• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Audi R8 to the extreme: PPI Razor GTR

Auteur: Wouter, gepost 4 mei 2009 om 16:55 – 38 Reacties

PPI Razor GTR


PPI heeft de op de Audi R8 gebaseerde Razor GTR eindelijk officieel gelanceerd. De tuner stelde zich ten doel de pk-gewichtsverhouding te verbeteren, daarvoor moesten er twee zaken worden aangepakt.

Allereerst moest de 4.2 V8 (standaard 420 pk) aan wat extra pk’s worden geholpen. Een sportuitlaat en ram-charged sportluchtfilter geven wat extra pk’s, maar de belangrijkste nieuwe component is de supercharger. Het totaalvermogen komt na alle aanpassingen op 580 pk bij 7400 tpm en 600 nm koppel bij 6200 tpm.

Een beetje gewichtsbesparing is ook leuk voor de snelheid en dus toog PPI aan het werk. Dankzij het gebruik van veel carbon en diverse andere aanpassingen is de PPI Razor maar liefst 250 kg lichter dan een R8 V8. De prestaties zijn dan ook behoorlijk te noemen: de sprint naar de 100 duurt slechts 3,7 seconden en de top ligt op 332 km/u. Op autojunk is nog een video te vinden waar de PPI Razor GTR wordt gestart.

World premiere of the Production PPI RAZOR GTR at the
“TOP MARQUES MONACO 2009”

The all-new PPI RAZOR GTR limited production Supercar –
Intense driving pleasure in a strikingly bold design.
More POWER
More STYLE
More PASSION

The Exclusive German Audi-tuner, PPI Automotive Design GmbH intensifies the fire and presents the special limited production Supercar, the PPI RAZOR GTR.

Performance
Following the introduction of the wildly successful PPI R8 RAZOR at last year’s Essen Motor Show, PPI Automotive Design GmbH have used all its knowledge from the past year in competition, closed road races, open road races, and research and development in the wind channel, autobahn and track testing, to create a truly inspired production car. The Audi specialist turned its focus on optimising the power-to-weight ratio of the Audi R8 while simultaneously strengthening the motor, increasing performance, improving handling dynamics, and managing to reduce the weight of the Audi R8.

The essential part of the motor alteration is the incorporation of a specially engineered supercharger. In addition, a ram-charged sport air filter system and a high performance exhaust system made of stainless steel have been designed and added specifically to work in conjunction with the supercharger system. These components are precisely adjusted to each other with the help of a new ignition map for motor electronics.

The result, after this extensive modification, is a car with up to 580hp / 427 kW at 7,400 rpm, a maximum torque of 600 Nm at 6,200 rpm at its disposal, and a weight decrease of 250 kg over its serial counterpart (serial curb weight 1,580 kg). Providing the PPI RAZOR GTR with the ability to achieve speeds from 0 to 100 km/h in only 3.7 seconds with a maximum top speed of 332 km/h. This insures the proper performance to easily meet the demands of its motorsports and enthusiast clientele.

Aerodynamics
In addition to the excellent driving performance, this PPI Supercar also has a striking widebody appearance with elaborate, wind tunnel tested aerodynamics. Special attention was paid to the reduction of the vehicle’s weight, which was achieved by PPI’s extensive use of the extremely light and high-strength formula 1 and aerospace-proven Carbon Fibre. All parts are made of this high-tech material, reducing weight and adding strength in the process.

The PPI RAZOR GTR front bumper replaces the serial bumper and the new design in conjunction with a specially engineered front diffuser, reduces lifting forces at the front axle. Larger air inlets in connection with a new full LED-headlight unit present the two-seater with an even more athletic face. More importantly, these air inlets feed the radiators with additional fresh air and channels through the new front hood to provide optimal cooling to the brake system. PPI sideskirts highlight the sporty profile of the GTR and also diffuses the airflow around the sides of the car for improved aerodynamic stability.

In order to perfectly balance out the down-force behaviour of the front-axle with the rear axle, PPI equips the RAZOR GTR with a special rear wing with an adjustable Gurney-flap. The motor cover, made of the light high-tech polycarbonate material Makrolon®, also has specially designed Carbon Fibre ram-charged air inlets that replace the heavy OEM Engine cover and aid in cooling, ensuring the consistent performance of the RAZOR GTR. Aiding in the engine cooling, are the newly designed side blades, rear fenders and rear bumper allow for additional motor bay and exhaust cooling that, in conjunction with the Carbon Fibre rear diffuser, optimises the airflow over and through the rear portion of this sharp performance car.

Handling
The overall appearance of the car is further enhanced by a new widebody skin to allow the PPI RAZOR GTR the proper structure to accommodate all the performance enhancements and wider wheels. The RAZOR GTR utilizes specially designed lightweight MAG9 Carbon Fiber forged aluminum PPI wheels. At the front, 10Jx19 MAG9 wheels weighing 8.8kgs with 255/35 ZR 19 Michelin Pilot Sport 2 tyres are fitted and an impressive 12.0J x 20 MAG9 wheels weighing 10.0 kgs with 325/25 ZR 20 Michelin Pilot Sport 2 tyres are used at the rear. This wheel and tyre-combination proves to be the optimal balance between comfort and control while maintaining proper road feedback for the driver.

PPI also developed a special high-performance braking system available only for the RAZOR GTR that can be identified by its metallic orange-coloured brake callipers. The optimal deceleration and perfect pedal pressure control is now achieved by enlarged 6-piston callipers in connection with extra-large discs measuring 380 x 36 millimetres at the front and 356 x 32 mm discs at the rear axle providing greater pad surface contact area and heat dissipation.

Nothing has been left untouched, as is evidenced by the new coil over kit developed in conjunction with technology partner KW Automotive GmbH. This system has been specially adjusted to the needs of the PPI RAZOR GTR. And comes equipped with a Hydraulic Lift System, which can increase ground clearance by up to 45 millimetres if needed and therefore enables the driver to enter underground car parks or drive over speed bumps.

Interior “Performance”
PPI completely re-designs the interior and turns the R8-interior into a “members-only” lounge with a motorsports flair. The serial interior is replaced by highest quality Onyx Nubuck-leather with orange-coloured accents and highlights. Additionally, PPI equips the limited edition RAZOR GTR with extensive Carbon Fibre throughout the cockpit; hand-brake lever, door sill protectors, Driver and Radio Console Surround, Door Trims, Center Console inserts, and kneepad trims, the ultra-light folding sport seats are also made of Carbon Fibre and bear the PPI “Sport Identity” style, following with the headliner, the steering wheel, shift knob, door panels and center console. The technical highlight of the interior is the ergonomically re-designed PPI sport steering wheel. Highlighting the exclusivity of this limited series production is PPI RAZOR GTR badging, threshold plates, and an aluminium production plaque framed by Carbon Fibre.

The new PPI RAZOR GTR Supercar…. BOLD Design, SHARP performance, and EXCLUSIVE production, developed and presented by PPI Automotive Design GmbH, the only tuners for Audi automobiles with a true focus on “Engineering in Style.”

Ook interessant!

  • Verduisterde Audi R8 opgespoord in Nederland
  • Meer Audi Sport dealers
    Meer Audi Sport dealers voor Nederland
  • Nieuwe Audi R8 wordt een volledig elektrische supercar!
    Nieuwe Audi R8 wordt een volledig elektrische supercar!
  • Video: zelfs met een Audi R8 kan een dragrace fout gaan
    Video: zelfs met een Audi R8 kan een dragrace fout gaan

Nieuwste artikelen

  • Waarom je ruiten beslaan en hoe je ze 10× sneller ontwasemt
  • Buitenkansje: koop deze unieke AMG op Marktplaats!
  • Gespot – De nieuwe Vanquish in het kwadraat
  • R8-bestuurder wordt bijna gespiest bij crash in Hendrik-Ido-Ambacht
FacebookTweetPinLinkedIn

Audi, ppi, R8, tuning

Vorig bericht: « Nederlandse autoverkopen in april: minus 29%
Volgend bericht: Wat doen we in parkeergarages? »

Lees Interacties

Reacties

  1. SjoerdV zegt

    4 mei 2009 om 16:57

    Zozo, 250kg lichter dat is echt heel netjes! Mooie auto geworden, hoewel ik geen fan ben van die achterspoiler…

    Login om te reageren
  2. Laue zegt

    4 mei 2009 om 16:58

    lelijke taartschep zeg.. maar bij supercars hoor je mij niet klagen, daar hebben ze teminste een functie. Kan ik niet zeggen van de astra van mn buurjongen.

    Login om te reageren
  3. CasperH zegt

    4 mei 2009 om 16:58

    Quick, Robin, to the Batmobile!

    Maar respect voor de opgepepte prestaties, ik ben wel benieuwd hoeveel betrouwbaarheid je inlevert bij zulke aanpassingen.

    Login om te reageren
  4. BmwMPower zegt

    4 mei 2009 om 16:59

    Veel mooier geworden dan alle andere tuners die op deze auto zijn losgegaan!

    Login om te reageren
  5. ferrenzi206 zegt

    4 mei 2009 om 17:02

    @Laue

    Vernoem je nu je buurjongen zijn astra omdat je er jaloers op bent of omdat ge gewoon zelf helemaal geen auto hebt en dan tog maar iemand pakt om te kleineren? Get a life

    Login om te reageren
  6. York zegt

    4 mei 2009 om 17:03

    Eum.. Wat is de pk/kg – verhouding nu?

    Login om te reageren
  7. GOD zegt

    4 mei 2009 om 17:03

    geile bakke

    Login om te reageren
  8. TJR zegt

    4 mei 2009 om 17:04

    wat een hele foute bumperlip en sideskirts.. voor de rest waardeer ik de prestaties zeker;)

    Login om te reageren
  9. TJR zegt

    4 mei 2009 om 17:09

    @ York: Pk/gewicht verhouding was: 1 pk/3,8 kg
    Pk/Gewicht verhouding is: 1 pk/2,26 kg

    Indrukwekkend;)

    Login om te reageren
  10. Mardec zegt

    4 mei 2009 om 17:19

    @ ferrenzi206

    Liever geen auto dan zo een “getunede” johny bak die enorm veel lawaai maakt en mij niet kwijt kan rijden op de fiets. Laat staat dat het op iets trekt.

    Login om te reageren
  11. Tomtj zegt

    4 mei 2009 om 17:20

    Lol @ Laue

    OT : Echt een prachtige wagen!

    Login om te reageren
  12. Mardec zegt

    4 mei 2009 om 17:20

    Euh ja, dus ik hebt het wel niet over bovenstaande R8 he :D die is machtig!

    Login om te reageren
  13. GuidoBmw zegt

    4 mei 2009 om 17:25

    Best een kek dingetje! Best ‘ingetogen’ een dergelijke wagen mag dit wel hebben.

    Login om te reageren
  14. robert zegt

    4 mei 2009 om 17:29

    af en toe het idee dat ik hier op een vw audi blog zit!

    Login om te reageren
  15. RenJie zegt

    4 mei 2009 om 17:33

    Jeeezz wat een achterkant zeg. De vermogen/gewichtsverhouding is natuurlijk beter geworden, maar moeten ze dat nou laten merken dmv die lelijke achterspoiler?!

    Login om te reageren
  16. Jesper zegt

    4 mei 2009 om 17:35

    Ja, grappig. Snel ook. Leuk, komt in me op.
    That is, als je het niet erg vind om er door de eerste beste sleurhutrukker finaal uit getrokken te worden bij de Ikea :roll:
    http://www.autoblog.nl/archive/2009/04/30/audi-rs6-avant-met-700-pk-door-avus-performance#post-28747

    Login om te reageren
  17. Mao zegt

    4 mei 2009 om 17:36

    “Lamborghini Gallardo LP 560-4 Super Trofeo”

    “Het specifieke vermogen van de korteslagmotor bedraagt 109,5 pk per liter. Tegenover elke pk staat slechts 2,28 kilogram, omdat de raceversie een drooggewicht van slechts 1.300 kg heeft. Dat is 110 kg minder dan de straatauto, ondanks de aanwezigheid van een circa 35 kg zware rolkooi”

    R8 V8 rijklaar 1560 kg – 250 kg = 1310 kg en AWD das niet misselijk :) Kan je wel een leuk potje mee sturen, denk ik. Helemaal zwart, vallen de aanpassingen minder op en gaan met dat ding.

    Login om te reageren
  18. Laue zegt

    4 mei 2009 om 17:41

    @ ferrenzi206

    zie mijn profiel, dat weet je welke auto ik heb. Einstein. en wie ben jij om te zeggen dat ik mijn buurjongen niet mag afzeiken… naja hij weet zelf ook wel hoe ik over zijn barrel denk.

    Login om te reageren
  19. monk zegt

    4 mei 2009 om 17:47

    @ ferrenzi206:

    ben je wat gefrustreerd omdat je zelf zo’n Sjonnie bak hebt?

    Login om te reageren
  20. Benz.. zegt

    4 mei 2009 om 17:53

    @ferrenzi206

    Tja jongen, een stukje tekst van iemand totaal verkeerd interpreteren is nou eenmaal ook een vak..?! ;)

    Login om te reageren
  21. Benz.. zegt

    4 mei 2009 om 17:58

    OT: eindelijk een R8 met ballen.. hij ziet er echt bruut uit!
    Van 0 – 100km/u in 3,7 sec is echt geweldig snel. Even voor de duidelijkheid: Dat is net zo snel als bijvoorbeeld een Corvette ZR1 of een SLR Mclaren.

    Klasse wat PPI hier heeft laten zien! :)

    Login om te reageren
  22. zed zegt

    4 mei 2009 om 17:59

    waarom blijft men eigenlijk met die V8 prutsen? De V10 is toch ook al beschikbaar dacht ik zo… Zeker voor tuners zou dat toch het geval moeten zijn. Zal wel iets zwaarder zijn dan de V8, maar toch…

    Login om te reageren
  23. Citrofiel zegt

    4 mei 2009 om 18:01

    En geef nu nog eens één reden om voor de V10 te gaan…

    Login om te reageren
  24. Laue zegt

    4 mei 2009 om 18:03

    @ Citrofiel

    standaard led verlichting? :P

    Login om te reageren
  25. BananaFlip zegt

    4 mei 2009 om 18:09

    Lekkere specs hoor, en 250 kilo is idd erg netjes.

    @ Citrofiel

    There is no substitute for cubic inches! :D
    Nee, ik weet het ook niet.

    Login om te reageren
  26. helemaalwel zegt

    4 mei 2009 om 18:21

    me not likey the spoiler ! :P

    Login om te reageren
  27. savagerivale zegt

    4 mei 2009 om 18:21

    autoblog slaapt, oud nieuws, en vaak verkeerd nieuws, zie avus a5

    Login om te reageren
  28. Buyck zegt

    4 mei 2009 om 18:33

    Deze wagen is geen uitzondering. Hennesy of MTM doet al even gekke dingen.

    Login om te reageren
  29. luittinke zegt

    4 mei 2009 om 18:46

    Geniale verbetering van de Audi Galla.. oeps, R8.

    Heb m op Top Marques gezien en gehoord, machtig geluid heeft dat ding.
    http://www.autojunk.nl/clips/view/155892

    Login om te reageren
  30. luittinke zegt

    4 mei 2009 om 18:47

    @mezelf: sorry, link stond al in t artikel

    Login om te reageren
  31. BAAP zegt

    4 mei 2009 om 19:18

    achterspoiler is indd niet mooi, maar wel noodzakelijk!

    Login om te reageren
  32. Windhoos zegt

    4 mei 2009 om 20:34

    Lelijk ding, maar het doel heiligt de middelen zullen we maar zeggen ;-)

    Login om te reageren
  33. Qrein zegt

    4 mei 2009 om 20:57

    Erg dik maar toch zou ik liever een normale R8 willen

    Login om te reageren
  34. ferrenzi206 zegt

    4 mei 2009 om 21:12

    @iedereen

    een ‘sjonnie bak’ weet ge wel wa da is ? aan mijn auto is niks getuned, een gewone peugeot 206 2.0 naft motor, kom maar met je sjonnie bak zullen zien :-)

    x

    Login om te reageren
  35. Alfisti zegt

    4 mei 2009 om 21:51

    Kijk, nou is die R8 mooi geworden… Die lelijke vier ringen zijn d’r af! :D :P

    @ Audi-fanboys: Jullie kunnen wel tegen een flauw geintje he? :P

    Login om te reageren
  36. Cantago zegt

    4 mei 2009 om 23:42

    Ja, kunnen we wel tegen hoor;) En hij is ook echt mooi!

    Login om te reageren
  37. JoX zegt

    5 mei 2009 om 09:05

    Leuk autootje :) Alleen hadden ze de achterlichten zwart moeten coaten oid.

    Lol op die 3e foto staat die R8 gewoon samen met Airwolf!! :P

    Login om te reageren
  38. EnzoR zegt

    5 mei 2009 om 18:10

    toch liever die ander :P

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North