Verrassing! In Italie is het luxe autofeestje Concorso d’Eleganza Villa d’Este begonnen. En BMW trapte gisteren af met de primeur in de vorm van een Zagato Coupé. Maar opeens werden geconfronteerd met de opvolger van de Aston Martin DBS/DB9 in conceptvorm, intern aangeduid als AM 310. Wow!
Volgens Aston Martin bestaat de AM 310 voor 75% uit nieuwe onderdelen en is de buitenkant gemaakt van carbonfiber. Onder de kap ligt de bekende 6.0-liter V12 van het Britse merk, maar dankzij een kietelactie opgepompt tot 573 pk. Een bescheiden plusje van 63 pk. De versnellingsbak is bij de achterwielen geplaatst, wat de gewichtsverdeling ten goede zou moeten komen.
De Am 310 heeft een motorkap die boller lijkt te staan dan de meeste van zijn nestgenoten en een opvallende splitter onderaan de voorbumper. De koplampen komen van de Virage en de achterluchtunits zijn van de One-77 gegapt. Stiekem toch een beetje een samenraapsel van oude onderdelen, maar dat levert in mijn ogen best wel een strakke vertoning op die de toekomst van de Aston Martin DBS-opvolger weergeeft.
We melden ons weer zodra er meer bekend is over dit rode pk-beest. Onze fotoslaaf heeft alvast de FOTO’S!
ziet er goed uit
Heus wel dat dat een lekkere auto is!
Beter maken ze hier geen gelimiteerde versie van maar bouwen ze deze vrolijk in grote oplage!
Die front-side-splitter geeft een mooie touch aan het geheel vind ik.
Alleen zou ik ‘m niet in het rood bestellen…
@JCS: Niet in het rood? Rood is een perfecte kleur voor een Aston als je het mij vraagt :-)
@AlwinH:
om vervolgens met een veel te grote zonnebril uit te stappen omdat je op privacy gesteld bent en eigenlijk anoniem wil blijven ..
@lincoln: vertel es, wat zit je dwars?
Ziet er goed uit! Ik twijfel alleen nog over de wielen…
@masterstig:
De enige twijfel die ik over die wielen heb is over hoe ik die op een manier van de wereld kan verwijderen die proportioneel is met hun vreselijkheid.
Het gaat nu tussen, zuur, thermiet, hoogovens, tegen Israël zeggen dat ze undercover Iraanse kerngeleerden zijn, tegen Obama zeggen dat ze onschuldige Pakistaanse kinderen zijn of binnen dit en 1,5 jaar tegen een Duitser zeggen dat ze ooit op Hollande’s auto zaten.
No shit Sherlock!
Als eerste weg met die velgen en ja ik vindt hem niet helemaal lekkere op het netvlies liggen .koplampen zijn net iets te lang/groot .nee ergens klopt het niet helemaal net als of mensen een soort kit car gemaakt hebben ,niet echt am waardig
Ik vind hem niet zo super
Kan iemand even iets op de motorkap laten vallen? staat een beetje te bol..
Hell yeah! Terug RODE achterlichten! :D
Mooie auto :)
Hun motto is “don’t change a winning team”
Het mag dan een samenraapsel zijn, ik ken slechtere concepts dan deze!
Ik kan onmogelijk zien aan een AM welk type het is. Die auto’s lijken veel te veel op elkaar. Net als met een Porsche 911. Alleen ervaren spotters zullen zien dat je met een nieuwe auto rondrijdt.
@midasracer: Je kan een DBS toch wel onderscheiden van een Vantage & van een Rapide?
Dat je wat problemen hebt met de nieuwe Virage kan ik nog begrijpen.
@vale46: Nee ze lijken allemaal erg veel op elkaar. Alleen de Vanquish haal ik er nog wel uit.
@midasracer: Meen je nu echt dat je een vantage en een rapide niet uit elkaar kan houden? Check gewoon het aantal deuren??
DBS heeft een zeer aggresieve voorkant, de DB9 wat minder.
Vantage heeft een V8 ipv ene V12 en hij ziet er gewoon een stuk kleiner uit.
Tijd dat je je eens verdiept in Aston Martin’s zou ik zeggen!
Want zo kan je ook over Ferrari, Porsche & Lamborghini beginnen…
@midasracer: dat is de bedoeling, dat het herkent als Aston Martin meer hoeft niet.
Vooral veel hetzelfde. Begint een beetje de Britse Porsche te worden dit.
@E34M5Touring:
Ze worden steeds fouter en fouter. Tot op het punt dat aston’s hetzelfde zijn als getjoeende peug 106, opel tigra, golf, alfa 147,…
@Hupke: het basic design is erg fraai. Maar begint in mijn ogen nu wel een beetje ‘gedaan’ te worden. Alle modellen volgen dezelfde filosofie. Vind daardoor nu de hele range een beetje oudbollig.
@E34M5Touring: yep helemaal mee eens! Alle am’s zijn hetzelfde!
ehmmm @midasracer je hoeft niet bepaald een ervaren spotter te zijn om AM’s uit elkaar te houden toch?
Prachtige auto’s maken ze bij AM.
De huidige DBS is een mix van elegant en agressief design. Echt Aston Martin.
Deze AM 310 lijkt meer op een design van Mansory of een andere tuner met al de carbon en deze velgen.
Wat een plebs bak. Heel spijtig eigenlijk.
Sinds de DB7 heb ik altijd een aston willen hebben. Veel van de mensen die ik toen als deftig beschouwde reden er eentje. En niet per se een DB6, DB7 of DB9 maar ook de V8 vantage.
Van de meesten heb ik geen idee meer wat ze nu rijden want als je ouder word ga je nu eenmaal minder vaak met je ouders mee maar ik kan me maar moeilijk inbeelden dat diezelfde mensen nu zouden rondrijden met een merk dat met zo’n TJOENING bak naar buiten komt.
Afschuwelijk gewoon.
Ik weet dat pecunia non olet maar het is toch spijtig dat je je wagens al AF fabriek gaat bouwen voor Pele, Rooney of Sjeik Ben Sond-ersmaa’k.
@Hupke:
tja .. nieuw geld is ook geld ..
@Hupke: Dit zou de opvolger van de DBS worden, dus het nieuwe topmodel. Logisch dat deze er dan wat dikker uitziet.
Dat maakt het zeker geen TJOENING bak. Is naar mijn mening juist een hele elegante auto.
(ik vraag me af wat je dan van de V12 Vantage vindt. Die vind ik er veel bruter uitzien. En daar is niks mis mee)
@AlwinH:
Onze smaak zal nogal verschillen maar ik vind dit alles behalve elegant. Elegant betekend voor mij mooi zijn door de simpelheid en mooie lijnen ervan. Niet door de drukte.
Deze auto is gewoon zoals een gestylde golf met al die dingen erop en eraan. Eigenlijk is dit een barok ding.
@Hupke: Jouw bevinding vind ik zeer legitiem. Wat een oridinaire hoerensloep is het geworden! :evil: Met al die two-tone bodykit meuk, om maar te zwijgen om de velgen. Ze hebben Audi’s spijlers in de voorbumper weten te overdrijven. En dan die verlepte handgreep/spoiler aan de achterzijde.
Misschien een klein lichtpuntje door de onderhuidse vernieuwing. Hopelijk zit er met een beetje geluk een DCT transversale transmissie. Want de gerobotiseerde handbak kan echt niet anno 2012.
AM gaat ook achteruit… De Dbs was nog enigzins ingetogen sportief… Dit is net een tunerhok
Een vraagje voor de AB bezoeker. Wel luxemerk heeft volgens jouw z’n afkomst nog niet verloochend? (ok ik begrijp heel goed dat er winst gemaakt moet worden, maar toch)
Ik kan er me niet direct een bedenken (dat niet duits is).
Bugatti’s hebben nog de essentie van de bugatti’s van vroeger, Mercedes bouwt nog prima sedans, cabriolettes en coupes en dan is het verhaal afgelopen vrees ik.
@Hupke:
Jaguar .. die hebben zelfs met de X en S-type niet echt een scheve schaats gereden ..
@lincoln:
De S-type vond ik (ja ok een beetje ford onderhuids maar dat doet niets af aan de wagen) echt wel een jaguar en de x-type was lelijk maar ok. Als we de xk(r) (mkII) buiten beschouwing laten zou jaguar misschien ook nog een origineel merk kunnen zijn (bij mercedes moet je ook de black-series en dergelijke negeren). De nieuwe XF en XJ vind ik persoonlijk niets, maar in feite zijn het wel echte jaguars. Vroeger deed jaguar ook al wel eens iets nieuw en gedurfd.
@Hupke:
Volvo .. (ook al een ex-Ford dochter) ..
@lincoln: Zijn ook gezwikt voor Lifestyle. In een 850 kon je tenminste je hele inboedel kwijt. Dat zijn ze nu wel een beetje kwijt.
@E34M5Touring:
yep ..
toch had zelfs de XC90 het voor elkaar gekregen geen zweempje van “nieuw geld” achter te laten ..
en da,s knap ..
@lincoln: True, dat is nooit een X5 geworden. En dat past dus precies bij Volvo. En die past dan nog beter in de filosofie van Volvo dan de huidige V40 etc. Ruim, family oriented, goed gebouwd en safe.
@E34M5Touring: in een v70 kan je nog steeds een hoop kwijt
@RudyV:
in beschaafdere delen van de wereld hebben ze daar een riool voor uitgevonden ..
@RudyV: Dat wel maar zeker niet meer dan in een 5 serie. Dat was met de 850 wel anders. Mijn pa heeft in een korte tijd 5 850/V70’s gereden en daar ging meer in dan in mijn 5 serie touring. En niet kapot te krijgen zo’n ding.
@lincoln:
Ja, nee, een beetje. Ik weet het eigenlijk niet echt goed.
Ik heb te weinig ervaring met volvo om te oordelen maar ik zal je het voordeel van de twijfel geven.
@Hupke: afkomst verloochenen? Wat een onzin. Tijden veranderen, de markt verandert, dus autos ook. Wees blij dat auto fabrikanten met hun tijd meegaan.
@AlwinH:
als er 1 industrie nog geen spat veranderd is in hun bestaan ..
dan is het de auto industrie wel ..
o.k. .. samen met de handtasjes en shopping-bag industrie dan ..
vind hem supermooi alleen de achterkant vind ik niks
Beauty alleen jammer dat veel mensen nu al weer gaan zeggen dat ze allemaal hetzelfde worden, wat dacht je dan van de DBS, DB9, Rapide en V8 Vantage, deze zagen er toch ook hetzelfde uit maar allemaal prachtig.
Die velgen kunnen wat mooier, en die front lip.. Ja denk even wennen. Alleen nog even de puntjes op de i zetten AM!
Niemand die vrachtwagen spiegels opgevallen?
@Teerdz: ja, de spiegels vond ik ook wat groot uitgevallen. Volgens mij zullen die wel worden aangepast in de wagen die uit dit concept zal volgen
Wie weet welke auto er naast de Aston staat? Boven rood, onder zwart dus ik dacht eerst aan de BB van Eric Clapton maar dat is ‘m niet. Er zitten vlgs. mij dezelfde velgen onder als onder de New Stratos. Een Ferrari Concept?
Lelijke auto (momenteel nog), mooie locatie.
En weer maakt Aston Martin een geweldig mooie auto!
Ik had em vorige week al gezien, maar ik vind em dik geworden. Elegante auto met toch wat elementen die aangeven dat het een serieus topmodel is, zoals de front splitter en de geintegreerde spoiler. Deze velgen zijn misschien een beetje over-the-top. Volgens mij zaten er vorige week iets subtielere velgen onder.
Ik was vooral onder de indruk van het totaal vernieuwde en eindelijk modernere interieur, maar ik begrijp dat dit op Villa d’Este niet te zien was?
Ik krijg de behoefte om het uit te schreeuwen van plezier. Wat zijn die AMs toch verdomd mooie autos. Deze heeft het beste van de one 77, Virage en vanquish (bolling bij achterwielen)
Ze flikken het gewoon weer. Echt een prachtige auto! Wel heel “evolutie” ipv revolutie, maar goed, ze zijn niet de enige.
Vraagje: Wat staat er naast deze bak?
@gforce: Die elektrische Sportwagen Rimac.
verneukt schande
Dan liever een mooie occasie DBS. Die heeft veel meer stijl dan deze wagen.
Ik had wel niet verwacht dat ze de achterkant zo gingen veranderen. Ik had gedacht dat ze de Virage als basis zouden genomen hebben.
Ze blijven het flikken bij Aston Martin. Hij is weer net zo mooi als zijn voorganger, zonder het uiterlijk van de huidige DBS gedateerd te doen lijken. Prachtig!
Ik heb een nieuwe lievelingsauto!
@kickass:
Ik denk niet dat de matchbox versie hiervan al uit is, al lijkt hij wel op die hotweels die je ongetwijfeld hebt liggen.
@Hupke: Sorry, ik heb alleen een Aventador van Maisto. ;) Maar dromen over dure auto’s mag toch?
Het is wel een mooie auto (grotendeels), maar ik heb wel het gevoel dat Aston niet meer zo goed weet wat ze moeten doen.
@lemster:
Een echt nieuw model creeëren heb je een creatieve geest en geld voor nodig, iets waar ze het blijkbaar aan ontbreekt. Terwijl het ze aan klanten voor dit soort spul blijkbaar niet ontbreekt.
@Hupke: als je bij de DB7 de perfecte vorm getroffen hebt (wel moet je even vergeten dat het model ooit een Jaguar idee was) heb je een probleem met opvolging. Maar Darwin en Porsche hebben de wereld getoond dat langzame evolutie de weg te gaan is. Precies wat Aston Martin nu dus doet. Het is een luxe probleem.
@mashell:
Klopt wat je zegt. Maar dit is niet zozeer een evolutie als de ’topversie’ (van de zoveelste evolutie) het begrip top hebben ze dan wel even misgeïnterpreteerd naar mijn bescheiden mening.
@Hupke: wat bedoel je met top versie. Het topmodel bij Aston Martin is handgebouwd. Ik was bang dat die traditie na de Vanquish zou ophouden maar ze hebben deze met de One-77 doorgezet. Dit is gewoon de opvolger van de DB9. Dat is geen topversie maar gewoon het “bread and butter” fabrieksmodel. Ook de DBS is geen echte top versie, die verhoudt zich tot de DB9 als de GTI tot de Golf.
@mashell:
Dit is niet de opvolger voor de DB9 maar voor de DBS als ik het goed begrepen heb. En vandaar dus topversie van de reguliere aston’s.
De DBS die trouwens ook al een vulgair ding is met alles wat er te veel ophangt.
Afgezien van de velgen en de voorbumper vind ik de balans erg fraai. Ze hebben veel gevoel voor subtiliteit bij Aston Martin. Ik heb inmiddels geleerd dat een auto in het echt zo’n andere indruk maakt dan op foto’s. Neemt niet weg dat dit een concept is en niet een uiteindelijk product. Misschien mogen ze wel iets meer risico nemen om anders en bijzonder te zijn.
@Bo1972:
Subtiliteit? Jouw idee van een subtiele opmerking is waarschijnlijk eentje die door een megafoon in iemands oor geschreeuwd word. Of jij ziet een andere wagen dan ik zie.
@Hupke: Oké, dit is een hardcore Aston, maar de Rapide en de Virage vind ik subtiel.
http://www.blogcdn.com/es.autoblog.com/media/2012/05/580aston-martin-dbs-espia01.jpg
wanneer alles dezelfde kleur is zie je duidelijk dat de balans minder wordt.
Probleem met die AM’s vind ik dat ze allemaal net iets teveel op elkaar lijken
het wordt toch tijd dat ze nieuwe auto’s gaan designen.
Ontwerpers van VAG hebben zeker een handje geholpen?
Inspiratieloos.
De nieuwe DB9 en DBS worden vast weer gruwelijk mooi.
vast wat minder extreem dan dit. Hij is wel bruut!
Wow, wat een beest!! Prachtbumpers
Lekker en heel mooi.
Vind hem opnieuw prachtig.
Zie er niet veel Aston in. Stuk minder karakter dan z’n voorganger.
hele mooie auto zoals ze dat altijd doen bij AM (behalve de cygnet) ik denk alleen dat in een anderen kleur dan rood die achterlichten er wat beter uit komen, je ziet ze nu bijna niet
Net als @AlwinH heb ik deze ook vorige week gezien (tijdens een Private Preview) en waren de twee daar aanwezige modellen een stuk mooier (Flame Orange en Carbon) en niet te vergeten met normale wielen ipv deze lelijke jetsers.
Ongelooflijk dat AM voor de wereldpremiere deze foute wielen en foute kleur gebruikt. Ziet er echt niet uit, terwijl ik vorige week nog wel enthousiast was. Dit was bij de intro van de DBS Volante trouwens ook zo, dat vale rood met bruin interieur (en kap) zag er niet uit. Het heeft maanden gekost voor ik de auto mooi begon te vinden (in een andere kleur uiteraard, maar die 1e indruk wis je niet even weg….).
De voorkant is (vrijwel) gelijk aan de Virage (iets ronder, minder hoekig) en de achterkant heeft wat One-77 trekjes, maar het hele design valt weg door de rode kleur (in elke andere kleur komt dit veel beter tot zijn recht).
Interieur heeft mega upgrade gehad, maar (net als AlwinH) heb ik een NDA moeten tekenen dus kunnen we niets disclosen zolang het niet in publiek domein bekend is.
@TT225man: ik vind de rode kleur echt prachtig staan, het is een sportwagen, die neem je gewoon niet in Yaris grijs. De wielen en de carbon (of is het toch plastic) bumper versieringen kunnen me minder bekoren.
Hebben ze met elkaar afgesproken dat ze allemaal in het rood komen om Ferrari te pesten?
Als de Zagato in productie gaat, vindt ik dit een waardig opvolger van mijn BMW’s tot nu toe. Maar dan wel in British Racing Green :D