De Audi A3 TDi Clubsport quattro concept zullen we niet snel in productie zien. Het werd echter wel de inspiratiebron om een mogelijke Audi RS3 op papier te zetten.
De Photoschop impressie is het werk van een bezoeker van Carspyshots.net en ziet er lekker dik uit. Dat wil nog niet betekenen dat we ook daadwerkelijk een Audi RS3 kunnen verwachten. Daar zijn een aantal redenen voor: Audi bouwde nog nooit een RS3; Audi pleegt slechts één RS-model tegelijk te produceren en dat is de RS6 en in 2010 zou de RS5 het RS-stokje moeten overnemen. Als er dan toch een RS3 zou moeten komen, dan zou deze wellicht worden voortgestuwd door de 2,5 liter vijfcilinder met turbo die in de TT-RS zou moeten komen. Ons lijkt het wel wat, maar de afdeling productieplanning van Audi heeft zich op dit punt nog niet naar buiten toe uitgelaten. (via WCF)
jimboo zegt
ik vind het altijd al een mooi auto de audi a3
maar ze mogen de luchtinlaten voor wel iets verkleinen zeker voor zon kleine auto
maar waarom heeft lamborghinni wel audi trekjes en audi geen lamborghinni trekje (6)
greetz
Xemurai zegt
Wow, ziet er dik uit! Laat maar komen die hap…
Audio-Online zegt
Nou, koeling genoeg. Maar ik vrees voor de luchthappers dat ze niet zo aerodynamisch zouden zijn.
vla zegt
Over die 2.5 liter vijfcilinder:
Zie ik daar een kompressor én een turbo? Is dat wel mogelijk?
Audio-Online zegt
Tuurlijk! Dat heeft die Golf V 1.4 met 170 pk toch ook?
nedim S zegt
Ziet er zeker keurig uit, wel jmmr dat je dan zo lang moet wachten….
vla zegt
@ Audio-Online
Maar die elimineren elkaar toch? Je kan de lucht toch maar zo hard inblazen als de motor toelaat?
Audio-Online zegt
Uhm, ja klopt.
http://www.autoweek.nl/autotest.php?id=1607
ik de dinges zegt
kompressor voor lage toeren, turbo voor hogere toeren.
Silverarrow zegt
Best mooi, maar die luchthappers zijn net ietsje te groot.
prop zegt
Blijkbaar werkt het.. anders zou vw het niet verkopen.. en het is wel aannemelijk.. een compressor kan al bij zeer lage toerentallen koppel leveren.. en de turbo kan het daarboven netjes oppakken… zoiets als veel vermogen en koppel bij een breed bereik
vla zegt
@ prop
Dacht ik ook, maar je kan die turbo nooit uitschakelen, en als de lucht van de kompressor door de turbo blaast gaat zijn effect toch weg?
BennyB zegt
Inderdaad, dit zorgt voor een gelijkere verdeling en niet het welgekende ….lag….lag….lag….TURBOOOOOOOOOOOOOO
Racer X zegt
Als Audi die vijfcilinder eindelijk eens in productie neemt krijg ik misschien weer wat waardering voor het merk.
vla zegt
Tja, dan is het mss beter, maar je auto is als een metroseksueel: geen echte turbo, geen echte kompressor… Dat rijdt wss heel saai…
midi zegt
Zoals aangegeven in de schematische weergave van de 2.5 TSI R5 motor wordt de supercharger aangedreven door een met een magnetische koppeling in en uitschakelbare riem overbrenging. Het is dus idd zoals prop zegt dat de mechanische compressor (supercharger) bij de lage toeren zorgt voor de drukvulling. Bij hogere toerentallen kan deze uitgeschakeld worden en zal de uitlaatgasturbo voor drukvulling zorgen.
Laat maar komen een 2.5 R5 350 pk TT, a3 of a4. Terug naar de good old rs2 times
prop zegt
@ vlaeminck.. mh ja daar zit wat in… dr zal wel iets van een bypass inzitten.. of de turbo heeft geen invloed op de compressor bij dat toerental
Arnoud zegt
@ de vlaeminck:
De kompressor heeft een magneet koppeling. Staat ook in het diagram. Deze kan je dus afschakelen. Ook zit er onder de kompressor een regelklep. Dus je kan de kompressor afschakelen wanneer deze niet nodig is (lage belasting of bij hoge toerentallen) en de lucht eromheen leiden zodat je niet teveel onderdruk krijgt bij het aanzuigen via de turbo.
BennyB zegt
@ De Vlaeminck … saai weet ik nu niet direct. Ik denk dat dit misschien wel dichter bij een snelle NA ligt. We zouden er misschen eens mee moeten rijden om het verschil te merken. lol@metroseksueel
Wij zijn hier toch vooral retroseksuelen niet?
BennyB zegt
Beter spaties gebruikt…. voor de liefhebbers onder ons, het is geen emailadres :D
Roadronner zegt
Die luchthappers in de voorspoiler doen me wel heel erg aan een Seat Leon FR/Cupra denken…
RenesisHP zegt
Luchthappers, waar gaan jullie met die Audi heen? Dat blok heeft I.M.O. best wel zin. Vijfcilinders kunnen erg leuk zijn. :D
Mister N zegt
Het zou onlogisch zijn al zou Audi een RS3 gaan produceren. Want als we kijken naar de S3 die al 265 briesende pony’s onder de kap heeft. Lijkt mij het onnodig om een RS3 die waarschijnlijk dan rond de 272PK (als ze het TT-S blok gaan gebruiken) zou leveren.
Verder levert de S3 als we kijken naar de concurrentie (R32, Cupra ens.) al de meeste Pk’s en is dus in feite al het snelst!
Verder kost een leuk uitgeruste S3 al gauw 65 mile laat staan als we nog een stapje hoger gaan zou iemand van jullie echt bereid zijn bijv 75 mile te betalen voor een hatchbakje?
F1-freak zegt
Veel mooier dan de Clubsport Quattro. Ik zou er niks aan veranderen, Audi.
Mister N zegt
Ik zou veel meer voelen voor een dikke Diesel A3 met een dikke 3.0 TDI onder de kap ofzo:D
Alwood zegt
@ vla
Volgens mij klopt jou redenering wel en is er een redelijk ideale situatie nodig om deze twincharger techniek te laten werken.
Ik kan me een stuk van JC herinneren waarin hij de GT beschrijft (uiteraard niet een erg objectief en weinig subtiel persoon) maar hij klaagde erover dat de GT geen berg op te branden was. Met een kilo zout genomen durf ik daaruit op te maken dat de GT het aflegt op het moment dat écht koppel gevraagd wordt.
In nederland is dit uiteraard nooit geprobeerd, op de vlakke grond heb je dan ook vooral profijt van de turbo. Zet je echter de golf met dubbel blaaswieltje voor een flinke kar of laat je hem met 130+ een berg in een duitse (of engelse) snelweg beklimmen dan doet die kompressor bar weinig.
en jajaja ik heb het inderdaad niet zelf geprobeerd maar als het écht geweldige techniek was geweest had het inmiddels wel in veel meer auto’s gezeten…
Arnoud zegt
@ Alwood:
Durf jij een Delta Integrale HF geen geweldige auto te noemen?
Thom zegt
Was dat niet de Delta S4
http://youtube.com/watch?v=ZXzkkGqv9Es
of had de integrale ook een turbo en compressor ?
Arnoud zegt
Je hebt helemaal gelijk. Maar mijn punt was dat deze Lancia Delta absoluut een geweldige auto is. Wat Alwood ook mag zeggen. Lekker puh!
troyk zegt
Tuurlijk, een rendering…. wel een fijne gelukkig.
We willen hem allemaal en we willen hem nu.
Commenten is zo eenvoudig heren.
Alwood zegt
@ Arnoud
hoe kan je zo’n monster nou vergelijken met een Golfje :?
En ik heb inderdaad wel eens iets gehoord van dubbel lucht in een Integrale… blijkbaar hebben ze de techniek daar wel goed uitgewerkt. Zit ook nog wel wat verschil in of ze een monster maken wat in het uiterste geval 10k rijdt zonder revisie (waarschijnlijk nog niet eens) of dat het een semi-GTI’tje is wat toch de 300k wel moet halen.
én dan komt daar nog bij dat die Integrale wel een fatsoenlijke cylindercapaciteit had :P
vla zegt
@ Alwood
Da’s een conclusief antwoord, daar kan ik mezelf in vinden! Ik dacht ook al: waarom zijn er dan supercharged supercars en turbocharged supercars? Op deze manier zou je niet meer moeten kiezen tussen veel koppel, veel pk, groot toerenbereik (ofzo… je weet wel wat ik bedoel ;) ) maar saai rijgedrag. Zo saai zelfs dat men naar de turbo rijkt, met zijn turbolag maar ook met veel pk’s en veel koppel wanneer hij op zijn piek zit.
@ Arnoud
Ha! Die had ik gemist, it’s all becoming clear now! :)
@ prop
Idd, ik had hem gemist, Arnoud vermeldt hem gelukkig. ;)
@ BennyB
I like your thinking! :P
Citrofiel evil twin zegt
Ik zie liever de versie op de Audi A5 (RS5). ;) :)
Tommy zegt
Dat verhaal dat Audi slechts 1 RS-model tegelijkertijd in productie wil hebben klopt niet (meer). De RS4 Cabriolet is nog steeds in productie en de nieuwe RS6 nu ook. Audi heeft nu dus 2 RS’en productie. Ook werd een tijdtje geleden gemeld dat Audi de S- en RS-modellen eerder op de markt wilde brengen ipv paas aan het eind van de levensfase van een model. Kijk maar naar de S5.
Verder zie ik het wel zitten die geladen vijfcillinder! Als hij eenmaal klaar is gemaakt voor de TT is hij simpel in de A3 te maken omdat ze beide op hetzelfde onderstel staan. Ik denk wel dat de RS3 iets minder pk zou krijgen om de TTRS exclusiever te houden. Jammer genoeg zegt mijn verstand dat er nooit een RS3 zal komen net als een RS8. Het is nu al wat aan de late kant om een RS-model van d A3 te maken. Misschien een gelimiteerde oplage Audi? dat zou wel uber vet zijn! :P
S3Revo zegt
rendering? impressie? nou nou, even de stickers weghalen met photoshop vindt ik nou niet echt een welgemeende impressie. zelfs het rood op de motorkap wat voorheen wit was is niet eens van dezelfde kleur. Ja clubsport tt komt uit, maar dat wil niet zeggen dat dit meteen de rs3 is. Ik gok toch meer op de diesel, aangezien er ook een tdi R is uitgekomen bij VW
Lexus zegt
@ Mister N:
Idd, lijkt mij ook erg onlogisch. Ik zie het dan ook niet gebeuren. Het lijkt mij meer logischer als Audi een RS model op de A4 produceert, met dik 300 PK. Dan zou die mooi net onder de RS5, en een stuk onder de RS6 zitten, maar toch een stappie hoger dan de A3.
En nee, ik zou geen 75mille voor een A3 betalen nee, daar kan ik leukere auto’s voor halen…. ;)
Lexus zegt
@Myself; Met A3 bedoel ik natuurlijk de RS3
Windhoos zegt
Op de te grote luchtinlaten en de achterkant na (aangenomen dat die kenmerken heeft van de afgebeelde TDI versie) is deze “RS3” echt een supergaaf bakkie
@Citrofiel evil twin, dat is imho to much, zelfs voor een RS versie.
Dan vind ik deze photoshops van de RS5 geslaagder
http://www.egmcartech.com/wp-content/uploads/2007/05/audi_rs5_car_mag.jpg
http://www.egmcartech.com/wp-content/uploads/2007/05/audi_rs5_car_mag_1.jpg