• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Audi A5 Sportback heeft onderstelproblemen?

Auteur: robbie, gepost 11 augustus 2009 om 13:03 – 103 Reacties

Audi A5 Sportback onderstel
Je zou toch denken dat A4 + A5 = no problemo zou betekenen, maar meerdere journalisten die al met de auto hebben gereden zijn zeer kritisch over Audi’s nieuwste model.

Er is kritiek op de besturing, maar vooral in het onderstel. Het onderstel zou veel te stijf zijn en het S-Line onderstel zou helemaal een drama zijn om mee te rijden. Over de besturing wordt gezegd dat die onnauwkeurig is, last heeft van torque steer en halverwege een bocht voel je plotseling het volle gewicht van de auto erin klappen.

Maar de meeste kritiek gaat toch naar het onderstel. Hieronder enkele quotes uit de rijtesten:

CAR Magazine

What really upsets the apple cart is suspension which steadfastly refuses to settle. Thoroughly unresolved damping allows occupants to enjoy every road surface undulation and blemish in a manner which is entirely out of keeping with a car of this class. The Sportback will certainly thump along a motorway at 100mph with predictable insouciance, but proves unaccountably uncomfortable in most other environments.

Autocar

On the winding roads of Tuscany, the S-Line Sportback spent too much of the time simply drawing out the topography of the road surface. It followed nearly very undulation in the road’s surface, constantly, if gently, bobbing and dipping. In certain circumstances the body would also demonstrate slight corkscrewing tendencies.

I managed to find a few really badly broken roads which proved that S-Line suspension would likely be a nightmare in much of the UK.

A short drive in a two-wheel drive, normally suspended, 2.0 TFSI was even more alarmingly. Under hard acceleration, the steering would actually stiffen up to the point of freezing, and pushing into bends left the driver uneasy as the cornering force failed to build up in a linear manner. A noticeable degree of road-camber steer was evident, too.

Channel 4 Car

The 2.0 TFSI chassis occasionally struggled to cope with the 168bhp coming through the front wheels of the manual car that we drove (which will come to the UK at a later date). Any quick getaway will be accompanied by torque-steer and deteriorating ride quality.

This is a car that does much for your feeling of well-being thanks to its attractive design and well-crafted cabin but its suspension lets it down particularly in the case of the bigger-wheeled, more stiffly sprung 3.2 FSI. Even a 2.0 TDI, rolling on standard wheels and suspension setting lacks the suppleness that you’d expect from a car of this calibre, with the ride never feeling quite settled, even on relatively smooth roads.

Volgens de journalisten van Autocar zou je het probleem enigszins op kunnen lossen door te kiezen voor het optionele Drive Assist, maar dan ben je wel enkele duizenden euro’s lichter.

Of het echt zo dramatisch is als deze drie (Britse) bladen schrijven durf ik niet te zeggen, maar opvallend is het wel. Nu maar even afwachten wat het oordeel van onze eigen Wouter zal zijn. Een ding weten we wel, als de onboard beelden dramatisch zijn dan zal dat waarschijnlijk niet liggen aan Ruben, maar aan het onderstel van de A5 Sportback. (via: eurocarblog.com)

PS Toch maar wachten op die BMW 3 Serie GT dan?

Ook interessant!

  • Audi A5 8T occasion aankoopadvies
    Audi A5 Sportback 8T 2009-2016 occasion aankoopadvies
  • Video: Audi A5 crasht tegen BMW 4 Serie. Hard.
  • Video: Audi RS3 Sportback én Sedan scheuren op de 'Ring
  • Audi laat nieuwe RS3 Sportback en Sedan alvast zien

Nieuwste artikelen

  • Scoor deze ‘vergeten’ Saab op Marktplaats
  • Peugeot komt met meer GTI’s én goed nieuws
  • Audi’s grote verwarring staat binnenkort bij jou voor de deur?
  • James Bond-klassieker wordt van A tot Z opgefrist
FacebookTweetPinLinkedIn

a5, Audi, sportback

Vorig bericht: « Mercedes E-Klasse Estate verkrijgbaar vanaf 49.899 euro
Volgend bericht: Chevrolet Volt krijgt verbruik van 1 liter per 100 km [update] »

Lees Interacties

Reacties

  1. Jeweetwelwie zegt

    11 augustus 2009 om 13:05

    Beetje te snel ontwikkeld misschien? Ik word sowieso een beetje moe van ál die modellen bij Audi/BMW/Merc…

    Login om te reageren
  2. sven2 zegt

    11 augustus 2009 om 13:06

    een 3 serie GT? nee merci! een A5 Sportback, nee merci!!
    een Mercedes CLS, THANK YOU VERY MUCH!

    Login om te reageren
  3. Jozef zegt

    11 augustus 2009 om 13:08

    Neem dan een gewone, matte A5 (RS-uitvoering of zo) :-)

    Login om te reageren
  4. Gideon zegt

    11 augustus 2009 om 13:09

    En wanneer mag Wouter hiermee stuiteren?

    Login om te reageren
  5. Alwood zegt

    11 augustus 2009 om 13:09

    lol! het hergebruiken van onderdelen keert om, om audi in z’n gladde achterste te bijten :P

    Missie: A5 verlengen en geschikt maken voor mensen mét vrienden; MISLUKT, je kan niet iedere auto simpelweg verlengen en denken dat deze dan nog steeds hetzelfde rijdt…

    En omhoog gaan de ontwikkelkosten…

    Login om te reageren
  6. papageno zegt

    11 augustus 2009 om 13:14

    Buurman van mij heeft een A5 sportback met S-line in de bestelling. Maar goed, hiervoor had hij een RS4 avant, dus hij is wat gewend.

    Login om te reageren
  7. Beetje Verward zegt

    11 augustus 2009 om 13:18

    Deze Audi is gewoon een karikatuur. Uitvergroot wat de autopers en wat daar achteraan holt van een auto vraagt: zo dik mogelijk en een onderstel waar je zo hard mogelijk mee kunt hoeken. Auto’s die daar niet aan voldoen, maar misschien wel aan andere belangrijke criteria, zijn saai.
    So you get what your begging for……….

    Login om te reageren
  8. shrink zegt

    11 augustus 2009 om 13:19

    Laat dit nou het enige audi model zijn (misschien samen met de A8) dat ik nou echt mooi vind.

    Kan me trouwens moeilijk voorstellen dat een groot concern een auto aflevert die zo dramatisch rijdt. Uit de verslagen zou je het idee krijgen dat je beter een VW kever kan nemen. Ik neem aan dat het niet zo erg is.

    Login om te reageren
  9. ynnek04 zegt

    11 augustus 2009 om 13:20

    PS Toch maar wachten op die BMW 3 Serie GT dan?

    ik vind dat je de a5 sportback sowieso niet moet vergelijken met een 3 serie GT want een a5 sportback heeft meer de formaten van een 5 serie GT

    Login om te reageren
  10. Laue zegt

    11 augustus 2009 om 13:21

    Zoals gideon al aangeeft, wanneer mag woutert er mee rond crossen? meestal is er op maandag wel een rijtestje… deze week zonder?

    Login om te reageren
  11. sven2 zegt

    11 augustus 2009 om 13:21

    over wouter gesproken, wanneer krijgen we weer eens een nieuwe auto-video op ABHD? het is toch alweer een week geleden…

    Login om te reageren
  12. Clocker zegt

    11 augustus 2009 om 13:28

    En dat terwijl de A5 coupé een fantastisch onderstel heeft…

    Login om te reageren
  13. robbie zegt

    11 augustus 2009 om 13:44

    @ynnek04, weet je wel waar je het over hebt?

    A5 Sportback = 4,71 meter lang, wielbasis = 2,81 meter
    5 Serie GT = 5,00 meter lang, wielbasis = 3,07 meter

    A5 Sportback, leverbaar vanaf: 40.800 euro (2.0 TFSI)
    5 Serie GT, leverbaar vanaf: 69.950 euro (535i GT)

    De 5 Serie GT zit duidelijk een klasse hoger, waarom denk je anders dat BMW met een kleinere 3 Serie GT komt.

    3 Serie = A4/A5 concurrent
    5 Serie = A6 (en toekomstige A7 Sportback) concurrent

    Login om te reageren
  14. Jan C. zegt

    11 augustus 2009 om 13:45

    De Britten kijken vaak anders naar rijtesten, daar ze vaak slechte wegen meenemen. In Nederland zijn de wegen vaak gladder en beter. Daarentegen noemt een van de testers ook een relatief gladde weg als oncomfortabel omdat hij geen oneffenheid wegneemt.

    Login om te reageren
  15. vtec zegt

    11 augustus 2009 om 13:45

    De ” gewone ” A5 ziet er echt prachtig uit, maar deze Sportback? Nee, ik vind ‘m er niet uitzien…

    Login om te reageren
  16. pol zegt

    11 augustus 2009 om 13:51

    Tja was weer te verwachten van die Audi prutsers. Zou me niet verwonderen moest er bij Mercedes ook iets uit de kast vallen.
    Er kan toch niks tippen aan de BMW kwaliteit. :-)

    Login om te reageren
  17. Rutger zegt

    11 augustus 2009 om 13:52

    Audi heeft sowieso een major probleem met de ophanging. De nieuwe A6 en A4 hobbelen dat het een lieve lust is. Oplossingene zijn nog niet voorhanden. De 2.0TFSI schijnt daarbij ook nog eens te maken te hebben met een groot software probleem. Bij stationair toerental schijnt de toeren terug te vallen.

    Audi is het even kwijt op dit moment denk ik. Nu de A5 Sportback ook een probleem zou hebben met het onderstel voorspelt dat niet veel goeds.

    Login om te reageren
  18. ColinZ3 zegt

    11 augustus 2009 om 13:53

    zwaait met bmw vlag :D

    Login om te reageren
  19. Laue zegt

    11 augustus 2009 om 13:54

    LoL @ PoL

    Login om te reageren
  20. ColinZ3 zegt

    11 augustus 2009 om 13:54

    beetje flauw.. ik weet ’t

    Login om te reageren
  21. Laue zegt

    11 augustus 2009 om 13:55

    LoL @ ColinZ3

    Login om te reageren
  22. bvking zegt

    11 augustus 2009 om 14:00

    autoweek heeft hem pas geleden nog getest, het was een niet al te uitgebreide test maar ik heb toch weinig klachten over het onderstel gehoord. Beetje hetzelfde als de a4. De besturing werd afstandelijk gevonden maar dat wordt wel vaker over de audi a4 gezegd…

    Login om te reageren
  23. RA999 zegt

    11 augustus 2009 om 14:03

    En nu kijken welke ‘objectieve’ automedia in Nederland iets soortgelijks hebben geschreven of dat ie alleen de hemel in wordt geprezen…

    Login om te reageren
  24. mb zegt

    11 augustus 2009 om 14:07

    als hij maar niet uit de bocht vliegt zoals de eerte generatie tt

    Login om te reageren
  25. Merry zegt

    11 augustus 2009 om 14:09

    En wat geeft het?
    Meer dan de helft heeft een 2.0TSFI of 2.0TDI op de voorwielen en is niet geschikt om hard te rijden anders kies je een andere auto.
    Deze is voor zakelijk gebruik en ziet er sportief uit.
    Tuurlijk is de S5 snel, maar de A5 is er gewoon voor looks.

    Login om te reageren
  26. F355GTB zegt

    11 augustus 2009 om 14:10

    Ik vraag me sowieso af hoeveel markt er eigenlijk is voor deze auto. We zitten nu op vijf carrosserie-varianten van de A4:

    -A4 Sedan;
    -A4 Station;
    -A4 coué (A5);
    -A4 hatchback (A5 Sportback);
    -A4 SUV (Q5).

    Als je voor het praktische gaat, koop je een station. Als je voor de sportieve looks gaat, koop je een coupé. Wat een hatchback dan als toegevoegde waarde heeft…
    (De toegevoegde waarde van SUV’s heb ik sowieso nooit begrepen…)

    Maar goed, het zal straks waarschijnlijk wel goed verkopen.

    Filmpje:

    http://www.youtube.com/watch?v=69aMSeVJt3Y&hl=nl

    Login om te reageren
  27. Kristof zegt

    11 augustus 2009 om 14:14

    Onze A5 3.0 tdi heeft ook last van de ophanging. Trillend stuur bij acceleratie en aan constante snelheid van ong 100 km/u. Probleem is gekend bj Audi en ze hebben een procedure uitgewerkt waarbij bepaalde onderdelen vervangen worden. Procedure duurt vrij lang want moet via Duitsland enz..
    Zou niet mogen voor zo’n wagen. Probleem op Sportback verbaast dus niet.

    Login om te reageren
  28. Ruudje zegt

    11 augustus 2009 om 14:14

    Wel een beetje apart dat vrijwel alle Audi’s prima rijden (zowel FWD als Quattro) en deze het comfort en stuurgedrag van een baksteen heeft :?

    Toch nog maar even aanpassen? Voor de rest vind ik het wel een mooie auto.

    Login om te reageren
  29. kcoupe24 zegt

    11 augustus 2009 om 14:21

    haa: voorsprong door techniek, offuh, fout!!! -> zijsprong door techniek.
    auwdie!
    Doet diePaszaad CC ook zo?

    Login om te reageren
  30. Donny145 zegt

    11 augustus 2009 om 14:22

    Ja je kan beter wachten op de BMW, rijd veel beter dan die vw bende.

    Login om te reageren
  31. Tombnolz zegt

    11 augustus 2009 om 14:24

    Haast & spoed = zelden goed

    Login om te reageren
  32. Ramshoek zegt

    11 augustus 2009 om 14:34

    Enige tijd geleden zei Jeremy Clarkcson al dat het weer oké was om BMW te rijden want de patsers rijden tegenwoordig Audi. Op dat moment een opmerkelijke opmerking aangezien er de afgelopen 5 jaar geen enkele journalist ook maar 1 kritisch geluid durfde maken over Audi.

    Maar nu zijn er dus meer journalisten die kritiek op een Audi durfen uitspreken.
    Ik ben blij dat het dweperige gedrag van journalisten aangaande Audi nu aan z’n einde lijkt te komen. Laat journalisten de wagens weer kritisch beoordelen. Da’s hun vak…

    Login om te reageren
  33. HDM zegt

    11 augustus 2009 om 14:34

    Vond et wel grappig, volgens de Autotelegraaf wist zelfs Audi meerdere keren de vraag ”voor welke groep mensen is hij nou bedoeld” niet te beantwoorden…

    Fok de uitmelkerij, probeer wat meer geld in innovaties en belangrijkere modellen te stoppen, ipv de A2 te laten herleven in een hoger segment.

    Login om te reageren
  34. Henk zegt

    11 augustus 2009 om 14:36

    Vandaag op de Telegraafsite gezien, dat een audi TT rs. er ook niet zo goed vanaf komt.. BMW heeft ook een slechte wegligging op de sportieve modellen en dat verhaal komt ook telkens terug in de vakbladen.
    Veel betalen voor een VW is ook niet verstandig en dan blijft zoals gewoonlijk alleen Mercedes over, die nu wel weer de kwaliteit kan bieden, zoals vroeger.

    Login om te reageren
  35. MoNkToNk zegt

    11 augustus 2009 om 14:42

    Onderstellen en Audi … sowieso geen gouden koppel!

    Login om te reageren
  36. peter zegt

    11 augustus 2009 om 14:47

    de opmerkingen lijken me typisch voor de audis waar ik al mee gereden heb (oudere generaties dus). De A4 & A5 waren dan mss de uitzondering op de regel bij audi ?

    blijft bizar dat een koffer zoveel verschil maakt. Dan vraag je je toch af dat bagage in de A5 niet tot hetzelfde leidt.

    @Henk BMW slechte wegligging ? dan lees ik andere boekjes dan jij blijkbaar..

    Login om te reageren
  37. knalselder zegt

    11 augustus 2009 om 14:50

    Van een wagen met 4 nullen op de motorkap kan je niet veel anders verwachten natuurlijk.

    Login om te reageren
  38. mb zegt

    11 augustus 2009 om 14:50

    Bmw’s zijn soms te hard afgeveerd.Dat je gewoon rugklachten krijgt.

    Login om te reageren
  39. Rsh zegt

    11 augustus 2009 om 14:50

    Goed om te lezen dat de A4 hatchback eigenlijk niet meer is dan een Audi 80 uit pak hem beetje 1987 wat betreft onderstel.

    Want daar had Audi al een eeeeeenorme voorsprong door techniek. Toch?

    Login om te reageren
  40. peter zegt

    11 augustus 2009 om 14:52

    hmm ik lees hier in reacties dat de nieuwe A4 & A5 in het echte leven toch niet zo veel beter zijn dan de vroegere audis…. Dus idd een beetje onzin van de boekjes ??

    en zijn ze dan inderdaad eerlijker over dit model ?

    Login om te reageren
  41. Merry zegt

    11 augustus 2009 om 14:54

    Henk,
    Ik moet toch(helaas) zeggen dat BMW toch echt goede auto’s maakt.
    Je kan je mooi vinden of lelijk maar ze zijn stuks voor stuk goed en gaat lekker door de bocht.
    Tevens is het helaas wel verstandig om die VW meuk te kopen want ze blijven toch goed in de prijs wat altijd handig is als je hem weg doet.
    Ik heb ook geen idee waarom maar als dat VW/Audi spul blijft heel duur om aan te schaffen zelfs als het al 15 jaar oud is.
    Blijkbaar willen mensen genaait worden.

    Login om te reageren
  42. racerx zegt

    11 augustus 2009 om 14:55

    @ Henk

    De laatste keer dat ik de bladen las rijdt BMW nog steeds ieder vergelijkbaar merk naar huis op gebied van (dynamisch) rijgedrag. Get your facts straight of kom met concrete voorbeelden.

    On Topic: Jammer dat Audi de plank misslaat, had het eerlijk gezegd niet verwacht. Ik kan net als ColinZ3 wel met een BMW vlaggetje gaan zwaaien, maar dat is ook weer zo flauw… ;) Beter gaan ze bij Audi nog even weer terug naar de tekentafel voor ze de Sportback op de markt brengen.

    Login om te reageren
  43. bezoeker zegt

    11 augustus 2009 om 14:57

    Ik weet niet of het onderstel goed of slecht is, dus daar ga ik mij niet over uitspreken, maar ik bemerk toch een zware discrepantie tussen deze rijtests en anderen dat ik heb gelezen :s . Zou wel willen weten waar de waarheid nu exact ligt.

    Wel spijtig dat 80% van de comments gewoon bestaan uit niet onderbouwd gezever, maar dat merk je wel aan de schrijfstijl…

    Login om te reageren
  44. Timmie zegt

    11 augustus 2009 om 14:58

    Eens zien hoe ze daar in Ingolstadt reageren op deze bluts in hun imago…

    Login om te reageren
  45. knalselder zegt

    11 augustus 2009 om 15:06

    Audi’s worden steeds op een nogal vreemde manier getest in de autobladen
    Bij vergelijkende testen scoren ze op het gebied van rijgedrag altijd net een miniscuul tikkeltje minder dan de concurrentie, maar nog steeds heel goed, aldus de heren journalisten.

    Jaren later, nadat de verkoop over zijn hoogtepunt is gegaan gebeurt het volgende:

    Een oude BMW blijft dynamisch, een oude Mercedes blijft comfortabel, een oude Audi gaat de geschienis in als een stuiterend en onderstuurd hok…

    Login om te reageren
  46. vixo zegt

    11 augustus 2009 om 15:08

    @Pol

    BMW-kwaliteit?!?!?
    Eén keer een BMW nieuw gekocht (E36). Nooit meer, in het jaar dat ik hem heb gehad heeft hij meer in de garage gestaan of dat ik ermee heb gereden. Echte strontbakken.

    Login om te reageren
  47. Tommy2 zegt

    11 augustus 2009 om 15:15

    Dat is raar, in alle testen die ik heb gelezen/gezien zijn ze redelijk positief over de nieuwste A5… Heb de A5 Sporback een paar maand geleden gezien bij de fabriek en het is echt een grote auto, even lang als de A6 zo lijkt het.

    Maarja het wordt BMW en Audi wel vaker kwalijk genomen dat ze een te hard onderstel leveren op hun sport-uitvoeringen, gek he? De klant kiest er bewust voor zou je zeggen…

    Login om te reageren
  48. racerx zegt

    11 augustus 2009 om 15:17

    @ vixo

    Nee, maar jouw ervaring van 10 jaar geleden met een E36 is ook echt wel een graadmeter voor de kwaliteit van hedendaagse BMW’s… Niet dus.

    Mijn vader heeft ooit eens een e36 318i uit 1991 op LPG gehad. Geen enkel probleem. Wat is je punt? Er zijn goede en slechte exemplaren bij elk merk.

    Einde BMW discussie, volgens mij is het een A5 topic.

    Login om te reageren
  49. knalselder zegt

    11 augustus 2009 om 15:22

    @Tommy2. Een voorwiel-aangedreven Audi met een 4-cil motortje onder de motorkap is geen sport-uitvoering.

    Login om te reageren
  50. johnny t zegt

    11 augustus 2009 om 15:25

    voorwielaandrijving voor een premium merk (..) ? Ach , we kopen het toch.

    Login om te reageren
  51. mashell zegt

    11 augustus 2009 om 15:32

    Klassiek geval van “wie mooi wil zijn moet pijn lijden”. Toch zou je denken dat na de A4 sedan en A4 avant een A4 hatchback geen probleem zou mogen zijn.

    Login om te reageren
  52. Tinus zegt

    11 augustus 2009 om 15:46

    Snap idd niet waarom dit problemen oplevert..

    Bij Opel konden ze jaren geleden al van een sedan een hatchback maken. Haha!

    Alleen zijn ze bij Audi handig genoeg om er een andere naam aan te hangen en de prijs 10% op te schroeven..

    Login om te reageren
  53. M-lover zegt

    11 augustus 2009 om 15:49

    @henk, ooit eentje gereden? dan zou je dat niet zeggen

    Sportief betekent nu eenmaal harder, als je comfort wil loop je idd maar naar die mercedes schepen… make your choice people! je gaat toch ook niet vragen achter een V10 benzine die zuiniger moet zijn dan een 4cyl turbodiesel!

    Login om te reageren
  54. Tommy2 zegt

    11 augustus 2009 om 15:51

    @knalselder: Dat is het kutte van voorwielaandrijving, wie een Audi koopt moet er gewoon een quattro nemen vind ik, anders kan je net zo goed een ander merk nemen. Dat viercilinder motortje heeft wel 211 pk wat simpel weg te veel is voor voorwielaandrijving. Hadden ze maar quattro moeten nemen!

    Login om te reageren
  55. donzobar zegt

    11 augustus 2009 om 15:52

    What a clusterfuck

    Login om te reageren
  56. Merry zegt

    11 augustus 2009 om 16:04

    M-lover, wel eens in een Mercedes gereden? ;)
    De sportieve versie’s van Mercedes zijn vaak beter te pruimen dan de BMW versie’s.
    En hij blijft bovendien langer goed.
    En ja ik weet dat de BMW op een baan van 5,5 KM wel 1.2 sec sneller is en wel 0.3 sec sneller op de 100 en 0.2 sec sneller in de tussen sprint.
    Ik vind de Benz toch fijner.
    Tevens weet Mercedes wat klanten willen, ze hebben harde sportieve auto’s en zachte comfortabele auto’s voor de opa’s.
    BMW maakt gewoon iedere auto hard ook de 316D.
    BMW is goed, maar Mercedes is altijd beter ;)

    Login om te reageren
  57. donovan zegt

    11 augustus 2009 om 16:13

    @ bezoeker,

    Ik geloof dat jouw reactie de enige is die hier ergens op slaat. De rest zijn inderdaad meningen puur gebaseerd op fanboy gedrag…

    Login om te reageren
  58. rider zegt

    11 augustus 2009 om 16:24

    wel opvallend want dit is al het tweede product dat fouten heeft. eerst namelijk de grote audi Q7, die zijn voorbanden opeet en nu dus de A5. misschien moesten ze maar eens gaan shoppen bij de concurrentie. oja ik vergeet helemaal het probleem met de R8 (V8 versie) die spontaan afbrekende achterwielen kent! (of was het wel de oorzaak van de bestuurder?)
    misschien hebben ze bij Porsche nog wat ingenieurs werkeloos lopen (na de mislukte fusie annex overname van VW)

    Login om te reageren
  59. johnny t zegt

    11 augustus 2009 om 16:32

    de tt die uit de bocht vloog …..

    Login om te reageren
  60. Waxweazel zegt

    11 augustus 2009 om 16:50

    Nochtans weet iedereen dan een Audi/VW/Seat gewoon de bocht uitvliegt zonder hun quattro aandrijving.
    Op Top Gear hadden ze een passende naam voor de Golf V GTI : Captain Understeer :D
    Dat dit de eerste Audi is met onderstel problemen is ook helemaal niet waar. Op verschillende fora is al heel erg veel geklaagd over storend en onveilig trillend stuur bij de A4-A5 en A6-A8 van de laatste generaties.

    Mahja, jullie Nederlanders geilen nu eenmaal op alles wat Duits is .. ;)

    Login om te reageren
  61. taalfreak zegt

    11 augustus 2009 om 17:25

    off topic: onderstel problemen > onderstelproblemen (dus zonder spatie)
    -edit: check-

    Login om te reageren
  62. Henk zegt

    11 augustus 2009 om 17:39

    Speciaal voor RacerX: http://www.autogids.be/artikel/vergelijkende-test/bmw-318d-vs-subaru-legacy-2-0d-10757.htm

    En dat nogwel tegen een simpele Legacy, die trouwens op alle punten veel beter was..
    Daarbij, als de weg slecht is, dan stuitert een bmw de weg af en is levensgevaarlijk!

    Login om te reageren
  63. BMWSjaak zegt

    11 augustus 2009 om 17:44

    Het is algemeen bekend dat Audi’s met een S-line pakket een glasharde demping hebben.

    Comfort en sportiviteit is blijkbaar nogal lastig te combineren in de goedkopere dempers. De duurdere dempers zoals die gebruikt worden in de rallysport bieden bij gelijke rijhoogte juist een veel beter comfort. Het doel is immers om de wielen in alle omstandigheden aan de grond te houden en niet om van de straat af te stuiteren, wat die stock sportdempers doen als het wegdek even wat minder is.

    Login om te reageren
  64. Tommy2 zegt

    11 augustus 2009 om 17:51

    @Waxweazel: Komt allemaal door die zuigende voorwielaandrijving, dat rijdt gewoon bagger met veel pk’s onder je rechterpoot.

    Een auto moet in de basis goed zijn, dat betekend de motor moet in lengterichting geplaatst moet zijn wat bij de grotere Audi wel zo is maar moet ook niet te ver voorin liggen voor de gewichtsverdeling. Dan moet de aandrijving of naar achteren of naar alle 4 de wielen. Er zijn maar weinig merken die aan al deze criteria voldoen…

    Login om te reageren
  65. Henk zegt

    11 augustus 2009 om 18:03

    Een Mercedes is idd. de beste Duitse wagen, daar is geen twijfel over mogelijk. Maar als autoliefhebber ga ik steeds meer naar het oosten kijken en hecht ik minder belang aan een imago, waar je trouwens ook gewoon voor betaald! Ieder zo zijn wil, maar ga niet iemand wijsmaken, dat je beter een Audi/VW/BMW moet kopen voor je geld, want dat heeft niets méér te bieden dan de concurentie en je hebt meer kans op problemen, die je veel geld kunnen gaan kosten.

    Login om te reageren
  66. Fortuna zegt

    11 augustus 2009 om 18:07

    Audi premium? Naaah…

    @ waxweasel

    Hebt gij een verleden op undernet?

    Login om te reageren
  67. Cantago zegt

    11 augustus 2009 om 18:31

    Ja… een Audi is natuurlijk nog geen BMW, haha:P

    Login om te reageren
  68. racerx zegt

    11 augustus 2009 om 18:38

    @ Henk

    Ok, I see. Helaas laat het artikel niet zien waarom een Legacy lekkerder zou moeten rijden. En om er nou speciaal voor te gaan betalen… Nee.

    Login om te reageren
  69. Rocket Dog zegt

    11 augustus 2009 om 18:47

    Zo veel veschilt deze bak toch niet van de A5? Snap dit niet zo goed?

    Login om te reageren
  70. de sjonnies zegt

    11 augustus 2009 om 19:14

    Ja Ja en iedereen de Fransen maar afzeiken dat ze meuk bouwen

    Login om te reageren
  71. Dennis zegt

    11 augustus 2009 om 19:30

    En dit is niet de eerste keer bij Audi. De TT was wat lichtvoetig aan de achterkant en dat heeft 5 mensen het leven gekost.
    En zoals de Sjonnies al zeggen: als een Franse merk dit geweest was dan hadden hier 300 reacties gestaan hoe slecht de Franse auto’s wel niet zijn.

    Ik heb 20 auto’s gehad en daar zaten 2 hele slechte auto’s tussen. En dat waren 2 Audi’s.
    De rest Frans en niks aan de hand.

    Login om te reageren
  72. mb zegt

    11 augustus 2009 om 19:34

    Dennis: dan had jij geluk.

    Login om te reageren
  73. SimonMc zegt

    11 augustus 2009 om 20:04

    Hahaha, is dit nou Premium?

    Volgens mij is dit gewoon een aangeklede Opel Vectra, en net zoals die Audi’s

    sucken die gewoonweg zonder quattro ( en dan nóg ).

    Login om te reageren
  74. johnny t zegt

    11 augustus 2009 om 20:05

    VAG staat op de laatste plaatsen van de 100.000 km testen ( met 4 modellen) van Autobild. En ”wij” maar betalen , we moeten wakker worden lijk me.

    Login om te reageren
  75. Solstice zegt

    11 augustus 2009 om 20:08

    Tijd voor een premium-update van het tandarts-abonnement dus maar?

    Wel gek dat men die knetterharde vering voor lief neemt blijkbaar.. (‘Zal er wel bij horen, al die andere Audiïsten (Audioten?) klagen er tenslotte ook niet over.’) Iedere A6-rijder zou echter eens een dagje in de nieuwe E-klasse (zonder sportonderstel) moeten gaan rijden. Je voelt je herboren. :)
    Bij Audi heerst de opvatting dat harde vering sportief is, net als zware besturing (die dan nog steeds zo dood als een pier aanvoelt..)

    Login om te reageren
  76. Carfreak zegt

    11 augustus 2009 om 20:20

    I love Audi !

    En waarom ?? Omdat het domme idioten aantrekt.
    ELK model lijkt op elkaar … Neem een A4, maak hem 15 cm kleiner en je hebt een A3. Maak hem 15 cm groter en je hebt een A6. Maak hem 20 cm groter en 10 cm breder en je hebt een A8.
    Haal 2 deuren eraf en je hebt een A5
    Zaag het dak weg en zet er een plastieke kooi op en je hebt de Cabrio versie.
    Maak van de A4 station een 90° hoek langs achteren en je hebt de A5 hatchback.

    En uiteindelijk wordt het onderstel gedeeld met een Golf6 / Passat / Phaeton.

    Maar goed ! Zo blijven al die domme idioten weg van een BMW / Mercedes.

    Nogmaals, I love Audi ! Zo geweldig om te zien hoe domme idioten voor een VW kiezen met een aangepast carrosserie.

    Login om te reageren
  77. knalselder zegt

    11 augustus 2009 om 21:10

    @Carfreak.

    Geen enkele Audi deelt zijn onderstel met de Passat. De Passat rust op een verlengd Golf VI platform.

    Wat niet wegneemt dat Audi saaie wagens bouwt natuurlijk.

    Login om te reageren
  78. mashell zegt

    11 augustus 2009 om 21:20

    Wat een onzin over vermogen en voorwielaandrijving komt er weer voorbij. Ford kan probleemloos 300pk op de voorwielen van de Focus RS kwijt en Audi zou dan geen 211pk kunnen? Of is Ford stiekem toch meer premium dan Audi?

    Ik denk dat Audi 1 kleine fout gemaakt heeft: niet met de auto maar met de lokatie van de persintroductie: Toscane met z’n slechte wegen. Een wat harder geveerde auto doet het gewoon beter op mooi glad Nederlands asfalt.

    Login om te reageren
  79. H zegt

    11 augustus 2009 om 21:20

    Alsof BMW zo comfortabel is. Britten en Fransen maaken onderstellen waar je eigen gestel niet van uit elkaar rammelt.

    Login om te reageren
  80. Solstice zegt

    11 augustus 2009 om 21:42

    @mashell:

    dus zou je met je veel te dure premium-bak niet eens op vakantie kunnen naar Toscane?

    De fout die Audi heeft gemaakt heet A5 Sportback. Of ’t moet op de rug slaan die je er ongetwijfeld aan overhoudt..

    Login om te reageren
  81. Tommy2 zegt

    11 augustus 2009 om 22:15

    @mashell: Probleemloos?? Haha je maakt grapje zeker, wielspin is niet te houden bij de Focus RS, meer dan 200 pk op de voorwielen is echt not done!

    En iederieen die Audi wat af zit te zeiken is gewoon stront jaloers of een dikke fanboy die net verder kan kijken dan zijn eigen favo merk! De voorwiel aangedreven modellen zuigen idd maar de modellen met quattro zijn zeker goed.
    Conclusie: koop een Audi met quattro of anders niet, anders ben je gewoon een wannabe en kan je beter een Volkswagen ofzo nemen.

    Login om te reageren
  82. BMWPerformance zegt

    11 augustus 2009 om 22:25

    @Ferrari355GTB
    A4 SUV (Q5)
    A4 Coupé (A5)

    beetje onzin vind ik wat je daar allemaal neerzet.
    een A4 SUV vind ik meer een A4 Allroad ofso
    en niet echt een Q5 :x

    Login om te reageren
  83. mashell zegt

    11 augustus 2009 om 23:20

    @Tommy2
    Ja, probleemloos (ik bedoel de 2e generatie Focus RS, de eerste is vooral spektakel en die heeft niet eens 300pk). De techniek staat immers niet stil. Je kunt natuurlijk in vooroordelen blijven hangen maar dan moet je niet klagen dat mensen je een zeurpietje gaan vinden. Vierwielaandrijving is uit! Ford en ook Renault hebben aangetoond dat het helemaal niet nodig is voor veel vermogen.

    En dat je zweert bij Audi’s met quattro, prima ga je gang, wordt er gelukkig mee. Probeer dan wel te vergeten dat quattro een verouderd concept is (behoorlijk star in verdeling van de aandrijfkrachten) en dat de A3 en TT quattro het eigenlijk technisch superieure Haldex systeem hebben wat de auto primair een voorwielaandrijver maakt.

    Login om te reageren
  84. Henk zegt

    12 augustus 2009 om 00:12

    De voorwielaangedreven wagens moeten het dik afleggen, tegen de vierwielaandrijvers bij een beetje regen.. (Autoweek Focus RS 300 pk).
    Het is gewoon de goedkoopste oplossing en dat proberen ze goed te praten.
    Een èchte wagen heeft min. achterwielaandrijving en het beste is vierwiel!

    Login om te reageren
  85. Tommy2 zegt

    12 augustus 2009 om 00:37

    @mashell: Haha probeer je nou te zeggen dat voorwielaandrijving beter is dan vierwielaandrijving??! Vierwielaandijving is alleen maar “uit” omdat het onzuinger is maar het rijd veel beter en is stabieler en veiliger dan FWD.

    Ook achterwielaandrijving wat geen aandrijfkrachten in het stuur heeft en niet hoeft te “trekken” aan de auto maar “duwt” rijd veel fijner. Je trekt toch ook geen kruiwagen?? Die duw je! FWD is alleen maar goedkoper in productie, kosten en milieu zijn tegenwoordig de eerste dingen die tellen bij de meesten…

    Trouwens het Audi quattro systeem is nog lang niet uitontwikkeld en zeer recent nog verbeterd met een elektronisch gestuurd achterdifferentieel.

    Login om te reageren
  86. knalselder zegt

    12 augustus 2009 om 09:40

    En daar heeft BMW dan wél alles op een rijtje.
    Koop je een instap beemertje, en je krijgt meteen achterwielaandrijving met leuke handling bij.
    Koop je een instap Audi en je krijgt een voorwielaangedreven Skoda met een 4 nullen op de motorkap.

    Login om te reageren
  87. johnny t zegt

    12 augustus 2009 om 10:06

    mashel, zo’n systeem als de Rs is te duur voor serie -productie . Audi had al lang moeten overstappen op RWD , was alles opgelost . Maar ja de klanten , ze weten vaak niet waar hun motor zit, laat staan de aandrijving (en weggedrag ..)

    Login om te reageren
  88. Majinstar zegt

    12 augustus 2009 om 10:46

    @ Carfreak: Je houdt van Audi ( waarom ) omdat het domme idioten aantrekt ?

    Audi blijft altijd een merk met amateuristische kenmerken. Blijkbaar vinden ze de A5 Sportback niet belangrijk bij Audi, anders hadden ze voor een betere testmodel gekozen, waardoor de pers hem kon ophemelen. Goede publiciteit is altijd welkom en helemaal als je veel van dit soort auto’s wilt verkopen.

    Ik zeg altijd kan je geen BMW of Mercedes betalen, dan kies je voor een Audi.

    Login om te reageren
  89. Marc zegt

    12 augustus 2009 om 10:56

    Waxweasel waar heb je het over. Topgear heeft de V GTI uitgeroepen tot hot-hatch of the year en eindigde in de grote topgear hot-hatch test op de 2de plek nipt achter de Type-R. Niks Captain understeer

    Login om te reageren
  90. jarno_levinga zegt

    12 augustus 2009 om 11:10

    Jeetje, ze vinden het nooit goed. Te hard geveerd, te zacht, te sportief, te veel comfort geveerd.
    De mensen die hem willen kopen rijden er bij de dealer in, en bepalen dan zelf wel of ze hem goed vinden rijden.
    Sowieso is al die veringsongein elkaar na praten. Het is eigenlijk gewoon “wat vind ik lekker”. Zoiets heet smaakt

    Login om te reageren
  91. Waxweazel zegt

    12 augustus 2009 om 12:02

    De Golf GTI die 2de kwam in een hot-hatch competitie ?? Met welke tegenstanders dan wel ? Lada en een Ssangyong ?
    De Megane RS, Clio RS, Focus RS.. kwamen nog voor de Civic Type-R. De Megane RS vonden ze zelfs evengoed sturen als een M3.
    En dan zou die bagger Golf “nog beter” moeten zijn ?
    Droom voort hier..

    En dat 211pk teveel zou zijn voor de voorwielen ?? Misschien in Duitsland ja, want daar hebben ze duidelijk geen bal verstand van voorwielaandrijvers. Ford en Peugot domineren de laatste jaren niet voor niets het hele rally gebeuren met hun voorwielaandrijvers.

    Login om te reageren
  92. Marc zegt

    12 augustus 2009 om 12:29

    Golf V GTI, Topgears car of the year, Golf V GTI Fifth Gear car of the year, What car Golf V GTI hot hatch of the year. Voordat je gaat roepen moet je eens lezen. Maar speciaal voor jou : http://www.hothatchheaven.com/1/the-stig-hot-hatch-test-available-for-download/
    Tiff Needell zette een Golf GTI ED 30 boven de ST, VW heeft totaal geen probleem met 211 pk.

    Login om te reageren
  93. Marc zegt

    12 augustus 2009 om 12:37

    Hmm misschien moet je eerst lezen voordat je gaat roepen. In de ultieme stig hot hatch test zaten alle hothatches. Tiff Needell zette de GTI ED30 boven de ST na wat rondjes op het circuit. Makkelijk dingen roepen die nergens op gebaseerd zijn. Ohja voordat ik het vergeet Topgear,Fifth gear Golf V GTI car of the year, What Car Golf V GTI Hot hatch of the year. Trouwens je kan die test gewoon downloaden op hothatchheaven.

    Login om te reageren
  94. Jan C. zegt

    12 augustus 2009 om 12:44

    Iedereen die zo geilt op achterwielaandrijving: Dat is een Franse uitvinding. Motor voorin en aandrijving achter heet ook wel “Systeme Panhard”… Waarom dat “Premium” moet zijn, een concept van de 1890-er jaren…

    Login om te reageren
  95. peter zegt

    12 augustus 2009 om 12:45

    @ Jan C

    <= domste post van het jaar

    Login om te reageren
  96. de sjonnies zegt

    12 augustus 2009 om 13:26

    @ peter – ik durf te wedden dat jij niet wist dat Panhard et Levassor de uitvinders van achterwielaandrijving zijn !

    Login om te reageren
  97. peter zegt

    12 augustus 2009 om 13:30

    dat is incorrect. Ze hadden een systeem.

    De allereerste wagen was ook RWD btw..

    Login om te reageren
  98. VolvoXCseries zegt

    12 augustus 2009 om 19:46

    Ik wacht wel op de 3-serie GT

    Login om te reageren
  99. Iceman zegt

    16 augustus 2009 om 15:14

    De Audi TT RS is ook een stuiterbak met gewone sportvering.
    Magnetic Ride is een must om zonder niergordel er mee te kunnen rijden.
    Alleen is MR op een TT-S standaard en op een RS een optie.

    Login om te reageren
  100. Jan C. zegt

    17 augustus 2009 om 13:47

    @peter: Dat is incorrect. Althans, ze hadden niet alleen een systeem, maar zo’n goed werkend systeem dat men tot in de jaren ’60 het had over het Systeme Panhard bij auto’s die de motor voorin hadden en aandrijving op de achterwielen door middel van een differentieel. Domste post? Kun je over strijden, maar ik geloof niet dat het die post was.

    Login om te reageren
  101. Jan C. zegt

    17 augustus 2009 om 13:49

    Terug on topic.

    Ook het blad Top Gear had kritiek op de A5 Sportback. Men schreef dat ze het raar vonden dat hoewel de set-up en de vering 1-op-1 zouden zijn overgenomen dat dit in de A5 toch heel anders aanvoelden. Men had verwacht dat die sportiever zou zijn, stijver. Men vond de A5 Sportback meer een luxe autosnelwegcruiser.

    Top Gear testte trouwens de versie “zonder” de S-Line.

    Login om te reageren
  102. zesinlijn zegt

    17 augustus 2009 om 18:23

    Heb van het weekend even de nieuwe Auto-Visie ingekeken en daar stond ook een artikeltje over de A5 Sportback in. Geschreven door de ons welbekende Viola Robbemondt. En wat schetst mijn verbazing? NIETS te vinden over een slecht (of minder) weggedrag… Was na het lezen van het stukje ook serieus nieuwsgierig of ze daadwerkelijk met de auto gereden heeft. Het had ook zomaar gebaseerd kunnen zijn op Audi’s persinfo.

    Login om te reageren
  103. wim zegt

    12 februari 2010 om 20:01

    deze problemen die audi heeft lijken sterk op de problemen bij mijn 156. Auto is 12 jaar en 250000 km. Nog nooit stukken gehad aan deze wagen buiten de voorophanging, op 200000 alle vier driehoeken en schokdempers vooraan laten vervangen (760 euro). Maar de voorophanging kraakte bij droog weer al na 4 jaar. Nu kraakt hij opnieuw (rubbers) maar de ophanging is op zich nog goed. Ben nu in blijde verwachting van 159 maar hou mijn 156 ( ben te gehacht aan hem geraakt. Blijkbaar verschilt alfa qua afwerking toch niet zoveel van de duitsers. Ik ben een alfa fan maar ik ga hier daarom geen duitsers afbreken. Deze wagens hebben hun kwaliteiten en dat respcteer ik. Veelal staan liefhebbers van deze merken de andere af te zeiken tot mijn spijt.
    Geen enkele wagen is perfekt en kan nooit iedereen bekoren.
    groeten

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North