• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Audi Avantissimo: vergeten concept (2001)

Auteur: RubenPriest, gepost 5 december 2015 om 15:07 – 38 Reacties

Afbeelding Audi Avantissimo: vergeten concept (2001)Afbeelding Audi Avantissimo: vergeten concept (2001)Afbeelding Audi Avantissimo: vergeten concept (2001)Afbeelding Audi Avantissimo: vergeten concept (2001)Afbeelding Audi Avantissimo: vergeten concept (2001)Afbeelding Audi Avantissimo: vergeten concept (2001)Afbeelding Audi Avantissimo: vergeten concept (2001)Afbeelding Audi Avantissimo: vergeten concept (2001)

Audi Avantissimo: vergeten concept (2001)
Een stationwagen op basis van een A8? Audi kwam 14 jaar geleden met een concept naar de IAA en noemde deze Avantissimo.

Het zijaanzicht toont aan waar de roots van dit concept liggen. De A8. Pas bij de achteras wordt het interessant. De bijzondere achterkant toont, in mijn ogen, wat overeenkomsten met de A3 (2003-2005). Het klassieke gestrekte derde remlicht is dan weer des A8’s.

De vier uitlaten geven weg dat er wat leuks onder de motorkap ligt. Jawohl, een 4.2 liter grote biturbo V8 die goed is voor 430 pk en 810 Nm aan koppel. Het concept beschikt over Audi’s Quattro systeem en is, uiteraard, begrensd op 250 km/u. De carrosserie van de auto bestaat uit aluminium, wat moest zorgen voor een lager gewicht. De A8 was al een flinke jongen en de combinatie van vierwielaandrijving en luchtvering, plus een dikke V8 in een grote koets, maakt de Avantissimo dan ook geen lichte jongen. Het uiteindelijk gewicht werd helaas nooit bekend gemaakt.

Interieur Avantissimo

Het concept was 5.06 meter lang en 1.91m breed. Veel elementen in de styling werden een jaar later meegenomen in de vernieuwde A8 (D3). De Avantissimo was een gevalletje ‘we kunnen het wel, maar we doen het niet.’ Voor de Duitsers was het concept dan ook meer een demonstratie naar de buitenwereld. Een Avant op basis van de A8 is tot op de dag van vandaag er dan ook nooit gekomen.

Ook interessant!

  • Video - Audi RS6 GTO Concept in detail
  • Audi Grand Sphere
    Audi Grand Sphere wordt volgende A7. Hopelijk.
  • Audi grandsphere is privéjet zonder vleugels
    Audi grandsphere is privéjet zonder vleugels
  • Video: Audi onderstuurt tegen vrachtwagen aan

Nieuwste artikelen

  • Deze iconische auto’s brachten dit weekend miljoenen op
  • Heeft deze occasion het record ‘snel kilometers maken’ in de pocket?
  • Staat de toekomst van de eigen auto op het spel?
  • Max Verstappen staat er voortaan alleen voor
FacebookTweetPinLinkedIn

A8, Audi, avant, concept, station, vergeten-concept

Vorig bericht: « Autoblog-Advies: Bob’s luxeprobleem
Volgend bericht: Lezersvraag: je automotive verlanglijstje voor komend jaar »

Lees Interacties

Reacties

  1. chrisschilder zegt

    5 december 2015 om 15:12

    Zeker een gaaf ding! Leuk dat je zo de invloeden hiervan op de nieuwere modellen kan zien.

    Login om te reageren
  2. wheelerdealer zegt

    5 december 2015 om 15:13

    Nice!!!! De Mannen en vrouwen uit Inglostadt kunnen er wel wat van! Alhoewel de 1e generatie A8 echt tijdloos is?

    Login om te reageren
  3. sjaterantekomen zegt

    5 december 2015 om 15:13

    Ik zie eerste generatie cayenne(achterlichten), van opzij de achterkant van een 300c. Dus gelukkig geen werkelijk uitgebracht.

    Login om te reageren
  4. cirkic zegt

    5 december 2015 om 15:14

    wat een ding

    Login om te reageren
  5. kets zegt

    5 december 2015 om 15:17

    Audi weet wel raad met interieurs! Het interieur uit deze oude concept zou zo in een nieuwe A4/A6 kunnen en niemand zou er over klagen, mits de multimedia naar hedendaagse standaarden wordt aangepast natuurlijk.

    Login om te reageren
    • volkswagena4tdi zegt

      5 december 2015 om 16:50

      @kets: Lui design noem ik dat .

      Login om te reageren
  6. kennone zegt

    5 december 2015 om 15:20

    Lelijk maar dik

    Login om te reageren
    • fmgarcia zegt

      5 december 2015 om 15:36

      @kennone: feeder

      Login om te reageren
    • naamloos3 zegt

      5 december 2015 om 17:26

      @kennone: net als mijn buurvrouw

      Login om te reageren
  7. Junior540 zegt

    5 december 2015 om 15:30

    Zo jammer dat ze dit nooit uitgebracht hebben, en dan als RS versie helemaal dik

    Login om te reageren
  8. mini13 zegt

    5 december 2015 om 15:31

    Wat moet die lichtblauwe gestrekte balk op de achterkant nou voorstellen? Snap die niet zo goed…

    Login om te reageren
    • adyton zegt

      5 december 2015 om 18:07

      @mini13: ik wist dat ik eerst de comments moest checken voor het zelf te vragen. Ben ook wel benieuwd. Lijkt alleszins glas te zijn.

      Login om te reageren
  9. Dutchdriftking zegt

    5 december 2015 om 15:32

    Zegmaar een verzameling van alle Audi’s van zo’n 10 jaar oud.

    Login om te reageren
  10. cmllmmns zegt

    5 december 2015 om 15:38

    Zelden een design gezien dat er na 14 jaar nog zo modern uitziet! Werkelijk knap gedaan.

    Login om te reageren
  11. crosske zegt

    5 december 2015 om 15:51

    Instrumenten zijn toch zoals in R8?
    Ze is minder vergeten aan de concept dan je eerst zou denken…

    Login om te reageren
  12. dutchcourage86 zegt

    5 december 2015 om 16:04

    Na een uur nog geen VAG haat? Heb ik iets gemist?

    Login om te reageren
    • xiran zegt

      7 december 2015 om 07:54

      @dutchcourage86: deze os nooit gebouwd dus kan hij niet kapot.

      Login om te reageren
  13. gtwillem zegt

    5 december 2015 om 16:06

    @rubenpriest: het maximumkoppel is 600nm, geen 810 ;-). Dat is wel heel veel, de productieversie van dit blok schopte het tot 450pk/560nm.

    Blijft een mooie auto. Dit was een van de laatste Audi Concepts zonder de beruchte Single Frame Grille, en ondanks dat je er wel aan went, vond ik de Audi’s met de normale grille mooier.

    Login om te reageren
    • clarkson zegt

      6 december 2015 om 02:03

      @gtwillem: Die single grill is inderdaad wel cool. Maar toen begon de ‘big-grill-oorlog’. Iedereen kwam opeens met een HUGE grill. Maar ik denk (hoop) dat dit minder gaat worden aankomende jaren.

      Login om te reageren
  14. Jochempie zegt

    5 december 2015 om 16:06

    Ik nu in de markt was voor een topsegment station, en ze zouden ‘m nu ongewijzigd uitbrengen, zou ik direct naar de dealer rennen!

    Login om te reageren
  15. Edge zegt

    5 december 2015 om 16:07

    Jammer dat er tegenwoordig geen markt meer voor is. Mensen met veel geld te besteden die iets met meer bagageruimte willen dan een S-klasse/A8/7-serie, gaan wel voor een luxe SUV.

    Login om te reageren
  16. henkhupelschoten zegt

    5 december 2015 om 16:08

    Het idee is top maar de uitvoering minder… Kan me de 560 TEL nog wel herinneren. Krankzinnige station. Jammer dat ie nooit in productie is gegaan.

    Login om te reageren
  17. jerudo zegt

    5 december 2015 om 16:45

    Die achterkant hadden ze beter op de Porsche Panamera geplakt, dan was het wel een mooie auto geweest.

    Login om te reageren
  18. Ozan zegt

    5 december 2015 om 16:59

    Achterlichten à la Bentley. Staat wel! Sowieso dat jammer dat Audi alleen nog maar aan ‘smalle’, brede achterlichten doet.

    Login om te reageren
  19. maxidyne zegt

    5 december 2015 om 17:11

    Één van de laatste stijlvolle Audi’s. Prachtige wagen!

    Login om te reageren
  20. Shenkie zegt

    5 december 2015 om 19:14

    Vond en vind het een gaaf ding!

    Login om te reageren
  21. Robert zegt

    5 december 2015 om 20:17

    Prachtige auto. Enerzijds jammer dat deze het nooit tot productiemodel heeft geschopt, maar anderzijds wel begrijpelijk, want de marktvraag naar dit soort über-stationwagens zal nooit groot zijn. Concurrent Mercedes probeerde het ooit met de R Klasse, maar dat is nu op z’n best een gezochte youngtimer in de dop.

    Login om te reageren
  22. amgloverr zegt

    5 december 2015 om 20:42

    top dat ze die vergeten zijn!!! vreselijk afschuwelijk!!

    Login om te reageren
  23. pomoek zegt

    5 december 2015 om 21:01

    Hijvoogt wat zwaar aan de achterzijde moderne stations zijn wat sportiever gelijnd, maar dat is op zich geen nadeel , meer binnenruimte. Maar ik snap wel dat se ze auto nooit is gemaakt, zie je deze al bij de gamma staan om een paar platen mdf in te laden?

    Login om te reageren
    • 9000cse zegt

      5 december 2015 om 22:31

      @pomoek:
      Ik begrijp uit je verhaal dat ik dus ook naar de Gamma mag, omdat ik ook een station heb. Maar wat zijn in vredesnaam mdf-platen? En waarvoor zou ik die dan nodig hebben?

      Login om te reageren
      • pomoek zegt

        6 december 2015 om 20:00

        @9000cse: Natuurlijk mag je van mij naar de Gamma, hoeft niet, maar mag wel. Mijn punt is dat er denk ik weinig animo is voor een dergelijke auto. Een Estate is toch een auto die ook wordt gekocht om grote voorwerpen mee te vervoeren.

        Hoeft niet natuurlijk.

        Login om te reageren
  24. st33fie zegt

    5 december 2015 om 21:41

    vette shizzle
    veel dingen erg herkenbaar in mijn huidige a6
    grappig om te zien hoever ze toen al waren

    Login om te reageren
  25. maseraudi zegt

    5 december 2015 om 21:55

    Mooie Avant. Van het tijdperk dat Audi nog echte ‘understatement’ autos bouwde.
    Maar de ‘roots’ van dit model zijn niet van de Audi A8 D2 zoals het artikel doet beweren. De deuren en motorkap zijn elementen die later, in 2002 op de A8 D3 zullen komen. Dat kan ook, want aan het D3 model werd al aan het eind van de jaren 90 begonnen en vandaar dat ze deze Avantissimo als voorproefje konden tonen.
    Zoals iemand al opmerkte, na de single frame grill is het bergaf gegaan bij Audi, zeker kwa design. Dit was voor mij ook een reden om nog een A8 D2 van 2001 te kopen.

    Login om te reageren
  26. gokartmozart zegt

    5 december 2015 om 22:52

    ik zie vooral de invloeden en lijnen die ze hieruit vertaald hebben naar een latere Opel station….

    Login om te reageren
  27. pretender666 zegt

    6 december 2015 om 00:11

    achter kant heeft de lijnen van de bentley bentega !!!

    Login om te reageren
  28. erwh zegt

    6 december 2015 om 09:42

    Persoonlijk vind ik de achterzijde vrij beroerd wat betreft lijnvoering. Vanaf 3/4 zit er een gekke knik in het profiel waardoor het net lijkt of de kont omhoog wijst. Nee, mijn voorkeur gaat zonder twijfel uit naar de normale A8 uit die periode!

    Login om te reageren
  29. supersuus22 zegt

    6 december 2015 om 12:07

    Waarom doet dit mij denken aan een of andere lijkwagen?
    Wat een vreselijke vormgeving!

    Login om te reageren
  30. johnwoo zegt

    6 december 2015 om 12:55

    Ik heb er tijdens mijn studie ooit eens een presentatie over gehouden! Gaaf ding! Daarna kwam de A6 4F met veel gelijkenis.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North