Aston Martin is in thuisbasis Gaydon begonnen met de ‘productie’ van de urban Cygnet. Vanaf april kan je het boodschappenautootje zien rondrijden door de PC Hooftstraat. Om dit heugelijke feit te vieren krijgt de koper direct de keuze uit twee speciale edities, met die weinig verhullende namen White en Black.
De verbouwde Toyota iQ wordt naar keus voorzien van Snow White of Magic Black lak. Daarnaast is het interieur bij de White bekleed met wit leer op stoelen en dashboard. De stoelen zijn in het midden ook nog van alcantara voorzien zodat vrouwlief niet uit haar stoel glijdt wanneer ze een bocht in James Bond stijl neemt. De Black versie is aan de binnenzijde van boven tot onder met -hou u vast- zwart leer bekleed.
Als kers op de slagroom krijg je bij aankoop van één van de special editions een vijfdelige Bill Amberg tassenset cadeau. De set bestaat uit een tas voor in het handschoenenkastje, een tas voor in het portiervak, een sporttas, een kledingzak en een boodschappentas. Aston Martin weet hoe je een dame moet te paaien!
Motorisch is zijn de special editions ook gelijk aan de iQ. Dat betekent dat de AM een 1,3 liter grote viercilinder met 99pk heeft. Met de standaard zesbak sprint de Cygnet in 11,6 seconden naar de honderd. Als je voor de CVT transmissie kiest dan ben je 0,4 seconden korter onderweg voordat de 100 kilometer wordt bereikt. De Cygnet Black en White zijn ook voor niet Aston Martin rijders te koop voor een bedrag van ongeveer € 37.000,- plus wat BPM, want de auto heeft een B-label. Of je dit de best geprijsde Toyota Aston Martin ooit vindt is geheel aan jou.
-edit: check!-
ontopic: AM heeft zich verloochen door dit aan de NIET AM eigenaar te verkopen.
@Laue: En toch denk ik dat deze auto bijna niet door niet AM rijders gekocht gaat worden
@Laue: Ach wat. Het gaat geld op brengen, en daar doen ze het voor. Daar doen ze het Allemaal voor…
@Esprit_de_Flandre: deden ze het niet voor de emissie of zoiets van hun merk?
@tom307: inderdaad, om de gemiddelde emissie van hun modellengamma naar beneden te halen!
@tom307: Drogredens…
Toch wel een mooi boodschappen autootje
Ik vind het een leuk (en best mooi) autootje, in elk geval beter gelijnd dan de iQ, alleen is die prijs van 37 duizend euro toch iets te veel, als je het mij vraagt. maar toch, zet maar in de garage
En ineens kan ieder een AM rijden. Ideale manier om de waarde van je merk te reduceren lijkt mij zo.
Ik denk dat dit gewoonweg een flop wordt… Het is een IQ met AM-badge. Prestaties is ook niet zo schitterend (kan je beter een Brabus Ultimate 112 kopen). Alles voor de CO2-reductie…
@xilver: zelf als het een commplete flop word ( wat met de juiste marketing bijna onmogelijk word ) hebben ze hun doel nog bereikt hier is bijna geen ontwikkelingskost aan voorgegaan enkel de buitenkant dus echt verlies maken ze niet maar ze zitten wel binnen de co2 marge!
@bpc: mission accomplished zou ik zo zeggen… was uiteindelijk het doel van AM.
@Laue
Hier ben ik het wel mee eens, ik vond het nog wat toen deze auto alleen was voorbestemd voor al rijdende AM rijders
Hmm wat koop je allemaal voor 37000 euro?
@jackl: Een Aston Martin.
Serieus, dit wordt een collectors car.
Redelijk veel geld, maar je krijgt er ook een smaakvol vehikel voor terug. De Toyota techniek is erg goed. het design is verbeterd door Aston Martin en de materialen zullen fijn aanvoelen. Ik denk overigens dat de beoogde clientèle het imago echt niet zal schaden. Mensen die zo’n dure stadsauto kunnen betalen, rijden nu ook niet in een Panda. Grappige auto, alleen niet voor mij.
@floryn: helemaal mee eens
Dit is toch te belachelijk voor woorden.. Wie koopt er zich nu een auto de maat van een toyota iq voor 37.000euro?
Voor die prijs heb ik een golf R of een scirocco R.
Ja jongens, zelfs een tweedehands porsche 911 cabrio.
Belachelijk dus.
@As_long_as_it_is_fast:
En jij denkt dat iemand die AM rijdt en nog iets grappigs erbij zoekt serieus denkt over een golf of scirocco???
Laat staan een tweedehands porsche.
Ik denk dat je nog wel eens aardig kunt vergissen in de markt voor dit wagentje.
@Hubert: Waarom zou dit een wagen zijn voor iemand die al een AM bezit? Waarom zou iemand, gelijk wie, 37k betalen voor zo een mini auto? DAT snap ik niet. Als je al een gewone aston hebt, heb je toch geen kleine meer nodig. En dan draait het allemaal om status, dan ga je toch liever op pad met de grotere, duurdere AM? lijkt mij toch.
@As_long_as_it_is_fast: “En dan draait het allemaal om status.”
Voila, je hebt hem. De prijs is geen probleem voor rijken. Integendeel. Er zijn natuurlijk handiger auto’s dan dit voor dat geld, maar als je heel rijk bent ga je toch niet met een dikke Golf of BMW 1 rijden? Dit is een auto waarmee je in Cannes bij het casino kan arriveren, want je toont ermee dat je geld teveel hebt.
@Esprit_de_Flandre: Waarom niet gewoon aankomen in je grote AM?
@As_long_as_it_is_fast: Daar laat je je vrouw toch niet aankomen zeker?
@Esprit_de_Flandre: Aaaah, point taken nu!
@As_long_as_it_is_fast: ja echt! hier is een IQ voor 11K met 3k km , met alles erop :S !
@KaCh1ng: Dus 3 iQ’s voor de prijs van 1 AM Cygnet. Nope, sorry. Laat ze mij maar het tegendeel bewijzen, daar bij Aston Martin.
@As_long_as_it_is_fast: helemaal met je eens!
Ik dacht dat ze voorbestemd bleven voor mensen die al een “echte” Aston hadden.
Beetje zwaktebod op deze manier
Vreselijk.Meer dan 12000 euri is dit vehiken niet waard
Ik heb een Aston Martin.
‘de ander’:ow wat voor een? heb je zo’n dikke dbs?
Ik: nee een Cygnet.
ot: echt wat een domme zet van Aston Martin.
Dan is Aston Martin niet echt een super sport merk.
Ik vraag mij af hoe succesvol deze Cygnet blijkt.
Aston Martin kan veel geld vragen voor hun auto’s, terwijl je er relatief minder voor terugkrijgt. Maar ik denk dat die truc met de Cygnet niet zo goed uit te halen valt.
Weg met die EU-regels :(
@dennisberkhout: “..Aston Martin kan veel geld vragen voor hun auto’s, terwijl je er relatief minder voor terugkrijgt..”
Dat is ook het gevoel wat ik bij een AM heb. Heb eens serieus in een AM gezeten en alles bekeken en bevoeld, enz. Ik zie de serieuze meerprijs t.o.v. de gebruikte materialen er niet aan af. Het is mooi oke, maar moet dat zoveel geld kosten? Brembo remmen? Heeft een Subaru ook.. Prachtig leer? Levert ieder merk.. Mooie afwerking? Hebben de Duitse 3 ook.. enz. enz.. Ik hou mooi een paar ton in mijn zak en kijk wel even verder.. (bij wijze van dan hè..) ;)
OT: Het enige mooie aan de Cygnet is dat het hele interieur perfect in het leer is getrokken. Voor de rest.. laat maar.
Ik zie hier mensen zeggen dat iedereen zo’n Cygnet kan kopen. Maar waarom wordt er dan op autoweek.nl nog vrolijk medegedeeld dat je hem alleen kan kopen als je al een Aston Martin had?
@Robocop: Omdat dat in dit artikel gesuggereerd wordt?
“De Cygnet Black en White zijn ook voor niet Aston Martin rijders te koop voor een bedrag van ongeveer € 37.000,- plus wat BPM, want de auto heeft een B-label.”
Tara?
Kan haast niet wachten tot Top Gear (lees JC) deze auto reviewed, wat een lol fest zal dat worden.
gaaf bakkie, jammer dat die alleen zo sloom is, zijn we niet gewend van AM!
@MichaelvdBroek: Ben jij gewend van met AM’s te rijden dan? Mag ik eens meerijden? ;)
@Esprit_de_Flandre: haha tuurlijk mag je een keer rijden met de DBS, moet alleen nog even me rijbewijs halen, vd zomer dus :P
De mensen die dit kopen zullen geen schooiers zijn hoor. Als je 37.000 euro wil neertellen voor een stadsautootje (hier in Belgie heb je voor 4000 meer een BMW 5-reeks), dan is dat omdat je een klein autootje wilt zonder plastic dashboard, maar gewoon volledig in de luxe die je gewend bent. De mensen die het kunnen betalen om hun boodschappenwagentje te laten uitrusten met alle mogelijke luxe, zullen wel het clientele zijn dat AM algemeen ook beoogt…
Ps: @carbert: de Black versie is…helemaal met zwart bekleeD. Die T staat er teveel ;)
@trigger565: Alle mogelijke luxe leveren andere merken voor zulke bedragen ook hoor. En dan heb je meer ruimte, meer pk’s, enz.
@Freewarefreak: Daar gaat het niet om. Dit is gewoon het absolute toppunt van het mini-stadswagentjessegment. Een Smart of een Aygo kan je nooit op een dergelijk niveau laten uitrusten. Als je al een grote wagen hebt, en je wil er nog een kleine bij om in de stad makkelijker te parkeren, maar je wil wel alle luxe die je kan krijgen ( leer van de fijnste soort op alles dat je maar ziet, de beste metalen, het mooiste dashboard), dan is dit gewoon hetgeen je moet nemen. Geen enkele andere fabrikant levert zulke luxe in dat soort auto’s. En wanneer je dit dus kan betalen, dan is de kans groot dat je ook wel een grote sloep thuis hebt staan.
Al vind ik wel dat AM zich had moeten beperken tot bestaande AM-klanten. Gewoon uit principe, en omdat dat ook eerst hun verklaring was voor dit project…
@trigger565: Je hebt gelijk, maar alleen BINNEN het door jou gestelde kader. Dus megaluxe op dit formaat. Verruim je dat kader (lees: de auto mag best wat groter zijn) dan zijn er meerdere keuzes mogelijk. Maar is jouw uitgangspunt het criterium, oke. ;)
@trigger565: audi A1 !?
@KaCh1ng: daar heb ik aan zitten denken. Maar ik denk dat Audi A1 toch nog niet helemaal dit evenaart als het aankomt op luxe. En dan nog, de A1 wordt nog vrij veel verkocht, maar wees er zeker van dat je in de Cygnet erg uniek zal zijn. En Audi is toch niet hetzelfde als de Aston Martin. Al is het dan een een uberlage instapper, het blijft in zekere zin een AM.
OT: ik ben eens benieuwd welke mensen dit zouden kopen als hun echte wagen. Dan moeten ze een serieuze kink in hun hoofd hebben, en je loopt sowieso voor lul als je zegt dat je een AM rijdt, en ze je vragen welke…
Nu maar afwachten tuner het eerst komt met een Cygnet ombouwpakket voor de iQ.
Hoe verneuk ik mijn merk les 1 was al bekend. Beetje jammer dat ze door zijn gegaan, en nu bij les 2 zijn: verkoop ze aan iedereen! Nu is een Aston Martin helemaal niet meer exclusief, echt jammer:( En ja… HEt stomme karretje blijft gewoon een overpriced Toyota iQ! Als je een beetje verstand hebt dan ga je voor dat bedrag natuurlijk zelf aan het tunen he;)
hahahahaha Gaydon..
Ga ik hiervoor naar Kroymans of koop ik dit gewoon bij de Toyota dealer in het dorp?
Verder wel een geslaagd wagentje eigenlijk, maar goed als Smart rijder val ik misschien in de doelgroep.
Over een jaar of 2 zullen die wel flink afgeschreven zijn.
je kan me een sjonny noemen maar ik vind hem echt vet !!! mischien wel gewoon omdat het een AM is
@bpc: same for me, dit apparaat is echt te gaaf!
@bpc: dit is geen Aston Martin, dit is een Toyota. Dit is de ondergang van het merk, van handgebouwde supersportwagen naar gewone sportwagen fabrikant naar Toyota tunert, hoe diep kun je vallen?
@mashell: dus jij wil datam een merk van handgebouwde supercars blijft met de kans (een hele grote zelf) dat het voor altijd in de geschiedenis verdwijnt ? dit noemt evolutie , je aanpassen om te overleven zonder dit ook geen v12 vantage etc he :o
wie dit ipv een cooper JCW koopt , moet een schroefje los hebbe…
Dit zou ik zeker wel kopn voor mijn vrouw (en stiekem toch ook wel voor mezelf) als ik een DB9 zou hebben!.