Aston Martin Vanquish Volante is een fabeltastische cabrio [updated]

Auteur: , 75 Reacties

Een volledig carbonfiber koetswerk, 573 pk uit een dikke V12 en een soundtrack om je vingers bij af te likken. Veel mooier wordt het niet, toch?

Over de techniek hoeven we het uiteraard niet lang te hebben, die is hetzelfde als die van de normale Vanquish dus de vertrouwde 5,9 liter grote V12 (die Aston Martin zelf stug 6.0 liter blijft noemen) met 573 pk en 620 Nm doet gewoon zijn werk onder de kap, gekoppeld aan de Touchtronic 2 zestraps automaat. Ook de prestaties zijn grotendeels hetzelfde: 4,1 seconde naar de honderd en een topsnelheid van 295 kilometer per uur.

Belangrijker zijn andere details: het is de eerste Volante met een 100% carbonfiber body. Niet botsen dus, want nieuw plaatwerk is niet te betalen. De body is echter wel enorm stijf dankzij dit materiaal gebruik, 14 procent stijver zelfs dan de DBS Volante. Het cabriodakje heeft slechts 14 seconden nodig om te openen en vouwt keurig weg boven de kofferbak die nog altijd 279 liter meet.

Aston Martin heeft het over “controlled weight” dus we weten niet precies wat de gevolgen van de cabrioconstructie zijn voor het gewicht van de auto. Wel weten we dat de gewichtsverdeling 51:49 is. Maar wat kan ons dat gewicht ook schelen, wat kan alles ons eigenlijk schelen? De hele wereld vergeet je als je deze auto open rijdt op een fijne kustweg, zakkend zonnetje en die heerlijke V12 die -niet belemmerd door een dak– je interieur binnen zingt.

De video met prettige verschijning van een zwembadmeisje is hier te checken!

Update 18-07 – Vandaag werd bekend dat Aston Martin de Volante zijn publieksdebuut op Pebble Beach (14-18 aug) laat beleven.



75 reacties

Prachtige auto !!
Mooi om vazanten mee af te schieten vanuit je lederen sportstoel
Echt een enorm mooie auto!!!
@astonmartin20:

je schreef “passanten” een beetje raar ..
@lincoln: hahahahaha geweldig!!!
Wat een beauty!
+1 voor de one-77 like achterlichten en -897297234 voor het interieur. Bahbah.
@mlbenz: het interieur is inderdaad een beetje aan de felle kant maar bij Aston Martin doen ze niet moeilijk als je om een ander stofje vraagt. ;)
@dirkmulders: inderdaad, kijk maar eens op astonmartin.com;een fantastisch mooie configurator waar je vrijwel elk afzonderlijk stikseltje kan aanpassen aan je persoonlijke voorkeuren. Ik heb de mijne alvast klaargeconfigureerd, hoef ik dat over 30 jaar niet meer bij de dealer te doen .. (Hoophoop ..)
Bedankt Aston Martin, nu heb ik 5001 auto’s op mijn HEBBEN! lijstje staan!
Dit is nog eens lekker wakker worden… Man, wat een prachtbak!
“controlled weight” ..
betekend vast dat ie (ondanks carbon meuk) nog steeds meer dan 1800 kg op de weegschaal doet ..
Heb niet veel met Aston Martin’s en cabrio’s..
Maar dit is wel een hele mooie verschijning!
Meer auto dan dit heeft toch niemand nodig? Een droomwagen!
@TimoBac:
Mwah, doe mij maar de (inmiddels) oude DBS…
@StijnB: Daar kan ik het niet mee-eens zijn. Zover ik dat kan beoordelen vanachter mijn computer is een DBS een scherpere en sportievere AM en als ik iets scherps of sportiefs wil rijden koop ik geen AM omdat andere merker daar beter in zijn. Daarom zou ik deze Vanquish Volante willen omdat hij doet wat een AM in mijn ogen moet doen: Cruisen en genieten van autorijden, in redelijk comfort.
@TimoBac:
Deze Vanquish is gewoon een DBS in een nieuw (te druk, minder elegant) kleedje met enkele kleine tweeks. Cruisen ga je met beide kunnen…
@StijnB: Dat is niet mijn mening, en volgens mij ook niet degene van AM. De Vanquish is toch gepositioneerd ver onder de DBS?
@TimoBac: nee, het is de vervanger van de DBS, die inmiddels niet meer geproduceerd wordt.
@jorisk: @StijnB: Dan zit ik verkeerd; ik dacht dat de Vanquish onder de Virage was gepositioneerd maar dat is natuurlijk de Vantage V8/V12. Dus de Vanquish zit zelfs boven de Virage en heeft de DBS vervangen? Weer wat geleerd!
@TimoBac:
En de Virage bestaat zelfs niet meer, die heet nu gewoon DB9. Duidelijk hé dat gamma van Aston :)
@StijnB: Haha dit wordt me te veel. Ik kan het gamma van AM niet bijhouden maar wat ik wel weet is dat deze wagens iets magisch hebben, iets wat een Lamborghini of Ferrari mist.
@TimoBac:
De DBS was het sportievere, krachtigere broertje van de DB9, en wat is nu de Vanquish dan?
@StijnB: Vanquish is het topmodel, boven de DB9, de Virage is inmiddels weg. De DB9 is gefacelift en ziet nu hetzelfde uit als de Virage in principe.. Dus de Vanquish Volante is op dit moment de duurste productie-Aston
@StijnB: een krachtigere, sportievere variant van de DB9 facelift! Maar om heel even een argument in de strijd te gooien, het enige wat hetzelfde is gebleven zijn de motor en het onderstel, interieur en exterieur zijn grondig vernieuwt…
Wat een schoonheid. Zelfs dat interieur zou ik wel aandurven. Gewoon omdat het kan. Zwart met een hoerig rood interieur. Dat zou mijn keuze zijn.
De nieuwe Vanquish is gruwelijk mooi. Ook de Volante is weer prachtig.. die kleur ook.. Wauw!
Wauw, wat een prachtige auto! Ook eens een Aston (buiten de One-77) die een echt mooi interieur heeft.
kan iemand mij uitleggen hoe de line-up van Aston Martin nu is?
ik dacht dat de DB9 in plaats van de Vanquish kwam.
@thomcarspotter: De DB9 is er in de plaats van de Virage gekomen. Eigenlijk gewoon dezelfde auto’s, maar andere naam.

Dit is de line-up:
Vantage
DB9
Rapide
Vanquish
Cygnet

En dan nog speciale auto’s zoals de V12 Zagato, One-77 en de CC100.
Ik denk dat ze dat allemaal zijn, maar ben niet zeker ;)
@kapiteinaudi: Is gezien de volgorde de Cygnet het topmodel? ;)
@kapiteinaudi: Je volgorde lijkt me alleen totaal niet kloppen.

Is het tegenwoordig niet Cygnet > v8 vantage > DB9 > Rapide > Vanquish
@Donstil @clioracing: Ja, ik heb niet echt rekening gehouden met de volgorde :) Maar het is inderdaad wel Cygnet > Vantage > DB9 > Rapide > Vanquish.
filmpje is briljant ..

gaat over 2 overduidelijk stadse een keurig verzorgde en geklede mensen die in de middle of nowhere in de woestijn wonen ..
hun werk bestaat voornamelijk uit zwemmen en herrie maken ..

en daarmee kunnen ze hun hobby bekostigen ..
een zwembad in de woestijn en een AM zonder uitlaten nml ..

nominatie voor de comedy awards ..
@lincoln: SPOILER!!!
@lincoln:
Nog opvallender is dat vrouwen in de ogen van Aston puur trophy wives zijn dus rustig zitten te wachten tot meneer hen komt ophalen…
@StijnB:

LOL .. dus toch woestijn volk ..
@lincoln: Wauw wat een wereldkennis, dit is geen woestijn (al lijkt het er idd erg op).. Joshua trees…

Wel comedy inderdaad, die auto zal nooit zo schoon zijn. FAKE!!
Het filmpje is niet echt goede reclame voor AM.
Blijkbaar is de auto zo traag dat de dame in kwestie;

1 – nog tijd heeft gehad om de haren te laten drogen nadat ze uit het zwembad kwam
2 – nog uitgebreid naar de kapper is kunnen gaan om haar coupe te laten doen zodat de golven in het haar net zo mooi op en neer deinen als haar als eigenlijk haar vrouwelijke rondingen hadden moeten doen.

maar verder ziet de auto er wel oke uit hoor. Ik kan hem toch nooit betalen – en ws die vrouw ook niet (of haar kapper)
Ik ben zelden zo lekker wakker geworden; vogeltjes fluiten, buiten heerlijke temperatuur, en dan foto’s van misschien wel de mooiste auto ooit als je het mij vraagt!
Grappiger is dan die fijne VW reclame voor deze film, met een typetje erin die nog druk bezig is met zijn bijtelling en het verkopen van een VW product aan de “reclamecodecommissie” Nee…. dan liever deze Aston!!
@dlhygt:
Yep, ze hebben een heel goed beeld van hun klanten daar in Leusden….

Wat de Aston betreft, een tijdloze schoonheid zoals er maar weinig zijn.
Was ik maar rijk en niet zo knap, dan had er hier zeker een gestaan en was ik vandaag de hele dag langs de kust gaan tuffen.
B-e-a-utiful
Prachtige auto, maar die achterkant blijft wennen.
En kies nu maar eens tussen de Jaguar F-type en deze Volante. Graag een poll Autoblog!
@Pixed:
Die is voor mij simpel, dan wordt het de F-type. Beide zou ik graag eens bezitten alleen de F-type kan ik me over een aantal jaar gebruikt veroorloven en de Vanquish niet. Of ik moet de Lotto ooit nog eens winnen. Maar dan koop ik ze gewoon alle twee.
@Pixed: hoe stel je je die poll voor? Wat heb je liever 1 Vanquish of 3 F-types?
Iets te agressief in mijn ogen, maar toch mjammie!
Mooie auto, maar dat ongetwijfeld heel dure leer van smurfenhuidleer hoeft voor mij niet en ook de metallic lak is wel heel heel erg grof.
Mooie F-type.
Dat kleine ruitje moet nog weg..
@paulaner: Helemaal mee eens! grote deisng fout op een verder mooie auto (op het AM forum is dit lellijke zijruitje onderwerp van gesprek…..iets voor een Z4 of MX5……maar goed.
@TT225man: Het onderbreekt de mooie vloeiende lijnen en het zit daar gewoon raar.
@paulaner: inderdaad, is typisch iets uit de jaren 90 (zie Z3 en MX5), maar goed, als dat het enige is :-)
Lelijker dan een DB9 Volante.
Het kan aan mij liggen, maar het koetswerk (= het plaatwerk aan de buitenkant) doet toch niet zoveel voor de stijfheid van een auto? Dat is vooral de taak van het chassis, en in mindere mate de constructie die daar opgebouwd wordt om uiteindelijk die mooie koets omheen te monteren.
@potver7: Het ligt een beetje aan de auto. Bij oudere auto’s met een ladderchassis ligt het koetswerk als het waren op het chassis en biet het koetswerk geen toevoeging aan het chassis. Bij modernere auto’s en zeker sportwagens zit het chassis en het koetswark wat meer met elkaar verbonden. Daarnaast zorgt het dak er ook voor dat het koetswerk bij elkaar word gehouden. Die stevigheid mis je bij een cabrio.

Ik dacht dat het zo was maar weet het niet zeker
Wat een heerlijke kleur zeg! Pornoblauw!
Oneindig mooi. Echt bizar gewoon.. Ik vind de coupe variant al schitterend.. Dit slaat alles. De ultieme cabrio voor mij!
Prachtige wagen. Ben gelijk naar de configurator gegaan. Heerlijk licht blauw met donkere velgen. En dan een Lichtgrijs intereur met licht blauwen accenten. Het kapje naar beneden, en dan lekker door scandinavie toeren heerlijk muziekje op zonnetje in het gezicht……kwijl, kwijl.
Ben ik de enige die de achterkant op een Carrera GT vind lijken!?
Wat een auto, prachtig gewoon.
Gelukkig heeft die vrouw zich eerst afgedroogd voordat ze in de Aston kroop.
Als je hem van de zijkant ziet doet die achterkant me toch sterk denken aan een 911 Turbo. Ik weet nog steeds niet of ik die spoiler echt mooi vind. Die achterlichten zijn wel geniaal.

Misschien dat ik een DB9 of DBS toch net iets mooier vind.
La Aston Martin!
De tering wat een beauty!
WAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAUUUUUUUUUUUUUUUUUUWWWWWW

Wat een magnefique auto!
Wauw! Wat is dit weer een ongelofelijk mooie auto! Aston Martin, jullie weten hoe het werkt!
Nieuwe droom auto!!
Ben over het algemeen niet een erg grote AM fan, maar dit is toch wel magnifiek!
Te mooi om mee te rijden, dus mijn idee is
Deze voiture kopen tegelijk met een glazen vitrine en hem daarin zetten en er NOOIT meer uithalen, o en graag in het zicht van mijn woonkamer…… “zucht”
O en graag samen met de Aventador, de Beauty en de Beast samen ….. kwijl kwijl …..
Mooie auto weer van de mannen uit Gaydon. Voordeel is de nieuwe V12 met klopsensor, betere inlaat, etc. Twee grote nadelen: het vreselijke zijruitje (designfout van de eeuw…..typisch MX5, Z4 ruitjte) en de oudewertse automaat (dus met koppelomvormer) en daardoor 12 km/h langzamer dan een DBS Volante met handbak.
Tja…tijdloos! Gave bak!
Toch, een cabrio met een spoilert op de klep… kan niet
zo mooi die achterkant zerk weten vooral die ronding van de stoelen ik dat dat blauwe leer wel wat
en hoppa, een nieuw bureaublad achtergrond!

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).