Audi Avantissimo: vergeten concept (2001)

Auteur: , 38 Reacties

Een stationwagen op basis van een A8? Audi kwam 14 jaar geleden met een concept naar de IAA en noemde deze Avantissimo.

Het zijaanzicht toont aan waar de roots van dit concept liggen. De A8. Pas bij de achteras wordt het interessant. De bijzondere achterkant toont, in mijn ogen, wat overeenkomsten met de A3 (2003-2005). Het klassieke gestrekte derde remlicht is dan weer des A8’s.

De vier uitlaten geven weg dat er wat leuks onder de motorkap ligt. Jawohl, een 4.2 liter grote biturbo V8 die goed is voor 430 pk en 810 Nm aan koppel. Het concept beschikt over Audi’s Quattro systeem en is, uiteraard, begrensd op 250 km/u. De carrosserie van de auto bestaat uit aluminium, wat moest zorgen voor een lager gewicht. De A8 was al een flinke jongen en de combinatie van vierwielaandrijving en luchtvering, plus een dikke V8 in een grote koets, maakt de Avantissimo dan ook geen lichte jongen. Het uiteindelijk gewicht werd helaas nooit bekend gemaakt.

Interieur Avantissimo

Het concept was 5.06 meter lang en 1.91m breed. Veel elementen in de styling werden een jaar later meegenomen in de vernieuwde A8 (D3). De Avantissimo was een gevalletje ‘we kunnen het wel, maar we doen het niet.’ Voor de Duitsers was het concept dan ook meer een demonstratie naar de buitenwereld. Een Avant op basis van de A8 is tot op de dag van vandaag er dan ook nooit gekomen.



38 reacties

Het is bijna vakantie in Italie, net voor de vakantie hebben ze nog een voordeelactie, kijken HIER!
Zeker een gaaf ding! Leuk dat je zo de invloeden hiervan op de nieuwere modellen kan zien.
Nice!!!! De Mannen en vrouwen uit Inglostadt kunnen er wel wat van! Alhoewel de 1e generatie A8 echt tijdloos is👌
Ik zie eerste generatie cayenne(achterlichten), van opzij de achterkant van een 300c. Dus gelukkig geen werkelijk uitgebracht.
wat een ding
Audi weet wel raad met interieurs! Het interieur uit deze oude concept zou zo in een nieuwe A4/A6 kunnen en niemand zou er over klagen, mits de multimedia naar hedendaagse standaarden wordt aangepast natuurlijk.
@kets: Lui design noem ik dat .
Lelijk maar dik
@kennone: feeder
@kennone: net als mijn buurvrouw
Zo jammer dat ze dit nooit uitgebracht hebben, en dan als RS versie helemaal dik
Wat moet die lichtblauwe gestrekte balk op de achterkant nou voorstellen? Snap die niet zo goed…
@mini13: ik wist dat ik eerst de comments moest checken voor het zelf te vragen. Ben ook wel benieuwd. Lijkt alleszins glas te zijn.
Zegmaar een verzameling van alle Audi’s van zo’n 10 jaar oud.
Zelden een design gezien dat er na 14 jaar nog zo modern uitziet! Werkelijk knap gedaan.
Instrumenten zijn toch zoals in R8?
Ze is minder vergeten aan de concept dan je eerst zou denken…
Na een uur nog geen VAG haat? Heb ik iets gemist?
@dutchcourage86: deze os nooit gebouwd dus kan hij niet kapot.
@rubenpriest: het maximumkoppel is 600nm, geen 810 ;-). Dat is wel heel veel, de productieversie van dit blok schopte het tot 450pk/560nm.

Blijft een mooie auto. Dit was een van de laatste Audi Concepts zonder de beruchte Single Frame Grille, en ondanks dat je er wel aan went, vond ik de Audi’s met de normale grille mooier.
@gtwillem: Die single grill is inderdaad wel cool. Maar toen begon de ‘big-grill-oorlog’. Iedereen kwam opeens met een HUGE grill. Maar ik denk (hoop) dat dit minder gaat worden aankomende jaren.
Ik nu in de markt was voor een topsegment station, en ze zouden ‘m nu ongewijzigd uitbrengen, zou ik direct naar de dealer rennen!
Jammer dat er tegenwoordig geen markt meer voor is. Mensen met veel geld te besteden die iets met meer bagageruimte willen dan een S-klasse/A8/7-serie, gaan wel voor een luxe SUV.
Het idee is top maar de uitvoering minder… Kan me de 560 TEL nog wel herinneren. Krankzinnige station. Jammer dat ie nooit in productie is gegaan.
Die achterkant hadden ze beter op de Porsche Panamera geplakt, dan was het wel een mooie auto geweest.
Achterlichten à la Bentley. Staat wel! Sowieso dat jammer dat Audi alleen nog maar aan ‘smalle’, brede achterlichten doet.
Één van de laatste stijlvolle Audi’s. Prachtige wagen!
Vond en vind het een gaaf ding!
Prachtige auto. Enerzijds jammer dat deze het nooit tot productiemodel heeft geschopt, maar anderzijds wel begrijpelijk, want de marktvraag naar dit soort über-stationwagens zal nooit groot zijn. Concurrent Mercedes probeerde het ooit met de R Klasse, maar dat is nu op z’n best een gezochte youngtimer in de dop.
top dat ze die vergeten zijn!!! vreselijk afschuwelijk!!
Hijvoogt wat zwaar aan de achterzijde moderne stations zijn wat sportiever gelijnd, maar dat is op zich geen nadeel , meer binnenruimte. Maar ik snap wel dat se ze auto nooit is gemaakt, zie je deze al bij de gamma staan om een paar platen mdf in te laden?
@pomoek:
Ik begrijp uit je verhaal dat ik dus ook naar de Gamma mag, omdat ik ook een station heb. Maar wat zijn in vredesnaam mdf-platen? En waarvoor zou ik die dan nodig hebben?
@9000cse: Natuurlijk mag je van mij naar de Gamma, hoeft niet, maar mag wel. Mijn punt is dat er denk ik weinig animo is voor een dergelijke auto. Een Estate is toch een auto die ook wordt gekocht om grote voorwerpen mee te vervoeren.

Hoeft niet natuurlijk.
vette shizzle
veel dingen erg herkenbaar in mijn huidige a6
grappig om te zien hoever ze toen al waren
Mooie Avant. Van het tijdperk dat Audi nog echte ‘understatement’ autos bouwde.
Maar de ‘roots’ van dit model zijn niet van de Audi A8 D2 zoals het artikel doet beweren. De deuren en motorkap zijn elementen die later, in 2002 op de A8 D3 zullen komen. Dat kan ook, want aan het D3 model werd al aan het eind van de jaren 90 begonnen en vandaar dat ze deze Avantissimo als voorproefje konden tonen.
Zoals iemand al opmerkte, na de single frame grill is het bergaf gegaan bij Audi, zeker kwa design. Dit was voor mij ook een reden om nog een A8 D2 van 2001 te kopen.
ik zie vooral de invloeden en lijnen die ze hieruit vertaald hebben naar een latere Opel station….
achter kant heeft de lijnen van de bentley bentega !!!
Persoonlijk vind ik de achterzijde vrij beroerd wat betreft lijnvoering. Vanaf 3/4 zit er een gekke knik in het profiel waardoor het net lijkt of de kont omhoog wijst. Nee, mijn voorkeur gaat zonder twijfel uit naar de normale A8 uit die periode!
Waarom doet dit mij denken aan een of andere lijkwagen?
Wat een vreselijke vormgeving!
Ik heb er tijdens mijn studie ooit eens een presentatie over gehouden! Gaaf ding! Daarna kwam de A6 4F met veel gelijkenis.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).