Aquaplaning vermoordt McLaren 650S

Auteur: , 25 Reacties

Brede bandjes zijn hartstikke leuk en indrukwekkend, tot je door een centimeters diepe plas knalt met 100 km/u.

McLaren MP4-12C crash

Wie wel eens door een flinke regenbui heeft gereden, zal ongetwijfeld weten hoe lastig het is als er een laagje water op het asfalt blijft staan. Voor je het weet ben je passagier in je eigen auto en drijf je de weg over. Ook in een auto van een paar ton kun je te maken hebben met aquaplaning, zo bleek dit weekend op de Oostenrijkse S6.

Daar schoof namelijk een McLaren 650S Spider de vangrail in. Normaal gesproken verwacht je bijna dat de bestuurder veel te hard gereden heeft en als je de foto’s ziet, is dat zeker geen gekke gedachte. De Oostenrijkse politie meldt echter dat de 46-jarige Oostenrijker slechts 90 km/u reed en simpelweg behoorlijk veel pech heeft gehad.

McLaren MP4-12C crash

De bestuurder klapte namelijk eerst aan de linkerkant in de vangrail, om vervolgens de S6 tollend over te steken en op de rechter rijbaan tot stilstand te komen. De man kwam er goed van af, maar het 3-jarige meisje op de bijrijdersstoel raakte lichtgewond. Zij zal waarschijnlijk niet zo snel meer bij papa in de McLaren stappen…

Foto’s: Feuerwehr Gloggnitz-Stadt



25 reacties

Met de kever valt het wel mee, smalle bandjes!!
@toeter11:
Met een Eendje gaat dat nog beter, sommige fietsen hebben nog bredere bandjes..
Shit happens, gelukkig zijn ze er redelijk goed afgekomen.
Vannacht was tijdens het WEC weer eens te zien dat zelfs de beste rijders ter wereld zelfs met AWD passagiers van hun eigen auto werden.
Dus hier een discussie starten over “met Quattro was dat niet gebeurd” is bij voorbaat kansloos.
Aquaplanning: die smoes heb ik in mijn jonge jaren ook een keer gebruikt toen ik veel te hard ging en mijn auto in puin reed. ”Tja, brede bandjes…gewoon pech…kan iedereen overkomen…” :)
@gash: die moet ik onthouden :’)
@bierbuik: Aquaplanning op de snelweg leek me toen een veel beter excuus dan eerlijk tegen mijn ouders te zeggen dat ik mijn Sierra op een circuit kapot gereden had :)

http://i60.tinypic.com/6z3eo8.jpg
@gash: Zelfde als “ik ben de macht over het stuur verloren……” Jaja. Ook een slap excuus van in reed veel te hard. Het stuur is een rond dingetje van 30 cm die maar 2 kanten op kan.
@gash: Ik wacht ook nog op de reactie, wel het geld maar niet de skills!
Doodzonde van een mooie auto, maar aquaplanning kan inderdaad erg gevaarlijk zijn.
Heb het zelf ook gemerkt, dan zijn mijn brede bandjes ineens niet zo leuk meer..
Volgens mij is dit een 650S, maar dat daargelaten, het blijft zonde.
@mp1394: bedankt, toch eindelijk iemand die ziet dat dit geen 12c is maar wel een 650S Spider (luchtinlaat aan de zijkant is bij de 12c dubbel en andere velgen), goed gezien man ;)
@spotterkevin: Haha, leuk dat jij het aan de velgen en luchtinlaat ziet, ik zag het vooral aan de side skirt vlak achter het voorwiel ;)
@spotterkevin @mp1394: thanks, we hebben het inmiddels aangepast!
@autoblogger: ok goed, vergissen is menselijk hé, had het ook niet onmiddellijk door maar zag het met naar de details te kijken
Lijkt dat nou zo of is echt de hele voorkant eraf gebroken?
Zonde misschien wel rijk voor de sloop
Met een quatro was dat niet gebeurd ;-)
ik zag er gister zo eentje op me af komen: aan de andere kant van de snelweg: dus er zaten nog twee nette stalen balken tussen op de middenberm. Een zwarte B-klasse. Koplampjes werkten opeens aardig verblindend voor me.
Was een goede regenbui die lokaal opeens erg hard werd: stond redelijk wat water op het wegdek en ik voelde t ook aan mn stuur.
Meeste mensen blijven netjes rechtdoor rijden en verminderen snelheid.
En sommige B-klasse chauffeurs gaan hard aan hun stuur trekken.
Vreemd verhaal. Ook met aquaplanning ga je niet zomaar haaks linksaf de vangrail in. Lijkt erop dat de bestuurder toch een paniekreactie heeft gehad. Zonde van de McLaren.
Ik zie een tunnel in de achtergrond:
Versnelling terug en vol op het gas met raampjes open lijkt mij aannemelijker. ;-)
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
@spotterkevin: Kalm aan zeg, ook al klopt het wat je zegt
@spotterkevin: Maak je niet druk, een 650S is niet meer dan een opgevoerde MP4-12C, dus ergens hebben ze wel gelijk. En dan te bedenken dat de complete voorkant eraf ligt, dat maakt het ook wel lastig om het verschil nog te zien…

Maar jij als spotter hebt natuurlijk het zwarte stripje achter het voorwiel gezien? Knap!
@bastiaangt: Ik weet niet over welke zwart streepje je het hebt, maar de 650S heeft 1 grote luchtinlaat aan de zijkant (12c had een dubbele) en ook de velgen zijn anders dan op de 12c
Wel het geld maar niet de skills. Zal wel veel te hard hebben gereden. Met Quattro was dit nooit gebeurd. Zonde. Hij had hem beter aan mij kunnen geven.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).