• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Audi Q5 binnenkort ook als SQ5 en RSQ5?

Auteur: ricardo, gepost 20 maart 2010 om 10:58 – 43 Reacties

Audi Q5 RS


Audi heeft het de laatste tijd steeds vaker over haar groene ambities. Maar de Q5 uitrusten met heerlijke geblazen zescilinders, daar hoor je ze bijna niet over. Toch schijnt het wel in de pijplijn te zitten bij Audi.

Wat bij een S4 en een S5 kan, kan natuurlijk ook in een SUV als de Q5 (ABHD). Gewoon de welbekende 3.0 TFSI V6 uit het VAG-assortiment onder de motorkap leggen en hier en daar S-badges toevoegen. Resultaat: 333 pk in je Quattro vierwielaangedreven mini-Q7. Uiteraard zal ook het onderstel een upgrade meekrijgen, maar daar is nog weinig over bekend.

Echt leuk wordt het natuurlijk pas als er ook een RS-badge op het achterwerk en de singel-frame grille van de Q5 verschijnt. Vorig jaar liet Audi ons in Wörthersee al kennis maken met de Q5 Custom Concept, een opgefokte SUV met 408 pk, 500 Nm en een opvallend uiterlijk. Toen werd de link al gelegd met een eventuele RS-versie van de Q5. Niet geheel onterecht dus volgens de laatste geruchten. Helemaal geen zin in al dat pk-geweld? Dan is de Q5 Hybrid wellicht het wachten waard. (bron: L’Automobile)

Audi Q5 RS

Met dank aan Jasper van der Heiden voor de impressies!


Ook interessant!

  • Dit betaal je voor de vernieuwde Audi (S)Q5
  • Video: Audi Q5 wordt bedolven door vrachtwagen én kiezels
  • Audi Q5 e-tron
    Audi Q5 e-tron is een complete verrassing
  • Nieuwe Audi SQ5 met ABT dikspul heeft échte uitlaten!

Nieuwste artikelen

  • Is dit de lelijkste politieauto ter wereld?
  • Tesla eindigt onderaan in nieuw betrouwbaarheidsonderzoek
  • Nu officieel in beeld: de Koreaanse RS6-killer!
  • Hoonigan gaat ondersteboven in nieuwe Gymkhana
FacebookTweetPinLinkedIn

Audi, q5, sq5

Vorig bericht: « VW Polo cadeau bij exclusieve sneakers
Volgend bericht: Matblauw op je Lamborghini Murciélago is gewoon gaaf »

Lees Interacties

Reacties

  1. EJS zegt

    20 maart 2010 om 11:01

    Echt zo onzinnig, een suv met sportieve ambities.. En ’t meest onzinnige is dat ze dan om de wegligging te verbeteren ‘m weer verlagen, zodat ’t hele idee van een suf weg is..

    Login om te reageren
  2. Daniel073 zegt

    20 maart 2010 om 11:09

    Gewoon doen :P

    Login om te reageren
  3. jelamo zegt

    20 maart 2010 om 11:12

    die s zie ik wel zitten, maar ik denk niet dat ze er ooit echt een auto van kunnen maken die het waard is rs genoemd te worden

    Login om te reageren
  4. spykerboy zegt

    20 maart 2010 om 11:24

    dan zal de Q5 eindelijk is een beetje leukworden als er een RS versie komt, compenseert met de lelijkheid van dat ding, net een Q7 maar dan kleiner en dus lelijker is het, doe mij maar de echte SUV ;)

    Login om te reageren
  5. maferick74 zegt

    20 maart 2010 om 11:39

    volgende stap: tractor met striping, verlaagd incl. spoiler

    Login om te reageren
  6. Freude_am_Fahren zegt

    20 maart 2010 om 11:39

    Belachelijk. Een SUV kan GEEN sportauto zijn! Dat klopt gewoon niet. Te zwaar, te hoog zwaartepunt, te veel luchtweerstand,…
    Dat is echt met brandstof smijten, gezien dit veel verbruikt, maar niet sportief is. Nutteloos dus.

    Login om te reageren
    • EJS zegt

      20 maart 2010 om 11:40

      @Freude_am_Fahren:

      Idd, ’t klopt niet met elkaar. Vond ik van de X5/6M overigens ook al!

      Login om te reageren
  7. Freude_am_Fahren zegt

    20 maart 2010 om 11:42

    Het is eigenlijk al net zo belachelijk als een cayenne turbo of een X5M en zo’n toestanden…

    Login om te reageren
    • EJS zegt

      20 maart 2010 om 11:42

      @Freude_am_Fahren:

      Ohja, die was ik nog vergeten, de Cayenne Turbo.. Net zo’n onzinnig geval.

      Login om te reageren
  8. Daniel073 zegt

    20 maart 2010 om 11:47

    Maar geef toe dat een RR supercharged wel een goede auto is :P

    Login om te reageren
    • EJS zegt

      20 maart 2010 om 11:49

      @Daniel073:

      Is goed hetzelfde als sportief?

      Login om te reageren
  9. Freude_am_Fahren zegt

    20 maart 2010 om 11:50

    Ik snap echt niet dat bepaalde merken (porsche, mercedes, BMW, Audi,…) gewoon niet snappen dat “sportieve SUV’s” volledig belachelijk zijn.
    “Marketting über alles” of wat? Is dat dan het enige waar ze aan denken? :|

    Login om te reageren
  10. jack_abarth zegt

    20 maart 2010 om 11:55

    Ik snap niet dat mensen niet begrijpen dat een SUV niet gemaakt is voor terrein, maar voor asfalt. Het heet ook niet voor niks “Sports Utility Vehicle”. Met andere woorden, enigzins nuttig maar met een sportief sausje eroverheen.

    Login om te reageren
  11. Spuit11 zegt

    20 maart 2010 om 11:56

    Ach de Q5 is toch ook maar een halve SUV en is dit alleen voor de looks. Een RS-versie zou er goed bij passen imo.

    Login om te reageren
  12. Cardesigner zegt

    20 maart 2010 om 12:07

    Dat wordt dan wel Q5 R en Q5 RS of niet dan?

    Login om te reageren
  13. Dimglor zegt

    20 maart 2010 om 12:11

    Die Rs mag er zeker komen en dan liefst een beetje veel op die custom concept gaan gelijken… Want die ziet er echt goed uit…(alleen heb ik mijn bedenkingen bij dat oranje ;) )

    Login om te reageren
  14. Freude_am_Fahren zegt

    20 maart 2010 om 12:12

    @Daniel073:
    Goed? Maar wat ben je met een overpowered SUV? Om sportief te rijden? Ik dacht het niet… Misschien om outdoor te gaan rijden? Gezien de gemmidelde Range eigenaar waarschijnlijk ook niet (een SUV is daar ook niet voor gemaakt).
    Gewoon omdat je in een dure auto wilt rijden, die “beter” moet zijn dan de de gewone SUV’s. Dus wat doe je? Je koopt een veel te krachtigere SUV omdat die “sneller” zijn. Zodat je je beter kan voelen dan de rest. Dat is al.
    Dat je een SUV koopt omdat hij ruim is, daar kan ik mee leven. Als je dan ook een sportwagen koopt omdat je je wilt amuseren, daar heb ik ook geen enkel probleem mee. Maar alsjeblieft, probeer het niet te combineren in 1 auto!
    (als je ruim en sportief wilt, koop dan een RS6 of een M5 e.d.)

    Login om te reageren
    • E320cdi zegt

      20 maart 2010 om 12:28

      @Freude_am_Fahren: Niet helemaal mee eens. Je hebt ook mensen die gewoon een SUV willen/nodig hebben maar ook niet zo traag willen zijn als een Daihatsu Cuore… Dus dan kiezen ze voor een Supercharged, AMG, Turbo of M in dit geval. Het is tòch lekker voor sommigen om in 5-6 tellen naar de 100 te kunnen, en die power is gewoon heerlijk. Als niemand het mag rijden dan kunnen we net zo goed in elke auto (behalve ‘echte’ sportwagens) 2L TDI’tjes gooien.
      Daarnaast heb je nog gewoon het uiterlijk van de SUV’s, dat ik bijvoorbeeld wél mooi vind (itt vele anderen).

      Login om te reageren
  15. Kyanite zegt

    20 maart 2010 om 12:30

    De Q5 is best een leuke auto om te zien, maar een S en RS versie is net zo nuttig als BMW met z’n M-versies van de X5/6, Mercedes met z’n G55, Porsche met de Cayenne Turbo, VW met de Tourawrak W12…..

    Login om te reageren
  16. Freude_am_Fahren zegt

    20 maart 2010 om 12:37

    @E320cdi: als je die power echt wilt voelen, maar dan ook echt, koop dan een sportwagen. Een SUV is en blijft, hoe krachtig hij ook mag zijn, een log, zwaar ding.
    En als je snel wilt zijn en sportief wilt rijden, dan moest je maar geen SUV kopen.

    Login om te reageren
  17. Freude_am_Fahren zegt

    20 maart 2010 om 12:42

    @E320cdi: en van die 2L TDI, die mag van mij in de SUV’s gegooid worden. (maar niet in alle auto’s).
    We moeten nu niet overdrijven, maar een SUV met een V8? nee danku, die hoort in een sportwagen te zitten, niet in een walvis.

    SUV en sportief zijn 2 woorden die gewoon niet samengaan.

    Login om te reageren
    • gullwing zegt

      20 maart 2010 om 21:27

      @Freude_am_Fahren:
      ik wil niet veel zeggen maar als jij aan het hoofd van Audi zou staan zou je ook een zo’n groot mogelijk gedeelte van de markt willen bezitten en dit doe je door modellen in alle segmenten te zetten.
      OT: mooie auto laat maar komen, al zou ik dan toch weer eerder naar de X5M gaan omdat ik BMW prefereer boven Audi.

      Login om te reageren
  18. Sam zegt

    20 maart 2010 om 12:47

    bij mijn weten moet een s onder de 6 seconden naar de 100 en een rs onder de 5 dus ja ik weet niet hoe realistisch dat is voor een suv

    Login om te reageren
  19. jack_abarth zegt

    20 maart 2010 om 13:11

    @E320cdi,

    Idd, gewoon dat wanneer je aan het rijden bent en het gas in trapt die auto meteen oppakt.
    En qua model vindt ik persoonlijk SUV’s ook zeer mooie wagens. Moet wel zeggen alleen de grotere modellen, ben niet zo kapot van de kleinere series als X3, Q5 etc…

    Login om te reageren
  20. kowalsk zegt

    20 maart 2010 om 14:00

    Over de naamgeving: dat zal wel Q5 S en Q5 RS worden denk ik…

    Login om te reageren
  21. killioq zegt

    20 maart 2010 om 14:35

    waarvoor? is er vraag naar?

    Login om te reageren
  22. wimpie zegt

    20 maart 2010 om 15:24

    zou wel vet zijn

    Login om te reageren
  23. Danny zegt

    20 maart 2010 om 17:40

    Waarom maakt iedereen zich zo druk om het NUT van een Q5 RS? Da’s een lekker relevante discussie… Nee, dan de Mitsubishi Lancer Evo, de Caterham, de Audi S8, de Porsche GT3 of de Bugatti Veyron, die zijn nuttig. Gaan het bij dit soort auto’s niet gewoon om de lol?

    Login om te reageren
  24. BananaFlip zegt

    20 maart 2010 om 18:03

    Audi verliest het idee van zijn ‘SUV’s’ ook…

    Login om te reageren
  25. BmwMPower zegt

    20 maart 2010 om 18:26

    Zo zie je die Q5jes eigenlijk nooit.
    Jammer, want zo zijn ze wel gaaf. Een normale Q5 is nogal vrij lelijk met de kleine velgen. Mensen met te weing geld voor een Q7 kopen er een.

    Login om te reageren
  26. Jokkebrok zegt

    20 maart 2010 om 18:42

    Als je er blij van wordt, moet je het vooral doen…

    Login om te reageren
  27. majinstar zegt

    20 maart 2010 om 18:50

    Ben benieuwd wanneer ook straks de SQ3 en RSQ3 komen. En daarna zelfs nog de SQ1 en RSQ1.

    Login om te reageren
  28. autoblogger zegt

    20 maart 2010 om 20:28

    UPDATE: er staan een tweetal nieuwe impressiesin het artikel, met dank aan Jasper. Eerst werd de Q5 Concept als afbeelding getoond:

    Login om te reageren
  29. Mardec zegt

    21 maart 2010 om 10:56

    Quote van “Freude_am_Fahren”

    Belachelijk. Een SUV kan GEEN sportauto zijn!

    Mijn antwoord:

    Weet jij toevallig niet waarvoor de afkorting SUV staat :p

    Ik geef je een tip SP*RT UTIL*TY VEH*CLE…

    Login om te reageren
  30. lincoln zegt

    21 maart 2010 om 11:48

    een auto “sportief” !!

    een auto is ten alle tijden voor luie flikkers ..

    Login om te reageren
  31. Freude_am_Fahren zegt

    21 maart 2010 om 12:23

    @Mardec: dus een SUV is een sportauto? Altijd fantastische wegligging, laag zwaartpunt, laag gewicht, aerodynamisch,…
    Jaja, vooral. Het is niet omdat het in de afkorting SUV staat dat het ook zo is hé. SUV’s zijn groot, zwaar en log.

    Login om te reageren
  32. Tommy2 zegt

    21 maart 2010 om 14:03

    Inderdaad, net als de M X5 en M X6 of de S TT en RS TT… Áls er een sportversie komt heet die Q5 S iig, een RS-versie komt er zéker niet, een SUV is daar niet geschikt voor.

    Login om te reageren
  33. AM zegt

    21 maart 2010 om 14:04

    Laat maar komen!

    Login om te reageren
  34. Relief zegt

    21 maart 2010 om 14:06

    Grappig dat iedereen bij de lancering riep dat het een hele mooie auto is en nu loopt iedereen de Q7 op te hemelen.

    Is autoblog echt zo veranderd? Ik zelf vind de Q5 stukken mooier dan de Q7.

    Login om te reageren
    • Timmie zegt

      21 maart 2010 om 15:49

      @Relief: Mensen zijn nu eenmaal onderhevig aan trends. Iedereen wil erbij horen.

      War komen toch steeds al die onzinnige geruchten vandaan. Nog erger is dat die constant gevoed worden… Een RSQ5… belachelijk!

      Login om te reageren
  35. Jasperdekoning zegt

    22 maart 2010 om 12:55

    @ Freude_am_Fahren : je rijdt zelf zeker in een suzuki alto uit 94 ofzo, vandaar al dat gemisgun. zelf ooit in een Jeep grand cherokee srt-8 gereden dan verander je wel van mening

    Login om te reageren
  36. Cantago zegt

    22 maart 2010 om 22:13

    Maar zou een Q5RS nou ook echt lekker snel door bochtjes gaan enzo? Ik vraag het me af…

    Login om te reageren
  37. Doekse zegt

    24 maart 2010 om 11:44

    Haal doe bovenste paint even heeel snel van die auto af!!!

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North