Audi vraagt patent aan op e-Quattro

Auteur: , 66 Reacties

Elektrokracht gebruiken om de achterste wielen aan te drijven, Audi ziet het wel zitten.

Autofabrikanten deponeren aan de lopende band patentaanvragen, en heel soms komt daar bij patentbureaus wat van bovendrijven, zoals de twee patenttekeningen die Autocar heeft opgeduikeld. Daarmee is het niet gezegd dat Audi hetgeen hier staat ook in productie neemt, maar de ontwikkeling is interessant.

Wiel opnieuw uitvinden

Het eerste patent gaat over een velg met een beweegbare klep tussen de spaken. Het mechanisme zou de ruimten tussen de velgspaken kunnen afsluiten, waarmee de velg volledig dicht is aan de buitenkant. Iets dat goed is voor de luchtweerstand, die zakt namelijk, maar minder fijn voor de koeling van je remmen. De kleppen zouden daarom temperatuurgeregeld zijn. Bij lage snelheden gaan ze helemaal niet dicht. (Foto 1)

Het andere pantent gaat over quattro vierwielaandrijving. Op de schematische tekening is een quattro-systeem te zien zónder fysieke verbinding met de achterwielen. Die worden namelijk elektrisch van aandrijving voorzien. In de patentaanvraag staat ook software beschreven die met behulp van wielsensoren meet wanneer een wiel tractie verliest, waarna de aansturing kan worden aangepast: meer of minder kW’s, zeg maar. (Foto 2)

Dit systeem, laten we het e-Quattro noemen, wordt vaker geopperd. Groen7 berichtte in 2012 nog over exact dit type aandrijving voor de volgende generatie A4.

Het vorsprung durch technik-gehalte van e-Quattro is trouwens discutabel. Peugeot/Citroën hanteert deze manier van aandrijving al langer en past het al toe op productiewagens (Hybrid4). Voor Toyota geldt hetzelfde.



66 reacties

Elektro aandrijving op de achterwielen en brandstof op de voorwielen, waar heb ik dat eerder gezien?

Oh w8, na de interieurs nemen ze nu ook de aandrijving van PSA over.
@tupperware: ja indd! Ik weet niet of jij iets met audi hebt, ik iedrrgeval helemaal 0. Vind het interieur van een A6 c7 trouwens heel erg bol. Alles is rond en bollig, best ouderwets. Wat mercedes in de w211 had heeft audi nu in de a6…voorsprong in afkijken
@tupperware: je bedoelt neem ik aan Faurecia. Die bouwt onder andere interieurs voor PSA en de Volkswagengroep. Maar ook voor BMW en Mercedes/ Daimler AG. Laat je Smart nou ook toevallig onder Daimler AG vallen jrk68…
@kor1:
Smart valt inderdaad onder Mercedes, je kan het als merk slechter treffen, Swatch wilden het immers eerst aan VAG slijten, maar ja, dat was natuurlijk veel te spannend.

Mijn auto valt trouwens nog onder het toenmalige Bugatti, toen het nog eigendom was van Romano Artioli en ze daar nog de fabeltastische EB110 bouwden.
@tupperware: ik kan Smart nou niet echt spannend noemen hoor, maar voor sommige mensen is een 0.7 liter 3-cilinder met 82 pk vast erg spannend…

Je andere auto is inderdaad van een merk wat ook even van Romano Artioli is geweest. Het andere merk wat hij heeft gehad was inderdaad Bugatti, het merk wat onder zijn vlag failliet is gegaan en wat nu onder de vlag van VAG valt en nu beter is dan ooit qua kwaliteit en prestaties. De Bugatti EB110 was leuk en spectaculair, maar haalt het niet bij de fabeltastische Veyron.
@tupperware: Dat heb je eerder gezien, maar nog nooit zo goed doordacht en uitgevoerd. Dankzij Audi zal dit aandrijfprincipe eindelijk echt meerwaarde kunnen krijgen.

En hou toch eens op met die fabeltjes. Audi-interieurs zijn 100% Audi-ontwerp. Faurecia (inderdaad eigendom van PSA) levert slechts interieuronderdelen. Overigens niet alleen aan Audi maar ook aan o.a. Renault, Ford, General Motors, VW, BMW, Daimler, Fiat/Chrysler, Nissan, Toyota en Hyundai/Kia, maar daar hoor ik je niet over..
Vorsprung durch gut nach die Französen gucken.
Zelf heb ik weleens in de sneeuw gereden met een Peugeot 508 Hybrid4 maar de zogenaamde vierwielaandrijving voegt weinig toe in mijn ogen. Zat evengoed vast in de berm na een overmoedige poging een rotonde te nemen. Onze eigen Audi met Quattro doet dit toch vele malen beter, ik ben benieuw in hoeverre Audi dit met deze niet geheel nieuwe techniek ook gaat lukken.
@remydeb:
Zelf heb ik weleens in de sneeuw gereden met een fiets maar de zogenaamde vierwielaandrijving voegt weinig toe in mijn ogen. Zat evengoed vast in de berm na een overmoedige poging een rotonde te nemen.
@faalhaas: Achja dan deed je in ieder geval je naam eer aan.
@faalhaas: vierwielaandrijving op een fiets…dusss
Reken maar dat e-quattro een stuk geavanceerder zal zijn dan wat andere fabrikanten (kunnen) maken. Wellicht vergelijkbaar met de werking van “echte” quattro? Het zal iig zeker technologisch vooruitstrevend en vernieuwend zijn, anders heeft een patentaanvraag ook geen zin. Kortom, wel degelijk “Vorsprung durch Technik”..
@audifreak:
Zeker weten.
Me wou zelfs dat ik Duitser was.
Ik zou het zelfs dan van de daken schreeuwen : Bei uns zu hause Bübe, ist alles BESSER !
Heerlijk de gehele dag lopen in zo’n lederhose en zo’n grappig hoedje met een veer op mijne kop.
Dan de dag door naamvallen gebruiken en onuitspreekbare woorden uitbraken.
Maar ’s avonds zou ik het meest gelukkig zijn, met een bordje dreckgebrat mit kohlensäure en de onmisbare currywurst
En daarna hoempa-liedjes zingen met mannen met gezichtshaar en elkaar in het gelaat slaan bij het refrein.
En ’s morgens om vijf uur weer op om bij AUDI auto’s te mogen maken aan de lopende band.
Man, als het toch eens waar mocht zijn

Jodelahitie.

Gelukkkig ben ik nooooit bevooroordeeld…
@audifreak: En kun je ook uitleggen waarom Quattro zo veel beter is dan bijvoorbeeld 4MATIC of X-Drive, of elk ander willekeurig AWD systeem?
@cookies: Zo veel beter is het tegenwoordig allemaal niet meer, de verschillen worden steeds kleiner. Het grootste verschil is dat Audi (Ex. A1, A3, TT) de auto vanuit de basis als een Quattro ontwikkeld. Waar bij BMW en Mercedes de achterwielaandrijvers ook vierwielaandrijving mee krijgen.
Dan hooguit het verschil in gebruikte differentiëlen tussen voor en achter as en op de achteras zelf.
@torsen: Lees overigens dat BMW nog steeds elektronisch aangestuurde differentielen gebruikt ipv mechanisch voor hun 4WD systemen.
@torsen: Zou dat misschien met het gewicht kunnen te maken hebben?
@SimonMc: Ik weet niet wat de achterliggende gedachte is bij BMW maar het is vast niet om de 4WD capaciteiten ten goede te komen anders zou het een rare keuze zijn.
@cookies: als je de testen mag geloven dan zijn die andere, modernere systemen beter dan de klassieke quattro. Het is een teken aan de wand dat Porsche een Macan gaat bouwen op Q5 basis en dan heel de klassieke quattro eruit sloopt (“so geht das überhaupt nicht”) en vervangt voor iets moderners.
@mashell: Dat zegt weinig. Audi voorziet de eigen modellen ook voortdurend van modernere versies van quattro. Het huidige quattro systeem staat dan ook mijlenver af van het klassieke quattro.

Het maakt overigens nog wel uit welk model je kiest, bijv. de kleinere modellen hebben een ander systeem dan de grotere modellen, en sommige daarvan, zoals de Q7 hebben weer een ander systeem. Maar om het voor buitenstaanders wat makkelijker (of moeilijker) te maken heet alles bij Audi met awd gewoon quattro. Handig voor de marketingafdeling ;)
@audifreak:

530 xi vs A6 quattro

http://www.auto-motor-und-sport.de/testbericht/allrad-kombis-vier-geht-s-lang-763847.html

“Unter dem Strich hat das laut BMW-Werbung mitdenkende Alllradsystem im 530 xi die Nase vorn. Der Audi leistet sich zwar keine gravierenden Schwächen und kann mit besonderer Fahrstabilität glänzen, aber fahrdynamisch reicht der Quattro an den X-Drive nicht heran. ”

dusssss…..

maar jij het vast beter dan auto und motor sport…
@super: Een artikel uit 2006 zegt volgens mij niet zo heel veel over de huidige stand van zaken..
En daarnaast is het slechts de mening van een enkele journalist, dus daar kan ik ook niet zo heel veel mee..
@audifreak:
nee, idd dat betekent dat bmw’s x-drive in 2006 al beter was dan audi’s quattro, kun je nagaan hoe de zaken er nu voorstaan.

en verder… de mening van een journalist van een gerenomeerd autoblad tegenover de mening van een overduidelijke audi fanboy…
@super: Dat is natuurlijk onzin. Een toen nieuwe x-drive werd getest tegen een quattro systeem dat ook toen al enkele jaren oud was. Inmiddels is quattro enkele generaties verder en aanzienlijk verbeterd. Ik vraag me af in hoeverre dat ook voor x-drive geldt.

En ik weet niet of je je eigen quote goed gelezen hebt, maar de journalist is behoorlijk positief over quattro: “keine gravierenden Schwächen und kann mit besonderer Fahrstabilität glänzen”, Dat hij een voorkeur heeft voor de rijdynamiek van x-drive op dat moment in dat model is een persoonlijke mening, geen absolute waarheid. Misschien deel jij als BMW rijder die mening wel, of laat je je snel door zo’n journalist beïnvloeden, dat mag, maar je moet het niet als zogenaamd feit gaan presenteren.
@audifreak:

ja, tuurlijk joh, audi is de beste omdat audi gewoon de beste is want audi is immers de beste omdat ze de beste zijn…

zo iets?
@super: Nee hoor, ik lees gewoon wat er staat. Iets waar jij door je BMW-fanboy-bril blijkbaar wat meer moeite mee hebt..
@audifreak:

gast, ben je nou echt zo dom of ben je alleen maar een beetje aan het trollen?
@audifreak: de klassieke quattro is variant op de langs motoren. Vroeger 25% naar elk wiel, nu de grootste deel van de kracht naar achter. De haldex varianten op de A3 en TT komen van VW (zijn beter!) en ook de quattro Q7 komt gewoon van VW/Porsche (ook beter) zijn inderdaad anders en dragen de naam quattro maar zijn niet volgens het quattro concept. Het probleem is dat Audi een tikkie te lang in die klassieke quattro is blijven hangen. BMW en vooral Mercedes leveren betere en effectievere systemen, maar zetten op de marketing helemaal niet zwaar er op in. De klassieke 4WD specialisten Audi en Subaru zijn ingehaald op hun specialiteit. De test die Super aangeeft is er 1 maar zo zijn er velen, Audi valt op sneeuw door de mand tov de directe concurrentie.
@mashell:

Dat audi is ingehaald geloof ik nog wel maar subaru nee dat absoluut niet.
Het awd systeem van subaru is nog steeds 1 van de betere zo niet het beste awd systeem.
@audifreak: even de oogkleppen afdoen. Lexus gebruikt dit systeem al jaaaaaaren op de RX450h, en zoals reeds gezegd doet ook PSA een gelijkaardig ding.
En het is niet omdat Audi een patentaanvraag doet dat ze opeens het wiel opnieuw uitvinden…
Er zijn andere merken die ook leuke dingen op de markt brengen hoor…
@ronin1130: Het gaat niet om het idee voor motor, achter elektrisch, want dat bestaat inderdaad al. Het gaat hier om de uitvoering en toepassing ervan, want daar kan volgens Audi nog flink wat aan verbeterd worden.
@audifreak:

Maar wat is hier de “voorsprong door techniek” dan als ze het al bestaande systeem verder willen verbeteren???
Dit is gewoon copy/paste en iets nieuws toevoegen om het maar een naam te geven.
@redbeams: Nee, het is een nieuw systeem, dat hooguit gebaseerd is op een bestaand principe, maar dat wel beter is dan wat er tot nu toe door anderen is bedacht (dat is iig de bedoeling). Als je de technische details wil weten moet je de patentaanvraag maar goed bestuderen..
@audifreak:

Hooguit gebaseerd…zeg maar gerust gekopieerd en aangepast waar zij ’t nodig achtten.
@audifreak:
“quattro” is al een redelijk verouderd systeem (passief), nieuwere systemen zijn actief (zoals x-drive). Maar los daarvan is dat hele 4wd marketing onzin, je kunt misschien wat beter wegkomen in de sneeuw, maar wat je er voor terug krijgt is een zwaardere auto (=slechter remmen, sturen en ook nog eens hoger verbruik) en zeer veel meer onderhoudskosten omdat de auto er veel en veel complexer van wordt. Heb zelf overigens een bmw met 4wd, maar de volgende wordt gewoon weer 2wd.
@super: Dat is denk ik een kwestie van smaak, want ik zweer erbij. Of misschien is x-drive wel gewoon niet zo goed als quattro (dat voortdurend wordt doorontwikkeld, dus allerminst.verouderd genoemd kan worden), zodat je de voordelen van awd minder hebt kunnen ervaren ;)
@audifreak:
wat zijn volgens jou dan de voordelen van “quattro” en wegen die op tegen de nadelen die ik noemde? bmw’s systeem is overigens weldegelijk moderner want aktief (quattro niet).
@super: Onzin. Quattro is wel degelijk actief waar X-drive eerder reactief is.
Torsen differentieel doet mechanisch wat de electronica in een X-drive eerst moet meten aan de hand van wielslip.
Centrale Torsen differentielen vind je ook in Range Rovers en Land Cruisers.
BMW heeft andere prioriteiten waardoor ze voor andere oplossingen kiezen.
@torsen:
aktief slaat op dat het aktief de bestuurder helpt om de auto te sturen daar waar hij heen wilt. In die zin is x-drive moderner. e.e.a. wordt hier uitgelegd:

http://www.auto-motor-und-sport.de/testbericht/allrad-kombis-vier-geht-s-lang-763847.html

in elk geval, voor mij hoeft het allemaal niet, volgende auto wordt gewoon weer 2wd.
Best interessant, ze kunnen vast wel een tiental concepts maken die dit systeem hebben.
@mdemooistelettervanhetalfabet: LOL. Zeg dat wel!
Hoe lang hebben we tegen die elektro-concepten aangekeken? Daar waren ze volgens mij een stuk eerder mee dan Renault, of zelfs Tesla. Nu staat er nog steeds geen enkele elektrische Audi in de NL prijslijst.
@mout: In ieder geval in 2005 nog een leuke met een Evo: http://www.autoblog.nl/archive/2005/10/24/mitsubishi_lancer_evolution_mi, maar daar hoor je niks meer van :(
Bij de Lexus RX450h werkt ’t ook niet echt super..
Er kan dus in principe een rechtzaakje Audi-PSA komen. Namaken en patenteren?
@saxoke:

Daar is nu geen grond voor. Ze vragen een patent aan, dat mag gewoon. En als psa al een dergelijk patent heeft zal de aanvraag als het goed is afgewezen worden.

Zolang ze geen producten maken waar gepatenteerde zaken in gebruikt worden zonder licentie is er geen rechtzaak
@timberleek: da klopt. T is ook ni alleen psa dat deze techniek gebruikt. Dus ergens zal er wel een patent voor iets van deze techniek zijn. Maar telkens n beetje anders….
via Android app
Niemand nog opgevallen bij foto 2.
De motor OP de voor as. Ipv er voor.
Zoals BMW en Mercedes dat doen bij de 4 wiel aandrijving.
Zouden ze dan eindelijk wakker worden??

Dat zou flink het onderstuur verminderen dan.
@arjontje:
de motor ligt ver naar voren bij audis omdat ze een tussendifferentieel (bij 4wd varianten) gebruiken dat vrij veel ruimte inneemt, als dat niet meer hoeft kan de motor idd verder naar achteren. Maar aan de andere kant; het is maar een diagrammetje…
@arjontje:

En met een tussenas naar de voorwielen (wel bmw/mercedes). Techniek die audi helemaal niet gebruikt voor de middendiff quattro aandrijving. Das ook de reden dat de motor voor de vooras ligt. Ondanks de ligging is dit wel ideaal voor 4WD
@arjontje: foto? Dit is een tekening waarvan moeders beweren “laag kleuter niveau” en ingenieurs beweren “hoog abstractie niveau”.
@mashell:
Een schema heet dat
Leuk wanneer door stroomgebrek opeens je vierwielaandrijving midden in die gladde bocht uitvalt .
@norge: je moest vast even goed nadenken om iets negatiefs te bedenken over Audi. Helaas heeft het niet geleid tot een zinnig iets…

Leuk wanneer door brandstofgebrek je hele Hyundai ineens uitvalt op een steile bergweg in Noorwegen….
Vorsprung durch marketing draait weer op volle toeren, technische voorsprong is ze in ieder geval niet echt aan te rekenen.
Nietegenstaande alle betweterij dat hier te lezen valt, toch een briljante reclame stunt van Audi naar aanleiding van het mislukt opengaan van de 5de ring in sochi: When 4 rings is all you need :)
Ter info :Volgens het Britse Autocar heeft Audi verschillende patenten ingediend op het gebied van autotechniek, waaronder twee bijzondere. Eén daarvan draait om het systeem dat de gaten in een wiel afdicht door middel van een soort flapjes die meebewegen met de wielen, waardoor het idee van een dicht wiel ontstaat. Hierdoor wordt de luchtstroming beter, wat gunstig is voor de aerodynamica. Als de hitte te hevig wordt, kunnen de flapjes weer open voor extra koeling.

Het tweede concept is een stuk complexer. Men neme vierwielaandrijving, waarbij de achteras elektronisch wordt aangedreven en er speciale software gebuikt wordt om te detecteren wanneer één van de wielen tractie verliest. Terwijl bepaalde hybride-auto’s gebruikmaken van energierecuperatie bij het remmen, waarbij de wielen te snel kunnen vertragen en grip verliezen, komt het patentverzoek van Audi erop neer dat een sensor bepaalt hoe sterk het wiel moet vertragen, afhankelijk van de beschikbare grip.
@speedie: “komt het patentverzoek van Audi erop neer dat een sensor bepaalt hoe sterk het wiel moet vertragen, afhankelijk van de beschikbare grip.”

Dat bestaat al een tijdje, en heet ABS.
@motoragent: Op een duitse site vond ik dat het patent rond torque vectoring draait. Het gaat dus niet via de ABS sensoren (reactief) gaan meten of een wiel aan het slippen gaat maar men meet het koppel.(actief) Dus men gaat de kracht naar de achterwielen vergroten voor het wiel slipt. Iets wat de meeste concurrenten nog niet doen. Daar grijpt het systeem maar in als het wiel al slipt. (te laat) Men doet ook het omgekeerde. Als men gaat remmen probeert men zo egaal mogelijk de remrecuperatie te verdelen.

Best knap om dit te doen want zo kan je in een bocht het linker of rechterwiel meer koppel laten geven zodat je toch in de bocht blijft.

Enige lijkt me dat dit een duurder systeem is dat het mechanische quattro. Gewichtswinst zal verloren gaan door de batterijen.
En nog :De Quattro-techniek werd door Audi in de loop der jaren steeds verder verfijnd. Zo werd in 1986 het handmatig te blokkeren middendifferentieel vervangen door een zogeheten Torsen-variant, die de aandrijfkrachten variabel over de voor- en achteras verdeelt. In 2005 introduceerde Audi het kroonwieldifferentieel, dat een dynamische verdeling van de aandrijfkrachten mogelijk maakt.

Ook de consument weet de quattro-techniek te waarderen. In 2012 koos wereldwijd meer dan 43% van alle Audi-klanten voor een quattro-model. De best verkochte Audi met quattro was vorig jaar de Q5. Bij de andere modellen kiest gemiddeld één op de vier klanten voor vierwielaandrijving.
Inmiddels bevat het Audi-gamma 140 quattro-varianten. Wie doet beter !
@speedie: Subaru?
@speedie:

Zolang je een kale auto levert met een km’s lange optielijst en ieder verschil een ander pakketnaam geeft ja…dan kom je gauw aan die 140 uitvoeringen.
Spot de fanboy
Die kleppen had.Peugeot ook al eens eerder op een concept gezet. Ik heb er nog foto’s van die ik genomen heb op de autosalon een paar jaar terug
Daar is Audi toch goed in zeg, dat moet ik ze nageven!

Goed in oude techniek als nieuwe techniek introduceren en doen alsof ze het helemaal zelf uitgevonden hebben!
Ik weet dat het een superlate reactie is, maar ik trof de tekening op google (die van e-quattro ten behoeve van het patent).
Is het jullie niet opgevallen dat dit systeem anders is dan PSA of Volvo? Als je kijkt naar de lay-out zie je achter de koppeling van de verbrandingsmotor, op de versnellingsbak, een elektromotor evenals achter de achteras. Met andere woorden: een auto met deze setup kan 100% elektrisch 4 wiel aangedreven rijden (tot een bepaalde snelheid). Reken maar dat dit als Plug-In hybride wordt aangeboden. Mijn verwachting zou zijn dat dit met de deels bestaande e-tron techniek zal gebeuren. Dus reken ongeveer 70 pk per elektromotor. Met daarnaast nog het vermogen van een 1.4 TFSI of 2.0 TFSI blok. Gecombineerd elektrisch vermogen zal 140-150 pk zijn en compleet (3 vermogensbronnen) 275 pk gecombineerd zijn. Als ze slim zijn combineren ze het trouwens met een diesel. Ik heb nooit begrepen dat de plug in met een benzine moet (behalve de slimmerts bij volvo). Als je accu leeggereden is, is de kans groot dat je lekker km’s aan het vreten bent op de snelweg. Daar glanst de diesel met zuinigheid en genoeg koppel om zonder gevaar de accu’s licht bij te laden voor als je weer aan komt in de stad. Zal wel met het gewicht te maken denk ik dan.. anyhoo, just my 2 cents

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).