• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Audi gaat verklappen wanneer het stoplicht groen wordt

Auteur: Author, gepost 16 augustus 2016 om 14:00 – 18 Reacties

Audi gaat verklappen wanneer het stoplicht groen wordt


Vehicle to Infrastructure-systemen (V2I) worden dé hit van 2017.

De mannen uit Ingolstadt gaan er prat op dat ze al eerste fabrikant ooit een systeem gaan lanceren waarmee de bestuurder informatie wordt gegeven over verkeerslichten. Meer precies: met V2I krijgt de bestuurder aan de hand van een aflopend klokje te zien wanneer het stoplicht groen gaat worden. Iets waar we in 2008 voor het eerst over schreven (destijds onder de noemer Travolution). De reden: een kleinere kans op aanrijdingen en een grotere doorstroom van het verkeer. Aldus Audi.

Helaas: niet alle Audi’s zullen worden uitgerust met V2I. Het gaat namelijk om een premium optie en dus is het systeem alleen beschikbaar op Audi’s met een Audi Connect-systeem. Bovendien hebben de Duitsers plannen om de techniek te laten samenwerken met navigatie en start-stop systemen. Dat laatste is dan ook meteen de eerste zinnige toepassing van V2I die wij tot dusver hebben ontdekt, maar misschien zijn we gewoon een beetje sceptisch.

Dat komt inderdaad omdat dit systeem natuurlijk een opstapje is richting autonoom rijden en daar wordt de gemiddelde petrolhead vooralsnog niet gelukkig van. Het systeem wordt geïntroduceerd in de Verenigde Staten en komt naar de Q7, de A4 en de A4 Allroad, mits voorzien van Audi Connect. Later in het jaar moeten bepaalde gebieden in een select aantal steden gereed worden gemaakt voor het systeem, aangezien ook de verkeerslichten moeten worden aangepast.

Een begeleidende video check je op autojunk.nl.

Audi F2I video

Ook interessant!

  • Audi dealerschap onder water
  • Video: drift fail met een Audi
    Video: drift fail met een Audi
  • Video: nieuwe Audi RS3 gespot
    Video: nieuwe Audi RS3 gespot
  • Video: Audi A3 probeert juist niet te ontwijken

Nieuwste artikelen

  • Deze iconische auto’s brachten dit weekend miljoenen op
  • Heeft deze occasion het record ‘snel kilometers maken’ in de pocket?
  • Staat de toekomst van de eigen auto op het spel?
  • Max Verstappen staat er voortaan alleen voor
FacebookTweetPinLinkedIn

Audi, Techniek, verkeerslichten, Video

Vorig bericht: « “Schumacher reageert op behandeling”
Volgend bericht: Hiervoor verliet Lewis zijn Nicole »

Lees Interacties

Reacties

  1. kapiteinaudi zegt

    16 augustus 2016 om 14:05

    Vorsprung durch technik.

    Login om te reageren
  2. escort77 zegt

    16 augustus 2016 om 14:10

    Dit is toch gewoon mooie techniek?

    Daarnaast, een stapje verder: als stoplichten straks van navigatie systemen door krijgen uit welke richtingen veel of weinig verkeer komt, kunnen daar ook de groen-rood-tijden op aangepast worden.

    Natuurlijk moet hier nog veel aan gebouwd, beveiligd en getest worden, maar ik vind dit mooie techniek.

    Login om te reageren
    • stationcar zegt

      16 augustus 2016 om 14:20

      @escort77:
      Fijn als je toevallig haast hebt en je uit een zijweg komt met weinig verkeer…
      Toevallig zijn de verkeerslichten al slim in die zin dat de verkeersintensiteit wordt gemeten met lussen in de weg. Dus het verkeerslicht heeft helemaal geen koppeling met de navigatiesystemen nodig.
      Ik snap ook echt niet waarom dit een mooie techniek zou zijn.
      Wat wordt er mooi van? Dat je auto langzamer gaat rijden omdat je dan een stoplicht verder niet hoeft te stoppen? Misschien hinder je dan wel verkeer uit een uitrit. Ik bedoel maar, het klinkt mooi maar wat er in werkelijkheid voor moois mee bereikt kan worden is mij echt niet duidelijk. Uiteindelijk moet je toch gewoon wachten voor het stoplicht…
      Dit is niet mooie techniek maar overbodige PR prietpraattechniek.

      Login om te reageren
  3. E34M5Touring zegt

    16 augustus 2016 om 14:10

    Zodat je niet meer zoek gereden wordt met je 170pk tdi A6. Nu kun je gewoon net iets eerder optrekken.

    Login om te reageren
  4. erreen zegt

    16 augustus 2016 om 14:11

    Eerste wat in mij opkomt: stoplicht sprintjes

    Login om te reageren
    • peug206 zegt

      16 augustus 2016 om 17:55

      @erreen: in 3, 2 1

      Login om te reageren
  5. stationcar zegt

    16 augustus 2016 om 14:13

    Oké, en dan moeten de stoplichten ook een signaaltje afgeven lijkt mij?
    Dat zullen ze niet standaard doen en de stoplichten gaan ook niet 1-2-3 aangepast worden voor Audi.
    Dussss, wat heb je eraan?
    Geen voorsprong door techniek maar gezwam in de loze ruimte…

    Login om te reageren
    • Author zegt

      16 augustus 2016 om 14:15

      @stationcar: Goeie comment! We hebben een zin of wat aan het artikel toegevoegd, hopelijk is het nu duidelijker :)

      Login om te reageren
  6. prop zegt

    16 augustus 2016 om 14:21

    Connect is standaard bij deze modellen in al hun pakketen in NL. Voorlopig ook alleen in Amerika komt dit systeem. Niet?

    Login om te reageren
  7. mrrallycross zegt

    16 augustus 2016 om 14:29

    Hoe doen ze dit? Daar ben ik dan wel weer benieuwd naar

    Login om te reageren
  8. bartteeuwen zegt

    16 augustus 2016 om 14:31

    Misschien kunnen andere verkeersdeelnemers ook info ontvangen over het afslaan bij bochten van audi’s. De knipperlichten werken vaak niet.

    Login om te reageren
  9. Edge zegt

    16 augustus 2016 om 14:33

    Het zou al helpen als ze hier in Nederland op het Duitse systeem overstappen, waar het licht van rood eerst kort op oranje springt voordat het naar groen gaat. In een handgeschakelde wagen met start-stop is dat toch wel erg fijn. Tegen de tijd dat het licht op groen springt sta je alweer in de versnelling en kun je meteen wegrijden.

    Login om te reageren
  10. ukbob zegt

    16 augustus 2016 om 14:44

    Nooit. Een STOP-licht is rood en dat blijft t, of je nou in je Audi of je Dacia staat te wachten…

    Te maf dat zelfs kwaliteitsmedia de term ‘verkeerslicht’ te pittig vinden.

    Terug OT:
    Zoals iemand hier al schreef, voer hier in Nederland maar eerst het Duitse model in (oranje+rood = dadelijk springt licht op groen).

    Login om te reageren
  11. Dutchdriftking zegt

    16 augustus 2016 om 14:54

    Want het is zo moeilijk op een stoplicht te wachten en tegelijkertijd het kruispunt in de gaten te houden. En het systeem zal vast ook wel vanaf 100 meter werken maar je kan zelf toch ook wel bedenken te rollen?

    Login om te reageren
  12. petermb zegt

    16 augustus 2016 om 15:29

    Pffff dat doen de Duitsers al tientallen jaren door het ‘stop’licht eerst na rood op rood/oranje te zetten voordat deze op groen gaat……

    Wat een onzin optie…….

    Login om te reageren
  13. 850t5r zegt

    16 augustus 2016 om 15:51

    Als ik 2 minuten lang “NU” roep heb ik ook vast een keer gelijk en wordt het groen…

    Login om te reageren
  14. bas038 zegt

    16 augustus 2016 om 16:18

    Handig voor die irritante bestuurders die alleen maar op hun mobiel focussen bij het stoplicht

    Login om te reageren
  15. schuimbekje3 zegt

    16 augustus 2016 om 17:54

    Gaat hem niet worden….

    #1 hier in nederland kun je niet eens de verkeerslichten van amber-groen-amber-rood krijgen zonder dat iedereen gaat miepen en liegen dat het barst (kan niet, verlies je groen-licht tijd enz enz)… daarom werkt het perfect in Duitsland en de UK natuurlijk omdat het niet kan…
    Laat staan dat je voor 1 clubje de verkeerslichten gaat aanpassen zodat ze aangeven wanneer ze groen gaan worden…

    # Koos Spee, VVN en alle andere clubjes zullen gaan roepen ‘dit werkt niet het wachten in de hand maar juist het door rood rijden, immers nu zie je dat je nog 3 minuten moet wachten.. hoppa het gas er nu al op… ga toch geen 3 minuten wachten voor jan-doedel!

    #3 infrastructure communicatie was al jaren mogelijk met Stinger apparatuur.. Kon niet, mocht niet, ging nooit werken… Waarom denkt Audi dat ze het wel mogen? Bovendien, ze hebben het dus niet uitgevonden zoals ze melden.

    Maar sjoemelen met de waarheid is standaard in Duitsland tegenwoordig. Denk maar aan de Quattro… Dat ze 800pk hadden en de rest 300-400pk, DAT was wat werkte aan de de rallywagens, niet dat brakke quattro systeem.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North