
Voor het eerst heeft Aston Martin zich officieel uitgeproken over zijn aankomende Lagonda-sedan, en ze voegden er direct een afbeelding bij.
Van een moderne interpretatie van de luxueuze Lagonda-sedan uit de jaren ’70 is al geruime tijd sprake, de eerste geruchten dateren alweer van 5 jaar geleden. Onlangs werd er echter een hevig gecamoufleerde sedan gespot die geregistreerd was op naam van Aston Martin, en volgens de spyfotografen klonk alsof hij een V12 onder de kap had. De komst van een moderne Lagonda leek dus slechts een kwestie van tijd, voor de voorpret was er alvast deze impressie.
Aston Martin verbreekt nu het stilzwijgen met een officieel bericht dat al het bovenstaande bevestigt. De contouren lieten zich al raden, maar in deze schets zien we hem nu zonder zwart-wit-camouflage. Naar alle waarschijnlijkheid krijgt de auto (die wordt gebouwd op Astons VH-platform – update) de bekende 5,9 liter V12, met zo’n 560 pk onder de kap. Een ideaal sjeikspeeltje dus, voor wie een Bentley Continental GT te proleterig vindt.
De Britten melden dat het een strictly limited series wordt, met een dienovereenkomstig prijskaartje. Denk ergens tussen eerdergenoemde Conti GT en de aankomende Pullman-Benz.
Of de SUV op basis van de Mercedes GL, die alleen nmog maar in het geruchtencrcuit bestaat, hier ook voor moet wijken, is niet bekend. Maar dat is van later zorg. We sluiten af met een citaat van design director Marek Reichmann, dat geen twijfel over de doelgroep overlaat:
The debut of this luxury super saloon in the Middle East market will be an exciting moment not only for Aston Martin, but for discerning customers who are seeking the ultimate in luxury and personalisation.







Holy Cow! Dit ziet er veelbelovend uit!
@reactief: sekers en in 1 oog opslag herkenbaar als een lagonda
Is er al meer over de techniek bekend? Staat deze Lagonda bijvoorbeeld op het S-Klasse platform of is hij volledig zelf ontwikkeld?
Eerste afbeelding ziet er erg fraai uit.
VH-platform, dus gewoon het oude vertrouwde Aston-spul
@sir_smokalot: Met de nadruk op ‘oude’.
Dit zou dus zomaar de eerste Aston kunnen worden met AMG power onder de kap.
Mijn gok is dat er een S65 blok onder die kap komt i.p.v. de 5.9 V12.
@tupperware: Zou die op het oude platform passen dan? Met z’n intercoolers en turbo’s en de extra koeling. Aston heeft alleen NA blokken, betwijfel of er ruimte voor is.
@tupperware: zou goed kunnen in 2016 gaan ze als het goed is de eerste amg blokken in de astons plaatsen en ik verwacht dat deze samen met de nieuwe DB9 de eerste zullen zijn, wel echt geweldig dat het blok van de s65 én de nieuwe 4.0 v8 ook naar aston gaan.
Zou een mooie binnenkomer zijn voor de nieuwe Mercedes blokken in plaats van die aloude V12.
Dr zit ook een beetje phaeton in..
@jasperjvr:
Yep, ook 4 wielen en een stuur..
@tupperware: dat wil nog wel eens zeldzaam zijn in de zomermaanden van AB….
@jasperjvr: http://carsmelon.org/wp-content/uploads/2014/03/neuer-vw-phaeton-2015.jpg
Nondeju! Ziet er echt goed uit. Goede concurrent voor de ghost verwacht ik.
Waarom zoveel kosten in de ontwikkeling van een nieuw type steken en hem gelimiteerd produceren? Neem aan dat de productiekost de R&D kost niet overschreidt met een blok en bak uit het schap.
@proost: omdat als je iets gelimiteerd maakt je er meer voor kan vragen.
@1audi1: True, maar dan nog, moet je hem wel heel duur maken om een groot productieaantal te compenseren met een duurdere prijs.
@proost: Gelimiteerd is gelimiteerd totdat de vraag hoger wordt. Dan komen er speciale versies of desnoods een update van dit model, om er nog eens x gelimiteerde versies uit te gooien.
@proost: Dat is nu eenmaal Lagonda traditie. Het model uit de jaren 70/80 (?) was ook een van de duurste auto’s van dat moment. Maar het is nog steeds een fenomeen.
Ik zou het een vreemde keuze vinden om deze auto nog op achterhaalde Aston Martin techniek te zetten terwijl er mogelijkheden zijn gecreëerd om gebruik te maken van nieuwe Mercedes-AMG techniek. Zet dit ding lekker op het S-klasse onderstel met de V12 van AMG.
Ik zou niet weten waarom het VH-platform voor een dergelijke gelimiteerde auto niet toereikend zou zijn.
Het doel is immers niet om zo snel mogelijk de Ring te lappen, of wel soms?
Bovendien weten alleen Aston en Daimler hoe ver zij zijn met hun samenwerking en eventuele uitwisseling van platformen en onderdelen. Dat is vaak iets minder simpel dan het lijkt. Aston heeft het platform, Aston heeft de productiefaciliteiten, en Aston heeft de lekker kalme V12. Waarom het ding dan bij Mercedes laten maken? De enige maatstaf die het ding gaat hebben is luxe en comfort, daar hoef niet per se het nieuwste van het nieuwste in.
Ik hoop niet dat de introductie net zo soepel verloopt als toendertijd bij de laatste Lagonda. Daar zat zoveel (Engelse) elektronica in dat het ding geduwd moest worden, omdat ie uit zichzelf niet reed…..
Ik vind hem prachtig, net als het origineel trouwens.
Waarom vind iedereen het leuk dat er AMGmotoren inkomen?? Oke de 6.2 klinkt beter als de 5.9 van aston maar de 5.5 bt of 4.0 bt echt niet!
@maseratizzzzzzzz:
Dat zijn allemaal achtcilinders.
De motoren die in de grotere Astons zoals deze moeten komen zullen twaalfcilinders zijn.
Denk dan dus vooral aan de 6.0 Biturbo uit de 65 AMG modellen.
Al staat je punt over het geluid dan nog steeds, zelfs in de Huayra klinkt dat blok niet.
“Een ideaal sjeikspeeltje dus, voor wie een Bentley Continental GT te proleterig vindt.”
Een sjeik-only speeltje zelfs! Op Pistonheads vermelden ze dat deze patsermobiel “Invitation Only” wordt, en “It will also only be available to customers in the Middle East “as a result of specific market demand””
ziet er prachtig uit! Benieuwd naar het eindresultaat
Nice!!
Zal wel een grote hoedenplank/kofferbak hebben.
voor deze lagonda hebben ze de mosterd toch gehaald bij het Citroën Metropolis-concept.