• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Arabieren voor 16% eigenaar van Mercedes

Auteur: robbie, gepost 22 maart 2009 om 22:05 – 30 Reacties

Mercedes Arabieren

Zojuist is bekend geworden dat Aabar Investments PJSC (= regering Abu Dhabi) voor 9,1% eigenaar is geworden van Daimler AG, het moederbedrijf van merken als Mercedes, Maybach en smart. Daimler had blijkbaar hard geld nodig, want ze hebben de aandelenpers fors aangezet. Er werden maar liefst 10% extra aandelen uitgeven (96.408.000 stuks) voor een prijs van €20,27 per stuk. Dat levert Daimler dus mooi even €1,95 miljard op in deze zware tijden.

Aabar is daarmee ook in 1 klap de grootste aandeelhouder van Daimler geworden. En wie staat er op de tweede plaats? Daar vinden we Koeweit met een aandeel van 6.9%. Dat zorgt er dus voor dat maar liefst 16% van de aandelen in handen zijn van Arabieren (niet dat daar iets mis mee is). Maar blijkbaar komt het gevaar voor automerken niet uit China, maar uit het Midden-Oosten. Koeweit is overigens als sinds 1974 aandeelhouder van Daimler.

We zagen namelijk al eerder dat Mubadala (Abu Dhabi) 5% kocht van Ferrari en ook bij Spyker en Leaseplan een vinger in de pap had.

Nu alleen maar hopen dat we de ‘smaak’ uit de Verenigde Arabische Emiraten niet terug gaan zien in het ontwerp bij Mercedes.

Abu Dhabi’s Aabar Investments to become a major Daimler shareholder

  • Daimler increases share capital by 10% with exclusion of subscription rights of existing shareholders
  • After acquiring all new shares, Aabar will hold 9.1% of the new share capital
  • Issue price of €20.27 per share close to the current market price
  • Total investment of €1.95 billion further strengthens Daimler’s sound capital base and offers additional flexibility to invest in new automotive technologies
  • Platform for joint strategic initiatives established
  • Dr. Dieter Zetsche, Chairman of the Board of Management of Daimler AG: “We are delighted to welcome Aabar as a new major shareholder that is supportive of our corporate strategy. We look forward to working together to pursue joint strategic initiatives.”
  • HE Khadem Al Qubaisi, Chairman of Aabar: “Daimler is an iconic brand and a financially strong company with a reputation for excellence worldwide. We are delighted to having received the opportunity to be making this investment.”

Stuttgart – Daimler AG (stock-exchange abbreviation DAI) welcomes Aabar Investments PJSC (Aabar) of Abu Dhabi, as a major investor. Daimler increases the share capital by approx. 10% with exclusion of subscription rights of existing shareholders. After acquiring all new shares, Aabar will hold approx. 9.1% of the new share capital. The capital increase was approved by Daimler’s Supervisory Board today.

Aabar is an investment company headquartered in Abu Dhabi and is listed on the Abu Dhabi Securities Exchange. It directly invests in various sectors including energy, infrastructure, real estate, automotive and financial services companies. Its largest stakeholder is the International Petroleum Investment Company (IPIC), which in turn is wholly owned by the Government of the Emirate of Abu Dhabi.

The capital increase will be carried out by issuing 96,408,000 new registered no par value shares of Daimler’s Authorised Capital approved by the Annual Shareholders´ Meeting of April 9, 2008 in exchange for cash contributions. Existing shareholders’ rights to subscribe to these new shares are excluded. The issue price of the shares is €20.27 per share, resulting in an equity contribution for Daimler of €1.95 billion.

Dr. Dieter Zetsche, Chairman of the Board of Management of Daimler AG and Head of Mercedes-Benz Cars: “We are delighted to welcome Aabar as a new major shareholder that is supportive of our corporate strategy. We look forward to working together to pursue joint strategic initiatives.”

Khadem Al Qubaisi, Chairman Aabar: “Daimler is an iconic brand and a financially strong company with a reputation for excellence worldwide. We are delighted to have the opportunity to make this investment and are excited by the commercial potential of our partnership. We believe that our future cooperation will be beneficial for Aabar and create social and economic benefits for Abu Dhabi and the United Arab Emirates. We look forward to working with Daimler to fully realize these opportunities.”

The future cooperation will focus on joint initiatives in the following areas:

  • Electric vehicles with a particular focus on projects aiming at the reduction of CO2-emissions
  • Development and/or production of innovative compound materials to be used in automotive manufacturing
  • Social projects such as the establishment of a training centre in Abu Dhabi to educate young talent for positions in the automotive industry

The cash inflow from the capital increase of €1.95 billion will further improve Daimler’s sound financial position. At the end of 2008, the equity ratio of Daimler’s industrial business was 42.7% and the equity ratio of the entire Daimler Group was 24.3%.

The investment complements a broad range of initiatives already undertaken by Daimler to react to the changing market environment, further strengthens its solid capital base and gives even greater flexibility to invest in innovative automotive technologies during a period of economic uncertainty and macroeconomic instability.

With Abu Dhabi and Kuwait, Daimler will have two major shareholders in the future. Kuwaithas held an equity interest since 1974. Following the capital increase, the equity interest held by Kuwait will amount to 6.9%.

Ook interessant!

  • 11 bizarre dingen van de Mercedes-Maybach GLS 600
    11 bizarre dingen van de Mercedes-Maybach GLS 600
  • Mercedes-Maybach GLS 600 rijtest video
    Mercedes-Maybach GLS 600 rijtest video
  • Maybach
    Mercedes-Maybach GLS achterbank is de overtreffende trap van luxe
  • Mercedes-Maybach S680
    Alles over de Mercedes-Maybach S680 V12 sloep

Nieuwste artikelen

  • Hoeveel zakelijke youngtimers zijn er eigenlijk?
  • Duurste Nissan van Marktplaats kan er maar eentje zijn
  • WTF: Invalidenplek rondom auto geverfd, parkeerder krijgt toch boete
  • Autoblog-lezer bezoekt prachtige verzameling
FacebookTweetPinLinkedIn

dubai, Maybach, Mercedes, Smart

Vorig bericht: « Wheelsandmore geeft de Audi R8 V8 530 pk
Volgend bericht: Teaser: Savage Rivale Roadyacht GTS, premiere AutoRAI 2009 »

Lees Interacties

Reacties

  1. BmwMPower zegt

    22 maart 2009 om 22:08

    Als ze nu eens heel veel aandelen kopen om te zorgen dat er toch een Z4 M komt…

    Login om te reageren
  2. HoeDan zegt

    22 maart 2009 om 22:09

    als k zoveel zwartgoud had was mercedes allang van mij geweest :D

    Login om te reageren
  3. jamesBROWN zegt

    22 maart 2009 om 22:13

    Leuk, we kunnen vast wel op de Arabieren rekenen voor de nodige supercars!

    Login om te reageren
  4. RenJie zegt

    22 maart 2009 om 22:14

    Toe maar! Zijn die aandelen preferent of… hebben die Arabs gewoon weer iets slims bedacht? Waarom zou je anders zoveel auto-aandelen kopen.

    Login om te reageren
  5. Erwin zegt

    22 maart 2009 om 22:16

    Donaties zijn welkom ;)

    Login om te reageren
  6. ///M zegt

    22 maart 2009 om 22:17

    toch liever miden-oosten dan china, wansmaak is beter dan dat je er helemaal niet levend uit komt :D

    Login om te reageren
  7. lincoln zegt

    22 maart 2009 om 22:17

    dat is het einde van de “energie zuinige” MB,s ..

    jammer .. was een dure reclame campagne ..

    Login om te reageren
  8. Laurens zegt

    22 maart 2009 om 22:28

    Gelukkig is de olieprijs weer wat lager, anders hadden deze voormalige kamelenhoeders de hele wereld opgekocht.

    Maar slavernij is afgeschaft, ze kunnen ons niet dwingen :-)

    Login om te reageren
  9. Abdelghani zegt

    22 maart 2009 om 22:33

    Ik ben fier op mijn afkomst ;)

    Login om te reageren
  10. Diablo_GT zegt

    22 maart 2009 om 22:40

    Arabieren kopen de aandelen en huren vervolgens een westerse maatschappij in om vertegenwoordigd te worden bij vergaderingen of om andere zaken af te handelen.

    Login om te reageren
  11. Bas zegt

    22 maart 2009 om 22:43

    Dat is dan een hele slimme actie …van zowel de Arabieren (ik neem zomaar aan dat het oliesjeiks zijn) als van Daimler.

    Toekomst waarborging noemen ze dat.

    Login om te reageren
  12. W1ck3D zegt

    22 maart 2009 om 22:56

    Ooit raakt de olie op. De sjeiks willen op deze manier voorkomen dat ze dan terug vallen naar het tijdperk van kamelen kweken. Erg verstandig van ze om zich nu in te kopen nu de aandelen laag staan. Een lange termijnvisie, iets wat de managers in West-Europa nog niet begrepen hebben.

    Login om te reageren
  13. spikie zegt

    22 maart 2009 om 23:11

    @BmwMPower,

    Ook al koop je heel Mercedes op, dan nog komt er echt geen Z4 M hoor. Daarvoor moet je heel lang dromen, nog langer sparen en dan van al je spaargeld aandelen van BMW kopen en dan hopen dat ze naar je luisteren.

    Login om te reageren
  14. Een betere ontwerper zegt

    22 maart 2009 om 23:42

    Mercedes Camel-Klasse: Camel63 ARB?

    Hm we zien wel.

    Login om te reageren
  15. genes zegt

    22 maart 2009 om 23:54

    Europa verkoopt steeds meer en meer zijn ziel! Slimme investering van de arabieren… Langs een kant de wagens in handen en langs de andere kant de olie…

    Login om te reageren
  16. C30CDIAMG zegt

    23 maart 2009 om 02:56

    @Autoblog,

    “Ook bij Spyker een vinger in de pap had.”

    Nu niet meer dus? :)

    Login om te reageren
  17. slk zegt

    23 maart 2009 om 07:46

    We hebben het hier over mb.niet over een z4.Arabieren gaan voor premium.Die zien bmw geeneens staan

    Login om te reageren
  18. VivelaFRANCE zegt

    23 maart 2009 om 08:16

    Ik ben niet echt een groot Mercedes-fan, maar ik vind wel gewoon dat het in handen moet blijven van de Duitsers. Automerken zijn als nationale trots, om die dan uit handen te geven aan een paar oliesjeiks, vind ik een verlies van cultureel erfgoed!

    Login om te reageren
  19. RenJie zegt

    23 maart 2009 om 08:44

    @Vive la FRANCE!

    wat moeten ze dan? Ze hebben toch geld nodig, waarom zouden ze anders een aandelenemissie doen.

    Login om te reageren
  20. robbie zegt

    23 maart 2009 om 10:05

    @RR V8, ze hebben nog een aandeel van 22,77% in Spyker. Dacht eigenlijk dat het al meer was verwaterd door de vele aandelen emissies die er de laatste jaren zijn geweest.

    Login om te reageren
  21. Sjaak zegt

    23 maart 2009 om 11:04

    altijd leuk meer winst om te pompen in internationaal terrorisme

    Login om te reageren
  22. VivelaFRANCE zegt

    23 maart 2009 om 13:34

    @ Renjie

    Ik begrijp het ook wel waarom ze de aandelen verkopen aan die sjeiks, daar zit nl. het geld. Toch zag ik liever dat Mercedes, maar ook elk ander automerk grotendeels in handen blijft van landgenoten.

    Login om te reageren
  23. Vinny_93 zegt

    23 maart 2009 om 14:32

    @RenJie: Als je de beurs in de gaten had gehouden zou je zien dat het zeker geen preferente aandelen zijn. De gewonen kosten namelijk al 20.27(zoals in het bericht staat)Volgens mij nu zelfs 22.00+.

    OT: Mercedes-Benz blijft voor mij toch wel het beste “premium” merk, doe mij ook maar even 25% aandelenvermogen. Betaal jij?

    Login om te reageren
  24. hubert zegt

    23 maart 2009 om 15:44

    Diablo_GT schrijft:
    22 March 2009 om 22:40
    Arabieren kopen de aandelen en huren vervolgens een westerse maatschappij in om vertegenwoordigd te worden bij vergaderingen of om andere zaken af te handelen.

    Ja, en???

    Login om te reageren
  25. BananaFlip zegt

    23 maart 2009 om 17:34

    Arabieren kunnen nog veel meer dan alleen maar aandelen kopen en auto’s verneuken:

    http://www.youtube.com/watch?v=PzC6yU6DhkY

    Login om te reageren
  26. Bas zegt

    23 maart 2009 om 18:15

    @BananaFlip

    Als ik denk aan Donuts op de fiets….dan denk ik niet meteen aan dat filmpje.
    Grappige Arabier en knap…ik doe het hem niet na (maar ik ga het lekker wel proberen want de jongen in mij is nog niet dood :) ).

    Login om te reageren
  27. Bas zegt

    23 maart 2009 om 18:19

    @W1ck3D

    Yep…het is gewoon heel erg goed aangepakt van ze.
    Als ik oliesjaak was geweest…dan zou ik willen dat ik net zo slim was geweest.

    Login om te reageren
  28. Benz.. zegt

    23 maart 2009 om 19:07

    Ach, dit is gewoon beter voor iedereen. Voor Daimler omdat ze nu eventjes 1,95 Miljard euri’s vangen en Aabar Investments is nu ook de grootste aandeelhouder van Daimler..

    @Een Betere Ontwerper
    Zou het..? :D

    Login om te reageren
  29. mashell zegt

    23 maart 2009 om 22:09

    Mercedes zal nu wel niet gaan overstappen op volledig electrisch aangedreven auto’s.

    Ik vind het trouwens uiterst dubieus (of is het Dubai’s?) dat in een tijd dat Daimler er zo slecht voor staat dat ze extra aandelen uitgeven. Daar zouden de bestaande aandeelhouders toch bepaald niet blij mee moeten zijn.

    Login om te reageren
  30. Jensen zegt

    13 november 2009 om 16:31

    jullie zijn gewoon jaloers op de arabieren,, Ze hebben de Olie en iederen heeft geld (Olie geld wordt gedeeld), hier in nederland heeft een paar mensen zoveel miljarden,,,
    en de rest hebben uitkering €600 :D

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North