• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Alweer een Special Edition Lotus Exige

Auteur: chefke, gepost 15 februari 2008 om 14:18 – 19 Reacties

Lotus Exige Sport Cup 260


Lotus maakt bijna meer Special Editions dan dat ze überhaupt auto’s produceren. De allernieuwste is de Exige Sport Cup 260 die nog meer op het circuit is toegespitst dan de normale Exige.

De nieuwe spoilers genereren meer downforce die oploopt tot 40 kilo bij een snelheid van 160 kilometer per uur. Aan downforce heb je niks als je toch niet hard gaat dus is ook de motor licht aangepast. Door een aanpassing in het motormanagement en een compressor propt de kleine 1,8-liter Toyotamotor er nu 260 pk uit. Hierdoor zit je in 4.1 seconden op de 100 en binnen 9,9 seconden op de 160 km/u.

Verder krijg je een rolkooi, variabele tractiecontrole en lauch control. Ook heeft de Sport Cup 260 nieuwe 16-inch velgen en extra grote schijfremmen. Bij een circuitwagen mogen eigenlijk slicks en Recaro-racestoelen niet ontbreken maar helaas moet je hiervoor bijbetalen net als voor een grotere benzinetank. Standaard kost dit karretje 56.000 euro excl. belastingen en BPM.

Lotus Sport, the motor sport division of Lotus Cars Ltd, has unveiled the MY2008 Lotus Sport Exige Cup 260. A direct development of the 2007 Exige Cup Car, this year’s car has a revised engine management system to take the maximum power output to 257 hp (260 PS), up by nearly 5 hp (5 PS) over last year. Bespoke performance enhancements created tooffer a car with even greater levels of handling and acceleration capable of taming Europe’s
most challenging race circuits.

The Exige Cup 260, once again represents Lotus’ most radical version of the Exige, with the track environment being its home and for 2008, the Lotus Sport Exige Cup 260 has full European homologation for road use (a must have for some competitive environments where a road legal car has to be entered).

There are further product changes: all Lotus Sport Exige Cup 260 cars now have a number of the 2008 Model year improvements from the road versions of the Elise and Exige, namely:

Instrument pack with new graphic design and expanded functionality
New alarm/immobiliser + single integrated function key
Variable Lotus Traction Control
Variable Lotus Launch Control

In traditional Lotus style, weight saving is paramount. Weighing in at just 928 kg, the power to weight ratio is an impressive 271 hp / tonne (273 PS / tonne). Such a fantastic power to weight ratio alone of course does not make a superlative track car, so the Exige Cup 260 has a formidable list of standard equipment that includes Lotus specific LTS compound Yokohama A048R tyres, 4-piston AP Racing front brake calipers, adjustable dampers and anti-roll bar, the latest FIA 6-point roll cage and sports driver and passenger seats. The
options are even more race-focused with slick tyres*, an FIA approved Recaro/Lotus Sport driver’s seat*, an FIA approved 70 litre fuel cell*, ‘Level Two’ stainless steel sports exhaust with de-cat pipe*, dog gearbox* and a plate type Lotus Sport limited slip differential (*track use only and special conditions apply).

The Lotus Sport Exige Cup 260 is one of the quickest cars around a circuit. Key to this incredible performance is the aerodynamic package, which produces over 40 kg of downforce at 160 kmh increasing grip and stability at higher speeds. With a top speed of 237 kmh (147 mph) and a zero to 160 kmh (100 mph) in circa 9.9 seconds, 0 to 100 kmh in circa 4.1 seconds (0 to 60 mph in circa 4 seconds), the MY2008 Exige Cup 260 is the perfect partner for the serious racer.

The Exige Cup 260 is available now for sale in mainland Europe at 56,034, exclusive of local taxes and on the road charges. Mike J Kimberley, Chief Executive Officer Group Lotus plc said: “In keeping with our racing and high performance sports car heritage, we are very pleased to launch this exceptionally exciting, phenomenal-handling Lotus Sport Exige Cup 260. This is yet another example of how Lotus Cars and high-tech engineering with Lotus Sport, can transform an already brilliant road car into an exceptionally high performance product for the track.”

Ook interessant!

  • Puristische sportwagen overstuurt
    Lotus Exige crasht in Nederlandse sloot
  • Lotus Exige S1
  • Lotus Elise, Exige en Evora
    Drie keer afscheid bij Lotus
  • Autoblog Family: Lotus Exige S Komo-Tec

Nieuwste artikelen

  • Dikste diesel van Marktplaats kan er maar één zijn
  • Wordt klussen aan je auto dan toch weer makkelijker?
  • Gespot – Extreem foute Mansory Urus
  • Officieel: GEEN ban op verbrandingsmotor na 2035!
FacebookTweetPinLinkedIn

exige, Lotus

Vorig bericht: « VrijMiVideo: Mercedes-Benz Unimog Brabus Black Edition
Volgend bericht: Maffiabak ten top: Hummer H6 »

Lees Interacties

Reacties

  1. yissels zegt

    15 februari 2008 om 14:24

    Laat maar komen! Maakt me niks uit hoeveel specials er al zijn. Na al die elise specials begon de exige in de schaduw te staan.

    Login om te reageren
  2. VonStroke zegt

    15 februari 2008 om 14:40

    Waarom ook niet, zo zijn er meer “speciale” modellen en daar voel je je als eigenaar alleen beter mee.

    Login om te reageren
  3. Racer X zegt

    15 februari 2008 om 14:55

    Wat een heerlijk karretje is dat toch ook. Nog liever vandaag dan morgen op de oprit aub!

    Login om te reageren
  4. MrSelected zegt

    15 februari 2008 om 15:03

    Ex belastingen en BPM? Ik ben in de war.. BPM ís toch belasting?

    Verder is het natuurlijk een heel leuk wagentje

    Login om te reageren
  5. autogekkk zegt

    15 februari 2008 om 15:11

    @MrSelected

    In Nederland weetje niks zeker tot je het hebt gekocht :-)

    Login om te reageren
  6. RenJie zegt

    15 februari 2008 om 15:14

    @MrSelected

    BPM is een belasting die wordt geheft op voertuigen in NL, dat is iets anders dan BTW, die je voor alle levensmiddelen etc moet betalen. :)

    Login om te reageren
  7. RenJie zegt

    15 februari 2008 om 15:14

    maar die kan ook afgetrokken worden… kortom kutsysteem

    Login om te reageren
  8. CSL zegt

    15 februari 2008 om 15:18

    Die hoogtoerige 1,8-liter levert standaard al 192pk in de celica.

    Login om te reageren
  9. GeoBem007 zegt

    15 februari 2008 om 15:19

    En dat zal gewoon een prijsje zijn in buitenland, dus kan je niet zo goed schatten wat NL zou doen met die prijs ivm BPM, slurptax, ..

    Er staat in de press release dat ie zoveel kost op het Europese vasteland.

    Login om te reageren
  10. GOD zegt

    15 februari 2008 om 15:40

    tijdloos karretje
    ik zag hem voor het eerst bij een Lotus dealer zon 7 jaar geleden
    en vond em toen al vet en nu nog steeds

    Login om te reageren
  11. T-Bird zegt

    15 februari 2008 om 15:48

    Laat Lotus eens met een nieuw model komen. Leuk hoor die Elise/Exige in 300.000 uitvoeringen, maar een behoorlijke opvolger voor de Esprit is in geen velden of wegen te bekennen.

    Login om te reageren
  12. AlwinH zegt

    15 februari 2008 om 16:09

    Cool, zo in het wit.
    Heb net een Exige gekocht, in Krypton Green. Nog een paar weekjes slapen :-)

    Login om te reageren
  13. senna zegt

    15 februari 2008 om 16:35

    wij maalt er nu om de esprit laat lotus doen wat ze goed kunnen de elise en exige naar eenzame hoogte brengen op het gebied van rij sensatie en dat lukt verdomd goed.ik spreek uit ervaring

    Login om te reageren
  14. MrSelected zegt

    15 februari 2008 om 17:33

    @RenJie; Ik weet hoe de belastingen in Nederland in elkaar zitten, daar studeer ik zelfs voor. ;) Er staat in de tekst ‘exclusief belastingen EN bpm’. Exclusief belastingen is een overkoepelende term, in dit geval voor BTW, BPM en de zeer geliefde slurpbelasting. Waarom BPM dan apart nog genoemd wordt, is mij een raadsel.

    Login om te reageren
  15. ROBIN zegt

    15 februari 2008 om 17:42

    echt een vet ding!!

    Login om te reageren
  16. speedlimit zegt

    15 februari 2008 om 17:49

    Mooi spul,echt ’n pure no-nonsens rijdersauto :)

    Login om te reageren
  17. Jampa zegt

    15 februari 2008 om 19:31

    gewoon een meesterlijke wagen, wat maakt het mij uit dat er 80 spceials zijn, dat is best stoer!

    Login om te reageren
  18. Willem zegt

    15 februari 2008 om 19:46

    foto’s interieur? plz? :D

    Login om te reageren
  19. Bas zegt

    15 februari 2008 om 21:01

    Laten we het edition noemen….als je om de haverklap een special edition uitbrengt….is het lang niet meer zo special.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North