• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Audi RS3 (2022) rijtest: eindelijk driften!

Auteur: RubenPriest, gepost 26 oktober 2021 om 16:00 – 38 Reacties

We mogen driften van Audi met de nieuwe RS3. Echt waar, de achterwielen doen eindelijk echt mee.

Een hot hatches van Audi is een veilige keuze als het om rijden aankomt. Ze beschikken over vierwielaandrijving met een Haldex koppeling. Dat wil zeggen in de basis de meeste kracht naar de voorwielen en pas daarna gaat de achteras zich ermee bemoeien. Dit maakt de S3 en met name de RS3 ware sprintkanonnen. Voor op het circuit waren er leukere alternatieven.

Audi RS3 (2022) rijtest: eindelijk driften!

Autofabrikanten hebben echter het magische driften uitgevonden. Ford was er al vroeg bij met de Focus RS. Mercedes-AMG wilde niet achterblijven met de A45. En nu doet Audi ook vrolijk mee als het gaat om de nieuwe RS3, wie zijn wij dan om dit niet uit te proberen in een rijtest? Het maakt de rijdynamiek voelbaar anders. Want met nog altijd 400 pk en 500 Nm (+ 20 Nm) koppel lijkt er op papier weinig nieuw in vergelijking met zijn voorganger.

Audi RS3 rijtest

Audi RS3 (2022) rijtest: eindelijk driften!

De driftmodus, vergelijkbaar met de Volkswagen Golf 8 R, heet bij de RS3 ‘RS Torque Rear’. De auto kan het koppel daarmee variabel over de achterwielen verdelen. Het is echt een gimmick. Het volledig uitschakelen van de vooras is er niet bij. Episch gecontroleerd driften zoals bij een Mercedes-AMG E63 of een BMW M5 waarbij je van 4WD voor de volledige 100% naar 2WD kunt schakelen is er helaas niet bij. Simpelweg omdat de voorwielen zich er lichtelijk mee blijven bemoeien.

Audi RS3 (2022) rijtest: eindelijk driften!

Een heerlijke vijfcilinder. 0-100 in 3,8 seconden en een topsnelheid van 290 km/u (optioneel met RS Dynamic pakket) maken de Audi RS3 desalniettemin een geweldige daily driver. Of dat nog een beetje lekker klinkt? Check daarvoor de Audi RS3 (2022) rijtest video!

Ook interessant!

  • Audi RS3 2022: POV op het circuit
    Audi RS3 2022: POV op het circuit
  • Video: nieuwe Audi RS3 gespot
    Video: nieuwe Audi RS3 gespot
  • Gespot - De gloednieuwe Audi RS3 Sedan
  • Audi RS3 in puin na dollemansrit in Rotterdam

Nieuwste artikelen

  • Goedkoopste Nissan GT-R R35 ter wereld heeft een nadeel
  • Huh? Keert dan alsnog deze leuke sportauto terug?
  • BMW onthult wat NOOIT achter een betaalmuur gaat komen
  • Deze auto’s worden volgend jaar helaas geen youngtimer
FacebookTweetPinLinkedIn

Audi, Rijtest, RS3, Video

Vorig bericht: « Toyota 3TE25 is elektrisch mét achterwielaandirjving
Volgend bericht: Onopvallende Civic Type-R in het echt is incognito »

Lees Interacties

Reacties

  1. ghost zegt

    26 oktober 2021 om 09:17

    Leuke wagen wederom, maar de NL’se prijs is simpelweg (en wederom) om te janken..

    Login om te reageren
  2. Ot92 zegt

    26 oktober 2021 om 09:39

    Graag een sportback in het groen of rood.

    Login om te reageren
  3. smex zegt

    26 oktober 2021 om 09:45

    Dit is toch wel de dikste auto in z’n klasse hoor, de A45 AMG is ondanks de lelijke Panamericana ook gaaf en de nieuwe 1 serie mag kwa looks sowieso niet meer mee doen. Maar de RS3 staat toch hoog op m’n verlanglijstje.

    Login om te reageren
  4. dijan zegt

    26 oktober 2021 om 09:52

    Zo niet nodig ,dat driften . En als het even door politie word gezien ben je je rijbewijs kwijt voor 2 maanden.

    Login om te reageren
    • Flutterbi zegt

      26 oktober 2021 om 18:30

      Als je je door de politie laat pakken in deze auto ben je echt een waardeloze chauffeur.

      Login om te reageren
  5. tinnemans zegt

    26 oktober 2021 om 09:59

    Wat ik niet snap is waarom ze niet een veel eenvoudiger systeem hebben gemaakt waarbij zeg 2/3 van het vermogen standaard naar de achterwielen gaat. Eenvoudiger, goedkoper, voorspelbaarder.
    Dit lijkt me de techo-geile oplossing voor een niet bestaand probleem.

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      26 oktober 2021 om 10:14

      Hoezo is dat goedkoper? Dan moet je een dikkere achteras naar achteren leggen (want er staat veel vaker kracht op) en eigenlijk zelfs de motor een kwartslag draaien. Wat je voorstelt kan, Audi biedt dat zelfs ook aan, maar dat moet je bij de A4 en hoger modellen zoeken, daar heeft de quattro tegenwoordig een voorkeur voor de achterwielen.

      Login om te reageren
      • tinnemans zegt

        26 oktober 2021 om 10:53

        @mashell; een dikkere achteras hoeft niet zoveel duurder te zijn, en deze computeroplossing is met het huidige chip tekort veel duurder dan de prijs van het component alleen.
        Als ik het filmpje van AW bekijk dan hoor ik langskomen dat de vorige RS3 sowieso als een natte krant reed.

        Het zal wel aan mij liggen, maar ik snap het hele RS3 concept niet zo goed.

        Login om te reageren
        • ghini zegt

          26 oktober 2021 om 11:09

          @tinnemans: huidig chip tekort, huidig, dat was nog niet zo tijdens ontwikkeling. Daarnaast een tijdelijk probleem.

          Login om te reageren
        • torsen zegt

          26 oktober 2021 om 11:49

          @tinnemans: Snap je het A45 AMG concept wel dan?

          Login om te reageren
          • tinnemans zegt

            26 oktober 2021 om 11:51

            @torsen; ik denk het niet nee. :)

            Login om te reageren
          • tinnemans zegt

            26 oktober 2021 om 14:37

            @torsen; Ik heb net even een filmpje over de A45 AMG gezien en inderdaad, ik snap dat concept ook niet. ;)

            Ik heb veel liever een auto die wat minder snel rechtuit gaat en meer gevoel en beleving in de bochten geeft zonder dat dat gekunstelt aanvoelt.

            Login om te reageren
            • torsen zegt

              26 oktober 2021 om 23:16

              @tinnemans: Dat klinkt eerder alsof moderne sportievere auto’s met 4WD niet echt aan je besteed zijn gezien elektronische koppelverdeling toch wel een populair dingetje is.

              Misschien een GR Yaris. Dat is ook de enige auto die ik kan bedenken die in de buurt van jouw voorstel komt.
              Of richting het duurdere segment de M5 o.i.d.

              Ik denk dat ik de meeste lol zou hebben met de Yaris.

              Login om te reageren
              • tinnemans zegt

                27 oktober 2021 om 06:47

                @torsen: Ik ben een voorstander van KISS; Keep It Simple, Stupid! Ofwel, zodra een oplossing heel complex begint te worden moet je eigenlijk een paar stappen terug doen en bedenken of dit allemaal nou nog wel zo handig is. En het antwoord hier is natuurlijk dat ze veel te ver doorgeschoten zijn. Wat ze wilden was RWD en dat hebben ze proberen te bereiken door FWD via 4WD en een enorme stapel electronica eraan toe te voegen. En wat krijg je dan? Nou, een FWD die aanvoelt alsof ze mbv 4WD en een enorme stapel electronica RWD hebben proberen te verkrijgen. Ik heb ooit een Jeep Cherokee XJ gehad en die was in de basis RWD en die zette z’n kont gewoon heel natuurlijk opzij als ik op het juiste moment gas gaf, of ging heel saai en voorspelbaar mooie cirkels rijden als de auto in 4WD stond. Ik rij overigens liever gewoon RWD, dus voor nu rij ik een grotere BMW (ik ben 1.96m).

        • mashell zegt

          26 oktober 2021 om 13:46

          “deze computeroplossing is met het huidige chip tekort veel duurder dan de prijs van het component alleen.”
          Zo werkt dat natuurlijk niet. De controller zit er toch al in en rest is allemaal software. Er is ook geen tekort aan alle chips maar slechts aan enkele types, vooral automotive grade microcontrollers.

          Login om te reageren
      • karhengst zegt

        26 oktober 2021 om 11:07

        Dan is het overigens nog opletten of je niet de haldex variant krijgt, die ze voor de lagere gepositioneerde modellen toepassen om het verbruik te drukken. Het lijkt me sterk dat die een systeem hebben dat naar RWD neigt.

        Login om te reageren
        • torsen zegt

          26 oktober 2021 om 11:16

          @karhengst: Zeg je nou serieus dat mensen moeten opletten dat ze geen Haldex krijgen op hun A4 waar de motor niet dwars geplaatst is?

          Login om te reageren
          • karhengst zegt

            26 oktober 2021 om 11:55

            Met de layout van de motor heeft het niet te maken. Maar er is een verschil tussen een permanent AWD systeem en eentje die incidenteel bijspringt. Dat laatste is veelal synoniem voor Haldex, of wordt er in ieder geval mee in verband / in de war gehaald (zoals ik wellicht ook doe, al dan niet incorrect).

            Zie: https://www.quattroworld.com/audi-news/audis-quattro-ultra-technology-fancy-way-say-electronic-transfer-case/

            Quattro Ultra is dus anders dan het reguliere Quattro, wat vroeger dus wel als een permanent AWD systeem werd gezien.

            Login om te reageren
            • torsen zegt

              26 oktober 2021 om 12:44

              @karhengst: Haldex is een merknaam voor een 4WD oplossing voor autos met een dwars geplaatste motor. Dus dat kan moeilijk niet iets met de richting van de motor te maken hebben.
              Vandaar dat je reactie bij mij weer voor wat verwarring zorgde.

              Maar ik volg het weer. Goed punt inderdaad.

              Login om te reageren
              • karhengst zegt

                26 oktober 2021 om 15:14

                Thanks voor de verduidelijking ook! Weer wat bijgeleerd :)

    • HZW zegt

      26 oktober 2021 om 17:27

      Dat gaat niet werken bij een voorwielaandrijver met de motor dwars voorin.
      De Core aandrijflijn is van links naar rechts, en niet van voor naar achter.
      Alleen als de Core aandrijflijn van voor naar achter is, dan kan je 2/3 naar achter dirigeren.

      Login om te reageren
      • rubend zegt

        26 oktober 2021 om 22:47

        @HZW: het is niet gebruikelijk. Volgens mij is er geen enkele fabrikant die het gebouwd heeft. Maar de motor dwars icm RWD is mijn inziens gewoon (technisch gezien) mogelijk.

        Login om te reageren
      • torsen zegt

        26 oktober 2021 om 23:22

        @HZW: Hoe kan het dan dat de GR Yaris permanent 30/70 doet in de sport stand?

        Login om te reageren
    • r3fl3x zegt

      27 oktober 2021 om 10:47

      Ben het volmondig eens met je KISS-betoog. De meeste auto’s zijn nodeloos complex gemaakt en mechanisch helemaal niet zo goed. Wat ik wel echt heel gaaf vind aan de RS3 is de unieke motor en, vooral als sedan, de looks: compact en relatief eenvoudig gelijnd.

      Zou episch zijn als Audi een soort herinterpretatie van de Ur-Quattro zou maken van het formaat A3/TT met 5-in-lijn turbo, handbak en vereenvoudigde quattro.

      Login om te reageren
  6. karhengst zegt

    26 oktober 2021 om 11:09

    Dat front zou zelfs een Honda Civic nog doen rillen. Maar deze zal het vast wel goed doen op de parkeerplaats van de McDonalds, zeker nu ze fabriek-af de logo’s reeds de benzinestift-look meegeven.

    Dat geluid blijft natuurlijk ongeëvenaard in die klasse.

    Login om te reageren
  7. usmurf zegt

    26 oktober 2021 om 12:16

    Leuke review, vind Martijn ook echt iets toevoegen.

    Login om te reageren
  8. petroldrinker zegt

    26 oktober 2021 om 13:12

    Helaas te duur voor nederland dankzij die lullos in denhaag

    Login om te reageren
  9. Dutchdriftking zegt

    26 oktober 2021 om 16:41

    Een moeilijke auto. Een hot hatch met een 5 pitter is geniaal, en alleen al daarom wil ik hem. Maar helaas, dat gekke zwarte Batman masker wat deze (en de RSQ modellen) hebben maakt hem nogal lelijk. De 8P en 8Vhaddem hun gebreken, maar je kon er nog redelijk anoniem mee door het verkeer. De drift mode is grappig, maar is het niet iets heel duurs wat je in de praktijk nooit gaat gebruiken? Dergelijke auto’s staan op hele dure banden, je gaat er dus hooguit mee spelen in de sneeuw. En dat kon met de oude ook prima… Daarnaast klinkt hij niet zo lekker als de oude, en vond ik dat interieur ook beter. Kortom, wees slim en koop een S3 zoals @rubenpriest, minstens zo’n goede daily, en bespaar een hoop kosten.

    Login om te reageren
    • HZW zegt

      26 oktober 2021 om 17:21

      Dat gekke zwarte Batman masker, is natuurlijk simpel te verhelpen, even een dagje bij de spuiter neer zetten en in kleur laten spuiten, zou één van de eerste dingen zijn die ik zou laten doen.

      Login om te reageren
    • jeroenm83 zegt

      26 oktober 2021 om 18:42

      Ja….maar geen 5-cilinder. Dat vind ik toch wel een USP voor de RS.

      Login om te reageren
    • Ot92 zegt

      26 oktober 2021 om 22:06

      @dutchdriftking Het geluid is minder geworden door OPF/PPF. Een andere downpipe plaatsen en het probleem is verholpen.

      Login om te reageren
  10. lithiumion zegt

    26 oktober 2021 om 16:42

    Oei oei oei wat is het toch weer een spuuglelijk grafhok geworden zeg! Alle prestaties ten spijt, daar wil je je hond niet eens in begraven?! Performance combineren met mooi design kunnen ze ook echt niet meer, daar in Ingolstadt. Of ze hebben daar briljante humor; ze kopen het toch wel, want Audi

    Login om te reageren
    • jeroenm83 zegt

      26 oktober 2021 om 18:43

      Neckarsulm

      Login om te reageren
  11. soundgarden zegt

    26 oktober 2021 om 16:55

    En weer die hele voorkant incl logo’s etc zwart. Bah, hou nou eens op.

    Login om te reageren
  12. HZW zegt

    26 oktober 2021 om 17:16

    Gewoon even langs JD Engineering rijden voor een kleine software aanpassing en je hebt dan ± 470 pk en ± 625 Nm.
    En dan doet zo’n 400pk 5 cilinder het net even lekkerder.

    Login om te reageren
  13. monsieurleloure zegt

    26 oktober 2021 om 17:19

    Dat de voorbanden breder zijn dan de achterbanden blijft raar, maar je moet toch wat om het onderstuur onder controle te krijgen…

    Login om te reageren
    • Ot92 zegt

      26 oktober 2021 om 22:07

      @monsieurleloure Het is ook voor meer grip (bij sprintjes) gezien ie in de basis voorwiel aangedreven is…

      Login om te reageren
  14. bernoulli zegt

    26 oktober 2021 om 20:59

    Net de grote broer van de i20 N met die neus.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North