Aston Martin CC100, lang leve racen!

Auteur: , 67 Reacties

Net voor de start van de Nurburgring 24-uurs onthult Aston Martin een nieuw feestbeest. Carbonfiber, dakloos en natuurlijk voorzien van een 5,9 liter V12.

Verschrikkelijk on-nodig, on-nuttig en on-praktisch maar wat is ‘ie lekker! Toen bekend werd dat de V12 Vantage Coupe uit productie ging werd al gesproken over een V12 feestmodel. Het lijkt om deze CC100 te gaan. Een eerbetoon aan de legenadarische DBR1-racer uit 1959 en om te vieren dat het merk de 100-jaars grens passeert.

Het geheel is niet veel meer dan een carbonfiber monocoque met een V12. Deuren zijn meer klaphekjes om de lijnen van de auto door te laten lopen. Door het midden van de auto loopt extra carrosserie om coureur en passagier te scheiden en natuurlijk voor extra stijfheid. Binnen zijn raceknoppen en schakelaars aanwezig. Het geheel moet niet meer dan 1200 kg wegen en wordt voortbewogen door een 5,9 liter V12 met minimaal 580 pk.

Van 0 naar 100 km/u in ongeveer 4 seconden. De topsnelheid is begrensd op 290 km/u. Een brilletje, lapje en/of helmpje tegen de vliegen is warm aanbevolen.

Update – en we hebben een VIDEO!



67 reacties

super gaaf apparaat! beetje de rich man’s Ariel Atom?
@cassiewollie:

Wat heeft dit ding van doen met een ariel atom?
@cassiewollie: en sws iets hogere prijs;)
@cassiewollie: Wat een grap…De Ariel Atom ís al de rich man’s Ariel Atom, of zie je iemand met een Ariel Atom even boodschappen gaan doen? Zo’n auto is sowieso al een 3de auto.
Straatlegaal?
Doet me overigens denken aan de Stirling moss
@Lennart95vdk: hij doet me ook denken aan de vertias rs 3 en de Lamborghini Aventador J
beter goed gejat dan slecht bedacht
http://www.blogcdn.com/www.autoblog.com/media/2012/03/lamborghini-aventador-j-geneva.jpg
http://www.indiancarsbikes.in/wp-content/uploads/2011/03/Veritas-RS3-hybrid-sports-car-image-1024x689.jpg

hij doet me nog het meeste denken aan
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/2/21/Smart_crossblade1.jpg
@qoekje:

Gejat? Gejat van wie, van F1 wagens uit de ’50s of van sportwagens uit de 30’s of …?

Het idee van een speedster is gemeengoed, net als een roadster, limousine, stationwagon, … dat zijn.
@Hupke: bedoelde meer de trend van de afgelopen tijd als je iets wil eren maak je een speedster die verwijst naar het verleden
@qoekje: En de Aventador J wijst naar welk verleden van Lamborghini precies?
@qoekje: de aventador J is gewoon een afgehakte aventador, dit is wel iets anders dan een afgehakte V12 vantage
@larsdbs9: Precies…
Vette bak! Achterkant heeft wel wat weg van de Glickenhaus P4/5.
Alleen die versnellingsbak knopjes zijn belachelijk.
Wat een geniaal ding zeg! Kostprijs? €2 miljoen?
Ziet er vet uit. Mooi feestmodel. Prestaties vallen alleen tegen.
@berlinetta: Ja man! 580pk op 1200kg kan je je echt niet mee vertonen.
Ben benieuwd waar jij in rondrijdt.
@2l-inline-4-16v-dohc-twinturbo-kameel: Ik heb het niet over het vermogen in combinatie met het gewicht. Ik heb het over de daarbij behorende prestaties. Ik had een snellere sprinttijd verwacht en met 580 pk moet je toch wel over de 300 heen kunnen gaan.
@berlinetta: Zoals in het artikel staat is de topsnelheid begrensd. Die 0-100 tijd komt omdat hij puur achterwielaandrijving heeft, en door het lage gewicht heb je ook minder mechanische grip op die wielen.
@2l-inline-4-16v-dohc-twinturbo-kameel: Excuses, ik heb eroverheen gelezen dat de topsnelheid begrensd is.
Moest eigenlijk gelijk aan die Alfa TZ3 denken, die er wellicht ook nooit zal komen
http://static.autoblog.nl/images/wp2011/TZ3_Stradale.jpg
@The360box: maar waar er wel negen van gemaakt zijn.
@The360box: En dat is maar goed ook. Die omgekatte Viper vind ik een misser..
Zie je meteen wat alle veiligheidsspullen voor een gewicht toevoegen: “Het geheel moet niet meer dan 1200 kg wegen en wordt voortbewogen door een 6 liter V12 met minimaal 580 pk.”

De F40 deed 26 jaar geleden al 1100kg met 480pk, natuurlijk wel turbo v8, maar het idee telt.
@tombiesheuvel: of de 288 GTO Evoluzione, 650 pk op 940 kg.
Hier word ik wel heel blij van. Mooie lijn, goede velgen alleen de plaatsing van de uitlaat vind ik wat gek.
@Larick: Als je goed kijkt, zijn er zelfs 2 uitlaten.
@berlinetta: had ik gezien, beide zitten niet op de juiste plek ontwerptechnisch.
@Larick: http://content.worldcarfans.co/2013/5/18/medium/3618021541593842683.jpg
@qoekje: ja fantastisch, maar wat is je punt? Kijk hij is afgeleid van de V8/V12 vantage, maar met een extreem jasje, waarom zitten er dan nog steeds dezelfde uitlaten er op? Ontwikkelingskosten zouden een punt kunnen zijn, maar bij een one-off is dat eigenlijk weinig relevant.
@Larick: het punt is dat je niet zo veel azijn moet drinken op zondag het is ongeveer het zelfde als je zegt ja leuke picasso maar die neus is te groot misschien moet je je beseffen dat dit het kunstwerk is en het is zoals het is ben je niet tevreden maak dan zelf een auto dat deed Ferruccio Lamborghini ook
@qoekje: wat een onzin. Hier hadden ze iets speciaals moeten doen wat bij de auto past, niet wat al op het origineel zit. Kijk maar naar de voorbeelden, Veritas, Stirling Moss, etc. One 77 oplossing had hier wellicht ook al beter gepast.
WOW! Wat een prachtbak!
Hebbe, hebbe, hebbe,….
De eerste aston sinds de DB7 die ik doodgraag zou willen hebben.

Wat een ding, zonde dat er geen 6-in lijn inzit want dan was het ding pas echt af geweest.
Dan hadden ze hem ruim onder de 1200kg kunnen houden want 1000kg is toch echt wel DE grens voor een circuitspeeltje naar mijn bescheiden mening.
@Hupke: Een zes in lijn. Met 1200kg aan gewicht. Zonder turbo of supercharger(want irrelevant daar geen enkele Aston in het huidige modellengamma daarmee is uitgerust) zou op z’n best ergens tot 350 pk kunnen komen. Dat had Aston gewoon niet kunnen maken als ‘celebration special’. De zes in lijn is van vroeger. Wel retegaaf trouwens. Ik zo’n DBR-1 nog ‘ns op de Nurburgring(F1 baan) zien racen, in een klassiekerrace. Het ding ging er mooi met de overwinning vandoor. ;-)
@lemans96:

Een 6 in lijn met een 300-tal paardjes en dan een maximum (maar dan ook echt maximum) gewicht van 1000kg. Liefst 800 zelfs.
@Hupke: Het punt is dat Aston in het zeer nabije verleden een beetje een flatertje heeft geslagen met atmosferische 6 in lijn motoren: http://en.wikipedia.org/wiki/Aston_Martin_AMR-One Ze hielden het, in de 2011 24 uren van Le Mans, nog geen tien ronden uit…
Wat een geil ding!
Zielig en alleen maar voor de bluf.
Me zou zeggen : Reeeesen met die krengen en ze dan verkopen.
Krijgen ze echt ‘pedigree’
Zo, zo is het een eerbetoon, ammehoela !
@desjonnies: goed punt, ding had gewoon aan de start van de Nurburgring 24H moeten staan… Wat dat betreft deed AM het goed met de Zagato’s.
@desjonnies:

Tuurlijk is het voor de bluf, waar draaien marketing merken zoals Aston op denk je?
Een naam die cool klinkt en ooit wat prijzen gewonnen heeft en wagens die er ‘vet’ uitzien.

Maar maakt dat die wagen minder mooi?
@Hupke: Ho ho, Aston heeft in het zeer nabije verleden anders aardig wat overwinningen behaald met de DBR-9 GT1 racer, onder andere een klasse overwinning op Le Mans, waar ze de fabrieks Corvette’s versloegen. Ook dit jaar hebben ze al de overwinning in het GT klassement op de WEC race op Siverstone binnengeharkt en kun je verwachten dat ze op Le Mans één van de favorieten zijn.
Overigens liggen ze momenteel aan de leiding van de 24 uur van de Nurburgring, as we speak.

Niks marketingmerk. Pure racingpedigree vriend. ;-)
@lemans96:

Aston? Prodrive als ik me niet vergis.
@Hupke: Nee, Aston. Anders kun je ook zeggen dat het niet Subaru was waarmee Collin McRae destijds won maar Prodrive…
Prachtig!
En, is ie voor de verkoop en zo ja, hoeveel worden er dan van gemaakt en wat mag het kosten? Of is dit allemaal nog niet bekend gemaakt en wil ik nu weer te snel? Ben er namelijk wel benieuwd naar…
Wonderschoon.. WOUW
Heel mooi ding, maar eeuuuummm die prestaties zijn nu toch niet echt out of this world hé.
Eindelijk nog iets spannends van dat merk gezien. Vond het al wat spijtig hoe zo een merk met het zoveelste actiepakketje of een chiquere versie van de Toyota IQ op de proppen kwam. Het was zielig maar nu is er weer hoop.
Ah, ik zie dat ze nog wat V12-Zagato lampen over hadden!
Ik vind het echt een lelijk ding.
@E34M5Touring: Tsja, we kunnen nu eenmaal niet allemaal met goede smaak behept zijn hè. Had jij niet ook een Cayenne? xD
@lemans96: Zegt de man met de snackbarFerrari. Mag ik even lachen.
@E34M5Touring: Tuurlijk mag dat. Ik heb op z’n minst nog een originele keus gedaan. Vertel jij me maar ‘ns wanneer(if ever) jij voor het laatst een GTfour hebt gezien. ;-)
Je slechte smaak blijft helaas overeind. ;-)
@lemans96: Ik probeer altijd weg te kijken als zo’n spoilerjunkie met z’n halfordstuning en verkeerd afgestelde xenonverlichting me tegemoet komt. Maar goed, ik was nog niet uitgelachen. So if you don’t mind…
@E34M5Touring: LOL, aan mijn auto niets geen Halfordsbende. Enkel het originele koetswerk. Maar goed, ook hier blijkt maar weer dat je niet weet waar je het over hebt. ;-)
@lemans96: Ok man. Nou, gauw naar de McDonalds parkeerplaats.
@E34M5Touring: Hahaa, ook daar kom ik nooit. Iets met smerig nepvoedsel enzo. Maar eh, So you think you can dance begint zo, dus snel, naar je bank ! ;-)
@lemans96: Spoken like a true fan.
@E34M5Touring: Inderdaad, ik dacht al wel dat jij daar fan van was. Nou he, ik zal je niet langer storen. Geniet ervan hè. ;-)
-=edit: ok dames, zo is het wel weer mooi geweest=-
Het slaat inderdaad nergens op dit ding. En daarnaast ziet het er ook niet uit. Een eerbetoon my ass. Aston Martin wil gewoon even in de spotlights. Dan hadden ze daar net zo goed met een clownspak kunnen gaan staan met een groot AM embleem erop. Had je hetzelfde effect gehad.

Als ze echt een eerbetoon aan het verleden wilde laten zien dan hadden ze dit ding inderdaad moeten laten racen.

Maar goed, misschien moeten we maar eens een keer accepteren dat het romantische van auto’s en autoraces af is. Idealisten regeren de autoindustrie al een tijd niet meer. Het is alleen accountants en economen die de klok slaat. En dat soort mensen trekken overal de fun uit. Ik bedoel wanneer heb jij voor het laatst passievol over een cijfer kunnen praten? Precies…
@Rick-dos: Misschien een keer een bezoekje aan één van de grote GT/Sportscar races? Dan praat je wel anders over de passie die Aston nog steeds aan de dag legt voor hun merk.
Ook als we kijken naar anglofiel Herr Doctor Ullrich Bez, de baas van het huidige Aston, dan zien we daar iemand met het autohart op de juiste plaats. Momenteel neemt hij zelf deel aan de 24 uren van de Nurburgring, zoals hierboven ook beschreven.
Verder is het natuurlijk nogal kortzichtig om een auto als deze schitterende CC100 te willen zien racen. Iedereen die de huidige technische reglementen een beetje kent, weet dat dit model in geen enkel kampioenschap uit zou mogen komen zonder mega restricties. Dat is dus simpelweg niet reëel.
Aston heeft het verder heel goed gedaan om zo’n eerbetoon aan de oude klassieke DBR-1 te bouwen. Ik denk dat de wereldwijde positieve reacties op dit juweeltje boekdelen spreken. Helaas zullen er altijd mensen zijn die, als de goegemeente zich beseft dat iets heel erg mooi is, zij het dan per definitie niet mooi moeten vinden. Jammer.

Ondertussen leiden zij nu met hun machtige V12 Vantage GT3 de 24 uren van de Nurburgring. Go Aston !
Wat is hij mooi

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).