
Eindelijk, eindelijk. Een geheel nieuwe Alpine met de A390.
Als een soort Porsche 911 is de Alpine A110 de afgelopen jaren flink uitgemelkt. Met de A290 hebben de Fransen nieuw bloed in huis, maar eerlijk. Dat is ook maar een verbouwde Renault 5.
Met de Alpine A390 is het tweede, echt geheel eigen model van het merk een feit. Alpine heeft de eerste plaatjes vrijgegeven van het model, in camouflage tijdens wintertests in Zweden.
Met temperaturen van wel -40 graden Celsius begeeft de Alpine A390 zich op besneeuwde en ijzige wegen. Ze vormen onderdeel van een uitgebreide testprogramma om te kijken of de fastback alle weersomstandigheden kan doorstaan. De wintertests vormen de laatste onderdelen van het ontwikkelingsprogramma. Over een paar maanden lanceert Alpine het nieuwe vlaggenschip.
Alpine A390 foto’s







Met de Peugeot 408 en de Citroën CX 5 is de fastback weer helemaal hot bij de fransen. Geen MPV, geen crossover. Maar een modelletje tussenin. Terwijl dat toch vooral suffe gezinsbakken zijn, moet de Alpine A390 een fastback worden met de nadruk op fast.
Dat leuke sturen moet onder andere komen van Alpine Active Torque Vectoring en een Track Modus. Alpine gaat zelf zover door de A390 een vijfpersoons sportauto te noemen. Nou, dat is wel wat te veel van het goede. Maar aan ambitie geen gebrek zullen we maar zeggen.





Met de onthulling van dit prototype zijn ook de maten bekend. De nieuwe Alpine A390 is 4,61 meter lang, 1,53 meter hoog en 1,88 meter breed. Het uiterlijk krijgt kenmerken van de A390_β show car, maar daar is met al die camouflage nog bitter weinig van te zien.
Het nog geheime interieur omvat een Nappa lederen sportstuur en sportieve knopjes met een knipoog naar de Formule 1. Deze knoppen zijn OV (Overtake), RCH (Recharge) en eentje om de rijmodi in te stellen.










De officiële onthulling van het nieuwe vlaggenschip uit Dieppe is op 27 mei. Dit jaar staat in het teken van 70 jaar Alpine. Een beter moment om een nieuw vlaggenschip te lanceren is er niet. Eens kijken of de Alpine A390 echt zo leuk is als de Fransen ons doen willen geloven.





Waarom weer zo hoog op de poten?
Tja, schijnbaar zijn prestaties niet zo belangrijk. Gaat erom hoe imposant iets er uit ziet, en hoog en groot met scherpe lijnen is imposant. Ofzo. De auto is maar een paar cm hoger dan mijn eigen sedan, waarschijnlijk enkel en alleen omdat ie zo hoog op de poten staat.
Komt nog bij dat het batterijpakket waarschijnlijk in de bodem verwerkt is. Niet vergeten hè, dat EV’s een afwijkende architectuur hebben. Dus vergelijken met je eigen wagenpark en voorkeur gaat wederom niet op.
Onzin. Ding staat hoog op de poten. Dat zie je toch aan de foto’s.
Ja die hoor ik vaker, maar hoe kan het dat het Tesla dan wel lukt?
Omdat de meeste consumenten daar helaas de voorkeur aan geven tegenwoordig…
1,53 m hoog met accu onder de vloer is eerder laag dan hoog. Ik maak mij zorgen of ik er met mijn 1,93 m wel goed in pas.
edit: dank u, is inmiddels gefixt-
Hopelijk maakt hij zijn sportieve pretenties waar. De Ioniq 5 N heeft de lat hoog gelegd in dit segment.
Nou het wordt dus gewoon de zoveelste inwisselbare EV SUV coupe met hele rare verhoudingen.
Uitstel van executie voor dit ‘merk’.
Is dit niet de nieuwe Polestar?
Lotus verhaal in de re-run
Het studiemodel zag er veelbelovend uit maar het productiemodel is helaas gewoon een suffe SUV coupe. Jammer.
Hey een SUV, die hadden we nog niet gelukkig. Wat een vernieuwing en sensatie