• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Audi A1 Clubsport Quattro met 503 pk!

Auteur: ricardo, gepost 31 mei 2011 om 10:05 – 56 Reacties

Audi A1 Clubsport Quattro

Wie een stadsrakkertje wil met een turbogeblazen 2.5-liter vijfcilinder uit de TT-RS, maar dan met iets meer vermogen, steek nu je vinger op.

Voor het jaarlijkse VAG-feestje aan de Oostenrijkse Wörthersee heeft Audi weer eens een die-zien-we-nooit-meer-terug-auto in elkaar gezet: de A1 Clubsport Quattro. De bekende Audi-vijfpitter die ook de RS3 van pk’s voorziet is nog wat verder gekieteld en in een A1 gelepeld. Dankzij een gewicht van 1.390 kilo, 503 pk en 660 Nm sprint deze kleine Ingolstadter in 3,7 tellen naar de honderd. Een begrenzer maakt ook hier en geheel naar Duits gebruik bij 250 km/u een einde aan de acceleratiepret.

Zou dit beestje een beetje leuk rijden? We zullen het waarschijnlijk nooit te weten komen, maar op papier belooft het wat. Een handgeschakelde zesbak, vierwielaandrijving, een dak gemaakt van carbonfiber, (mm, van welke premium concurrent kennen we dat ook alweer?), keramische remschijven en 19 inch lichtmetaal met 250/30-rubber.

De carrosserie van deze anabolen-A1 is verder flink verbreed -dat moet je doen denken aan de Ur-quattro, aldus Audi- en verder zien we een ruim bemeten taartschep op de achterkant en een dikke bumperpartij. De zijspiegels hebben weer wat weg van de R8-exemplaren.

Gaat deze A1 ooit in productie? Neen, wel kun je ‘m komen bewonderen in Wörthersee, van 1 tot 4 juni.

Ook interessant!

  • Pittige Audi A1 quattro voor nog geen vijftig mille
    Pittige Audi A1 quattro voor nog geen vijftig mille
  • Gaat Audi eindelijk weer een A2 maken?
  • De Audi Sport Quattro is terug (en elektrisch)
  • Übergeil: Audi bouwt moderne Sport Quattro voor Ken Block

Nieuwste artikelen

  • Video: De slechtste vrachtwagenchauffeur
  • Dit verandert er aan jouw Tesla na de grote Kerstmis-update
  • Mercedes geeft eerste beelden van vernieuwde S-Klasse prijs
  • Gespot – V10-legendes ontmoeten elkaar in Nederland!
FacebookTweetPinLinkedIn

Audi, Audi A1, clubsport, concept, quattro

Vorig bericht: « Wanbetaler Obama weigert Londense tol te betalen
Volgend bericht: Dit is de BMW 6-Serie Cabrio met M-Sportpakket »

Lees Interacties

Reacties

  1. roy1263 zegt

    31 mei 2011 om 10:07

    wel geinig dingetje maar maak dan wel het dak ook wit of de rest zwart. en zonder die stickers S.V.P.

    Login om te reageren
  2. diebruine zegt

    31 mei 2011 om 10:11

    Met een beetje geluk laten ze deze ook los op het Top Gear Track ;) . Lijkt mij een te korte wielbasis om op dat circuit nette tijden neer te zetten.

    Login om te reageren
    • roy1263 zegt

      31 mei 2011 om 10:13

      @diebruine: net als de lancia/Hawk stratos. 1/2

      Login om te reageren
  3. diebruine zegt

    31 mei 2011 om 10:11

    Met een beetje geluk laten ze deze ook los op het Top Gear Track ;) . Lijkt mij een te korte wielbasis om op dat circuit nette tijden neer te zetten.

    Login om te reageren
    • roy1263 zegt

      31 mei 2011 om 10:13

      @diebruine: net als de lancia/Hawk stratos. 2/2

      waarom 2 keer?

      Login om te reageren
  4. ramshoek zegt

    31 mei 2011 om 10:12

    Vertel eens iets over dat Wörthersee feestje.
    Kan iedereen daar naartoe?
    Ook met je Opel Manta met vossenstaart aan de spiegel en VW logo aan je sleepoog?

    Login om te reageren
    • ricardo zegt

      31 mei 2011 om 10:15

      @ramshoek: Kan, maar de VW-tokkies daar hebben het niet zo op Opels. 8)

      http://youtu.be/LANrPbZ2jEQ

      Login om te reageren
    • rikkon zegt

      31 mei 2011 om 10:50

      @ramshoek: Strippenkaartje meenemen. Heenreis gaat wel, terugreis is vervangend vervoer een reeele mogelijkheid.

      Login om te reageren
  5. mortsel2640 zegt

    31 mei 2011 om 10:13

    Wtf ik heb er geen woorden voor. Maar wat ik niet snap. Mijn alfa 147 weegt 1345 kg en dit ding 1395 kg das wel een groot verschil terwijl mijn auto een pak groter is en het is een jtd 1.9..

    Login om te reageren
    • gregorius zegt

      31 mei 2011 om 10:50

      @mortsel2640: quattro weegt extra

      Login om te reageren
    • TSI-tje zegt

      31 mei 2011 om 11:28

      @mortsel2640: De vijfpitter weegt zwaarder als jou 4, Quattro aandruiving gooit gewicht in de schaal, Waarschijlijk is de koets redelijk verstevigd om dit PK geweld een beetje aan te kunnen. Remmerij zal ‘iets’ grover zijn als jouw standaard Alfa schijfjes. (wel eens een geventileerde remscijf in de je handen gehad?)
      Zo zullen er misschien wel meer redenen zijn waarom deze A1 zo ‘zwaar’ is…. Maar volgens mij is dit niet een probleem als je dik 500 paarden heb die dit alles voort moeten slepen.

      Login om te reageren
      • TSI-tje zegt

        31 mei 2011 om 11:30

        @TSI-tje: Aandrijving, natuurlijk..

        Login om te reageren
  6. TDI-goeroe zegt

    31 mei 2011 om 10:14

    goeie genade!!! hebben :D

    Login om te reageren
  7. bohica zegt

    31 mei 2011 om 10:18

    Te zwaar en totale overkill.
    Zal niet mee te rijden zijn net als die golf met V12

    Login om te reageren
    • Pressman zegt

      31 mei 2011 om 13:06

      @bohica: W12 ;)

      http://www.autoblog.nl/archive/2007/05/17/pure-euthanasie-golf-gti-w12-concept-650-pk-325-kmu

      http://www.youtube.com/watch?v=chreIG-6NXo

      Login om te reageren
  8. rotarypowah zegt

    31 mei 2011 om 10:20

    Dit is de stijl waarin Audi de RS5 quattro coupe jaren ’80 rallybak hommage had moeten maken. Wat een vet ding is dit zeg!

    Login om te reageren
  9. d15b2 zegt

    31 mei 2011 om 10:23

    Gave velgen
    Laat me denken aan Ronal Turbo’s

    Login om te reageren
    • Witten zegt

      31 mei 2011 om 17:16

      @d15b2: Mij doen ze direct aan de turbine velgen van een E34 M5 denken eigenlijk.

      Login om te reageren
      • d15b2 zegt

        3 juni 2011 om 00:01

        @Witten: plaats een een plaatje, want ik zie de overeenkomst nog niet

        Login om te reageren
  10. Mielie zegt

    31 mei 2011 om 10:27

    Het zou leuker zijn als ze er eens écht iets mee gaan doen.

    Net zoals deze Clubsport modellen, het zou van echte ballen getuigen wanneer ze er een beperkte oplage van maakten. Maar goed, daar is Audi dan weer te conservatief voor ;)

    Login om te reageren
  11. raoulkroes zegt

    31 mei 2011 om 10:33

    Prachtig wagentje!

    Login om te reageren
  12. spykerboy zegt

    31 mei 2011 om 10:41

    gaaf ding! zal binnenkort vast wel een tuner komen die zoiets gaat doen met een A1 dnek ik zomaar

    Login om te reageren
  13. g40freak zegt

    31 mei 2011 om 11:00

    raar bedrijf, dat audi.
    Allerlei vette auto’s maken (die ur quattro hommage op basis van de rs5) deze a1.
    En het vervolgens niet gaan maken.
    What’s the fucking point in making them the first place?

    Login om te reageren
    • Freewarefreak zegt

      31 mei 2011 om 11:20

      @g40freak: Helemaal mee eens. Wat een zonde. Van mij mag deze wel gemaakt worden. Maar wel begrijpelijk.

      De fabrikanten bekijken alles vanuit het oogpunt “kunnen we er aan verdienen.. is er een positieve business case voor?” En het antwoord is dan zeer waarschijnlijk nee. De doelgroep voor deze auto is enorm klein. Want reken maar dat het ding razend duur zal zijn (quattro, 5-cilinder, keramische remmen, etc..) dus wie gaat hem kopen.. Bovendien veel kosten voor de fabrikant, dit ding loopt waarschijnlijk niet mee op de normale band mee.. (de VW Rocco R loopt ook niet op de normale Rocco band mee..) dus daar moet een bouw-groep-team voor ingeregeld worden, etc, etc. Dit bepaald allemaal de prijs, haalbaarheid, enz.

      OT: Waanzinnig. Ik heb zitten kwijlen op de foto’s. En wat een afwerkingsniveau. Niet normaal. Ik ben gewoon flabbergasted dat Audi voor een one-off toch allerlei specifieke afwerkingsonderdelen ontwikkeld zodat het geheel gewoon de Audi standaard haalt. Check de afdekkappen onder de motorkap, de speciale deurpanelen met trektouwtje, etc. Super.

      Jammer dat we hem nooit zullen zien.

      Login om te reageren
      • g40freak zegt

        31 mei 2011 om 11:30

        @Freewarefreak:

        nee, das duidelijk.
        Maar je kan het ook zien als het een soort marketing technisch dingetje.
        Ik bedoel de scirocco en golf R zullen ook niet gemaakt worden omdat ze er zoveel op verdienen.
        Ook om je als auto fabrikant duidelijk te profileren met je kennis en kunde.
        Kijk bijv maar naar de veyron, verdienen ze niks op, maar marketing technisch onbetaalbaar

        Login om te reageren
        • TSI-tje zegt

          31 mei 2011 om 11:39

          @g40freak: Je kán het ook anders zien. deze A1 werd speciaal gemaakt voor het jaarlijkse Wörthersee gebeuren.
          Daar doen ze altijd iets ‘extra’ voor hun vaste fans. (dit was ook het geval met de Golf GTI W12 650) Puur marketing dus. Natuurlijk inspireren ze hier ook de diverse tuners mee. Wie weet kan je binnenkort wel je A1 1.4TSI wegbrengen voor een hart-transplantatie en komt het in de buurt van dit spul. Daarnaast wegen er meer dingen mee voor een fabrikant denk ik. Veel van dit soort spul komt niet meer verder dan de tekentafel omwille van de ‘groene leugen’ Probeer eens zo’n nieuwe auto voor een type-goedkeuring aan te bieden met de huidige emissie eisen (euro5 of zelfs al euro6). Dat is vrij kansloos.
          Al Gore en Toyota, bedankt !

          Login om te reageren
  14. Megakix zegt

    31 mei 2011 om 11:06

    Geinig….

    Login om te reageren
  15. Vanquish zegt

    31 mei 2011 om 11:16

    Rally liveries erop en het zou zomaar iets leuks kunnen worden.

    Login om te reageren
  16. Jantje_555 zegt

    31 mei 2011 om 11:24

    die taartschep zouden ze toch mooi in de optielijst kunnen zetten!

    Login om te reageren
  17. tvrspeedsix zegt

    31 mei 2011 om 11:26

    Die velgen,…… *pakt emmmer voor kwijl

    Login om te reageren
  18. Nico94 zegt

    31 mei 2011 om 11:54

    Zeer vette auto, alleen die wielen vind ik een beetje jammer. Die hadden open moeten zijn.

    Login om te reageren
  19. domdom zegt

    31 mei 2011 om 11:58

    1.390 kilo vind ik nog teveel voor zo’n klein ding..

    Login om te reageren
  20. Stopwearingpants zegt

    31 mei 2011 om 12:00

    Een echte knalbak , op de achterkant na ziet ie er ook wel lekker uit, ik zeg maak 20 stuks ofzo

    Login om te reageren
    • Den zegt

      31 mei 2011 om 12:18

      @Stopwearingpants: of laat audi in ieder geval die bodykit maken…

      Login om te reageren
  21. Wouter-Klinge zegt

    31 mei 2011 om 12:22

    @Ricardo

    Zal wel een natte boel zijn IN de Worthersee.

    Login om te reageren
  22. MAB zegt

    31 mei 2011 om 12:44

    ik typ met een hand want mij vinger staat in de lucht:D

    Login om te reageren
  23. mightymike zegt

    31 mei 2011 om 13:00

    Wat een heerlijke bak zeg!! Deze zouden ze moete bouwen als concurent van de 1m? Of R32? Maar wel voor een schappelijke prijs 50 ruggen?

    Login om te reageren
  24. H_Kroese zegt

    31 mei 2011 om 13:04

    Die velgen zijn vreselijk mooi! Lijkt op Compomotive maar dan groot, heel fraai.

    Login om te reageren
  25. niekloog zegt

    31 mei 2011 om 13:10

    deze zou ik graag terug zien in het WRC! 1600t erin lepelen en je bent klaar.

    Login om te reageren
  26. drivingpleasure zegt

    31 mei 2011 om 13:24

    Leuk gedaan! lekker snel zeg, jammer dat de a1 zo ontzettend lelijk is

    Login om te reageren
  27. vale46 zegt

    31 mei 2011 om 14:04

    De audi ingenieurs laten hiermee nog maar eens uitschijnen dat ze zelf niet zo saai zijn als hun alledaagse auto’s.
    Maar ze mogen echter wel eens eentje in productie nemen.

    Ik zeg: achterbank er uit, airco er uit, carbon verstevigingen, race-ophanging & wat deftige elektronica er in.
    daarvan 100stuks in pruductie brengen en audi heeft weer imago weer wat opgepoetst.
    Misschien is het beter om eem a3 als basis te nemen, want een a1 is echt kort!

    Login om te reageren
  28. jeanclaude zegt

    31 mei 2011 om 14:23

    leuk vermogen, maar ik heb een keer iets gelezen over een getunde TT-RS met 435pk en 530nm die van 0-100 in 3.8 seconden ging, hoe kan het dan dat deze met 70pk meer 130nm meer en een lichter gewicht, maar minimaal sneller is.

    Login om te reageren
    • Joerek zegt

      31 mei 2011 om 16:15

      @jeanclaude: Sterker nog, een getunede met 430 PK is officieel geklokt op 3.55 naar de 100, terwijl dit een handbak was. De s-tronic gaat sowieso al onder de 4 seconden. Dat terwijl de opgave 4.3 sec is. Waarschijnlijk nog niet uitgetest en zijn de cijfers gebaseerd op theorie

      Login om te reageren
  29. AudiQuatro zegt

    31 mei 2011 om 16:08

    1400kg!! WTF Een A1 kan makkelijk onder de 1000!

    Login om te reageren
  30. Tommy2 zegt

    31 mei 2011 om 16:30

    *Steekt vinger op* :D

    Dit is wel veruit de bruutste uit het Clubsport rijtje. Kan maar aan 1 ding denken en dat is: productie!

    Login om te reageren
  31. motherlover zegt

    31 mei 2011 om 16:32

    Ik blijf de achterkant van dit wagentje érg lelijk vinden… Totaal niet mijn ding dit wagentje.
    P.S. met die rode accenten in de koplampen lijkt het net alsof de A1 oogontsteking heeft! :P

    Login om te reageren
  32. love4sportcars zegt

    31 mei 2011 om 17:27

    WOOOAAAAUW! die uitlaten aan de zijkant. echt nice clubsportwerk audi, nu nog in productie, ook die A3 en TT

    Login om te reageren
  33. MichaelvdBroek zegt

    31 mei 2011 om 17:38

    wat een gaaf ding! echt een droombakkie voor mij :D!

    Login om te reageren
  34. Idx zegt

    31 mei 2011 om 18:10

    audi te conservatief om hier productiemodellen van te maken? waarom staat er dan sinds een maand of 2 een RS3 in de prijslijsten? is gewoon een doorontwikkeling van de A3 clubsport. Evenals dat de TT-RS een doorontwikkeling is van de TT clubsport. Beter nog. De clubsports zijn ontwikkeld op basis van testtechniek voor de RS reeks om reacties te peilen. Is zeer realistisch dat dit een testcase is voor een op handen zijnde RS1. Plus de bodykit is ontwikkeld. Zit nu standaard op de RS modellen. Svp feiten checken alvorens te posten.

    Login om te reageren
  35. Esprit_de_Flandre zegt

    31 mei 2011 om 20:26

    Hoezo niet in productie? Komt er geen RS1 dan?

    Agressieve kijkertjes. Hopelijk kan je (als het er toch komt) uit meer kiezen dan alleen rood…

    Login om te reageren
  36. cesarestevao zegt

    31 mei 2011 om 22:02

    belachelijk, ik vind de (Aldi) A1 al waardeloos en dan komen ze met dit, doe dat liever met en A3 sukkels!!!!!!!

    Login om te reageren
    • Tommy2 zegt

      1 juni 2011 om 00:50

      @cesarestevao: Al gedaan:

      Login om te reageren
  37. speedie zegt

    2 juni 2011 om 00:46

    Toch fijn karretje maar bedoeld als spielerei om te tonen wat de capaciteiten ervan zijn. Prestaties liegen er niet om. Wel te korte wielbasis om echt snel door de bochten mee te gaan. Zie het dan ook niet productiemodel maar een proefproject voor de komende RS1 ofzo. Interieur is echt knap. Mooie hulde voor de A1 en nu op weg naar de sportback

    Login om te reageren
  38. Daantje zegt

    2 juni 2011 om 14:06

    http://www.gametrailers.com/video/project-w11-need-for/714457

    Check de video! making off project W11 ;)
    Gaat ook in een game komen!

    Login om te reageren
  39. The360box zegt

    2 juni 2011 om 18:35

    Je kunt er even mee knallen in NFS World tm 4 juni.
    http://needforspeedfreaks.nl/index.php/nieuws/artikel/1482/exclusieve-audi-a1-clubsport-quattro-in-nfs-world#reageer

    Login om te reageren
  40. rotarypowah zegt

    2 juni 2011 om 19:39

    http://www.youtube.com/watch?v=3Ye3wV3XXgU

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North