Gelderland on the move! De nieuwe generatie ‘Made in Gelderland’ waterstofbussen moet gaan draaien op een brandstofcel van het Arnhemse bedrijf NedStack en elektrische wielnaafmotoren van E-traction uit Apeldoorn…
Burgemeester en wethouders van Arnhem hebben afgelopen week besloten om 440.000 euro te steken in de Stichting Waterstof Onderneming Gelderland. Die stichting maakt zich oa sterk voor een waterstofbus, een waterstof-personenauto en een omgebouwde rallywagen op waterstof. Tevens wordt er gekeken naar de mogelijkheden voor een lichte vrachtwagen op waterstof, de zogeheten HyTruck. De totale projectkosten bedragen 2,61 miljoen, waarvan de provincie Gelderland het merendeel mag betalen. De rest is afkomstig van stadsregio Arnhem-Nijmegen en het lokale bedrijfsleven, zo schrijft De Gelderlander.
Nu alleen nog zorgen dat er voldoende gemotiveerde Connexxionchauffeurs te vinden zijn om in een licht ontvlambare bus te rijden. En ja, als de buschaffeur een bijbaantje in de striptease wil dan mag dat gewoon!
Stender zegt
Da’s waarschijnlijk al beter dan die antieke trolly-bussen, die dingen gaan constant kapot en niet harder dan 40kmu..
KamerOlifant zegt
Dus Gelderland geeft geld uit aan iets zonder toekomst? Dat is opzich wel wat voor zo’n nutteloze provincie.
Kyanite zegt
GVB (vervoersbedrijf in Amsterdam) heeft al tijden diverse bussen rijden op waterstof, dus misschien is het handig als er wat communicatie plaats vind tussen de verschillende steden/vervoersbedrijven….
robbie zegt
Niet zo vreemd Arnhem = waterstof hoofdstad van Nederland (hoe vreemd dat ook klinkt…)
http://www.duurzamegemeente.nl/duurzame_energie/Arnhem_plan_waterstof_waterstofstad.htm
http://www.blikopnieuws.nl/bericht/43578
ruben00 zegt
Ben benieuwd,
aangezien ik in Arnhem woon en regelmatig met de trolleybus reis,
@stender,
Da`s niet waar! heb er nog nooit pech mee gehad en ze gaan regelmatig harden dan 40.
HDM zegt
Mee eens met ruben, ik ga wel es met de trolleybussen omdat er weeral es zovaak iets mis moet gaan tussen arnhem en zutphen met de trein (moet naar de HTS), en die dingen gaan harder dan 40, mits het overige verkeer het toelaat.
badidea zegt
Dan heb je een trolleybusnetwerk en ga je geld verspillen aan zoiets. Nu kan de elektriciteitscentrale rechtsstreeks een bus voeden, zo moeten ze eerst met elektriciteit waterstof maken om het daarna weer eletriciteit van te maken in de brandstofcel. Logisch.
Paragon zegt
Relevante urrel: http://forum.mokkels.nl/gallery/7-buitenlandse-mokkels/11248-alizee-poulicek/
=> busschauffeur ;-)
Toyota driver zegt
Overschakelen op waterstofbussen is niet rendabel.
Men kan veel normale bussen kopen voor de prijs van 1 waterstofbus.
Komt daarbij dat de technologie nog niet 100 % op punt staat.
Zoals het ding op de foto. Het prototype daarvan is uitgebrand
DIPSHIT zegt
Hey dat is een Belgische bus :-D
Simpson zegt
doe als groningen, neem een tram!
(maar dan niet op zo’n achterlijke route zoals ze in grunn van plan zijn, daar gaat de regiotram door….de binnenstad)
Toyota Driver zegt
@Dipshit , een hoop rommel bedoel je ;-)
Prisma zegt
is de afbeelding niet van de waterstof bus in Vlaams Limburg? Dat was ook een proef project mischien eens interesant om na te vragen hoe dat loopt?
Stender zegt
Ik ga bijna dagelijks met de trolleybus van het station naar school en het is sterk verouderd en de bussen rijden op 50 wegen meestal erg langzaam, erg frustrerend als de trein op het punt van vertrekken staat ;)
Nilo zegt
@stender
Je rijd zeker op lijn 1 of lijn 3?
dat zijn inderdaad de oudere bussen als ze onderhand geen nieuwe korte trolly’s hebben aangeschaft. Lijn 5 en 7 hebbern zeker geen verouderde techniek aan bussen. Ooit met een trolly over de velperweg geweest richting station? Ze rijden daar bijna altijd tussen de 50 en 60. Mooie techniek die trollybussen. Jammer dat ik er niet meer woon.
Jos zegt
@Simpson: waar had die tram dan door heen moeten rijden? Centrum is het drukst bezochte stuk van de hele provincie en jij wil dat die er met een grote bocht om heen rijdt?
BananaFlip zegt
De Gelderlander is ook weer blij dat ze nog iets zinnigs te melden hebben in deze tijd van komkommer en salami.
Nico zegt
http://www.global-hydrogen-bus-platform.com/
Paul Jenné zegt
Het is inderdaad de door Van Hool gebouwde waterstofbus die 2 jaar proefgereden heeft, o.m. in de provincie Zuid Holland (van september 2008 tot december 2008). Het is bijgevolg de foute foto. De Van Hool bus zelf heeft een beschikbaarheid van 90% en heeft zero emissies, bij een gevoelig lager geluidsniveau, eenzelfde comfort en reizigerscapaciteit. Inmiddels werden 16 van deze Van Hool waterstof bussen verkocht in Calfornia en Connecticut. Misschien hadden de Vlamingen iets kunnen betekenen in dit project.
juli zegt
welke bedrijven zitten er toch achter die onzinnige waterstof lobby.Iedere keer krijgen ze het voor elkaar om de subsidiepot leeg te trekken voor hun waterstof onzin.Zou dit geld niet beter besteed zijn aan de ontwikkeling van nieuwe accu,s of supercaps. In amerika hebben ze gelukkig het licht gezien en de stekker uit het
watersof project getrokken.Nu wij nog.Laten we zuinig zijn met energie en dus geen waterstof alstublieft.
Bert zegt
Laten ze nu maar geld investeren in de RegioTram.