• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Alpine A390_β is een ‘A110 voor vijf personen’

Auteur: machielvdd, gepost 11 oktober 2024 om 10:22 – 15 Reacties

De nieuwste Alpine wordt een elektrische fastback genaamd A390.

Als het nog niet wist: de Autosalon van Parijs is in aantocht en daar pakt vooral Renault groot uit. En er is niet alleen nieuws van Renault zelf, maar ook van Alpine. Zij presenteren een voorbode op een volledig nieuw model, wat – in tegenstelling tot de A290 – geen aangepaste Renault is.

De auto heet A390_β waarbij de β (beta) betekent dat het nog een concept car is. Uit de teaser konden we al afleiden dat het een fastback zou worden. Dat is het ook, maar toch zijn we een klein beetje teleurgesteld in de hoogte van de auto. Maar dat komt misschien omdat ze een accupakket kwijt moeten in de bodem. Alpine profileert de A390 nadrukkelijk als een sportieve auto, want ze spreken van een “sport fastback”.

Alpine A390_β
Alpine A390_β
Alpine A390_β
Alpine A390_β

Volgens Alpine komt de concept car voor 85% overeen met het uiteindelijke productiemodel. Er zijn wel wat elementen van de A110 in te herkennen, maar met deze A390 introduceert Alpine een nieuwe designtaal. We zien helaas geen dubbele ronde lampen meer, zowel de koplampen als de achterlichten zijn nu strakke lijnen.

De binnenkant van de Alpine A390_β is niet bijster interessant, want dit is typisch een veel te futuristisch concept car interieur. Dit komt duidelijk niet voor 85% overeen met het productiemodel. De definitieve versie krijgt ook gewoon vijf zitplaatsen, waar we er hier nog maar vier zien.

Voor specificaties is het nog een beetje te vroeg, maar Alpine verklapt alvast dat de A390 drie elektromotoren krijgt. Een daarvan zit op de vooras en de andere twee op de achteras. Deze worden aangestuurd met Active Torque Vectoring. Dit moet het gedeelte “sport” in sport fastback waarmaken.

Hoewel de A390_β er nog redelijk futuristisch uitziet, laat de productieversie toch niet heel lang op zich wachten. De A390 moet volgend jaar al van de band rollen in Dieppe.

Ook interessant!

  • De volgende Alpine wordt een gelikte fastback!
  • uitbreiding modelgamma Alpine
    Uitbreiding modelgamma Alpine: er komen er een paar bij!
  • Schumacher naar Alpine
  • Verrassing: de Alpine A220 maakt een comeback!

Nieuwste artikelen

  • Video: De slechtste vrachtwagenchauffeur
  • Dit verandert er aan jouw Tesla na de grote Kerstmis-update
  • Mercedes geeft eerste beelden van vernieuwde S-Klasse prijs
  • Gespot – V10-legendes ontmoeten elkaar in Nederland!
FacebookTweetPinLinkedIn

a390, alpine

Vorig bericht: « BREEK: Toyota maakt een comeback in de Formule 1
Volgend bericht: Bizarre Tesla Robovan biedt plaats aan 20 personen »

Lees Interacties

Reacties

  1. Motomoto zegt

    11 oktober 2024 om 10:36

    Hoe je die 5 personen in vier zetels moet proppen is nog even de vraag.

    Login om te reageren
    • rwdftw zegt

      11 oktober 2024 om 11:29

      Het artikel meldt nergens dat het een 5 zitter is. Dat is ook niet echt nodig. Het Europees gemiddelde is 1.5 kind per gezin. Nederland doet het wat beter en zit op 1.8 kind per gezin. Frankrijk schiet erbovenuit met 2.02 kinderen per gezin. Ja we zijn aan het uitsterven als het zo doorgaat.

      Die 5e zitplek is overigens ook maar hoe je het interpreteert. 3 volwassenen achterin wordt erg krap en het feit dat er een gordel zit wil niet zeggen dat de 5e plek ook bruikbaar is. Zelfs in een Tesla (platte bodem) zit je met je schenen tegen de middenconsole aan.

      Login om te reageren
      • kniesoor zegt

        11 oktober 2024 om 11:39

        Moest ook even zoeken, maar ‘….voor vijf personen’ staat helemaal bovenaan in de kopregel boven het artikel.

        Login om te reageren
        • Edge zegt

          11 oktober 2024 om 21:51

          Klopt, de productieversie zou een 5-zitter moeten worden. Vandaar dat ze hier en in andere media spreken van vijf personen

          Login om te reageren
      • gdjnl zegt

        11 oktober 2024 om 13:30

        Voor die ene keer in de X aantal maanden is het toch best handig om een vijfde gordel te hebben.

        Login om te reageren
      • motorhead zegt

        11 oktober 2024 om 16:19

        Hoezo Beter?

        Login om te reageren
  2. lekkerlinksrijden zegt

    11 oktober 2024 om 10:49

    Hoi Toyota CHR

    Login om te reageren
  3. str8six zegt

    11 oktober 2024 om 10:56

    Strak design wel

    Login om te reageren
  4. Robert zegt

    11 oktober 2024 om 10:57

    Personen op de tweede zitrij zullen waarschijnlijk niet langer mogen zij dan 1m70, of de gave tot het intrekken van de nek dienen te beheersen?

    Het ding ziet er verder wel lekker stoer uit, hoor.

    Login om te reageren
  5. mashell zegt

    11 oktober 2024 om 10:58

    Geen deurklinken en zwevende stoelen, concept car volgens het boekje. Hoofdsteunen nogal overdreven en de vloer oogt gewoon smerig. Maar de basisvorm wel erg geslaagd, ik zie een Alpine SUV EV wel zitten.

    Login om te reageren
  6. mjpamsterdam zegt

    11 oktober 2024 om 11:10

    Ook hier de vraag : WAAROM ?

    Login om te reageren
  7. audirs3 zegt

    11 oktober 2024 om 13:00

    Jammer dat hij zo hoog cross-over achtig is, beetje Mustang Mach E. Want verder vind ik het design wel mooi.

    Login om te reageren
  8. verdebosco zegt

    11 oktober 2024 om 14:16

    Wauw! Die wil ik. Ik stel even mijn koop uit.

    Login om te reageren
  9. Edge zegt

    11 oktober 2024 om 21:53

    Net een filmpje van Top Gear gezien waarin ze een rondje rond dat ding lopen. De bestuurdersstoel, pedalen en het stuur kunnen met één druk op de knop veranderd worden van een normale rijpositie naar een liggende rijpositie. Jazeker, net als Gasly en Ocon kun je liggend in een Alpine rijden. Alleen doen zij het in een dikke F1-auto, en moeten wij het doen met een SUV.

    Login om te reageren
  10. Petrovski zegt

    12 oktober 2024 om 08:28

    Koplampen en achterlichten zijn echt een grote afknapper! Als je deze heritage hebt gebruik dat dan zou ik zeggen. Nu moet merkidentiteit van buitenzijde grotendeels komen uit verlichte merknaam. Onbegrijpelijk. Dit is qua verlichting wat de Chinezen ook doen. Verder mooie proporties trouwens; Alpine waardig.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North