• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Amerika test extreem grote amfibie-tank [video]

Auteur: MrBrown, gepost 30 juli 2014 om 18:03 – 37 Reacties

Amfibie-tank


De Amerikaanse marine is druk bezig met de ontwikkeling van een enorm amfibie-voertuig; een varende tank.

De unit heeft de naam Ultra Heavy-Lift Amphibious Connector (UHAC) gekregen. Het is simpel gezegd een drijvende tank die flippers aan zijn rupsbanden heeft om zowel ter land als in de zee vooruit te komen. Momenteel is de marine het apparaat aan het testen in Hawaii.

Het gaat daarbij nog om een prototype op schaal. Hij meet 13 meter lang, 8 meter breed en 5 meter hoog. En dat is klein voor Amerikaanse begrippen, het productie-exemplaar wordt maar liefst vier keer zo groot.

De UHAC moet de oude hovercraft-voertuigen vervangen en de marine op plaatsen brengen waar het nu niet kan komen. Het prototype weegt 38 ton en heeft een topsnelheid van ongeveer 8 km/u. De uiteindelijke amfibie-tank krijgt met zijn 100.000 kg gewicht een top van 40 km/u en een actieradius van zo’n 350 km.

Golven tot 4 meter hoog moeten geen probleem zijn voor de UHAC. Aan boord van het uiteindelijke model is ruimte voor vier ‘normale’ tanks. Daarnaast wordt-ie bewapend met machinegeweren van .50-kaliber. De testen met het prototype lopen volgens de Amerikaanse Marine voorspoedig, maar of en wanneer we het officiële spul mogen verwachten is tot nu toe onbekend. (via stripes.com)

Ook interessant!

  • Amerika verklaart Noorwegen de EV-oorlog
    Video: Amerika verklaart Noorwegen de EV-oorlog
  • Tesla Model X
    Video - wedstrijdje touwtrekken tussen Tesla Model X en tank
  • Video: opgeknapte beelden toont het Amerika van de jaren 60
    Video: opgeknapte beelden toont het Amerika van de jaren 60
  • Video: motorrijder gaat extreem dom doen

Nieuwste artikelen

  • Video: De slechtste vrachtwagenchauffeur
  • Dit verandert er aan jouw Tesla na de grote Kerstmis-update
  • Mercedes geeft eerste beelden van vernieuwde S-Klasse prijs
  • Gespot – V10-legendes ontmoeten elkaar in Nederland!
FacebookTweetPinLinkedIn

amfibie, boten, tank, verenigde-staten, Video

Vorig bericht: « BMW M5 gaat hard over de kop in Duitsland
Volgend bericht: Video: deze Ferrari Testarossa met V12 klinkt episch »

Lees Interacties

Reacties

  1. sulobb zegt

    30 juli 2014 om 18:07

    AmfibieBlog.nl

    Login om te reageren
  2. Search zegt

    30 juli 2014 om 18:07

    Lijkt mij nogal een “sitting duck” in de strijd, hoovercraft is wel heel veel sneller.

    Login om te reageren
  3. stamp zegt

    30 juli 2014 om 18:12

    Hoeft ook niet IN de strijd gebruikt te worden, maar dichtbij. De echte tanks mogen dan het hechtere werk doen.

    Login om te reageren
  4. bmwm4 zegt

    30 juli 2014 om 18:13

    lijkt mij onodig geld uitgeven in deze tijden

    Login om te reageren
    • fejjie zegt

      30 juli 2014 om 19:56

      @bmwm4: Oorlog is big business in America. 60% van al het belastinggeld gaat er naar het leger en ander oorlogsgerelateerde kosten. Geen enkele andere industrie ‘steunt’ de politiek meer op financieel gebied dan de wapen industrie. Deze bedrijven hebben zo een grote invloed dat alles wat ze ontwikkelen gekocht wordt door de overheid.

      Login om te reageren
      • bmwm4 zegt

        30 juli 2014 om 22:00

        @fejjie: bedankt voor de uitleg! rare manier van denken de amerikanen

        Login om te reageren
      • luuktb zegt

        30 juli 2014 om 23:26

        @fejjie: mijn oprechte interesse, heb je een bron waar ik dit kan terug vinden ?

        Login om te reageren
  5. c-ad zegt

    30 juli 2014 om 18:29

    100.000 kg??!!!

    Login om te reageren
    • moveyourmind zegt

      30 juli 2014 om 19:22

      @c-ad: Ik kon het ook bijna niet geloven! Denk dat er veel lichtgewicht materialen gebruikt worden om dat te kunnen bereiken. 100 ton lijkt veel, maar vergelijk het eens met een Leopard tank, 67 ton schoon aan de haak. Of een mega dumptruck, die wegen zo 200 ton!

      Login om te reageren
  6. fritsie zegt

    30 juli 2014 om 18:35

    Lijkt mij eerder iets voor binnen de poolcirkel. Die hoge rupsbanden zijn ideaal om op een ijsschots te klimmen

    Login om te reageren
  7. mout zegt

    30 juli 2014 om 18:40

    Handig voor in de stad!

    Login om te reageren
  8. gash zegt

    30 juli 2014 om 18:45

    Flinke uitdaging voor tuningsbedrijven om daar iets knaps van te maken.

    Login om te reageren
  9. snorrie zegt

    30 juli 2014 om 18:50

    Wanneer er een boer mee door z’n graanveld zou rijden zou ik het ook geloven.

    Login om te reageren
  10. rotarypowah zegt

    30 juli 2014 om 19:48

    Waarom niet Apparata als bron? http://www.apparata.nl/nieuws/marine-vs-maakt-een-truckboot-hybride-awesome-8198

    Login om te reageren
  11. bilscobar zegt

    30 juli 2014 om 20:27

    ziet er weinig high tech uit

    Login om te reageren
  12. berlinetta zegt

    30 juli 2014 om 21:05

    100 ton is volgens mij even zwaar als de Maus-tank van ome Adolf en dat is toendertijd geen succes gebleken. Erg kwetsbaar voor luchtaanvallen lijkt me.

    Login om te reageren
    • Ferry_76 zegt

      30 juli 2014 om 21:53

      @berlinetta: De Maus woog 188 ton,bijna het dubbele dus. De Maus was geen succes omdat de hybride (!) aandrijving niet goed werkte, e de tank te zwaar was voor de wegen, om over bruggen nog maar te zwijgen.

      De UHAC zal zich voornamelijk op het water en de stranden voortbewegen, waarbij de met luchtkussens gevulde rupsen wegzakken moeten voorkomen.

      Login om te reageren
      • berlinetta zegt

        30 juli 2014 om 23:00

        @Ferry_76: Oh klopt ja, mijn fout.

        Login om te reageren
  13. 406_v6 zegt

    30 juli 2014 om 21:35

    Ach… alweer een… net een drieënhalf jaar nadat de US secretary of Defence het EFV project heeft gecancelled. Dit EFV project was begroot op US$ 15 miljard, reeds 3 miljard was al besteed aan test en prototyes en had in 2015 in actieve dienst moeten komen.

    http://en.wikipedia.org/wiki/Expeditionary_Fighting_Vehicle

    [img]http://image.dieselpowermag.com/f/features/1001dp_expeditionary_fighting_vehicle/25989887/1001dp_01%2Bexpeditionary_fighting_vehicle%2Bleft_front_vehicle.jpg[/img]

    http://www.youtube.com/watch?v=Jv9Eq1vopbc

    Login om te reageren
    • Ferry_76 zegt

      30 juli 2014 om 21:55

      @406_v6: Dat is een totaal ander concept. De UHAC moet de LCAC hovercrafts gaan vervangen, de EFV had de opvolger moeten worden van de AAVP.

      Login om te reageren
      • 406_v6 zegt

        30 juli 2014 om 22:00

        @Ferry_76: Is en blijft een amphibious tank…

        Login om te reageren
        • valetparker zegt

          31 juli 2014 om 12:29

          @406_v6: het is helemaal geen tank. Het is een amfibivoertuig met rupswielen. Een tank heeft een groot kanon, dat zit hier niet op

          Login om te reageren
          • 406_v6 zegt

            31 juli 2014 om 13:30

            @valetparker: “a tank is a large type of armoured fighting vehicle with tracks”…

            Login om te reageren
            • valetparker zegt

              31 juli 2014 om 13:32

              @406_v6: precies. Dus dit is geen fighting vehicle. Zit geen wapen op

              Login om te reageren
              • 406_v6 zegt

                31 juli 2014 om 14:02

                @valetparker: “fully stabilized and digitally controlled Mk44 Bushmaster II Mod 0 30 mm cannon (EFVP) M240 Machine Gun, 7.62 mm Coax (EFVPC)” … dat lijken mij wapens.

      • 406_v6 zegt

        30 juli 2014 om 22:00

        @Ferry_76: Geweldig mooi apparaat trouwens

        Login om te reageren
    • harrie zegt

      31 juli 2014 om 00:16

      @406_v6: Tering dat apparaat heeft geen A label volgens mij. Benieuwd hoeveel liter diesel per seconde hij verstookt op fullspeed in het water, wat een geweld.

      Login om te reageren
      • 406_v6 zegt

        31 juli 2014 om 11:27

        @harrie: Deze motor (MT 883 Ka-524, V12, 27 liter slagvolume) levert 2742 PK (2160 kW) bij 3000 rpm; koppel is in ‘Seamode’ 5924 Nm, in ‘Landmode’ 3253 Nm. Fuel consumption heb ik -nog- niet gevonden… overigens is dit type motor speciaal voor ‘Amphibious Military Vehicles’ bedoeld. Het afgeleide broertje ligt in de M1 Abrahams tank.

        Login om te reageren
        • 406_v6 zegt

          31 juli 2014 om 12:38

          @406_v6: MT moet zijn MTU

          Login om te reageren
  14. Hupke zegt

    30 juli 2014 om 23:11

    Amfibievoertuig, dus ze willen daar heel graag een voertuig dat rotslecht is op het land en ook nog eens heel slecht is in het water.

    Wat was er mis met die normandische landingssloepen en daarin een gewone tank?

    Login om te reageren
    • 406_v6 zegt

      31 juli 2014 om 14:09

      @Hupke: In Normandië waren ze er ook al bij: De DD Tank (Double Drive, bijgenaamd Donald Duck).
      http://en.wikipedia.org/wiki/DD_tank

      [img]http://en.wikipedia.org/wiki/DD_tank#mediaviewer/File:DD-Tank.jpg[/img]

      Login om te reageren
      • 406_v6 zegt

        31 juli 2014 om 14:10

        @406_v6: Plaatje:
        [img]http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/6/6e/DD-Tank.jpg[/img]

        Login om te reageren
        • Hupke zegt

          31 juli 2014 om 15:42

          @406_v6:

          Nu dat waren ongelofelijk clevere dingen. Echt goed bedacht. Die waren vreselijk in het water maar goed op het land.
          Daar zeg ik geen slecht woord over.

          Login om te reageren
  15. baasbas zegt

    30 juli 2014 om 23:11

    zijn dit practice runs in tilburg?

    Login om te reageren
  16. hillegaar zegt

    31 juli 2014 om 10:07

    overdreven gedoe

    Login om te reageren
  17. ruben1999 zegt

    31 juli 2014 om 10:15

    Ook met 20% bijtelling ?

    Login om te reageren
  18. dotternetta zegt

    31 juli 2014 om 12:29

    Wat? Geen vliegend vliegdekschip??

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North