Met recent nog de nieuwe RS3 hebben we hier het andere uiterste. Audi gaat volledig elektrisch in 2026.
We kunnen er zo’n beetje wel vanuit gaan dat alle lekkere nieuwe auto’s de allerlaatste in hun vorm zijn. Denk aan de nieuwe 911 GT3, de BMW M3 en M4 en de nieuwe Audi RS3. Tussen nu en 2030 zijn de meeste autofabrikanten drug bezig met de overstap naar elektrificatie. Zo ook Audi.
Audi in 2026 elektrisch
Op een klimaatconferentie in Berlijn heeft Markus Duesmann, de CEO van Audi, gezegd dat het merk het tempo gaat opvoeren. Al in 2026 is het de bedoeling dat alleen nog maar nieuwe elektrische auto’s op de markt verschijnen. Bestaande modellen met verbrandingsmotoren verdwijnen niet plotseling over vier jaar, maar worden in stapjes uitgefaseerd. Audi verwacht dat de laatste auto van het merk met een verbrandingsmotor in 2033 van de band rolt.
In 2025 zegt Audi meer dan 20 elektrische modellen in de line-up te hebben. Ondanks deze aankondiging stelt het Duitse automerk dat de verbrandingsmotor niet in een hoekje komt te staan. Tot het laatste moment zal Audi blijven investeren in het schoner maken van verbrandingsmotoren. Met dit nieuws betekent dat we in 2025 de allerlaatste nieuwe Audi met een verbrandingsmotor gaan zien. Dat is niet heel ver weg meer.
Charles Taycan 4S zegt
Who’s next? Transitie…😉
lars zegt
Gaat erg snel, vraag me af in welke tijd Porsche dit gaat doen.
Charles Taycan 4S zegt
@lars, de 911 zullen ze zolang mogelijk op benzine laten lopen vanwege het lagere gewicht, de rest van het gamma gaat snel volgen op EV…
sportabgasanlage zegt
Voorlopig hou ik dan maar vast aan mijn Cayman met ongeblazen 6-cilinder boxer. Die wordt nog eens geld waard
Pascal zegt
Dat lijkt me ook wel! De standaard 1.0 t/m 2 liter ICE torretjes (95% van het wagenpark) klappen de komende 10 jaar in waarde in elkaar, maar de (weekend)auto’s voor de liefhebber blijven vast nog tientallen jaren populair, helemaal als ze niet meer gemaakt worden.
pramm zegt
Zeker weten dat dit nog sneller gaat gebeuren. Ik schat in na 2024 geen conventioneel aangedreven modellen meer. De euro 7 norm gaat dat versnellen. Misschien zelfs al wel na 2023. Grootste uitdaging.voor Audi zal productie worden. Afzet zal vanzelf komen, zeker wanneer de ev goedkoper is dan de auto met verbrandingsmotor. Er komen nu al auto’s op de markt die in 4 minuten 100km range bijladen. Kwartier pauze en je kan al weer 350 km rijden.
mashell zegt
Dit kan toch niet nog sneller gaan? Een auto ontwikkelen duurt vijf jaar. Audi kondigt nu dus aan dat er geen ontwikkelingen meer gestart worden van brandstofauto’s. Tussen nu 2026 komen er nog een aantal brandstofauto’s op de markt maar die zijn nu al in ontwikkeling. Er komen Euro 7 wagens en deze zullen duur zijn (mogelijk gecompenseerd door lagere belastingen vanwege lage uitstoot). Of de mensen nog een Euro 7 wagen willen, dat is een heel andere vraag.
jje003 zegt
Toch ben ik nog altijd niet overtuigd van die ‘gouvernement driven’ ontwikkeling van electrische auto’s. We vergeten even dat er veel industrieën zijn die gewoon niet kunnen electrificeren. Als we nou eens met meer dan een enkel plan komen ipv alles op dit te gooien, zoals bijvoorbeeld biobrandstoffen die ondertussen ook heel hard ontwikkeld worden. Ik begrijp gewoon de logica niet. Particulier autogebruik wordt keihard aangepakt terwijl vrachtwagens die veel meer impact hebben op milieu nauwelijks gesproken word. Electrische aandrijving is gewoon niet goed genoeg.. Deze voertuigen hebben een trekgewicht van een 2cv, daarnaast is logistiek ongeveer een van de belangrijkste sectoren op deze planeet en is electrische aandrijving gewoon geen optie. Zowel wegtransport als scheepvaart en de luchtvaart kan voorlopig of zelfs nooit elektrisch.. Dus focus nou eens op wat anders dan alleen dit want het is gewoon een schijn-oplossing om mooi weer te spelen, net zoals het verbranden van biomass voor energie-opwekking.
tjorque zegt
@jje003 ik heb gisteren op politico nog een webinar gevolgd over vergroening van de automotieve sector. het leek mij dat de beleidsmakers toch wel bewust zijn van het feit dat we niet mogen inzetten op een enkele oplossing…
Naast BEV’s en FCEV’s zou er toch ook nog ruimte moeten zijn voor e-fuel en bio-fuel’s.
Ik denk dat dat kan maar dat de kostprijs van die brandstoffen zo hoog ligt dat de markt vanzelf naar de EV oplossingen groeit…
Persoonlijk zou ik er niet mee in zitten om wat meer te betalen voor een liter benzine die CO2 neutraal is en met mijn motorfiets (met inefficiënte explosie-aandrijving) te kunnen blijven rijden en de auto volledig elektrisch te hebben.
De auto kan dan gelijk netjes als thuisbatterij dienen want hij staat toch 99% van de tijd op de oprit te niksen.
mashell zegt
Synthetische- en biobrandstoffen zijn een gepasseerd station, de fabrikanten waren daar zeer in geïnteresseerd want dan hoefden ze geen grote investeringen te doen. Maar die worden het niet want ze hebben een enorm probleem met de schaalbaarheid. Vrachtwagens leveren een economische bijdrage daarom worden deze met lage belastingen min of meer zelfs gesubsidieerd. Dat is een politieke keuze. Je kunt ook stellen dat er veel te veel vrachtwagens (vaak leeg!) rondrijden en dat weg transport eigenlijk veel te goedkoop is, dan zit je in de lijn van de groene partijen. Elektrische aandrijving is al lang goed genoeg voor de meeste mensen.
doublechevron65 zegt
@mashell: Porsche is nu anders wel begonnen motoren met synthetische brandstof te testen. Stroom alleen is niet de oplossing.
mashell zegt
Porsche maakt peperdure sportwagens voor mensen die geen probleem hebben peperdure brandstof te betalen. Voor Jan met de Polo of Mien met de Corsa is het gewoon geen optie. Voor een 918 opvolger misschien wel.
cloverleaf zegt
@mashell: *nog* geen optie. Maar let wel, ook deze techniek staat niet stil
knapzuur zegt
Kan een 2CV een trein voort trekken dan? Want dat kan een Model X ook, en die nieuwe Ford F150 Lightning zou daar nog een schepje boven op doen aldus een techneut van Ford.
Je geeft zelf aan dat allerlei zaken heel moeilijk te elektrificeren zijn dus daarom zijn ze ook begonnen met een haalbaar doel, individueel persoonsvervoer, auto’s, motors, scooters etc. hoe sneller deze 0 uitstoot hebben hoe minder druk er op die andere industrieën ligt prima toch?
petroldrinker zegt
@knapzuur: het zou dus andersom moeten zijn, waarom de particulier al het geld laten lappen als de bedrijven de meeste uitstoot maken, dan horen die dus de beperkingen te krijgen, en niet wij dat we nu allemaal die duracells moeten rijden tzt (wat ik zo lang mogelijk blijf uitstellen)
amauryg zegt
Korte reactie op het idee van biobrandstoffen: https://www.youtube.com/watch?v=OpEB6hCpIGM
Deze man kan heel goed uitleggen wat er mis is met biobrandstoffen. Het is vanuit een efficiëntiestandpunt gewoon niet te verantwoorden.. Maar dat zegt natuurlijk niets over het feit dat we zeker en vast moeten diversifiëren, maar het feit is momenteel dat BEV’s, althans voor personenwagens, de beste oplossing zijn.
sportabgasanlage zegt
Je probeert de problemen van morgen op te lossen met de technologie van vandaag en dat is niet eerlijk. De ontwikkelingen in accu-capaciteit, laadcapaciteit, schone accu’s, accuproductie, etc. gaan nu in sneltreinvaart. ‘Well to wheel’ (van bron tot wiel) is EV bewezen goedkoper en beter voor het mileu, zelfs wanneer elektriciteit wordt opgewekt met fossiele brandstoffen. Het is dus onvermijdelijk dat we afscheid gaan nemen van de ICE.
De grootste uitdagingen liggen echter niet in het ‘rijke en ontwikkelde Westen’, maar juist in de minder ontwikkelde (en op dit moment meest vervuilende) landen. Daar zal door verschillende redenen (prijs, infra, afstanden) voorlopig nog wel vraag blijven naar goedkope brandstofvoertuigen. En waar vraag is, zal aanbod ontstaan. Voor ons is het echter een gepasseerd station.
Of je het leuk vindt, of niet: over een paar jaar zal je geen nieuwe auto met ICE meer kunnen kopen, en ben je aangewezen op de occasionmarkt. Door toenemende brandstofprijzen en toenemende belastingdruk op brandstofauto’s, wordt rijden op benzine/diesel vanzelf duurder dan elektrisch rijden. En de problemen die we nu hebben, gaan echt wel opgelost worden, daar is de mens inventief genoeg voor, en daar zijn ‘wij’ ook rijk genoeg voor.
cloverleaf zegt
@sportabgasanlage: ook europa
Is groter dan Nederland (de Randstad). Zelfs in de landen om ons heen: Duitsland, België en Luxemburg zijn de BEV’s nauwelijks aanwezig.
1320nl zegt
Het bizarre is dat er eigenlijk al een perfecte elektrische infrastructuur aanwezig is voor transport, namelijk de trein. Het is verbazingwekkend hoeveel transportbedrijven dagelijks heen en weer rijden tussen Italië, Oostenrijk, Frankrijk en Nederland. Het gaat er enkel om, om het railcargo dusdanig te organiseren dat het qua tijd en kosten competitief is met wegtransport.
petroldrinker zegt
@jje003: eens EV’s zijn gewoon een politieke wassenneus zodat ze zichzelf daar in brussel op de borst kunnen kloppen van hoe geweldig ze wel niet zijn, dat ze het probleem vererger5 hebben zie je toch niet terug in papier dus zal hun niks boeien, nadeel is gewoon dat omdat onze ouders zo dom zijn geweest om zo een overkoepelende organisatie te willen, wij met de problemen ervan zitten..
Pascal zegt
@petroldrinker het is allemaal de schuld van de Rabobank!
mijnporsche zegt
Beter man, kan je Verder rijden dan 200km hopelijk dan nu van Audi. Wat een troep.
sportabgasanlage zegt
In Nederland rijden we gemiddeld 35km per DAG. Dus 200km bereik is voor de meesten meer dan genoeg, zelfs voor het ritje naar de schoonfamilie op zondag. Zeker wanneer je thuis en/of op je werk kunt laden. Slechts voor een klein percentage is zo’n bereik veel te weinig. Of jij bij dat kleine percentage hoort, is alleen voor jou relevant. Daarmee de EV’s van Audi troep noemen is dus erg kort door de bocht.
macchina zegt
@mijnporsche: waar is dit op gebaseerd? Ik heb onlangs de Etron GT mogen rijden die 80% vol was bij afleveren: een kleine 300 km verder had ik nog steeds een kwart accu. Bovendien ging ik even snel laden testen, bij een paal die nog niet eens de volle snelheid van de Audi aan kan (270 kW paal was 175), in 7 minuten 20 kw erbij. Ik heb dus de hele dag meerdere stops gemaakt, en maar 1x bijgeladen omdat ik het leuk vond. S nachts top je hem op, op de oprit. Ik kan dit in geen geval troep noemen. Tuurlijk, als je gaat trappen vliegt het bereik onderuit. Maar, gewoon met het drukke verkeer meerijden, verandert deze auto in een “econobox” (zo goedkoop is het verbruik per km).
osmo zegt
Allemaal goed en wel dat gedwongen ecologisch gedoe maar de laatste winters was hier in België al sprake van een mogelijk stroomtekort. Wat zou dat gaan betekenen als de meerderheid van de bevolking over 10 jaar de wagen ’s avonds aan de lader hangt? Onze regering(en) kennende past het upgraden van de infrastructuur ergens in de begroting van 2075.
tenaci zegt
@osmo: hebben jullie inmiddels een regering dan? Ik dacht dat jullie in een eeuwigdurende formatie beland waren. Wij trouwens ook lijkt me……
sportabgasanlage zegt
Over 10 jaar hebben we ook de oplossingen van over 10 jaar. De wereld staat niet stil en technologische ontwikkelingen, het aanleggen van meer/betere infrastructuur ook niet.
osmo zegt
Dat antwoord klopt voor Nederland, niet voor België. Hier duurt alles altijd wat langer, vooral omdat zulke materie de bevoegdheid is van meerdere regeringen: Federale, Vlaamse, Waalse en (in mindere mate) Duitstalige … En aangezien dat elke regering geleid wordt door een andere partij/strekking kan je je wel voorstellen dat hier nogal wat discussies aan te pas komen en dat de kans op een vlot akkoord vrij klein is ;)
Richmond zegt
@osmo: dat laden moet gewoon gereguleerd worden, uitgesteld laden. Zodat het in de dal uren gaat. Het probleem is niet de auto’s, maar de combinatie met alle andere gebruikers. Wasmachine, droger, laptops, keukens, tv’s, modems, vaatwassers etc. Alles staat tegelijk aan en daar komt de auto bij. En de auto is dan het minst belangrijke om direct aan te hebben. Vooral als de laadtijden korter worden. En je hoeft ook niet elke dag te laden, net als je niet elke dag gaat tanken. Gedragsverandering is moeilijk maar wel noodzakelijk
mashell zegt
Dat huishoudelijk gebruik overdag en s’avonds is kleiner dan het gebruik van de industrie overdag. Er is dus geen probleem met alles tegelijk. Er is een probleem met de capaciteit van de distributienetten in de steden. Maar die kunnen ze gewoon upgraden, moeten ze toch al vanwege de zonnepanelen.
frank2b zegt
In elk geval wordt het wennen dat je niet meer je reservelitertje motorolie mee hoeft te nemen …..
mattr zegt
Jullie vergeten een asterisk aan de titel toe te voegen:
*Audi blijft ook na 2025 verbrandingsmotoren bouwen, maar alleen voor de Chinese markt.
pramm zegt
Ik denk dat de Chinese markt harder gaat dan je denkt.
mattr zegt
Nee. In het persbericht van Audi staat dat ze ook na 2025 auto’s met verbrandingsmotoren voor de Chinese markt blijven produceren. AB heeft dat stukje achterwege gelaten.
waterisnat zegt
When you go woke, you go broke. Ruimt wel lekker op in de VW stal als er wat over de kop gaan om de ambtenarij te pleasen. Of mag de belastingbetaler ze dan straks redden?
Michel-GR zegt
Yeps de mijne is ook een keeper want krijgt ook geen opvolger – dus die rij ik ook gewoon op.
De volgende over een jaar of 2-3 wordt helaas zo’n emotieloos elektrisch hok.
mashell zegt
Psst, De emoties zitten in de bestuurder, daar heb je geen brommend motorgeluid voor nodig. De emotie die acceleratie opwekt is zonder brommende motor zelfs sterker.
sportabgasanlage zegt
Ik ben het niet met je eens. Mijn zwager heeft een Model 3, en die gaat ongeveer even snel naar de 100 als mijn Cayman. De ervaring is echt compleet anders. Door het geluid van de in- en uitlaat van de 6-cilinder boven de 4000 toeren krijg ik kippenvel en een grote glimlach. In de Tesla heb ik echt 0 gevoel. Maar wellicht is dat persoonlijk.
mashell zegt
Je hebt jezelf geconditioneerd. Want dat geluid is energie die niet in de aandrijving terecht is gekomen, verspilling. Eigenlijk een schande dat je daar om glimlacht… Ik meen het serieus. als je versnelt zonder geluid worden er minder zintuigen geprikkeld en dat geeft een onwerkelijke ervaring, een sterkere emotie. Een oude MG-B is veel langzamer dan jouw Cayman maar door het open dak en het lawaai van de wind en motor worden je zintuigen zo overprikkeld dat het lijkt alsof je heel hard gaat terwijl dat helemaal niet zo is. Eigenlijk een fake emotie.
goodvibrations zegt
Haha geweldig..
Jjij zou “elektrische” sexpoppen moeten verkopen.. Serieus ik meen het…
Ach dat geluid en emotie met een “echte vrouw” is maar aangeleerd.. Deze pop is veel beter special ontworpen om de juiste zintuigen te stimuleren… Etc. etc. 😅 en je komt veel sneller 👍🏻.
goodvibrations zegt
Heerlijk man! Lekker van genieten!! Ik vind wat Tesla neerzet knap en heb liever een model 3 dan een ice burgerbak in dezelfde klasse.. En de acceleratie is ook echt wel heerlijk in een Tesla.. Voor dagelijks woonwerk perfect.. Maar hey.. ff genieten? Horen. ruiken & voelen.. Dat doe je het beste in wat jij rijdt, enjoy 😉
petroldrinker zegt
@mashell: wat een onzin, het maakt het juist saai de acceleratie echt hard accelerern kan toch moeizaam in nl, maar kan dan tenminste wel genieten van het geluid wat mn auto maakt, iets wat zo een duracell nooit zal kunnen
Pascal zegt
@petroldrinker ergens ook een beetje kinderachtig dat je auto per se ‘broem broem’ moet zeggen omdat het anders zogenaamd geen ‘emoties’ oproept. 99% van het wagenpark is qua geluid nu al totaal niet boeiend, en die paar auto’s die nog wel leuk klinken, blijven voorlopig nog wel bestaan voor de liefhebbers. Motorgeluid is in dailies toch al aflopende zaak sinds merken zoals BMW uit pure armoede maar zijn overgeschakeld op het gebruik van de speakers daarvoor. Misschien moeten we maar gewoon proberen niet te blijven hangen in het verleden.
petroldrinker zegt
Dat ligt dan toch echt aan jezelf als je daily geen leuk/mooi geluid maakt, heb ik geen last van met de autos die ik heb….
Als jij dat broem broem kinderachtig vind, prima toch? voor mij is dat juist 1 vd dingen die autos leuk maken.
Dat aanzwellende geluid bij elke beroering van het gaspedaal, vanaf lage toeren soms het doorhalen soms het perfect in elkaar over laten gaan van remmen, tussengas, terug schakelen, de bocht, gas er geleidelijk weer op, perfect vloeiend opschakelen, dat soort emotie en voldoening komt echt niet los bij een EV
Pascal zegt
@petroldrinker ik heb zelf alleen 2 liters gereden en daarna kwamen de 1.4/1.6/1.8 turbomotoren die al ruim over de 200pk vermogen gaan maar qua geluid weinig voorstellen, daar rijdt zomaar 95% van de bevolking mee lijkt me. Zelf word ik van die geluiden niet warm nee, zeker niet van de talloze diesels ook. Ik voel pas enthousiasme als er bijvoorbeeld een lekkere 335i naast me optrekt. Is natuurlijk allemaal subjectief. Ik reed hiervoor in m’n BMW’s ook allang automaat, dus ik ben waarschijnlijk toch al onvoldoende ‘purist’. Maar ergens is dat m’n punt ook: laat die paar puristen gerust nog 30+ jaar in leuke ICE’s rondrijden, geniet ik ook van als ik het zie. Die andere 95% zit helemaal niet op die herrie, trillingen en dat geschakel te wachten.
petroldrinker zegt
Tja dat verschilt dan per persoon, ik word toch echt enthousiaster van het zien en vooral horen van een Aygo/C1/107 dan een Tesla Plaid+ om maar iets te noemen.
Een auto die geen geluid maakt, is voor mij gewoon vervoer, in de categorie van trein/tram/bus etc. Maakt niet uit hoeveel ik dr geprobeerd heb, ik heb er niet 1 gereden nog waarvan ik denk: deze maakt autorijden nog leuk….
goodvibrations zegt
Ik voel zelfs enthousiasme bij een fiat panda.. Een blokje dat mooi rondloopt is altijd (vind ik) iets om van te genieten en blijft mooie techniek… Een Ducati vind ik nog wat mooier of een VFR met sportuitlaat..
En een stoomtrein vind ik ook enorm fascinerend… (Beeld en geluid) Maakt meer indruk dan een elektrische locomotief..
Mensen die helemaal geen emotie hebben (ik denk dat ze het enkel ontkennen) bij geluid kunnen maar beter een Tesla bestellen zonder radio.. Beeld is beleving en geluid is beleving.. Ik doe in ieder geval wel mijn raampje open als er een bijzonder auto naast mij staat om even te luisteren.. Ook rijdend in een elektrische auto geniet ik nog graag van het geluid van anderen…
Komt wat kinderachtig op mij over.. Zo van: ik rij nu elektrisch en nu vind ik geluid van ice auto’s stom!!! 😡
ericc zegt
Het is te hopen dat ze tegen dan betaalbare EV’s hebben met S of RS-karakter. Wat heel eerlijk, de ID4 GTX kan mijn niet bekoren als alternatief voor de GTI.
Wat ze ook proberen, het gewicht zal altijd stukken hoger liggen dan bij een ICE-wagen. Ook de levensduur voor batterijen is nog steeds een vraagteken. Neem nu een e-tron. Zijn rijbereik is niet wat in het boekje staat opgegeven en na 4 jaar is dit nog minder. Tweedehands interessant een EV???
Moest vadertjestaat geen belastingsvoordeel geven voor EV’s, dan zou het succes niet zo snel toenemen.
En gezien de grondstoffen beperk zijn voor het aanmaken van batterijen, zie ik de prijs voor EV’s nog niet drastisch dalen.
mashell zegt
We zijn hier niet op de verjaardag van tante Annie dus stop met die verjaardagspraat. Er staat geen rijbereik opgegeven in een boekje! De WLTP range van de e-tron 55 is 401km. Maar dat is dus als je WTLP cyclussen rijdt, rijdt je wat anders (je woon werk verkeer bijvoorbeeld) dan is verbruik en de actieradius een andere. En dat is bij elke auto zo.
Ik zie de prijs van EVs ook niet drastisch dalen, want ze zijn dankzij vrijstellingen nu al goedkoop. Een 400pk 5 meter lange SUV voor €71000 (de eerder genoemde e-tron) dat kan alleen elektrisch.
sportabgasanlage zegt
Het verbuik van ICE’s is ook niet wat in de boekjes staat, het vermogen van een ICE neemt naar verloop van tijd ook af. De accu’s van nu, zijn niet de accu’s van morgen. Je projecteert de problemen van morgen op de mogelijkheden van vandaag. Er zijn genoeg ontwikkelingen in acculand die ervoor zorgen dat we over 10-15 jaar net zo makkelijk EV kunnen rijden als nu ICE.
petroldrinker zegt
@sportabgasanlage: waar jij aandelen in heb zo te lezen elke keer…
HZW zegt
Als Audi dan met de 5 cilinder motor doorgaat tot het laatste moment en de rest van de motoren voortijdig schrapt.
De A1 krijgt überhaupt geen opvolger meer, de huidige A3, en A4 krijgen ook geen brandstof opvolgers meer, en er komt waarschijnlijk een nieuwe A2 onder de A3, allemaal 100% MEB EV e-tron’s.
De A5 wordt waarschijnlijk opgevolgd door de Audi Sport quattro e-tron.
bernoulli zegt
Dat gaat knokken worden bij die ene laadpaal in de straat.
Pascal zegt
Ja want er komen de laatste tijd nauwelijks nieuwe laadpalen bij. Oh wacht…
probono zegt
@bernoulli: Ik de kneel dat je hier een punt hebt wat nog een staartje gaat krijgen inderdaad. Op de eigen oprit is Ev wat mij betreft helemaal ok. Maar laadpalen in de straat, daar moet nog wel heel wat gebeuren. Ik denk zelf dat een Max. aantal KW leveren per auto en daarna €1 per minuut betalen (na 10 minuten na Max geleverde kw’s) bijv. wel iets kan zijn. Want als je een 100 kw accu wilt laden heb je ook genoeg na pak ‘m beet 50kw erbij om elders een snellaadstations te zoeken als je ver weg moet. Hoe de openbare palen nu werken, is het vragen om problemen, (tenzij ik iets gemist heb qua nieuwe oplossingen)
Pascal zegt
@probono mag wel iets minder streng misschien, maar je hebt wel gelijk. Bij mij in de wijk zijn er ook figuren die denken dat het normaal is om je auto 3 dagen aan een laadpaal te zetten terwijl deze na 5 uur al klaar is met laden. Heel netjes richting de buurman…. zo’n “idle-fee” is dan een goede oplossing. Die hanteert Tesla trouwens al, wanneer je onnodig lang bij een Supercharger blijft staan.
lekkerdwars zegt
Tja Toyota, wake up :) Audi heeft wel nog veel EV huiswerk te doen tav range, performance, efficiency, kleinere modellen, autonoom rijden, UI enz.
mashell zegt
De E-tron GT is een range kampioen, qua UI loopt Audi ver voor op Tesla, de Q4 etron heeft een fatsoenlijk instrumenten paneel terwijl in de Tesla Model 3 er een gebrekkige UX is door alles op 1 scherm te moeten doen. Autonoom rijden is Audi verder dan Tesla (want wel Lidar) maar ze mogen het niet op de markt brengen, dat Tesla haar klanten laat bet testen is leuk tot de rechtszaken.
Pascal zegt
Qua UI loopt Audi voor op Tesla puur omdat ze 2 schermen monteren? Als dat toch eens de enige factor was die een goede UI en UX bepaalt… ik ben dan weer totaal niet onder de indruk van die ouderwetse grote iconen, die merkbaar net iets te trage processor en dat kleine navigatiekaartje in de E-tron GT, maar het is vast een kwestie van voorkeur.
Qua autonoom rijden is Audi verder puur omdat ze Lidar gebruiken? Da’s ook nogal een 1-dimensionale benadering… Check dit filmpje even en vertel me dan nog een keer wie er hier innovatief bezig en ver is: https://www.youtube.com/watch?v=THtpJG4k0Wc . Van Audi heb ik nog niet 1 interessante demo gezien die hieraan mag ruiken, maar ik laat me uiteraard graag verrassen.