. €100
  • Groter, sneller of bizar: BYD doet het
  • Is de nieuwe Mercedes GLB stiekem een omgebouwde Smart?
  • Nieuwe 5 Serie-concurrent met verbrandingsmotor komt uit zeer onverwachte hoek!
FacebookTweetPinLinkedIn

Alfa Romeo, brera, romeo-ferraris, tuning

Vorig bericht: « Infographic: De meest gehate quotes van Clarkson
Volgend bericht: De matoranje Ferrari FF van RRR [video] »

Lees Interacties

Reacties

  1. ferry832 zegt

    3 december 2011 om 11:08

    Mooie auto en eeuwig zonde dat Alfa het zelf zo verkloot heeft met dit ( maar ook andere )model.

    Te zwaar, te luie motoren en daarmee te weinig rijplezier voor een Alfa.

    Je ziet hoe het nu is met Alfa dankzij dat al wanbeleid.

    Login om te reageren
    • CasperH zegt

      3 december 2011 om 11:18

      @ferry832: mee eens, maar als je niet zoveel om het rijplezier geeft is het toch een verdomd lekkere auto. Mooiste in haar klasse misschien wel.

      Login om te reageren
      • Vanquish zegt

        3 december 2011 om 11:30

        @CasperH: Rijplezier. Ik kan je vertellen: hoe zwaar de auto ook mag zijn, in een Alfa heb je altijd rijplezier. En als er dan zo’n 3.2 in ligt heeft de gemiddelde mens wat mij betreft geen reden om te klagen. De prestaties zijn misschien minder dan zijn concurrenten, maar je rijdt wel in veruit de mooiste auto uit zijn klasse.

        Login om te reageren
      • ardalfa zegt

        3 december 2011 om 11:30

        @CasperH:
        Bedoel je nu dat de Brera jou geen rijplezier geeft, of Alfa Romeo in het algemeen?? Dat een auto iets te zwaar is wil nog niet per definitie zeggen dat er geen rijplezier meer aan te beleven is…toch?

        Login om te reageren
        • CasperH zegt

          5 december 2011 om 12:04

          @ardalfa: nee, dat bedoelde ik niet te zeggen. Maar het kan wel een stuk beter bij de Brera ;)

          Login om te reageren
    • alfamannetje zegt

      3 december 2011 om 11:24

      @ferry832: ik merk je kent de huidige stand van zaken niet kent bij Alfa . Dat geeft niet , impliceert voor mij me te beperken tot het gegeven dat Alaf immer te zwaar is , Opel nu veel zwaarder alsmede een gemiddelde Audi , luiere motoren etc.
      Ergo , Van een paar liefhebbers (..) kan een merk niet meer leven , die tijd is voorbij . Menig merk kan nu uberhaupt niet meer overleven , op een paar na. Dat is de realiteit. Perceptie van een Alfist .

      Login om te reageren
      • ferry832 zegt

        3 december 2011 om 14:09

        @alfamannetje: Ik snap heel goed wat je zegt maar er is wel degelijk een markt voor dynamische auto`s. Kijk maar naar BMW.

        Dat de Brera / Spider en de 159 te zwaar waren is misschien wat overdreven maar het totaalplaatje paste niet bij Alfa. Zelfs de “grote “ Marchionne ( in mijn ogen een flapdrol ) noemde de 159 een niet Alfa waardige auto.

        De Brera is mooi maar roept bij mij geen begeerte op. Dat doet eigenlijk geen enkele Alfa meer. Ik ken de huidige stand van Alfa heel goed en ben er ook zeer teleurgesteld in.

        Login om te reageren
        • alfamannetje zegt

          3 december 2011 om 15:39

          @ferry832: de 159 is nu de lichtste in zijn soort . De 4c gaat de allerlichtste worden , de kwaliteit van de huidige Fiat groep auto’s staan in de top 5 samen met Toyota ( VW is nergens meer te vinden …) .De Giulietta is de beste FWD op dit moment, er komt meer al is het heeel langzaam , dat klopt .
          De vergelijking met BMW maakt een Alfist niet ,onvergelijkbaar , ook wat je ziet wie er dagelijks in rijdt …
          Ferry , hoe wil je het zien ?

          Login om te reageren
          • ferry832 zegt

            3 december 2011 om 15:55

            @alfamannetje: Hoe ik het wil zien ?

            Een nieuwe Alfa met respect voor de kernwaarden die stonden voor het merk. Een Alfa die onderscheidend is ten opzichte van haar concurrenten. Een Alfa die het hart sneller laat kloppen door karakter en schoonheid. Het hoeft niet de beste auto te zijn als die voor mij maar het beste is.

            Ik weet dat ik nu doorsla en aan het dromen ben. Misschien komt dit ook nooit meer maar ik blijf hopen. Hopen op een ander management bij FGA.

            Login om te reageren
            • Svenska_Aeroplan_AB zegt

              4 december 2011 om 10:20

              @ferry832: goh, klinkt me bekend in de oren… Dit stuk is veel geschreven over Saab. Alfa, Saab en Jaguar! Waarom gaat het de mooiste merken altijd moeilijk??? Er zijn te weinig echte autoliefhebbers…

              Login om te reageren
              • ferry832 zegt

                4 december 2011 om 12:28

                @Svenska_Aeroplan_AB: Oke, Saab, Lancia, Rover, MG en Alfa allemaal waar en uiteraard erg jammer dat het zo loopt.

                Jaguar daarin tegen lijkt toch de goede kant op te gaan en als alles uitkomt wat ze beloven dan is dat prachtige merk wat mij betreft een parel in de Duits gedomineerde industrie. Blijkt dat een goed management toch wat voor elkaar krijgt.

  2. masterstig zegt

    3 december 2011 om 11:36

    Blijft een prachtige auto die je jammer genoeg bijna nooit op de openbare weg ziet.

    Login om te reageren
    • ilovelamp zegt

      3 december 2011 om 12:02

      @masterstig:
      Ik zie em dagelijks. Rij zelf een brera namelijk. :p

      Login om te reageren
      • maxx1 zegt

        19 mei 2012 om 11:58

        @ilovelamp: Wat voor motor heb je? En goeveel verbruikt hij ongeveer?

        Login om te reageren
    • reventon zegt

      3 december 2011 om 12:24

      @masterstig: er staat altijd een voor mijn school

      Login om te reageren
  3. Joost1990_2 zegt

    3 december 2011 om 11:36

    @ricardo: ik heb het al eerder bij je gemerkt en ik wil het toch even melden. Als je van jezelf niet creatief bent met woorden, probeer het dan ook niet, want het ziet er dan nogal geforceerd uit. Leest daardoor ook echt niet fijn. Verder, hulde aan RF.

    Login om te reageren
  4. rufctr01 zegt

    3 december 2011 om 12:05

    HEt blijft een mooie verschijning! Over 20 jaar is dit nog steeds een mooie auto terwijl de meeste Duitse merken niet meer om aan te zien zijn.
    De standaard 3,2 met 250 pk was snel genoeg voor de Brera. Maar wat deze tuner heeft gedaan maakt hem natuurlijk wel heel lekker.

    Login om te reageren
  5. norge zegt

    3 december 2011 om 13:28

    Prachtige machine .

    Login om te reageren
  6. Melvivio zegt

    3 december 2011 om 14:16

    Enig idee wat deze verbouwing aan onderdelen & manuren moet kosten?
    Met een 2e hands Brera 3.2Q4 tegenwoordig al vanaf 10d€ (Italy) kan dit nog best een rappe duitserpester worden!
    Jammer alleen dat het zo’n kleine supercharger is ;-)

    Login om te reageren
  7. autoliefhebbert zegt

    3 december 2011 om 14:25

    Geil! Ik rij zelf ook Alfa. Ik heb een keer twee dagen Brera 3.2 mogen rijden. De auto is niet perfect (mag inderdaad wel wat lichter of meer pk’s) maar ben er wel verliefd op geworden. Daarom is het wel interessant wat deze tuner doet, want zij gaan verder waar Alfa liet liggen. Als ik een keer geld teveel heb wil ik er een kopen, maar ben nu ook wel benieuwd wat dat tuningspakket kost:)

    Login om te reageren
  8. opjebumpert zegt

    3 december 2011 om 14:35

    260 kmh, eigenlijk nog best wel traag voor een auto met 358pk en 400NM. Dat moet wel sneller kunnen

    Login om te reageren
  9. baasbas zegt

    3 december 2011 om 14:57

    Huh autodelta? Dat klinkt historisch verantwoord? Of hebben ze de naam alleen geript?

    Login om te reageren
  10. imba zegt

    3 december 2011 om 15:21

    Wat een luiheid. Ze hadden beter het gewicht omlaag kunnen brengen.

    Login om te reageren
    • barney zegt

      3 december 2011 om 17:03

      @imba: Zeker zo! Laat die Duitsers (lees: VAG) binnen om eea op de schop te nemen en je hebt zo een nieuwe Brera die 20% lichter is en 20% meer power heeft.

      Login om te reageren
      • kippie92 zegt

        3 december 2011 om 19:11

        @barney: en 200% minder stijlvol…

        Login om te reageren
  11. syliaca zegt

    3 december 2011 om 19:22

    not bad

    Login om te reageren
  12. hape zegt

    3 december 2011 om 22:16

    Hahaha barney… koop jij maar fijn een Seat. Ik bedoel Auto Emocion. Minstens 200% saaier.

    Login om te reageren
  13. spiderman zegt

    4 december 2011 om 09:16

    Nog steeds een prachtige auto die Brera, te snel uit productie gehaald samen met de Spider, ze hadden best nog een jaar of twee meegekunt, tot er een opvolger is. Zeker met de 1750TBi motor (ander chippie = 235 pk) de lekkerste versie, leuker nog dan de erg zware (1700 kg) 3.2 Q4, die bovendien bij een beetje doorrijden al gauw 1 op 7 doet. Zonde, het programma van Alfa is nu te beperkt, de nog altijd prachtige 159 is ook al bijna uit productie. Had allemaal niet gehoeven, want inmiddels was de combinatie van gewicht en motor gewoon prima in orde. Kom op Alfa Romeo, je bent 100 jaar geworden, doe er nog een paar fraaie nieuwe modellen bij: nieuwe Giulia als opvolger van de 159, die 4C met en zonder dak, open versie van de Mito en misschien ook nog een keer die grote sedan met achterwielaandrijving. Als het maar puur Italiaans blijft, alles beter dan een Chrysler met een Lancia badge…

    Login om te reageren
    • ferry832 zegt

      4 december 2011 om 10:04

      @spiderman: Wat betreft de nieuwe modellen ; gaat helaas niet gebeuren ! Altans de modelen zoals jij en ik het misschien graag zien. De 4C zal net zo eindigen als de Mito GTA enz. enz. De toekomstige modellen zullen meer gedeeld worden met Dodge, Fiat en Crysler. Het Alfa DNA is dan niet meer dan een fijne herrinering.

      Dat de Brera en Spider te snel uit productie zijn genomen ben ik niet met je eens. Ze werden niet verkocht en wat je ook zou sleutelen aan de modellen je maakt ze nooit meer populair. Een beter overdachte start had beter geweest. Waarom kon de Brera TBI uiteindelijk wel lichter en dynamischer gemaakt worden ? Waarom hadden ze niet van te voren bedacht dat dit belangrijk was ?

      Login om te reageren
  14. alfamannetje zegt

    4 december 2011 om 10:34

    Ach Ferry , die roep om liefhebbers autos , maar gaan we deze dan ook kopen ? Immers , de basis voor een bedrijf.
    ”Een alfa die onderscheidend is…” . Beste ferry , de twingo is nu ook een normale auto geworden , de fabrikanten durven het niet meer aan. Er MOET verkocht worden , bouwen voor een paar liefhebbers (..) kan niet meer. Europa kan niet eens meer . De BRIC landen moeten uitkomst bieden anders is het over en uit voor veel fabrikanten , en dat gaat gebeuren.
    Maar goed , in de verte kan ik nog steeds een Alfa heel snel onderscheiden van de rest , en dat is anno 2011 een pre.

    Login om te reageren
  15. alfamannetje zegt

    4 december 2011 om 10:38

    Werden er maar zoveel eisen aan een VW gesteldt , zal het product eindelijk een beetje kloppen……zal nooit gebeuren , wij (marketing) willen het niet …

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North