• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Audi Q5 e-tron is een complete verrassing

Auteur: willeme, gepost 11 augustus 2021 om 13:04 – 23 Reacties

Audi Q5 e-tron

Althans, de nieuwe Audi Q5 e-tron is een verrassing als je nu aan het shoppen bent voor een EV.

De markt voor elektrische auto’s groeit gestaag. Dat wil echter niet zeggen er een EV voor iedereen is. Als je een leuke coupé, cabriolet, stationwagon ofzo wil hebben, dan kan dat (nog) niet. Het kost enorm veel geld om elektirsche auto’s te ontwikkelen, dus logisch dat merken de segmenten opzoeken waar aantallen gemaakt worden. Imageboosters en coole auto’s komen later wel.

Je zou zeggen dat Audi met de Q4 e-tron en e-tron (plus de Sportback-varianten van beide) wel goed zit voor even. Maar een Q6 e-tron is onderweg en pardoes zien we hier foto’s van de Audi Q5 e-tron. Q5 e-tron? Huh, was gibt es?

Audi Q5 e-tron

Audi Q5 e-tron

Het gaat om de Chinese Audi Q5 e-tron. Om een auto te homologeren voor de Chinese markt, moet de auto worden aangekondigd bij het Ministry of Industry and Information Technology. Deze afbeeldingen worden veelal (te vroeg) gepubliceerd en tada: zie hier Audi’s volgende elektrische auto.

  • Audi Q5 e-tron

Het is zoals je kunt zien WEER een crossover geworden. Voordat we emotioneel daarom worden, er zit wel een logica achter. Het gaat namelijk om de Audi-versie van de Volkswagen ID6. Dat is de grote broer van de ID5 (en staat ook op het MEB-platform). De Audi Q5 e-tron heeft dan ook niets te maken met de Q5 zoals wij die in Nederland kunnen aanschaffen. Voor de mensen die van afmetingen houden. De Audi Q5 e-tron is 4,87 meter lang en heeft een genereuze wielbasis van exact 3 meter. Dat is precies even groot als de VW ID6.

Audi Q5 e-tron

35 en 50

Qua aandrijflijnen is het ook niet echt een verrasing voor mensen die alles weten van de VW ID6. Er is een ‘e-tron 35’ met een enkele 177 pk sterke motor (en achterwielaandrijving) en een ‘e-tron 50’ met twee motoren met in totaal 300 pk (en Quattro vierwielaandrijving). Die laatste is geen lichtgewicht, met 2.410 kilogram weegt de auto net ongeveer zoveel als de Alfa Romeo 159.

  • Audi Q5 e-tron
  • Audi Q5 e-tron

De Audi Q5 e-tron maakt zijn debuut op de Chengdu Motor Show. De kans dat deze auto naar Nederland komt is niet groot. Wij krijgen in 2022 de ‘Q6 e-tron’, die op het PPE-platform staat en een stuk hoogwaardiger moet zijn.

Via: Motor1

Ook interessant!

  • Nu officieel: dit is de Audi Q5 e-tron
  • Audi RS e-tron GT rijtest
    Audi RS e-tron GT rijtest video
  • Video: Audi Q5 wordt bedolven door vrachtwagen én kiezels
  • Audi e-tron-rijders krijgen gratis extra range

Nieuwste artikelen

  • Scoor deze ‘vergeten’ Saab op Marktplaats
  • Peugeot komt met meer GTI’s én goed nieuws
  • Audi’s grote verwarring staat binnenkort bij jou voor de deur?
  • James Bond-klassieker wordt van A tot Z opgefrist
FacebookTweetPinLinkedIn

Audi, China, crossover, e-tron, Elektrisch, q5

Vorig bericht: « Arteon met 300 pk is net geen Arteon R
Volgend bericht: Krijgt Verstappen nog meer concurrentie dit jaar? »

Lees Interacties

Reacties

  1. Edge zegt

    11 augustus 2021 om 13:42

    Ik vind hem tegenvallen. Dit oogt meer als een Q4 e-tron L dan als een eigen model.

    Login om te reageren
  2. flatsix010 zegt

    11 augustus 2021 om 13:42

    Waarom zijn vrijwel alle EV cross-overs/SUV achtige auto’s. Buiten dat het onlogisch is ivm de actieradius is Tesla op het moment vrijwel de enige die sedans maakt.

    – een sedan fan die in deze tijd constant gepijnigd wordt door het type nieuwe auto’s

    Login om te reageren
    • audirs3 zegt

      11 augustus 2021 om 14:17

      @flatsix010: er zijn genoeg sedans, ook met de Porsche Taycan en Audi e-tron GT. Ik mis persoonlijk vooral de stationwagon. Waarom geen Model S station of E-tron Avant ofzo.

      Login om te reageren
    • karhengst zegt

      11 augustus 2021 om 14:35

      Omdat boomers met een slechte rug de enigen zijn die het geld hebben voor dergelijke nieuwe modellen. Met 110 km/h en een paar fietsen achterop naar de Veluwe is een realistischer use case dan met vMax+15 naar de volgende afspraak te moeten.

      Wat dat betreft is het wel interessant dat Tesla op sedans heeft ingezet, maar dat valt waarschijnlijk ook te verklaren dat in de VS er toch wel meer een nieuwe auto cultuur is met betaalbare modellen voor jongeren dan in Europa, laat staan in Nederladn.

      Login om te reageren
    • 4porte zegt

      11 augustus 2021 om 14:53

      Technisch gezien zijn beide Tesla ‘sedans’ een hatchback, maar zoals audirs3 al aangeeft zijn er behoorlijk wat alternatieven: Taycan, e-tron GT, Polestar 2, i4 (nu te reserveren), Mercedes EQS en vooruit de Hyundai IONIQ. Verder is het grootste deel aan elektrisch aanbod een hatchback in de “VW Golf’ zin van het woord: ID.3 , Fiat 500, Peugeot e-208 of mijn net bestelde Cupra Born.

      Wel met je eens dat het jammer is dat er steeds minder sedans worden ontwikkeld, maar dit geldt ook voor ICE auto’s..

      Login om te reageren
      • HelldogBE zegt

        12 augustus 2021 om 11:47

        Polestar 2 staat gewoon op het XC40 platform en is niet alleen loeizwaar maar ook geen aerodynamisch wonder…

        Login om te reageren
    • Edge zegt

      11 augustus 2021 om 15:20

      Heel simpel: Omdat de markt erom vraagt. Mensen willen graag een SUV vanwege de hogere zit, het verhoogde gevoel van comfort of veiligheid, of omdat het past bij hun ruige leefstijl in de urban jungle van hun vinexwijk in Almere-Buiten. Die dingen verkopen in alle segmenten als warme broodjes. Dus wat doe je dan als fabrikant die wil inzetten op elektrificatie? Dan ga je juist voor die carrosseriestijl. Was de MPV populair geweest dan werd je doodgegooid met elektrische MPV’s, was het de betaalbare coupé dan werden die massaal geëlektrificeerd.

      Bijkomend voordeel is nog dat die dingen alleen maar stoer hoeven te lijken, en dus prima bodemvrijheid kunt inleveren om het accupakket kwijt te kunnen.

      Login om te reageren
    • rubend zegt

      11 augustus 2021 om 16:11

      @flatsix010: anders kunnen de fabrikanten de accu’s niet kwijt, daarom is het allemaal suv/crossover. Op Tesla, Taycan en een enkeling na.

      Login om te reageren
  3. antoonniels zegt

    11 augustus 2021 om 14:09

    Q4 vond ik qua binnenruimte niet tegenvallen, dus de noodzaak voor een Q5 is er voor mij niet. Verder is het ontwerp inderdaad meer een verlengde Q4 dan een eigen model, maar het zal vast verkopen bij de Chinezen. Des te meer binnenruimte, des te gewilder.

    Off topic: heb ik gemist wat de meme is met overal Alfa 159 in verwerken? Heb het nu al in meerdere artikelen terug zien komen…..

    Login om te reageren
  4. jmeverts zegt

    11 augustus 2021 om 14:13

    In IOS opent er elke keer een leeg videoframe wanneer ik een artikel open waarin een video is ge-embed.

    Login om te reageren
  5. Johanneke zegt

    11 augustus 2021 om 14:29

    Ik wil de tijd van bumpers in carrosseriekleur terug. Dit ziet er weer zo goedkoop uit met al dat grijs en zwart.

    Login om te reageren
  6. karhengst zegt

    11 augustus 2021 om 14:38

    De Q5 was ooit nog een relatief fraai model in het hoge hokken segment, met simpele maar toch enigszins elegante lijnvoering.

    Dit oogt meer als een Q2 met mondkapje. Doet het vast goed op de Chinese markt, maar mag wat mij betreft daar blijven.

    Login om te reageren
  7. kroon zegt

    11 augustus 2021 om 16:40

    Zeer teleurstellend model.
    Slap aftreksel van alle andere e-trons.

    Login om te reageren
  8. mt03 zegt

    11 augustus 2021 om 16:41

    Misschien is de cybertruck dan een optie? Die is dan misschien wel leverbaar ondanks de vertraging??

    Login om te reageren
    • mt03 zegt

      11 augustus 2021 om 16:51

      Oeps verkeerde Audi artikel!

      Login om te reageren
  9. Charles Taycan 4S zegt

    11 augustus 2021 om 16:58

    Heb gisteren onze Taycan naar de garage gebracht voor de recall van Porsche. Heb nu als vervangauto een splinternieuwe Porsche Cayenne Coupe Hybrid in Ramvol Edition(😜) meegekregen …. voor een SUV rijdt het verschrikkelijk goed, stil en comfortabel maar verbleekt bij een Taycan ..😉 Ik begrijp echt niet dat mensen een SUV kopen als je ook een sedan of Coupe kunt rijden die gewoon veel beter rijden omdat ze lager, lichter, aërodynamischer zijn daarnaast ook nog iets goedkoper en zuiniger maar natuurlijk…. Veel Mooier! Grappig feitje, onderweg gisteren heenreis met de Taycan 2 duimpjes omhoog, terugweg met de Cayenne Zero duimpjes….😉👍

    Login om te reageren
    • Sempiternal zegt

      11 augustus 2021 om 17:33

      @charles eens

      Login om te reageren
      • Charles Taycan 4S zegt

        11 augustus 2021 om 17:50

        @sempiternal, wij zijn het eigenlijk best vaak eens merk ik!😉👍

        Login om te reageren
        • Sempiternal zegt

          11 augustus 2021 om 20:19

          @charles jazeker. Einde vh jaar maar eens een proefrit maken in een Taycan. Kijken of het wat is ;-).

          Login om te reageren
          • Charles Taycan 4S zegt

            11 augustus 2021 om 20:55

            @sempiternal, altijd doen! Ipv de Tesla Model 3? Nieuwe leaseauto of koop?

            Login om te reageren
            • Sempiternal zegt

              11 augustus 2021 om 21:26

              @charles de model3 kan ik in principe tot 2024 doorrijden en ben dat wel voornemens te doen. Lease overigens.

              Echter kriebelt het altijd weer na een tijdje (heb ik bij elke auto) dus ik ga gewoon weer even op ontdekkingstocht. Taycan is één van de kandidaten. Net als de Model S trouwens. De 4s is voor mij in de lease wel echt serieus duur, is wel stiekem de versie die ik zou willen.

              Anders de gewone Taycan in mamba green met wit interieur, beetje fout mag.

              Ik kan alleen niet achterin zitten en dat is voor mij echt een ding (check filmpje Wouter autoblog, ik ben nog 2 cm langer dan Wouter).

              …Keuzes keuzes…

              Login om te reageren
              • Charles Taycan 4S zegt

                11 augustus 2021 om 22:14

                @sempiternal, geen idee hoelang Wouter is, ben zelf 1.89 en dat gaat super. Maar in een Porsche wil je toch niet achter jezelf zitten? Daar is maar 1 plek… achter het stuur!😉 Ps, de RWD is ook een superfijne auto overigens net als de 4S! Gewoon doen, je leeft maar 1 keer!👍

  10. Chauffeur zegt

    11 augustus 2021 om 20:38

    Ik zie toch liever een Etron avant, i3 touring of V60 Recharge zien ipv de zoveelste babyboomermobiel… Gezien de vraag naar deze types als hybride geloof ik niet dat er geen markt voor is…

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North