• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Arnhem krijgt een bus op waterstof

Auteur: autoblogger, gepost 18 juli 2009 om 13:11 – 21 Reacties

Waterstofbus

Gelderland on the move! De nieuwe generatie ‘Made in Gelderland’ waterstofbussen moet gaan draaien op een brandstofcel van het Arnhemse bedrijf NedStack en elektrische wielnaafmotoren van E-traction uit Apeldoorn…

Burgemeester en wethouders van Arnhem hebben afgelopen week besloten om 440.000 euro te steken in de Stichting Waterstof Onderneming Gelderland. Die stichting maakt zich oa sterk voor een waterstofbus, een waterstof-personenauto en een omgebouwde rallywagen op waterstof. Tevens wordt er gekeken naar de mogelijkheden voor een lichte vrachtwagen op waterstof, de zogeheten HyTruck. De totale projectkosten bedragen 2,61 miljoen, waarvan de provincie Gelderland het merendeel mag betalen. De rest is afkomstig van stadsregio Arnhem-Nijmegen en het lokale bedrijfsleven, zo schrijft De Gelderlander.

Nu alleen nog zorgen dat er voldoende gemotiveerde Connexxionchauffeurs te vinden zijn om in een licht ontvlambare bus te rijden. En ja, als de buschaffeur een bijbaantje in de striptease wil dan mag dat gewoon!

Ook interessant!

  • Video - bus krijgt auto op bezoek
  • Toyota Prius krijgt waterstofmotor
    'Toyota Prius krijgt waterstofmotor in 2025'
  • Video: elektrische bus vliegt plotseling in de fik
    Video: elektrische bus vliegt plotseling in de fik
  • Hyundai waterstof
    Hyundai presenteert 690 pk waterstof monster

Nieuwste artikelen

  • Heeft Ford alle interesse in Europa verloren?!
  • Deze dure Chinees verkoopt beter dan BMW en Mercedes
  • Fastned installeert snelste lader van Nederland langs de A6
  • Waarom je auto slecht start als het koud is (en wat het écht oplost)
FacebookTweetPinLinkedIn

bus, waterstof

Vorig bericht: « Een rode Veyron en een gele DBS zijn niet lelijk
Volgend bericht: Video: Truck met straalmotor vs vliegtuigje »

Lees Interacties

Reacties

  1. Stender zegt

    18 juli 2009 om 13:20

    Da’s waarschijnlijk al beter dan die antieke trolly-bussen, die dingen gaan constant kapot en niet harder dan 40kmu..

    Login om te reageren
  2. KamerOlifant zegt

    18 juli 2009 om 13:22

    Dus Gelderland geeft geld uit aan iets zonder toekomst? Dat is opzich wel wat voor zo’n nutteloze provincie.

    Login om te reageren
  3. Kyanite zegt

    18 juli 2009 om 13:26

    GVB (vervoersbedrijf in Amsterdam) heeft al tijden diverse bussen rijden op waterstof, dus misschien is het handig als er wat communicatie plaats vind tussen de verschillende steden/vervoersbedrijven….

    Login om te reageren
  4. robbie zegt

    18 juli 2009 om 13:32

    Niet zo vreemd Arnhem = waterstof hoofdstad van Nederland (hoe vreemd dat ook klinkt…)
    http://www.duurzamegemeente.nl/duurzame_energie/Arnhem_plan_waterstof_waterstofstad.htm
    http://www.blikopnieuws.nl/bericht/43578

    Login om te reageren
  5. ruben00 zegt

    18 juli 2009 om 13:44

    Ben benieuwd,
    aangezien ik in Arnhem woon en regelmatig met de trolleybus reis,

    @stender,
    Da`s niet waar! heb er nog nooit pech mee gehad en ze gaan regelmatig harden dan 40.

    Login om te reageren
  6. HDM zegt

    18 juli 2009 om 14:21

    Mee eens met ruben, ik ga wel es met de trolleybussen omdat er weeral es zovaak iets mis moet gaan tussen arnhem en zutphen met de trein (moet naar de HTS), en die dingen gaan harder dan 40, mits het overige verkeer het toelaat.

    Login om te reageren
  7. badidea zegt

    18 juli 2009 om 14:52

    Dan heb je een trolleybusnetwerk en ga je geld verspillen aan zoiets. Nu kan de elektriciteitscentrale rechtsstreeks een bus voeden, zo moeten ze eerst met elektriciteit waterstof maken om het daarna weer eletriciteit van te maken in de brandstofcel. Logisch.

    Login om te reageren
  8. Paragon zegt

    18 juli 2009 om 14:52

    Relevante urrel: http://forum.mokkels.nl/gallery/7-buitenlandse-mokkels/11248-alizee-poulicek/

    => busschauffeur ;-)

    Login om te reageren
  9. Toyota driver zegt

    18 juli 2009 om 16:08

    Overschakelen op waterstofbussen is niet rendabel.
    Men kan veel normale bussen kopen voor de prijs van 1 waterstofbus.
    Komt daarbij dat de technologie nog niet 100 % op punt staat.
    Zoals het ding op de foto. Het prototype daarvan is uitgebrand

    Login om te reageren
  10. DIPSHIT zegt

    18 juli 2009 om 18:28

    Hey dat is een Belgische bus :-D

    Login om te reageren
  11. Simpson zegt

    18 juli 2009 om 19:06

    doe als groningen, neem een tram!
    (maar dan niet op zo’n achterlijke route zoals ze in grunn van plan zijn, daar gaat de regiotram door….de binnenstad)

    Login om te reageren
  12. Toyota Driver zegt

    18 juli 2009 om 20:52

    @Dipshit , een hoop rommel bedoel je ;-)

    Login om te reageren
  13. Prisma zegt

    18 juli 2009 om 22:38

    is de afbeelding niet van de waterstof bus in Vlaams Limburg? Dat was ook een proef project mischien eens interesant om na te vragen hoe dat loopt?

    Login om te reageren
  14. Stender zegt

    18 juli 2009 om 23:11

    Ik ga bijna dagelijks met de trolleybus van het station naar school en het is sterk verouderd en de bussen rijden op 50 wegen meestal erg langzaam, erg frustrerend als de trein op het punt van vertrekken staat ;)

    Login om te reageren
  15. Nilo zegt

    19 juli 2009 om 01:39

    @stender
    Je rijd zeker op lijn 1 of lijn 3?
    dat zijn inderdaad de oudere bussen als ze onderhand geen nieuwe korte trolly’s hebben aangeschaft. Lijn 5 en 7 hebbern zeker geen verouderde techniek aan bussen. Ooit met een trolly over de velperweg geweest richting station? Ze rijden daar bijna altijd tussen de 50 en 60. Mooie techniek die trollybussen. Jammer dat ik er niet meer woon.

    Login om te reageren
  16. Jos zegt

    19 juli 2009 om 12:40

    @Simpson: waar had die tram dan door heen moeten rijden? Centrum is het drukst bezochte stuk van de hele provincie en jij wil dat die er met een grote bocht om heen rijdt?

    Login om te reageren
  17. BananaFlip zegt

    20 juli 2009 om 11:04

    De Gelderlander is ook weer blij dat ze nog iets zinnigs te melden hebben in deze tijd van komkommer en salami.

    Login om te reageren
  18. Nico zegt

    13 augustus 2009 om 20:52

    http://www.global-hydrogen-bus-platform.com/

    Login om te reageren
  19. Paul Jenné zegt

    18 augustus 2009 om 15:45

    Het is inderdaad de door Van Hool gebouwde waterstofbus die 2 jaar proefgereden heeft, o.m. in de provincie Zuid Holland (van september 2008 tot december 2008). Het is bijgevolg de foute foto. De Van Hool bus zelf heeft een beschikbaarheid van 90% en heeft zero emissies, bij een gevoelig lager geluidsniveau, eenzelfde comfort en reizigerscapaciteit. Inmiddels werden 16 van deze Van Hool waterstof bussen verkocht in Calfornia en Connecticut. Misschien hadden de Vlamingen iets kunnen betekenen in dit project.

    Login om te reageren
  20. juli zegt

    10 december 2009 om 20:19

    welke bedrijven zitten er toch achter die onzinnige waterstof lobby.Iedere keer krijgen ze het voor elkaar om de subsidiepot leeg te trekken voor hun waterstof onzin.Zou dit geld niet beter besteed zijn aan de ontwikkeling van nieuwe accu,s of supercaps. In amerika hebben ze gelukkig het licht gezien en de stekker uit het
    watersof project getrokken.Nu wij nog.Laten we zuinig zijn met energie en dus geen waterstof alstublieft.

    Login om te reageren
  21. Bert zegt

    20 december 2009 om 13:34

    Laten ze nu maar geld investeren in de RegioTram.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North