Net toen we op de redactie even achterover leunden en er al wat voeten op het bureau geplant werden kwam de vraag van Bob binnen. Bob heeft een luxe probleem, zoals hij het zelf omschrijft. Of wij hem kunnen helpen. Tuurlijk, wij vreten problemen als ontbijt. Mits het over auto’s gaat.
Maar eerst even een schets van Bob’s huidige situatie:
Huidige /vorige auto's | Audi A3 8p 3.2 |
---|---|
Koop / lease: | Koop |
Zakelijk / privé | Privé |
Budget: | +/- 23.000 euro (incl inruil huidige auto) |
Jaarkilometrage: | 15.000 |
Brandstofvoorkeur: | Benzine heeft voorkeur |
Reden aanschaf andere auto: | Wil iets nieuws, geen echte reden. |
Gezinssamenstelling: | Alleenstaand |
Voorkeursmerken /modellen: | Duitse merken |
No-go modellen / merken: | Alfa's/franse auto's |
Zelf heeft Bob al eens gekeken naar de dikker gemotoriseerde 3-serie coupé’s uit München, maar ook een iets minder jonge 5-serie heeft zijn aandacht. Vanwege Bob’s bijbaan als taxichauffeur is de belangstelling voor het merk Mercedes wisselend: het interieur zou hem het idee kunnen geven doorlopend op zijn werk te zijn, en dat is niet altijd een even aantrekkelijk idee. Een Audi A5 coupé vindt hij daarentegen wel aantrekkelijk, maar hij heeft wat bedenkingen vanwege alle reuring rondom de 1.8 en 2.0 TFSI modellen.
Verder ziet hij op tegen enorme afschrijvingen en hoge onderhoudskosten. Een begrijpelijk standpunt, dat doen wijzelf ook, maar daar wringt tegelijkertijd ook een beetje de schoen. Vooral dat laatste punt, de onderhoudskosten, zijn vaak een factor waar rekening mee gehouden moet worden als de auto het A-segment veruit ontstijgt en veel meer is dan efficiënt en economisch vervoer van A naar B. Redelijkerwijs stijgen de onderhoudskosten exponentieel mee met de prestaties, het rijplezier en status (voor wat dat waard is) van het rij-ijzer in kwestie. De afschrijving van dergelijke modellen varieert veel meer en kan relatief meevallen bij oudere of hooggewaardeerde types. Maar er is niet aan te ontkomen, een afschrijvings- en onderhoudsloze funcoupé zou het gedroomde gat in de markt zijn. En dan ook zeker massaal in de parkeergarage van de redactie aanwezig.
We starten een eigen karretje en gaan op weg voor Bob, op zoek naar geschikte kandidaten. Meteen om de hoek stuiten we op een eye-catcher, we stappen weer uit:
Vet en anders: Ford Mustang 4.0 V6
Bob gaf aan door zijn huidige A3 3.2 al zeer bedreven te zijn in tanken en daar ook niet tegenop te zien. Dat komt goed uit. Hoewel het in de praktijk erg mee blijkt te vallen met deze opvallende USA-coupé: dicht tegen de 1 op 10 is zeker haalbaar. Maar 1 op 6 ook. Het is maar hoe je die 210 PK de sporen geeft. Verder is het zaak een goed uitgerust exemplaar te treffen, ze kwamen soms nogal kaal van de boot. Maar de meeste zijn rijkelijk behangen met nuttige en minder nuttige accessoires en hebben die typisch Amerikaanse sfeer en luie zelfgenoegzaamheid. En dat is zeker qua onderhoud een pré, die kosten vallen erg mee. En als je hem maar lang genoeg houdt is-ie over een paar decennia weer meer waard dan het zachte prijsje waar je hem nu voor oppikt.
Met dezelfde ringen een bekend hart: Audi TT 3.2 V6
Als er niet meer ruimte nodig is, is dit een mooie manier om de T(F)SI-perikelen en ook een beetje het afschrijvingsspook te omzeilen. TT-modellen in deze prijsrange hebben de grootste afschrijving voorlopig even achter de rug en de techniek is bekend en beproefd. Het model moet je aanspreken natuurlijk, maar de meeste uitvoeringen zitten goed in hun uitvoeringen en opties. Je vindt ze vaak in een S-line of andere dikke trim. En het geluid van zo’n 6 cilinder blijft heerlijk en erg vertrouwd voor Bob.
Te kust en te keur: Mini Cooper (S)
Het moet wel je smaak zijn en je bent lang niet niet de enige. Dat laatste heeft wel als voordeel dat de keuze enorm is. Nadeel kan zijn dat je niet erg exclusief rijdt en hij is nogal eeehhh, uitgemolken als model. Maar hij stuurt subliem, is over het algemeen betrouwbaar en in talloze uitvoeringen te koop. Voorzien van alle (sportieve) luxe en ook als automaat makkelijk te vinden. Een 1.6 Cooper S automaat sleurt je met zijn 184 PK naar een top van dik 220 km/u en haalt de 100 per uur in net iets meer dan 7 seconden. Daar vraagt-ie geen enorme hoeveelheden peut voor, tenminste, als je je weet in te houden is 1 op 15 geen probleem. Dus je loopt er niet op stuk, hoogstens op het imago.
Zweedse lekkerbek: Volvo S60 T5 aut.
Het is even goed zoeken en het vergt het volledige budget, maar dan komt deze Scandinaviër in zicht. Met een beetje geluk, of verder kijkend bij onze oosterburen, betreft het zelfs een R-design model, bouwjaar tussen 2010 en 2012. Met de 240 PK leverende viercilinder doet Bob geen al te grote stap terug in vermogen, maar een supersporter is de Volvo niet. Daartegenover vraagt hij ook geen grote offers in de kosten, zowel vast als variabel, en dat is weer een pluspunt. Bovendien is hij standaard erg compleet, zeker wat betreft de veiligheidssystemen. Bij zijn introductie noemde Volvo dit hun meest dynamische en sportieve telg en daar heeft de 2e eigenaar nog steeds plezier van. Ook omdat het niet iedereens eerste keuze is.
Wil jij ook advies over je volgende auto? Mail dan naar tips-apenstaart-autoblog-punt.nl met het onderwerp Autoblog-Advies. Voorzie ons dan van de gegevens in de tabel en eventuele andere zaken die relevant zijn! Wie weet vinden wij jouw volgende droom-auto!
111 reacties
Dat alleen de 911 een echte porsche zou zijn is een dom vooroordeel en nageblaat van een paar oude verstokte 911 fans.
Rijdt heerlijk en voelt aan als zat pk.
Onhandige ruimte in de auto was de reden van niet kopen. Ik moet ook met vrouw een weekendje weg kunnen.
(toen E93 cabrio geworden: soepel, snel, aardig geluid, maar minder lol. Nooit spijt gehad).
[email protected]
Zo ingewikkeld is het niet hoor ;-)
http://link.marktplaats.nl/m992630590
Met?utm_source=autoblog&utm_medium=referral&utm_campaign=CA____autoblog_promotie_site_autoblog&utm_content=82357 het geld dat je overhoud kan je leuk onderhoud en benzine betalen… En zo een auto is stukken goedkoper in onderhoud dan een M3/rs4 en aanverwanten…
Maar.. je hebt gelijk.. en hen/hun ergert mij ook een beetje.
Het kan alleen nog erger: ” het kost duur” is ..niet meer fout… Meneer van Dale heeft het met menig andere contaminatie aan haar woordenboeken toegevoegd… AAAAHHHHHHRRRGGG>>>
Taal is dynamisch, dat is een gegeven. Met vernieuwingsdrang op taalgebied heb ik meestal sowieso moeite, dat ligt grotendeels aan mij. Maar echte fouten inburgeren omdat zoveel mensen ze maken, dat is een heuse gruwel. Was wijlen Driek van Wissen nog maar onder ons, om dit soort taalverloedering aan de kaak te stellen.
Overigens heb ik in mijn studententijd nog eens een keer met Driek van Wissen gepraat, in het echt net zo scherp en ook nog eens aardig.
…hem ze auto…
(…)
Of de mooiste e39 uitzoeken voor dit geld.
En als verbruik je niks boeit kun je misschien ook wel kijken voor een M3/5/6
of
http://www.vaartland.nl/occasion/88090-bmw-3-serie-j-coupe-325i-m-pakket-navi-xenon-31000km.html
http://ww3.autoscout24.nl/classified/276007072?asrc=st|as
Keer wat anders dan al die gezapige Duitse auto’s.
Om te rijden een dweil…..
Of het rijdt heerlijk ontspannen, zeker als je Duits gewend bent. Het is maar hoe je het wilt omschrijven ;-)
Ik vind het een bijzonder ding. Geen idee hoe het rijdt of hoe het in elkaar steekt, maar het lijkt mij zo’n auto die ondanks al zijn gebreken toch een perfect totaalplaatje is. Exact mijn kopje thee.
PS, hé @lincoln, heb/had jij niet zo’n ding?
Yep .. Still got it ..
Rijdt als een Jaguar s-type R ..
Komt omdat het een s-type R is in alles behalve cosmetisch opzicht ..
Hè, ging ie ook door als Jackpot S?? En ik maar denken dat het een soort coachbuild Mustang was….
Anyway, tof dat je ‘em nog hebt. Ik blijf het een leuke ode aan de oer-Thunderbirds vinden. En hij oogt nog steeds modern. Nouja, modern… beter gezegd, hij is niet gedateerd. Ford had ‘em ook nu nog kunnen bouwen. Of over 5 jaar.
http://ww3.autoscout24.nl/classified/276179856?asrc=st|as
Doet wat een Audi TT doet, maar is dan wél mooi.
http://ww3.autoscout24.nl/classified/281262157?asrc=st|as
@Robbie bestempelde het ooit als een ontzettend lelijke auto. Waarna hij gelyncht werd in de comments. Of wel, goede auto: hate it or love it.
Uit mijn linkje heeft wel twee troeven: hij is blauw en heeft die 1750 motor.
http://wqd.nl/xe7O
ps. Pre is zonder accent, dit is ongeveer het 5e artikel waar ik het lees dus ik zeg er maar eens wat van.
A5 moet je als coupe hebben. Zo als cabriolet wordt het iets te veel een badkuip. Iets waar wel meer Audi cabriolets last van hebben…
http://ww3.autoscout24.nl/classified/280503126?asrc=st|as
In al zijn eenvoud hartstikke leuk. En nu hou ik op ;-)
Sint die zag hier de jonge Bob
En dacht dit is helemaal niet top !
Jongen heeft luxe problemen
die zal Zwarte Piet ff wegnemen !
Niet naar Spanje gat Bob mee,
maar naar Libië Holladijee !
Daar op de tax’ rijden ze zo
Met ouwe Toyota’s of een kromme Peugeot !
Zonder remmen en zonder licht
doen de taxi’s daar hun plicht
Bob die heeft gelijk heimwee
en wil weer terug zo overzee !
want Bob heeft het wel erkend :
Eigenlijk zijn we hier strXXt verwend !
Sint en Piet
N.B.
Uiteraard mag ik hopen dat u begrijpt dat ik een hard-core Sint Nicolaas aanhanger ben en een uitermate grote fan van Zwarte Piet.
Dit omdat een jonge @desjonnies al begreep dat de Zwarte Pieten die destijds op de lagere school helemaal geen Pieten waren, getuige de twee natuurlijke uitstulpingen die ze ter hoogte van hun borstkas hadden, een fenomeen wat heden ten dage nog vaak waarneembaar is bij sommige Pieten.
Vooral deze Pieten wisten voor een opgewonden, ongedwongen en rebelse atmosfeer te zorgen mede doordat ze uit alle macht strooigoed gooiden naar kinderen.
Piet was een rellert, de Sint daar kroop je voor dus Viva Zwarte Piet-
Meneer rijdt een Audi A3, en kijkt naar Audi. Het zijn krasjes op de reputatie die hem dwars zitten. Exit PSA / BMW / Mini motorblok.
Hij ziet op tegen afschrijving en brandstofkosten. Exit Mustang (en Volvo).
Als taxi-chauffeur en Audi-rijder is niet scherpte, maar Überholprestige en comfort maatgevend. Vandaar ook dat achterwielaandrijving of opnieuw 6 een clinder niet genoemd wordt.
Kijken naar de Duitse drie betekent dat ‘Reputatie’, ‘Personalisatie’ en ‘Optielijst’ ook dingetjes zijn – of dat nu benoemd wordt of niet.
Het wordt dus zoeken naar iets uit de Duitse drie, maar geen Mercedes.
Zo moeilijk is het niet: Meneer wil een Audi. Geen wonder dat hij aangeeft ‘luxeprobleem’ ‘Wil iets nieuws, geen echte reden’.
Houd je over dat het er eentje moet zijn zonder reputatieschade-motor, en liefst niet eentje die een stap terug lijkt te zijn.
Bob, dat wordt iets op basis van de A3 of A4. Maar dan nieuwer of anders. Cabrio, coupe, sedan. Als brandstof en afschijving meegewogen worden, zal je moeten downsizen. Maar de gevolgen qua reputatie en reparatie, die zal je zelf moeten dragen. Het zal uiteindelijk wel een A5 2.0 TFSI worden. Je zult de V6 wel gaan missen.
Eerst even de reden dat ik niet voor alfa ga:
Ondanks dat ik weet dat ik nu een beetje scheef aangekeken word, heb ik gewoon niks met het merk alfa. Geen idee waarom dat is, maar ik denk dat het een leeftijds dingetje is.
Ik ben inderdaad op zoek naar iets van de duitse 3.
Gister was ik er bijna uit na het zien van een Mercedes C350 met Full AMG pakket. (Incl AMG uitlaat etc etc) De kosten van een C350 met de looks van een AMG. Nu vind ik het zelf altijd een beetje jammer als een niet AMG als AMG rond rijdt, maar een 350 is niet sloom en had me daar al overheen gezet.
Helaas, ik belde naar het bedrijf en hij was een uurtje geleden verkocht. http://ww3.autoscout24.nl/classified/280840732?asrc=pl
Voor zolang die nog op internet staat. Dit was hem. (Ja, hij is een heel stuk over het budget.. )
Verder heb ik uitgebreid gezocht naar een BMW 3 serie coupe. Alleen heb ik de auto die mij enthousiast maakt nog niet gevonden.
Om toch uit de duitse sfeer te duiken ben ik ook op zoek gegaan naar een Chevrolet Camaro. (de wat nieuwere modellen). Erg mooie auto, alleen ik vind geen mooi exemplaar bij een goede dealer. Veel staat particulier of zijn bedrijven die kunnen importeren. Maar voor ik 25k overmaak, wil ik de auto zien/voelen/rijden etc. (als iemand mij hier wat meer over kan vertellen, graag!!!)
Ook porsche vind ik echt super. Alleen heb ik niks met de boxter, de cayman heeft dan wel weer wat. Ook gezocht naar een niet al te oude 911 die er goed uit zag. Maar dan moet je richting de 30k gaan kijken om een mooie (met ronde koplampen) te vinden, en dat vind ik net iets te prijzig aangezien het onderhoud nou ook niet zal meevallen.
Verder zie ik hier heel veel linkjes en tips voorbij komen, super bedankt daar voor en het geeft mij een betere kijk op wat je er allemaal van kunt kopen. Een aantal dingen voorbij zien komen die ik niet zou bedenken, maar het overwegen zeker waard zijn.
Alleen is het voor mij wel een must om automaat te rijden. Ik weet dat schakelen leuker / puurder is, maar ik sta vaak in file’s en heb een tijd geschakeld. Maar ben daar nu wel klaar mee.
(het moment dat ik mijn studie afgerond heb, een vaste baan heb en de mogelijkheid zich voor doet neem ik zeker een Honda S2000 met handbak)
?utm_source=autoblog&utm_medium=referral&utm_campaign=CA____autoblog_promotie_site_autoblog&utm_content=82357
– http://www.autowereld.nl/dodge/ram-van/ram-srt-10-11992074/details.html
– http://www.autowereld.nl/bmw/6-serie/coupe-645-ci-s-aut-executive-15225777/details.html
– http://www.autotrader.nl/auto/mercedes-benz-cls-klasse/2005/uden/6sbam/mercedes-benz-cls-klasse-350-272pk-leder-int-xenon/
– http://www.autowereld.nl/audi/s4/cabriolet-cabriolet-s4-4-2-v8-quattro-tiptronic-pro-line-5445457/details.html
– http://www.autowereld.nl/porsche/cayenne/4-5-s-11979030/details.html
– http://www.autowereld.nl/mercedes-benz/g-klasse/300-st-wagon-bijtellings-vriendelijk-14028005/details.html
– http://www.autotrader.nl/auto/lotus-super-seven/1998/ommen/728n8/lotus-super-seven-caterham-origineel-15355-mijl-ze/
– http://www.autotrader.nl/auto/porsche-911/2001/enter/72n5g/porsche-911-34-coupe-carrera-4/
– http://www.autodealers.nl/occasions.aspx?aid=1939379&herkomst=gpl
– http://www.autotrader.nl/auto/jaguar-xk/2000/uden/6x9c6/jaguar-xk-r-origineel-nl-363pk-v8-coupe-96862km/
Veel plezier in je ex-lease hok ..
Hoop dat die niet teveel afgetrapt is ..
Neem vooral een grijze of een zwarte ..
Lijkt het net of je em nog leent of huurt ..
Leuk ding!
Een Volkswagen Scirocco R. Ziet er leuk uit, je kan er relatief zuinig mee rijden, afschrijving valt mee want het is een ‘R’ (alhoewel @dutchdriftking dat beter dan ik kan beoordelen).
Andere optie: een late Nissan 350Z met de 313pk sterke VHQ35 motor. Navi is minder, maar hey, wel een dikke V6 met RWD.
Of je doet wat ik heb gedaan: een Subaru Impreza WRX STI. De kosten vallen heel erg mee. Afschrijving is te doen. Verbruik is best goed te noemen (1 op 11-12 bij normaal gebruik) en je hebt iets wat je niet overal ziet.
Andere optie: BMW 135i Coupe. Of een Focus RS Mk2. Of doe eens gek en zoek een leuke Cayman: een echte rijdersauto.
Top 5:
1. Porsche Cayman/Boxster
2. Volkswagen Scirocco R
3. Nissan 350Z VHQ35
4. BMW 135i Coupe
5. Audi TTS
YOLO: Lotus Europa S.