• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Alles wat je moet weten over de Doyle Rotary Engine

Auteur: ricardo, gepost 18 mei 2012 om 15:59 – 15 Reacties

Magic inside

En voor de vrijdagmiddag hebben we nog een leuke hersenkraker uit de categorie Autoblog WTF Techniek: een motor met twaalf cilinders die heel hard om een stilstaande as draaien. Vergeet alles wat je dacht te weten over motoren en lees er alles over bij onze buurman.

Het blijft interessant om te zien hoe talloze kleine bedrijfjes of zelfstandige techniekhoofden aan de gang gaan met nieuwe motorconcepten. Van de FairDiesel, radiale bi-rotatiemotor tot aan de Kugelmotor. Stuk voor stuk complexe technieken die je beeld van verbrandingsmotoren weer een stukje overhoop gooien. Het krachtbronnetje van Amerikaan Lenny Doyle is minstens zo complex, dus check de uitlegvideo en alle info op Groen7.

Ook interessant!

  • Video: wanneer je de motor laat draaien tijdens het tanken
    Video: wanneer je de motor laat draaien tijdens het tanken
  • Video: Nico Rosberg crasht motor tegen Audi e-tron
  • In welke auto zou jij deze 8.0 V10 motor leggen?
  • Video: past deze motor ertussen, nee of nee?

Nieuwste artikelen

  • De stationwagon van Dacia komt eraan: dit weten we tot nu toe
  • Video: Achtervolging politie vs Porsche Macan
  • Laadprijzen in Nederland: dit zijn de duurste en goedkoopste tarieven in jouw gemeente
  • De Bentley van Ali B is verkocht: zoveel leverde hij op!
FacebookTweetPinLinkedIn

motor, Techniek

Vorig bericht: « Volvo speelt zijn oude XC90-platform door naar Geely
Volgend bericht: Aston Martin DB4 Zagato-reïncarnatie is om te kwijlen »

Lees Interacties

Reacties

  1. hippopotami zegt

    18 mei 2012 om 16:20

    Ben wel vrij benieuwd hoe het met ’t koppel zit. Gevoelsmatig is die niet zo hoog namelijk.

    Login om te reageren
  2. Hupke zegt

    18 mei 2012 om 16:20

    In het filmpje word beweerd dat de roterende massa kleiner is. Het kan zijn dat dat klopt maar deze motor heeft sowieso een veel grotere inertie dan een normale motor aangezien alles op een veel grotere afstand zit van de rotatie as.
    Geen idee of dat effect zo groot is dat het merkbaar zal zijn in het rijgedrag van een normale wagen. Ik ben ook te lui om het uit te rekenen.

    Maar als je weet dat de eerste vliegtuig pioniers die soortgelijke motoren gebruikten, eenmaal hun vliegtuigen zwaarder werden ook overstapten op zwaardere motoren, hun vliegtuigen niet meer konden besturen door het effect van hun roterende motoren.

    Het lijkt me sowieso geen motor die gebruikt kan worden als directe aandrijving. Eerder iets dat als generator zou moeten dienen en daarvoor zijn er al 1001 ‘meest rendabele’ oplossingen voor. Ik betwijfel dat we hier nog van zullen horen.

    Login om te reageren
    • waxweazel zegt

      18 mei 2012 om 16:35

      @Hupke:

      Ik denk dat deze motor handiger is voor grote statische machines, of voor traktors en misschien ook boten/schepen ?

      Zo een motor zie ik de eerst komende decenia nog niet in een personenauto te komen liggen, mede door de door jou aangehaalde argumenten.

      Login om te reageren
      • Hupke zegt

        18 mei 2012 om 16:57

        @waxweazel:

        Grote statische machines maken liever gebruik van iets dat efficient is zoals een elektromotor.
        Traktors zijn gigantische laagtoerige diesels net als schepen. Misschien dat het iets is voor in boten maar ook daar hebben ze al de juiste motoren voor.
        Ik denk dat die beste man 50 zo niet 100 jaar te laat afkomt met z’n ontwerp.

        Login om te reageren
      • pax1004 zegt

        18 mei 2012 om 18:45

        @waxweazel: Hoe zouden ze hier bv een versnellingsbak aan moeten knopen? Lijkt me niks voor in auto’s nee.

        Login om te reageren
        • Hupke zegt

          18 mei 2012 om 20:58

          @pax1004:

          Gewoon zoals ze aan iedere andere motor doen. Je verbind wat ronddraait met tandwielen aan een as en die met de wielen.

          Login om te reageren
  3. cossie300 zegt

    18 mei 2012 om 17:32

    lijkt me een soort stermotor te zijn zoals bij oude vliegtuigen .

    Login om te reageren
    • Pallas zegt

      18 mei 2012 om 18:39

      @cossie300: Ja soort een omgekeerde stermotor.

      Login om te reageren
    • pax1004 zegt

      18 mei 2012 om 18:44

      @cossie300: Ja, daar dacht ik ook aan. Maar dan omgekeerd.

      Login om te reageren
      • Hupke zegt

        19 mei 2012 om 12:48

        @pax1004:

        Niet per se hoor, op vliegtuigen durfde de cilinders ook wel eens mee rond te draaien en de as stilstaan.
        Het grote verschil is dat deze compressie en expansie gescheiden heeft.

        Login om te reageren
  4. CapsLock zegt

    18 mei 2012 om 18:40

    Waarom moet dit op Groen7? Plaats het toch gewoon hier, want het lijkt me prima relevant voor ab.

    Login om te reageren
    • jolig zegt

      20 mei 2012 om 12:28

      @CapsLock: Bovendien is het lelijk om halve artikeltjes te plaatsen en dan door te linken. Niet gevolgd ook.

      Login om te reageren
  5. pax1004 zegt

    18 mei 2012 om 18:48

    Net een gemotoriseerde wasmachinetrommel. Ben benieuwd hoelang die seals t volhouden. Zal wel niet zolang zijn, net zoiets als bij de wankelmotor.

    Login om te reageren
    • Anoniem zegt

      19 mei 2012 om 09:58

      @pax1004: Hoop dat hij dan SKF seals heeft :mrgreen:

      Login om te reageren
  6. Northwestern zegt

    18 mei 2012 om 20:41

    Views scoren voor Groen7! Triest.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North