Van buiten ziet hij er net zo uit als elke andere Audi A3 Sportback, maar onderhuids is het ecofeestje. 10 jaar na Fiat en Volvo gaat Audi zich ook eens op het terrein van het gas begeven, maar ze geven er hun eigen draai aan door in plaats van voor aardgas voor e-gas te kiezen.
Dit e-gas wordt in een centrale opgewekt, met behulp van windmolens en andere schone bronnen, waardoor deze A3 g-tron (we vermoeden dat je die ‘g’ op zijn Engels uitspreekt, en niet op zijn Duits) via een ingewikkelde rekensom onder de streep superweinig CO2 uitstoot, minder dan 30 gram om precies te zijn. In hoeverre de overheid dit accepteert is nog maar de vraag, want uit de uitlaat zelf komt meer.
Voorlopig is deze vraag irrelevant, aangezien er de komende jaren eerst met een vloot van 1.500 stuks wordt getest. Voordat we richting eventuele productie gaan zijn we wel even verder, maar wie weet wat er in de toekomst uit komt rollen.
Naast een 1.4 TFSI met 110 pk en 200 Nm heeft deze g-tron twee gastanks aan boord, gemaakt van CRFP (carbon fibre reinforced polymers) en GFRP (de glasvezel-variant daarvan), die een capaciteit van 7 kg elk hebben. Alleen op basis van deze gastanks is een bereik van 400 km mogelijk, de benzine die door de verbrandingsmotor stroomt telt hier nog 900 km bij op.
mout zegt
Wat een voorsprong door techniek toch! Ze kunnen zelfs auto’s op gas laten lopen!
RazorHead zegt
duitsers en gas, onafscheidelijk duo?
bisazza zegt
@RazorHead: oei….
jmeverts zegt
@RazorHead: :-)
smadb zegt
De G van geil!!!
berlinetta zegt
@smadb: de g van gaap..
rufctr01 zegt
Dolletjes! Wat is Audi weer vooruitstrevend!
martijnh zegt
@rufctr01: Net als je reacties man!
BaRa zegt
@martijnh: hij spendeert er tenminste geen overbodig persbericht aan…
tjorque zegt
zet dit gewoon op CNG en LPG (bifuel) met een 1.8 tfsi blok, maak het in een grotere oplage en ik wil er wel een…
ronin1130 zegt
Gas opgewekt in een centrale met behulp van windmolens? Welk gas mag dit wezen?