• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

De Audi Sport Quattro is terug (en elektrisch)

Auteur: machielvdd, gepost 28 juni 2021 om 17:01 – 34 Reacties

De legendarische Audi Sport Quattro maakt een comeback als elektrische auto.

Zo’n 40 jaar geleden deed Audi de rallywereld op zijn grondvesten schudden met de Audi Sport Quattro. Alleen al daarom spreekt de auto vandaag de dag nog steeds enorm tot de verbeelding. Daar komt bij dat de Audi Sport Quattro de stamvader is van alle hedendaagse Audi RS-modellen.

Niet gek dus dat de Audi Sport Quattro de meest legendarische auto is uit de geschiedenis van het merk. Dat maakt dit model een uitgelezen kandidaat voor een retromodel. Die zijn namelijk weer helemaal hot.

We hebben goed nieuws: de moderne Audi Sport Quattro is gearriveerd. Wel iets te laat voor het 40-jarig jubileum, want dat was vorig jaar. Maar daar doen we verder niet moeilijk over. We zien hier namelijk een geslaagde hommage.

Het slechte nieuws is dat deze auto niet uit de koker van Audi zelf komt. Nu denk je misschien dat dit weer een digitale creatie is van een handige amateur-ontwerper, maar deze auto heeft toch wel wat meer om het lijf. Dat hopen we in ieder geval.

  • Elegend EL1: moderne Audi Sport Quattro
  • Elegend EL1: moderne Audi Sport Quattro
  • Elegend EL1: moderne Audi Sport Quattro
  • Elegend EL1: moderne Audi Sport Quattro

Je kijkt hier naar de EL1, een creatie van het nieuwe Duitse bedrijf Elegend. De EL1 is de digitale wereld al ontstegen, want het bedrijf heeft inmiddels een fysieke concept car onthuld. Daar willen ze het niet bij laten: het plan is dat de auto daadwerkelijk geproduceerd gaat worden. In een gelimiteerde oplage uiteraard.

Je voelde hem al aankomen (omdat het in de titel staat bijvoorbeeld): de Elegend EL1 wordt volledig elektrisch. De cijfers klinken, zoals altijd, veelbelovend. De EL1 moet 815 pk krijgen en in 2,8 seconden van 0 naar 100 km/u kunnen knallen. Met een 90 kWh-accupakket moet een range van 400 km mogelijk zijn.

Dit doet het ergste vrezen voor het gewicht, maar het valt nog mee. Dankzij het gebruik van een carbon monocoque zal het gewicht op 1.680 kg uitkomen, aldus Elegend. Dat is ongeveer even zwaar als een Audi RS5 Coupé. Voor EV-begrippen is dat zo licht als een veertje. Wat ook van essentieel belang is: de Elegend EL1 heeft vierwielaandrijving. Anders zou het natuurlijk geen eerbetoon aan de Audi Sport Quattro zijn geweest.

Zowel het design als de cijfers zijn dus prima in orde. Nu moet de auto alleen nog even gebouwd worden. Dat is vaak het moeilijkste gedeelte. Het eerste prototype hopen de Duitsers begin volgend jaar af te hebben. Ze mikken op een oplage van dertig stuks.

Dan is er nog één belangrijk cijfer onvermeld gebleven: de prijs. Die klinkt helaas wat minder mooi dan de bovengenoemde cijfers. De vanafprijs zonder belastingen is namelijk €890.000. Onder de streep moet je dus rekenen op een prijs van ruim een miljoen. Dat is een belachelijke hoop geld voor een auto van een compleet onbekend merk. Of het nu een moderne Audi Sport Quattro is of niet.

Ook interessant!

  • Übergeil: Audi bouwt moderne Sport Quattro voor Ken Block
  • Meer Audi Sport dealers
    Meer Audi Sport dealers voor Nederland
  • Pittige Audi A1 quattro voor nog geen vijftig mille
    Pittige Audi A1 quattro voor nog geen vijftig mille
  • Audi voert tempo op, al in 2026 volledig elektrisch

Nieuwste artikelen

  • Goedkoopste Nissan GT-R R35 ter wereld heeft een nadeel
  • Huh? Keert dan alsnog deze leuke sportauto terug?
  • BMW onthult wat NOOIT achter een betaalmuur gaat komen
  • Deze auto’s worden volgend jaar helaas geen youngtimer
FacebookTweetPinLinkedIn

Audi, Elektrisch, sport-quattro

Vorig bericht: « Mercedes-Benz C-klasse (2021) rijtest
Volgend bericht: Deze unieke BMW E38 7 Serie is tegelijk kunst en kitsch »

Lees Interacties

Reacties

  1. Pascal zegt

    28 juni 2021 om 17:03

    Heel dik!

    Login om te reageren
    • vacano zegt

      28 juni 2021 om 17:19

      Vooral de prijs

      Login om te reageren
  2. Robert zegt

    28 juni 2021 om 17:19

    Mooi zoals dat lijnenspel van de Urquattro zo terugkomt in dit nieuwe ontwerp, maar die prijs… ‘Bizar’ is nog een understatement.

    Login om te reageren
    • kennone zegt

      28 juni 2021 om 22:12

      @RRRobert: en dan nog niet eens de 5pitter er in

      Login om te reageren
  3. 571 PK zegt

    28 juni 2021 om 17:25

    Dikke auto en nog dikkere Prijs!😜

    Login om te reageren
  4. saxoke zegt

    28 juni 2021 om 17:47

    Dus… Eerst een hele tekst over een fysiek bestaand model, om in de voorlaatste alinea te lezen dat eLegend volgend jaar het eerste prototype hoop af te hebben. Wat leid ik daaruit af: er is nog geen fysiek model, en al zeker geen dat van 0 naar 100 gaat in 2.8sec. Ik leid eruit af dat eLegend geldschieters zoekt om het hele project te financieren

    Login om te reageren
    • saxoke zegt

      28 juni 2021 om 17:47

      @saxoke: ondanks dat: een dik project en een knappe auto.

      Login om te reageren
    • Pixed zegt

      28 juni 2021 om 20:29

      Als je wat online zoekt, oa op site van auto-motor-und-sport zie je de onthulling van een prototype. Dus het is alvast iets meer dan een render…

      Login om te reageren
      • saxoke zegt

        28 juni 2021 om 23:56

        @Pixed: dan klopt bovenstaande tekst niet. Daar staat toch duidelijk in te lezen dat er nog een eerste prototype gemaakt moet worden

        Login om te reageren
        • machielvdd zegt

          29 juni 2021 om 12:15

          @saxoke Elegend geeft zelf aan dat ze het eerste prototype begin 2022 klaar hopen te hebben. De fysieke concept car die nu onthuld is (wat trouwens ook in de tekst staat) is waarschijnlijk een lege huls.

          Login om te reageren
  5. petroldrinker zegt

    28 juni 2021 om 17:49

    Heel gaaf design, zonde vd EV aandrijving, meteen de hele auto verknalt.

    Login om te reageren
  6. monsieurleloure zegt

    28 juni 2021 om 17:53

    Deze komt er dus nooit….

    Login om te reageren
  7. clubbtraxx zegt

    28 juni 2021 om 18:12

    Enorm vet apparaat om te zien, maar moeilijk veel te duur natuurlijk.
    De Model S Plaid rijd dat ding compleet zoek voor 150K dus wie koopt dit dan, puur voor het uiterlijk, voor meer dan 1 miljoen?

    Die naam gaat het denk ik ook niet redden gezien Peugeots e-legend prototype.
    Meestal zit er al wel een patentje op (vraag maar aan Porsche).

    Login om te reageren
    • wceend zegt

      29 juni 2021 om 02:30

      Met dit argument kunnen ze bij Ferrari ook wel inpakken. De Plaid pakt 99,9% van de auto’s, beeldenmaker zullen auto’s in de toekomst niet accelereren. Gaat het dan nog wel om snelheid?

      Waarom een singer 911 ipv een nieuwe die op elke vlak beter is? Waarom een A Lange & Sohne? Een Seiko of Casio geeft de tijd nauwkeuriger aan voor veel minder geld. Het gaat niet om de cijfers maar het gevoel wat de auto je geeft. Uiterlijk draagt daar zeker aan bij.

      Login om te reageren
  8. kniesoor zegt

    28 juni 2021 om 18:13

    Vind Audi dat goed, dat één of ander niet aan Audi gelieerd bedrijf er met hun design vandoor gaat ?

    Login om te reageren
  9. tenaci zegt

    28 juni 2021 om 18:22

    Schitterend ding! Misschien ooit een conceptversie, maar ik vrees dat het daarbij zal blijven

    Login om te reageren
  10. mc96 zegt

    28 juni 2021 om 18:30

    Next

    Login om te reageren
  11. probono zegt

    28 juni 2021 om 18:32

    Die prijs….als je dit dan toch overweegt heb je echt teveel geld om je ergens nog druk om te willen maken….ik heb het dus niet ;)

    Login om te reageren
  12. Dutchdriftking zegt

    28 juni 2021 om 18:33

    Ik wil hem. Maar met 9 ton budget zou ik toch iets anders kiezen…

    Login om te reageren
  13. Jochen zegt

    28 juni 2021 om 18:35

    Van een totaal ander kaliber maar ook absurd prijzig zijn Singers of Automobili Amos, de markt voor retro en resto is er blijkbaar wel. Een exemplaar aan de man brengen zal nog wel eens kunnen lukken.

    Login om te reageren
  14. z4rickss zegt

    28 juni 2021 om 19:24

    Ohhh heerlijk ontwerp zeg!!

    Login om te reageren
  15. vaakbenjetebang zegt

    28 juni 2021 om 20:02

    De meningen hier boven zijn overwegend positief, maar ik vind het maar zo-zo. Dit soort retro-ontwerpen (of ’tributes’, als je het optimistisch wilt benaderen) vind ik meestal erg krampachtig en dit ding is geen uitzondering. De charme van het origineel gaat bij dit soort ontwerpen bijna altijd verloren en het geheel verwordt al snel tot een soort karikaturale optische anabolenkuur van een mooie klassieker (ja, ik bedoel jou, Ford GT). Een beetje als de Mona Lisa met een duckface. Dan liever een ontwerp met wat subtielere verwijzingen naar een roemrucht model uit het verleden. Maar goed, smaken verschillen.

    Login om te reageren
  16. eddy912 zegt

    28 juni 2021 om 21:24

    Dit gaat Audi nooit goedkeuren! En heel eerlijk gezegd denk ik dat ook niemand dit gaat kopen, al zijn er altijd mensen met meer geld dan smaak die iets anders willen hebben dan hun vriendjes/vriendinnetjes. Maar Ja, laat die dan gewoon een echte kopen, zoveel mooie en smaakvoller..

    Trouwens, heel sec gezien is de Quattro niet de voorvader van de RS modellen, dat is de door Porsche gebouwde RS2 Avant.

    Login om te reageren
  17. allesmetturbo zegt

    28 juni 2021 om 21:29

    En nu eentje met 200-300pk zodat meer mensen m kunnen kopen zodat je ‘m vaker op straat ziet graag. Tof design!

    Login om te reageren
  18. michaelcorleone zegt

    28 juni 2021 om 22:59

    Het is en blijft een legendarische auto maar de vraagprijs is ook legendarisch.

    Login om te reageren
  19. Loek zegt

    29 juni 2021 om 00:04

    Gaaf, maar dit voegt toch weer extra pijn toe aan het feit dat Audi de Quattro Concept uit 2010 ish heeft geskipt. Hoe mooi had het kunnen zijn…

    Login om te reageren
  20. MarcoM zegt

    29 juni 2021 om 00:06

    Gewoon vet gaaf, nu nog een paar dikke Bose soundsystems tussen de achterlichten met het 5 cilinder geluid en het is helemaal goed.

    Login om te reageren
  21. memyselfandi zegt

    29 juni 2021 om 02:25

    Heb laatst in een prive garage een donker blauwe originele Ur Quattro gezien. Wat een fantastische wagen. En ernaast stond een originele Lancia Delta S4 Stradale. Naast de rally S4… bizar. Weet niet welke indrukwekkender vond.

    Login om te reageren
  22. lightisride zegt

    29 juni 2021 om 09:02

    Ik word zo moe van die legendarische design concepts als electro auto. Een soort computer animatie in het echt. Rijdt natuurlijk ook als een computerspel. Erg heftig, maar zonder smaak. En het gaat maar door. Bedoeld om ons lekker te maken voor iets dat niet smaakt. Soep uit een pakje, met een mooi plaatje erop.

    Login om te reageren
  23. joos straetmans zegt

    29 juni 2021 om 09:54

    Hier horen of zien we dus nooit meer iets van, gelukkig maar, want dit lompe geval is niet om aan te gluren.

    Login om te reageren
  24. audiwaus zegt

    29 juni 2021 om 11:12

    Hij is wel sexy hoor 🤤

    Login om te reageren
  25. herve11f zegt

    29 juni 2021 om 21:12

    Doet mij meer denken aan een Dodge challenger dan aan een Audi

    Login om te reageren
  26. Paul58 zegt

    30 juni 2021 om 08:19

    Voor dit geld koop ik liever een Model S plaid, een Giulia QV, Alfaholics GTAr én leuke tweedehands exoot zoals Lambo of Ferarri.
    Wel een heel gaaf design trouwens (sowieso fan van de oer-Quattro).

    Login om te reageren
  27. HZW zegt

    17 juni 2023 om 21:39

    https://www.instagram.com/elegend_ag/

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North