Aston Martin DB4 GT Bertone levert ruim €3,8 miljoen op

Auteur: , 38 Reacties

Maar er is dan ook iets speciaals aan de hand met deze klassieke Aston.

Aston Martin onthulde niet alleen de CC100 afgelopen weekend, er was zaterdag namelijk ook een veiling van auto’s bij Aston Martin Works. Deze Aston Martin Centenary Sale (vorig jaar werd er een DB4 GT Zagato verkocht) leverde ruim 10 miljoen pond op en een groot deel van dat bedrag werd binnengesleept door het pareltje wat je hier ziet.

Het gaat om de laatst gebouwde Aston Martin DB4 GT en hij kreeg als bijnaam “The Jet”. Het is een unieke koets, ontworpen door Giorgietto Giugiaro die toen nog werkte voor het Italiaanse designhuis Bertone. De auto werd onthuld in Genève in 1961. De auto heeft vele prestigieuze prijzen gepakt de afgelopen jaren, waaronder best of show van Villa d’Este en best in class op onder meer Pebble Beach. Niet de minste concours d’elegances, zullen we maar zeggen.

In totaal werden er 75 DB4GT’s gebouwd, waarvan er 19 door Zagato werden ontworpen en 1 dus door Bertone, de auto waar we het hier over hebben. Hij ging weg voor £3.249.500, dat is volgens de huidige wisselkoers €3.845.100,85. Het lijkt me geen euro teveel voor zo’n beauty.



38 reacties

Blijft een hoop geld. Ik zou het niet gedaan hebben. Maar waarschijnlijk een goede investering.
Geen euro teveel? Voor 3,8 miljoen kun je ook een huis van een miljoen kopen met DB9 (2dehands, scheelt je weer een ton), van het resterende bedrag kun je de komende 50 jaar als een koning uitzingen zonder te werken. Dus ik vind het een vrij fors bedrag voor zo’n oude bak.
@alcantara:

tja .. het is niet dat jij de prijs van dat ding bepaalt ..
want je hebt em namelijk niet gekocht ..

wel bepaal jij de prijs van de dingen die je wel koopt ..
@lincoln: Dat zou mooi zijn als ik de prijs mocht bepalen van alle dingen die graag wil kopen. Helaas werkt het niet zo…
@alcantara:

yep .. zo werkt het wel ..
moet je “prijs” alleen effe vervangen door “waarde” ..
@lincoln: Dat is het hem juist. Als ik iets koop zal ik toch de verkoopprijs moeten betalen ipv de daadwerkelijke waarde.
@alcantara:

in de “wat een gek er voor geeft” regionen ligt dat toch echt iets anders dan voor een euro ontbijtje bij de Hema ..
@alcantara:
Lincoln is nog niet helemaal bekend met de term ‘marktwerking’…
@alcantara: gelukkig ben je het geld ook niet kwijt als je deze wagen koopt. Dit is gewoon een mooie investering die over een aantal jaar hetzelfde geld zal opbrengen. Je hebt dus sowieso een deel van je geld veilig gesteld, en je krijgt er ook nog eens een auto voor terug in plaats van een papiertje (van een bank die kan omvallen) waarop staat dat het geld van jou is. Wat wil je nog meer?
@bosje: Hoe weet jij zo zeker dat je deze wagen over enkele jaren weer probleemloos voor hetzelfde bedrag kunt verpatsen?
@alcantara: ik weet helemaal niks zeker. Maar aangezien dit een auto is waarvan er maar 1 bestaat, ontworpen door een bekende designer, opgeknapt door AM zelf als ik me niet vergis, met prijzen van bekende concoursen op z’n naam, en uiteindelijk dus zo bijzonder der dat hij op AB komt verwacht ik dat dit beestje echt niet zo veel in waarde zal dalen.
@alcantara: Zie tekst van Casper. Dat lijkt me toch duidelijk genoeg.
gedwongenleaser
@alcantara: als je een beetje verstandige keuzes maakt dan biedt dat prima vooruitzichten. Zekerheden krijg je echter nooit, ook niet door je geld op de bank te storten.
@alcantara: Niks is zeker natuurlijk, maar als je kijkt naar hoe de prijzen op bepaalde modellen als een raket omhoog gaan de laatste tijd, kan je niet ontkennen dat peperdure zeldzame modellen zoals deze een redelijk veilige investering zijn.
Ik denk dat je met een one-off Aston, ontworpen door Bertone, niet snel zult verliezen op je investment. Bovendien heb je iets unieks en (in mijn ogen) prachtigs in je collectie.
@E34M5Touring: “redelijk veilige investering zijn”.
een goed alternatief voor de rijken onder ons om centen vast te zetten. gewoon de bank levert niets op, aandelen eng en dus kunst waaronder dit soort “blik” ;-)
@alcantara: Tja, al dat andere waar je het over hebt zal de koper al lang hebben. Hij zal echt niet z’n spaarvarkentje moeten uitkammen om deze wagen te kunnen betalen.
@alcantara: Tja kwestie van vraag en aanbod, de super rijke verzamelaar tikt het zo zien graag af. Vind het persoonlijk een prachtige wagen.
dat embleem aan de zijkant doet me denken aan de bmw 3 serie gt
Ik zie de ferrari lusso er wel in
Gelukkig is die wegenbelasting vrij, kun je er toch nog ‘goedkoop’ mee rijden!
Gewone DB 4 vind ik mooier
Mag je hiermee de weg op? Heeft toch geen spiegels?
@MilleMiglia: Hij heeft een binnenspiegel . En dat was toen al genoeg.
@norge: Maar nu niet meer, linkerbuitenspiegel is verplicht, rechter alleen bij nieuwe auto’s.
Dit is de eerste DB4 welke ik mooi vind. En dat terwijl ik doorgaans geen fan van Bertone ben.

Sommigen hier zullen mij wel een barbaar vinden maar vooral de DB4 Zagato vind ik een gedrocht. De ‘gewone’ gaat nog wel.
Hij ziet er wel puntgaaf uit maar nooit dat ik geld uitgeef aan massa verkrachter Bertone
En dan straks gewoon lekker mee gaan rijden, door regen en sneeuw zoals het hoort
1.9 miljoen had ik “veel” gevonden ..
7.6 miljoen had ik “veel” gevonden ..

dus 3.8 vind ik ook “veel” ..

als de koper de suggestie heeft dat het een goede prijs is ..
dan is het een goede prijs ..
Ik vind het eigenlijk maar een lelijk ding.
Doe mij de Zagato maar, is weliswaar minder waard, maar in mijn ogen een stuk mooier. Wat niets afdoet aan het feit dat dit ook een prachtige wagen is.
mmmm, ziet ineens in de barnfind DB6 van bonhams een buitenkansje!
Lijkt wel heel erg veel op een Ferrari van Bertone uit die tijd.

http://www.carstyling.ru/resources/studio/large/1961_Bertone_Ferrari_250GT_01.jpg
Mooie auto, misschien zelfs prachtig, maar € 3,8 miljoen betalen voor een auto dan ben je (en eigenlijk die hele klassiekerwereld) van het padje af.

Maar ja, je moet er wat voor overhebben om een hipster te kunnen zijn…
@Rick-dos: is toevallig een “auto” maar dit soort zaken moet je eigenlijk als kunst zien.
De echt rijken stoppen hun centen wat minder in aandelen, gewoon op de bank levert ook nauwelijks iets op en dus kopen van kunst. Schilderijen, beelden en dus ook auto’s.

Je merkt het aan de (veiling) prijzen; het hobbymatige spul (< pakweg EUR 75.000) daalt in prijs maar het bijzondere spul stijgt vaak in crisistijd.
@SpiderIV: Ik wil zeker tot een zeer grote mate meegaan in je analogie met kunst. Alleen kun je je afvragen of de prijzen die nu geboden worden nog wel de reële waarde representeert.
Net zoals de kunstmarkt al jaren gemanipuleerd wordt door investeerders, heb ik het vermoeden dat dat hier ook gebeurt.
3,8 miljoen, en geen achteruitkijkspiegels?
Je kan nu wel zeggen dat het teveel is, maar ja voor een prachtige auto als deze die je maar al te graag wil heb je vast alles over. Al helemaal als je het kan veroorloven…

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).