Audi A3 g-tron (aardgas) is vijfde wereldprimeur

Auteur: , 18 Reacties

Nóg een A3 Conceptje, met dit keer een andere letter uit het alfabet ervoor. Maak kennis met de Audi A3 g-tron; lief voor het milieu, en ook lief voor Groningers.

De g-tron, die op aardgas (CNG) loopt, rijdt namelijk op een CO2-neutrale variant ervan, opgewekt vanuit herbruikbaare elektriciteit (‘e-gas’), die op zijn beurt in een Audi-fabriek weer door windmolens, eenhoorns, en regenbogen wordt opgewekt. Het komt derhalve niet uit de grond van onze noordelijke provincie, en draagt dus niet bij aan de verschrikkelijk zware, allesvernietigende aardbevingen daar.

Naast een normale verbrandingsmotor heeft de A3 g-tron twee gastanks aan boord, gemaakt van CRFP en GFRP (met glasvezel versterkte kunststof), en dus licht, met een capaciteit van 7 kg elk, die hun inhoud met een druk van tot 200 bar opslaan. Veel succes om met dit ding de Eurotunnel in te komen.. Met een verbruik van 3.5kg/100 km, zouden deze tanks, mits, gevuld, een range extender van 400 km betekenen.

Het vluchtige goedje gaat door een 1.4 TFSI (of moeten we zeggen ‘TCNG‘?) met 110 pk en 200 Nm, die volgens Audi met convbentionele peut een bereik van 900 km garandeert, wat het totale theoretische bereik op 1.300 km brengt. Wel even oefenen met een zuinige rijstijl, natuurlijk.

In totaal worden er 1.500 A3 g-trons gemaakt, die als test 15.000 kilometer per jaar zullen afleggen. Uit de uitlaat zelf komt minder 95 gram CO2, en met inachtname van de energie die nodig is om de eco-elektriciteit op te wekken, belooft Audi nog steeds dat de CO2-uitstoot onder de 30 gr/km zal liggen.

Of het ze bij een eventuele productieversie ook lukt dit model met deze argumenten in een 7%-bijtellingscategorie te drukken moet nog blijken. Meer info over deze auto lees je op groen7.nl.

De g-tron staat volgende week op de Autosalon van Genève, naast de A3 e-tron, RS Q3, RS6 Avant, en S3 Sportback. Vijf wereldprimeurs dus.



18 reacties

Hier moet top gear mee gaan voetballen, dat wordt pas een show!
“Naast het vluchtige goedje kan je ook kiezen van de 1.4 TFSI (of moeten we zeggen ‘TCNG‘?) met 110 pk en 200 Nm gebruik te maken”

Ik neem aan dat je er voor kiest om van benzine gebruik te maken? De motor gebruik je natuurlijk ook bij gas..
Ja, dat was wat krom geschreven inderdaad. Aangepast!
Gay-tron!

*sorry*

Doet u mij die maar! En dan niet eens voor t me-leu, maar voor de pinpas bij de pomp: tegen 1 euro de kilo ( aardgas reken je af per kilo ) en op 1 zo’n kilo kom je ongeveer 1,2x verder dan met 1 liter benzine.
-edit: nutteloze bijdrage-
Peut = Benzine. Snap ik.
Vluchtige goedje = gas. Snap ik ook.
1.4TFSI van 110 pk. Snap ik niet. Die heb je toch niet zwakker dan 122 pk?
G-tron dat E-gas wordt = grapje. Denk ik ook te snappen.
Maar als dat niet waar / hernieuwbaar is, wat brengt dan de uitstoot van 95 naar 30 gram?
Is het ook nog een hybride? Gaat Audi met zonnepanelen geen H2 Maar koolwaterstoffen in elkaar schroeven? Welke eco-stroom speelt de hoofdrol in een auto die op benzine of aardgas rijdt? Zijn de LEDjes misschien plug-in oplaadbaar?
@mout: Marketing-rekensom…

Bij gebruik van Audi e-gas komt er niet meer CO2 vrij dan er voor de productie ervan benodigd is; er is sprake van een gesloten kringloop. Zelfs als de energie die nodig was voor de bouw van de e-gas-faciliteiten en de bijbehorende windmolens wordt meegerekend, komt de totale CO2-emissie uit op minder dan 30 g/km.

Moet je niet willen snappen, tenzij je een paarse broek draagt.
@sir_smokalot: wanneer komt dit ‘monster’ in de vrije verkoop ?
@Megakix: Weet jij het, weet ik het..
En deze zeker allemaal voor de Braziliaanse markt?
Overigens: The Egg is een vergelijkbaar apparaat, dus qua wereldprimeur,.. ja, productieauto die zo uit de fabriekrolt. ja.. The Egg -> Opel Ampera met GroenGas ombouw.
Wauw zeg! Voorsprong door techniek!
De Fiat Panda is al jaren op aardgas verkrijgbaar, net als een aantal andere modellen.
@j00rs: Ja maar. Ja maar. Dat wordt niet in een eigen fabriek opgewekt door allerlei technische foefjes. Je weet.
Een Audi die ook nog eens op gas rijdt. Veel saaier dan dat kan het niet worden.
Alle Audi’s aan het gas, zeg ik.
E-tron, G-tron, whats next…, de Audi Magne-tron….
@jrk68: Nope, D-tron, met Diesel…
Dan ga ik voor de e-tron

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).