• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Alpine A390: eindelijk een nieuw model!

Auteur: RubenPriest, gepost 5 maart 2025 om 09:40 – 14 Reacties

Alpine A390: eindelijk een nieuw model!

Eindelijk, eindelijk. Een geheel nieuwe Alpine met de A390.

Als een soort Porsche 911 is de Alpine A110 de afgelopen jaren flink uitgemelkt. Met de A290 hebben de Fransen nieuw bloed in huis, maar eerlijk. Dat is ook maar een verbouwde Renault 5.

Met de Alpine A390 is het tweede, echt geheel eigen model van het merk een feit. Alpine heeft de eerste plaatjes vrijgegeven van het model, in camouflage tijdens wintertests in Zweden.

Met temperaturen van wel -40 graden Celsius begeeft de Alpine A390 zich op besneeuwde en ijzige wegen. Ze vormen onderdeel van een uitgebreide testprogramma om te kijken of de fastback alle weersomstandigheden kan doorstaan. De wintertests vormen de laatste onderdelen van het ontwikkelingsprogramma. Over een paar maanden lanceert Alpine het nieuwe vlaggenschip.

Alpine A390 foto’s

Met de Peugeot 408 en de Citroën CX 5 is de fastback weer helemaal hot bij de fransen. Geen MPV, geen crossover. Maar een modelletje tussenin. Terwijl dat toch vooral suffe gezinsbakken zijn, moet de Alpine A390 een fastback worden met de nadruk op fast.

Dat leuke sturen moet onder andere komen van Alpine Active Torque Vectoring en een Track Modus. Alpine gaat zelf zover door de A390 een vijfpersoons sportauto te noemen. Nou, dat is wel wat te veel van het goede. Maar aan ambitie geen gebrek zullen we maar zeggen.

Met de onthulling van dit prototype zijn ook de maten bekend. De nieuwe Alpine A390 is 4,61 meter lang, 1,53 meter hoog en 1,88 meter breed. Het uiterlijk krijgt kenmerken van de A390_β show car, maar daar is met al die camouflage nog bitter weinig van te zien.

Het nog geheime interieur omvat een Nappa lederen sportstuur en sportieve knopjes met een knipoog naar de Formule 1. Deze knoppen zijn OV (Overtake), RCH (Recharge) en eentje om de rijmodi in te stellen.

De officiële onthulling van het nieuwe vlaggenschip uit Dieppe is op 27 mei. Dit jaar staat in het teken van 70 jaar Alpine. Een beter moment om een nieuw vlaggenschip te lanceren is er niet. Eens kijken of de Alpine A390 echt zo leuk is als de Fransen ons doen willen geloven.

Ook interessant!

  • Alpine A390_β is een 'A110 voor vijf personen'
  • Gespot - Welke kleur Alpine A110 kies jij?
  • Gespot - Alpine stoomt een nóg hetere A110 klaar
  • Goedkoopste Alpine A110 heeft verrassende kilometerstand!
    Goedkoopste Alpine A110 van Europa heeft verrassende kilometerstand!

Nieuwste artikelen

  • Gespot – Heerlijke Lancia Delta restomod in goed gezelschap
  • Waarom Lando Norris geen straf kreeg bij het inhalen van Tsunoda
  • LANDO NORRIS IS DE F1 WERELDKAMPIOEN VAN 2025
  • De enige Bugatti EB110 op Nederlands kenteken is gespot!
FacebookTweetPinLinkedIn

a390, alpine, spyshot

Vorig bericht: « Gloednieuwde driezits supercar in de maak!
Volgend bericht: Gespot – Ferrari Roma met een Mansory-kleurstelling »

Lees Interacties

Reacties

  1. tenaci zegt

    5 maart 2025 om 09:58

    Waarom weer zo hoog op de poten?

    Login om te reageren
    • Johanneke zegt

      5 maart 2025 om 10:29

      Tja, schijnbaar zijn prestaties niet zo belangrijk. Gaat erom hoe imposant iets er uit ziet, en hoog en groot met scherpe lijnen is imposant. Ofzo. De auto is maar een paar cm hoger dan mijn eigen sedan, waarschijnlijk enkel en alleen omdat ie zo hoog op de poten staat.

      Login om te reageren
      • pignon zegt

        5 maart 2025 om 11:23

        Komt nog bij dat het batterijpakket waarschijnlijk in de bodem verwerkt is. Niet vergeten hè, dat EV’s een afwijkende architectuur hebben. Dus vergelijken met je eigen wagenpark en voorkeur gaat wederom niet op.

        Login om te reageren
        • Johanneke zegt

          5 maart 2025 om 13:15

          Onzin. Ding staat hoog op de poten. Dat zie je toch aan de foto’s.

          Login om te reageren
        • tenaci zegt

          5 maart 2025 om 17:03

          Ja die hoor ik vaker, maar hoe kan het dat het Tesla dan wel lukt?

          Login om te reageren
    • audirs3 zegt

      5 maart 2025 om 10:35

      Omdat de meeste consumenten daar helaas de voorkeur aan geven tegenwoordig…

      Login om te reageren
    • ytzenv zegt

      5 maart 2025 om 13:31

      1,53 m hoog met accu onder de vloer is eerder laag dan hoog. Ik maak mij zorgen of ik er met mijn 1,93 m wel goed in pas.

      Login om te reageren
  2. slodder zegt

    5 maart 2025 om 10:15

    edit: dank u, is inmiddels gefixt-

    Login om te reageren
  3. audirs3 zegt

    5 maart 2025 om 10:31

    Hopelijk maakt hij zijn sportieve pretenties waar. De Ioniq 5 N heeft de lat hoog gelegd in dit segment.

    Login om te reageren
  4. harrie zegt

    5 maart 2025 om 10:38

    Nou het wordt dus gewoon de zoveelste inwisselbare EV SUV coupe met hele rare verhoudingen.
    Uitstel van executie voor dit ‘merk’.

    Login om te reageren
  5. V8Vantage zegt

    5 maart 2025 om 10:50

    Is dit niet de nieuwe Polestar?

    Login om te reageren
  6. waterisnat zegt

    5 maart 2025 om 11:01

    Lotus verhaal in de re-run

    Login om te reageren
  7. mc96 zegt

    5 maart 2025 om 13:50

    Het studiemodel zag er veelbelovend uit maar het productiemodel is helaas gewoon een suffe SUV coupe. Jammer.

    Login om te reageren
  8. RiKe zegt

    5 maart 2025 om 22:04

    Hey een SUV, die hadden we nog niet gelukkig. Wat een vernieuwing en sensatie

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North