• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Audi gaat met 20 elektrische A1’s door München cruisen

Auteur: ricardo, gepost 15 september 2010 om 17:03 – 28 Reacties

Duitse Verkeersminister Peter Ramsauer doet zoeven in elektrowaggie

Enige tijd geleden werd de Audi A1 e-tron Concept onthuld. Een elektrische stadsrakker met een piekvermogen van 102 pk (normale modus: 61 pk). Audi gaat nu 20 van deze hippie’s inzetten bij een grootschalige praktijktest in de regio München.

De A1 e-tron kan op volle accu’s slechts 50 km ver komen. Moet ‘ie dan alweer aan het stopcontact? Nee, wanneer de batterij dreigt leeg te raken wordt er een wankelmotor (!) van 254 cc aangeslingerd om weer wat elektro-power te genereren. Zo kan je in totaal toch nog 250 kilometers afleggen en jezelf ondertussen op de borst kloppen dat je maar heel weinig CO2 (45 gram/km) uitstoot en zo. Als de wankelmotor aan het werk wordt gezet is het verbruik gemiddeld 1,9 l/100km.

De Duitse regering heeft München en omgeving omgedoopt tot proeftuin voor elektromobiliteit. Audi gaat daarom samen met de Technische Universiteit van München daar onder meer deze e-tron concepten testen. Ook worden er 200 oplaadpunten geplaatst om het elektro-gepeupel van prik te voorzien.

Daarnaast krijgen de deelnemers aan de praktijktest allemaal een überhippe smartphone mee met daarop een app waarmee ze kunnen bijhouden welk vervoersmiddel ze waar gebruiken (bakfiets, A1 e-tron, tram, Segway, bus). Die info is dan weer handig bij het ontwikkelen van toekomstige infrastructuur. U hoort het, Audi doet weer groen en laat dat graag merken.

Ook interessant!

  • Gaat Audi eindelijk weer een A2 maken?
  • Audi: actieradius elektrische auto's gaat afnemen in de toekomst
  • Audi RS e-tron GT rijtest
    Audi RS e-tron GT rijtest video
  • Pittige Audi A1 quattro voor nog geen vijftig mille
    Pittige Audi A1 quattro voor nog geen vijftig mille

Nieuwste artikelen

  • Is de BMW 5-Serie beter te pruimen met deze nieuwe neus?
  • Hamilton kan voor spoedige komst van Verstappen bij Ferrari gaan liggen
  • Dit is de enige Nederlandse Giulia GTA met een achterbank
  • Dikke BMW op Marktplaats heeft een zeer smakelijke kleurencombo
FacebookTweetPinLinkedIn

Audi, Audi A1, e-tron, Elektrisch, Marketinggezeik-en-gebakken-pr

Vorig bericht: « MINI Countryman WRC gespot tijdens testwerk [video]
Volgend bericht: AMS Performance brengt ons de Nissan GT-R Alpha »

Lees Interacties

Reacties

  1. Gamekiller zegt

    15 september 2010 om 17:07

    Nou, niet echt indrukwekkend te noemen qua actieradius.
    mooi is ie ook niet……

    Login om te reageren
  2. Laue zegt

    15 september 2010 om 17:09

    Ik ben wel benieuwd naar een Duitse wankel, lijkt me verre van efficiënt dus interessant.

    Login om te reageren
    • floryn zegt

      15 september 2010 om 17:23

      @Laue: Misschien is een Wankel nog redelijk efficiënt, omdat de motor een constant toerental moet draaien voor het opladen?

      Login om te reageren
  3. Pinda zegt

    15 september 2010 om 17:10

    Wat is en blijft dit toch een lelijke auto. Nu zijn de meeste audi’s overigens niet echt spannend om te zien maar dit is echt treurig

    Login om te reageren
  4. AMGknul zegt

    15 september 2010 om 17:23

    klinkt interessant

    Login om te reageren
  5. L zegt

    15 september 2010 om 17:24

    Dus uit een 254 cc wankelmotor komt 61pk met een verbruik van 1,9l/100km?

    Schroef die wankelmotor op mijn tomos! Die haalt nu een schamele 2 pk (?) uit 50cc met eenzelfde verbruik (ongeveer 1l/55km). Met 61 pk onder mijn kont moet ik toch naar de 1l/150km kunnen? Ik zie potentie.

    Login om te reageren
    • KaCh1ng zegt

      15 september 2010 om 22:40

      @L: wow dat is best zuinig , mijn 50CC peugeot SF2 deed 1l/25km :( maar trok wel lekker op (deed ook veel korte afstanden )

      Login om te reageren
  6. jimmy zegt

    15 september 2010 om 17:31

    gaaf project! Goed bezig daar..

    Login om te reageren
  7. John zegt

    15 september 2010 om 17:42

    Leuk in de speeltuin van BMW..

    Login om te reageren
  8. Mars2 zegt

    15 september 2010 om 17:50

    Dat noem ik nog eens voorsprong door techniek!

    Lees ook eens dit bericht van 18-10-2008.
    http://www.autoblog.nl/archive/2008/10/18/electrifying-mini-e

    Login om te reageren
  9. Headhunterz zegt

    15 september 2010 om 17:50

    Vorige week dinsdag reed ik naar Venray en op de snelweg kwam ik 10 A1’s in verschillende kleuren tegen.. Vind het best een leuk karretje! :)

    Login om te reageren
  10. janklaassen zegt

    15 september 2010 om 17:53

    Mooi en zuinig.
    en geen stom stopcontact. wat wil je nog meer?

    Login om te reageren
  11. BmwMPower zegt

    15 september 2010 om 18:20

    Achterna gezeten door 20 nieuwe BMW M5jes!! Met 580 pk, en niks groens er op… :devil: :D

    Login om te reageren
  12. vitorio zegt

    15 september 2010 om 18:21

    250km range bij een verbruik van 1:50, ligt er dan echt maar een 5 liter tankje in?

    Login om te reageren
    • floryn zegt

      15 september 2010 om 18:38

      @vitorio: Goed punt!

      Login om te reageren
  13. Bumer zegt

    15 september 2010 om 18:32

    Haha uitgerekend in de “thuisbasis” van hun grote rivaal :P

    Login om te reageren
  14. dakloos zegt

    15 september 2010 om 18:52

    @Laue: Wankel = Duits
    en ik vind ’t heel hip in combinatie met een e-motor.

    Login om te reageren
  15. Citrofiel zegt

    15 september 2010 om 22:11

    Hebben de Duitse ingenieurs ook eens een keertje toegegeven aan het beste argument ooit? “Gewoon omdat het kan.” Het lijkt me sterk. Blijkbaar zitten er behoorlijke voordelen aan een wankelmotor als generator, anders ontwikkel je daar niet speciaal zo’n torretje voor.

    Login om te reageren
  16. Erik zegt

    15 september 2010 om 23:26

    De wankel motor hoeft schat ik maar 5 tot 20 pk vermogen te leveren om de akkus op pijl te houden. Hier kun je al een auto constant 120km/h mee laten rijden, zonder dat de akkus leeg worden gezogen. Voor het acceleren is natuurlijk meer vermogen nodig, dit is kortstondig natuurlijk ook wel mogelijk door dat de 100pk electromotor zijn energie uit de akku haalt en niet rechtstreeks van de wankelmotor.

    Login om te reageren
  17. Rutger zegt

    16 september 2010 om 00:53

    Een wankelmotor is natuurlijk een enorm efficiënt motorconcept als het gaat om slagvolume en gewicht van de motor. In dit concept zal een wankelmotor op een constant toerental draaien waarop de motor het meest efficiënt zal lopen.

    Login om te reageren
  18. karel zegt

    16 september 2010 om 08:25

    En wederom loopt Audi achter de MINI feiten aan….
    heb mn buik een beetje vol van de VAG-eenheidsworsten die bij elk merk de krenten uit de pap proberen te vissen….

    Login om te reageren
  19. Jipp zegt

    16 september 2010 om 08:31

    Audi is goed bezig met vooruitstreven. Niet voor niets voorsprong door techniek! ga zo door audi.

    Login om te reageren
  20. Jipp zegt

    16 september 2010 om 08:33

    en natuurlijk lekker bmw pesten, die nog steeds achter lopen qua modellen en techniek.

    Login om te reageren
    • reinz75 zegt

      16 september 2010 om 09:54

      @Jipp: achterlopen en toch nog betere prestaties! verklaar je nader.. qua motor en besturing kunnen ze niet tippen aan BMW . en originalietijd al helemaal niet. als je oplet zie je opeens lijnen in de audi die bmw al jaren heeft(zijkant van achterlicht naar voren)en bv de nieuwe mtorkap v/d verschikkelijk lelijke a7 ook weer 2 `nieuwe` lijnen, komen bekend voor.etc.etc.etc.
      conclusie: audi vist in t slootje van bmw en niet andersom.

      Login om te reageren
      • Jimmy zegt

        16 september 2010 om 15:30

        @reinz75: Waarom zou Audi in het slootje van BMW vissen? Schieten ze niets mee op. Als ze het beste premium merk willen worden moeten ze doorgaan met waar ze mee bezig zijn en zeker niet naar BMW kijken.

        Login om te reageren
  21. lambo4all zegt

    16 september 2010 om 09:20

    wouuuuuw… audi gaat laten zien dat in de file staan met elektrische auto’s net zo nutteloos is al met benzine/diesel auto’s. toppie jongens! hebben we wat aan!

    Login om te reageren
  22. reinz75 zegt

    16 september 2010 om 09:45

    IK WORD EEN BEETJE HEEL ERG MOE VAN AUDI.
    OOK DEZE AKTIE IS WEER VERRE VAN ORIGINEEL!
    IK WIL BMW!!!!!!!!
    -=edit: en ik wil dat je je caps lock uit zet=-

    Login om te reageren
  23. Tommy2 zegt

    17 september 2010 om 20:00

    Wat een zure oude zeurderige wijfen zitten hier op AB man, beetje zeiken over hoe slecht een merk wel niet is. Wees blij dat ze IETS doen met de ontwikkeling van elektrische auto’s!

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North