In het circuit van roddel en achterklap circuleerde het gerucht dat de nieuwe Audi RS4 een supercharger zou kunnen krijgen. Dat is niet geheel uit de lucht komen vallen, want het nieuw ontwikkelde 3.0 liter TFSI V6 blok heeft een supercharger en zal een straks de ruimte vullen onder de motorkap van de S4. Met het oog op de strenge CO2 norm zou het niet onvoorstelbaar zijn dat dit blok verder wordt uitgeknepen om ook de RS4 te kunnen verplaatsen. Is niets van waar, want de nieuwe RS4 houdt gewoon zijn 4,2 liter V8. Evenmin zal de RS5 een blower krijgen.
Tenminste, dat beweert Fourtitude uiterst stellig. Men baseert zich op uitspraken tijdens een diner met een Audi topman, die uiteraard niet bij naam genoemd wordt.
The RS4 and RS5 will get a high-revving engine like the outgoing RS4. The high-rev applications in the R8 and B7-generation RS4 have impressed Audi’s engine development teams and they wish to continue in that direction with the next-gen of Audi’s hottest models. First comes a high-revving V10 in the R8 this fall, then an assumed V8 in the RS4 and RS5.
De 4,2 liter V8 in de huidige (B7-generatie) RS4 is goed voor 420 pk, dus de RS4 klantjes zullen ietwat teleurgesteld zijn wanneer dat niet een stukje wordt opgekrikt, maar volgens de Audi topman zal het vermogen gelijk blijven. Meer pk is niet de enige manier om tot betere prestaties te komen. En toch voelt het op één of andere manier minder lekker wanneer een opvolger hooguit evenveel vermogen heeft als zijn voorganger. Het is dus nog even de vraag hoe Audi ervoor gaat zorgen dat de nieuwe RS4 een waardige opvolger wordt, maar dat zal zeker goed komen. (via: fourtitude)
Scuderia zegt
Die V8 die nu in de S4/RS4/R8 ligt is een perfect blok.
Maar uh? RS5?
bp_STI zegt
niet echt slim door een turbo er op te zetten krijg je toch heel wat extra vermogen uit het zelfde blog en als je er dan nog een super-charcher op zet …
Iceman zegt
Ik moet dat nog eens zien of dit verhaal klopt.
Ik vraag me namelijk af hoe ze met de HDZ 4.2 V8 FSI aan de emissie eisen willen gaan voldoen.
En de nieuwe 396 pk 4.0TFSI Supercharged V8 motor voor de nieuwe D4 A8 zal ook in andere Audi’s zijn opwachting maken.
Met wat kleine aan passingen komt er 444 pk uit en heb je een prima motor voor de RS4/5.
Ice.
JanJansen zegt
Dit heeft dus geen consequenties voor Spyker, al had ik het stiekem wel lekker gevonden als deze ook wat meer Danoontje te eten kreeg.
evo zegt
Eindelijk dan einde ‘Horsepower-race’?
Mr. V8 zegt
Maar in de S5 ligt nu toch al die 4.2 V8? Wat komt er dan in de RS5 te liggen?
GOD zegt
Dit kan niet waar zijn, audi minder vermogen dan de concurentie, daar zullen ze bij daihatsu blij mee zijn :lol:
S3Revo zegt
@mr v8 yep, maar dat is een downgraded versie van 354pk volgens mij ook geen high rev, maar dat weet ik niet zeker. die ligt overigens ook in de q7 en dacht in de a8.
de rs4 4,2 fsi heeft 420 pk en een high rev van 8250rpm.
De aankomende audi’s worden lichter, de quattro wordt vernieuwd, en hoogstwaarschijnlijk krijgen de v8 motoren valve lifts, waardoor het vermogen op 450-470 pk gaat uitkomen.
En zoals ze in de dtm al hebben aangetoond; aerodinamica wordt sterk verbeterd. de nieuwe a4 dtm is nl niet op motorisch gebied veranderd/verbeterd, maar op aerodinamica en die gaan toch echt een heel stuk sneller.
verdere info op audiblog.nl
Nick zegt
@Iceman: Het oude AHK blok (die in de huidige RS4 ligt) krijgt waarschijnlijk een hogere compressieverhouding en valvelift technologie.
Het vermogen zal hetzelfde blijven, alleen het piekkoppel zal hoger liggen en de koppelcurve wat vlakker door het valvelift systeem.
Ook zal het nieuwe quattro VI systeem (met dynamische vector-geregelde koppelverdeling zoals in de Nissan GT-R) debuteren in de B8 S4/RS4 en misschien zelfs de nieuwe 7-traps S-tronic…
Zoef zegt
Het koppelverloop van ongeblazen motoren is uit de tijd.
Svensson zegt
Goed nieuws! Nou hopen dat BMW het ook bij natural aspiration houdt voor hun volgende serie M-modellen, dan ben ik helemaal blij.
Heyhuub zegt
Goede zaak, ik zou het erg jammer vinden als er straks over +- 2/3 jaar in geen 1 auto meer een ongeblazen blok is te vinden.
JH zegt
@zoef: dus deze koppelkromme is niet goed wil je zeggen?
deze koppelkromme komt bijna uit het leerboekje zou ik zeggen…
M-lover zegt
een tekeningetje zegt altijd meer dan 1000 woorden ;)
Alex zegt
Toekomstige A3’s en A4’s krijgen louter drukvulling motoren in vorm van T(F)SI en TDI voor goede prestaties en laag verbruik, terwijl de RS uitvoeringen, top of bill een behoudend atmosferische V8 krijgt met veel minder indrukwekkend prestatie/verbruik verhouding. Is omgekeerde wereld.
Ter vergelijking: http://www.m5board.com/vbulletin/e90-m3-sedan-e92-m3-coupe-e92-m3-convertible-e46-m3-e36-m3-z4-m-z4-m-coupe/111913-ams-alpina-b3-vs-m3-v8-vs-c63-amg.html
De TSI plukt de vruchten van de TDI technologie en i.t.t. TDI is de TSI nog lang niet uitontwikkeld.
Sommige analisten zien de TSI zelfs de TDI van de toekomst, omdat bv. euro 6 zonder dure CR-pomp, converters, urea ed. wordt gehaald.
Audi zal meer indruk maken de TSI technologie in RS gamma toe te passen en daarmee een eigen statement maken zoals BMW en Mercedes.
FERRARI_POWER zegt
heb vandaag de laatste nieuwe rs4 station gezien met duiste platen een witte was het ,damn wat een auto .er achteraan rijden was geen optie want hij was plankgas aan geven :)
Rick zegt
de huidig s5 met de 4.2v8 wordt vervangen door de 3.0 tfsi 333 pk.
dan is er dus wat meer ruimte voor de rs5.