Audi ziet niet heel erg veel toekomst meer in de verbrandingsmotor.
Als we zo om ons heen kijken, dan is het vrij duidelijk om te zien welke kant het op gaat. Auto’s worden langzaam maar zeker voorzien van elektrische motoren. In de meeste gevallen in combinatie met een enorme accu. Waterstof lijkt de ‘strijd’ te gaan verliezen.
Natuurlijk is Tesla de grote pionier, want ze bouwen nu eenmaal enkel elektrische auto’s. Maar wellicht is een transitie met een groot en log bedrijf nog lastiger dan een compleet nieuw merk uit de grond stampen. Van de reguliere premium-merken was Volvo er erg vroeg bij om dieselmotoren te verbannen en alle aandrijflijnen te elektrificeren. De laatste stap is om enkel elektrische Volvo’s produceren. Nu gaat niemand die 1.5 driecilinder en 2.0 viercilinders ‘missen’, dus dan is het ook minder erg voor de petrolheads.
Audi zegt verbrandingsmotor vaarwel
Nu heeft ook Audi aangegeven dat de verbrandingsmotor zijn langste tijd heeft gehad. De grote baas van Audi, Markus Duesmann, laat aan het Duitse Wirtschaftswoche weten dat de deadlines binnenkort gepland gaan worden. Ergens in de komende 10 tot 15 jaar zegt Audi de verbrandingsmotor vaarwel.
Naast het feit dat een elektrische auto beter voor het milieu is, ziet Duesmann nog een voordeel. Er valt namelijk veel geld met EV’s te verdienen. Dankzij het dieselgate-schandaal is Audi relatief vroeg begonnen met de ontwikkeling van elektrische auto’s. Dat heeft zijn vruchten afgeworpen, want de e-tron SUV maakt compleet gehakt van de Tesla Model X qua verkoopcijfers. Sterker nog, in Noorwegen is de Audi e-tron de best verkochte auto van het afgelopen jaar.
Niet helemaal vrijwillig
Overigens is de periode 10 tot 15 jaar ook niet heel erg vreemd gekozen. Veel landen hebben namelijk aangeven dat auto’s met een verbrandingsmotor niet meer verkocht mogen worden. De meeste landen hebben 2030 tot 2035 als ultimatum gesteld.
We verwachten dan ook dat we meer van dit soort berichten gaan krijgen van andere fabrikanten. Het is niet echt een vrijwillige keuze om over te stappen op elektrische auto’s.
Logische stap, die 90% 1.5-jes gaan we inderdaad toch niet missen. Wel jammer dat dit ook gaat betekenen dat het niet meer rendabel gaat zijn om nog een RS-modelletje met brullende V8 in het assortiment te houden.
Over Tesla wordt vaak terecht gezegd dat de bouwkwaliteit ruk is, nou mijn broer heeft nu 1 jaar en een paar weken zo’n e-tron. Achterlamplightbardinges kapot geweest, kofferbakklep die na het drukken op het sluit knopje toch niet zo goed sloot, dus na 100 meter rijden stoppen omdat het ding nog open stond, en oja, ineens had de bijrijder natte voeten. Rijdt heerlijk hoor, mag ook wel voor wat de auto kost, maar om mijn broer te citeren: ik lease, dus dan is het alleen maar ziek dat ik zo’n auto kan rijden. Maar stel je voor je legt 90k neer en dan is dit de bouwkwaliteit.
Ik lease ook Tesla maar herken niks van de genoemde klachten, het materiaalgebruik in het interieur kan beter, maar om nu te zeggen dat Volkswagen of Audi hier feilloos in is, is inmiddels ook achterhaald (A1,ID3, T-ROC allemaal keihard plastic)
Ik zou @Johannkes comment nog ff overnieuw lezen. 🌻
Dan moet het toch wel écht waar zijn…#fail ;)
@Johanneke: Los van het feit dat het niet zou mogen, verbaast het mij niet. Het is hun eerste volledig elektrisch model dan komt te midden van enorme besparing door het dieselschandaal. Ok de zaken die je opsomt staan los van elektrische aandrijving maar een 1e gen model lijkt me altijd vatbaarder voor productiefouten.
@leaper035t best bizar als je erover nadenkt; Eerst word je als klant voorgelogen over de werkelijke uitstoot van je diesel, en als je jaren later een e-tron aanschaft krijg je een mindere afwerking omdat men loopt te besparen vanwege de hoge boetes van die diesel-grap. Als trouwe klant word je op die manier wel ff dubbel gepakt.
Volgens mij werd hier door velen juist geroepen dat wanneer de andere merken met ev’s zouden komen, Tesla wel in kon pakken, want veel betere kwaliteit, door de decennialange ervaring in autobouwen. Nu is Tesla zeker niet foutloos, maar de andere merken idd net zo min.
Niet ala je als auto merk letterlijk tientallen en tientallen jaren bestaat. Dat hoort niet.
Volgens mij moet je bij Tesla een beetje geluk hebben. Ik ken iemand die een model S leasde, en helemaal lyrisch was over het apparaat, behalve over de piepjes, kraakjes, rammeltjes. Anderhalf jaar later weer een nieuwe Model S geleased en in deze auto niks van dat alles.
Anyway, het is sowieso bijzonder knap dat een auto van 10 jaar oud nog altijd de elektrische benchmark is op vele fronten. Laat staan van een bedrijf dat 15 jaar geleden nog niet eens bestond.
“ik lease, dus dan is het alleen maar ziek dat ik zo’n auto kan rijden”
Wel goed dat hij zich het realiseert maar tegelijkertijd triest dat hij het dan ook maar rijd.
Maar de Audi diesel was toch de schoonste motor die ze hadden?
Als we er alles bijsleuren misschien wel.
Je bedoelt alle software van een paar jaar geleden..
@wimof Nee dan nog steeds (bij lange na) niet.
Mooi! Het gros wat er op straat rijdt klinkt toch niet bijzonder mooi, sommigen nagelen zelfs. Alleen voor de echte exoten hoop ik op een vrijstelling.
Weinig bijzonder, want elke fabrikant zal de ontwikkeling van ice stopzetten ten faveure van EV en brandstofcel.
En blijft het betaalbaar of moeten we een auto die soms al de helft van een huis kost als het nieuwe normaal beschouwen?
Ja. En waarom niet. Als je maar bitcoin had gekocht. Ben jij niet nu rijk dan?
Allemaal ongeveer dezelfde accu met dezelfde software straks. Ik ben blij nu volop te leven en niet over 50 jaar. Wat een tranendal gaat het me worden, vol bange porseleinen poppetjes.
@tge2: ik vermoed sterk dat pakweg 100-120 jaar geleden een voorvader van u hetzelfde zei over de plofmotor die opkwam. “Ik moet niks van dat getuf hebben, lekker de teugels in de hand, op een paard op en neer springen is onvervangbaar qua gevoel. Och arme onze kleinkinderen, die gaan dat allemaal missen.”
@hemdem: Ik heb bewust geen kinderen. En nu ik zie in wat voor bange zombie iedereen aan het veranderen is, ben ik daar blij mee ook. Gekluisterd aan de smartphone bang zijn voor een virus, klimaat, etc. is niet mijn toekomst. Autoliefhebbers zijn ook een uitstervend ras, straks verdwijnt de boergondiër ook nog, want goed eten wordt wellicht ook verboden om het “klimaat” te redden. De wereld bestaat straks uit automatisering en de robots die erin functioneren. Je mag denken van mijn mening wat je wilt, maar het is allemaal al aan het ontstaan.
Nou nou, zoveel pessimisme in zo weinig woorden.. Ach, laten we het er dan maar op houden dat we dan beiden blij zijn dat jij je niet voortplant.
@piebepost: 😂😂👍
Je vergeet nog te zeggen, dat het rondreizen van de wereld straks ook niet meer mag, vanwege het klimaat. Daarmee worden zelfs de linkse hobby’s verboden.
Een lekker kampvuurtje wordt verboden vanwege fijnstof.
En voor een groot deel van de volgende generatie, wordt het kopen van een vrijstaand huis ook onmogelijk.
Wat blijft er over voor de volgende generatie: Een lekkere salade eten bij de warmtepomp om vervolgens met de elektrische auto en een mondkapje een bezoekje te brengen aan opa en oma.
Ja auto rijden wordt er niet leuker op, straks totaal geen beleving meer maar dat begrijpt alleen iemand met benzine in zijn bloed,
Niet meer schakelen of flipperen, geen brandstof geur meer geen geluid meer.
Over 30-40 jaar spreken ze niet meer over ons.
Het begon eigenlijk al toen de verbrandingsmotor het paard verving. Totaal geen beleving meer.
@alfa147ti: maar wat is nou eigenlijk beleving? Benzinegeur (als je dat in de auto ruikt is er iets kapot), handmatig de motor in een toerenbereik houden met een versnellingsbak of het gebrom van een viercilinder zijn allemaal dingen die de beleving van het landschap aan je voorbij zien glijden juist minder maken. Lekker zitten, uit het raam kijken, de auto het werk laten doen met een muziekje erbij, dat doet een elektrische auto gewoon beter. En dan hebben we het nog niet eens gehad over de stoplichtsprintjes.
@mashell: Ha ha laat ik maar niet regeren.
@alfa147ti: een kart is ook alleen gas geven en remmen, maar is ook heel leuk
Als ze auto’s als de komende Q4 produceren, prima. Dat model heeft als prototype mooie verhoudingen – ik hoop dat er nog wat van over blijft in de productieversie. Wel zonde van de 5-cilinderjuweeltjes.
Het tekent vooral dat Audi geen global player is. Ik verwacht dat de elektrificering van vervoer in bijvoorbeeld Cambodja of Paraguay nog wel even op zich laat wachten. Straks zijn Toyota en Dacia de laatsten met een ICE
Als de deadlines bekend zijn, dan vraag ik me af wie er in die laatste jaren nog een benzine of diesel zal kopen. En dan vraag ik me tevens af wat dit met de prijzen van (gebruikte) benzine en diesel autos zal doen.
Ik denk dat jouw antwoorden op beide vragen niet zo positief zullen zijn voor de verbrandingsmotor. Maar je zou het zo maar mis kunnen hebben.
Als ze niet meer nieuw verkocht mogen worden betekent dat niet dat je er niet meer in mag rijden. En iets dat schaarser wordt is doorgaans waardevoller.
Ik denk dat veel zal afhangen van de technologische vooruitgang de komende jaren en hoe snel de transitie zal plaatsvinden.
Vooralsnog worden er veel meer ICE auto’s dan EV’s verkocht dus ik zie een heel snelle transitie niet gebeuren. En waar moeten al die EV’s gaan laden als iedereen in zo’n ding zou rijden?
Pas als daar een oplossing voor is zal de transitie compleet gemaakt kunnen worden, en komen degene met de laatste verbrandingsmotor pas met de vraag waar ze hun auto nog kunnen tanken. Want de tankstations zoals we die nu kennen zullen dan verdwijnen omdat het economisch gezien geen meer heeft.
Ik ben al blij zat dat Audi in ieder geval de styling onder de knie heeft. Wat is die e-tron S op de bovenste foto een ontiegelijk mooie auto. Niet alleen de mooiste EV van het moment, ik vind het de mooiste SUV van het moment. Zowel van binnen als van buiten.
Wat overigens dan wel weer opvallend is: de e-tron Sportback vind ik daarentegen een hondenhok van heb ik jou daar. Die strijdt juist mee voor de titel ‘lelijkste SUV van het moment’.
zolang er maar niet zon vreselijk goedkoop lichtstrip aan de voorkant komt, allemachtig wat lelijk (ID4 en de EQC hebben die) lijkt zo cheapass amerikaans
Huh? Was Volvo er als eerste bij met het verbannen van dieselmotoren en elektrificatie?? Een jaar of 8 na Lexus ja!
@svenska_aeroplan_ab:
Eh, nou. niet helemaal. Dat is net zoiets zeggen als dat Albert Verlinde de vrouwen vaarwel zegt… Op een intens slechte dieselmotor in één model na hebben ze dat nooit gedaan. Ook lopen ze behoorlijk achter met PHEV en EV modellen op het moment. Perfecte oplossing in veel situaties, maar staat niet in verhouding tot de verschuiving van Volvo of Audi, dunkt mij ;-)
Als ik geld over had kocht ik nu nog een aantal (semi) klassiekers of youngtimers en zou ze gwn 20 jaar in een loods zetten zodat ik er tegen die tijd nog van kan genieten.
@raceface: ik heb ook geen parkeerplaats, anders mocht je bij mij wel een paar auto’s parkeren, moet je me wel beloven dat ik er ook mee mag rijden, hebben we te minste samen nog lol.
Wat is dat voor rare zelfkastijding, auto’s in een loods stallen om er over 20 jaar van de te genieten. Leef nu! probeer eens een elektrische auto, dat gaat zo soepel en vloeiend dat je de pruttelende verbrandingsdingen niet eens meer wilt.
Ergens over 15 a 20 jaar bezit helemaal niemand een auto meer en mag je op de openbare weg niet eens meer zelf rijden. Dan hebben alleen de hobbyisten nog een (brandstof)auto en rijden daar af en toe mee op een circuit. Wordt het verkeer en milieu daar beter van? Zeker! Wordt het leuker? Nou nee.
‘Maar wellicht is een transitie met een groot en log bedrijf nog lastiger dan een compleet nieuw merk uit de grond stampen.’
.
Ow, maar ze zouden Tesla toch wel eventjes wegblazen? Nadat ze eerst jarenlang de opkomst van de EV weggelachen hebben?
De Duitse auto industrie is gewoon veel te conservatief geweest en vertrouwde teveel op hun machtige lobby.
Daarom hebben ze nu nog enkel haastig in elkaar geschroefde modelletjes die de holle marketing kreet priemiejum nog holler maakt.
@harrie:
Uiteraard was Audi er zeer bij gebaat dat ze de ICE-auto’s nog eent ijdje konden verkopen. Sterker nog, daar verdienen ze nog steeds het meeste geld mee. Ondanks de elektrificatie van de modellijnen, zijn de meeste Audi’s voorzien van een ICE.
Aan de andere kant, het feit dat de e-tron met gemak het Tesla-alternatief achter zich laat in de verkoopstatistieken geeft wel aan dat er vraag is naar dergelijke auto’s en Audi íets goed doet.
@willeme het ‘Tesla alternatief’ is een slag groter en heeft een startprijs die maar liefst 30k hoger ligt dan de E-Tron, wat op dit bedrag bijna 50% is. Ik denk dat de Model Y op veel gebieden beter vergelijkbaar is. Neemt niet weg dat Audi zeker dingen heel goed doet (de E-Tron is bijv. gewoon mooi), daarnaast heeft VAG de nodige macht in het wereldje wat ook helpt bij de adoptie/verkoop. In mijn ogen moeten ze Tesla een poepje kunnen laten ruiken op kwaliteit en afwerking, maar uit verhalen hier en om me heen maak ik op dat ze die kans helaas niet erg hebben aangegrepen. Voor de verkoopcijfers maakt het blijkbaar niet uit.
@Pascal:
De e-tron en Model X zijn inderdaad geen lijnrechte concrurrenten. Het zijn wel soortgelijke concurrenten die ongeveer soortgelijk geld kosten. Zeker als je de Audi e-tron uitrust met de grotere accu.
Waar het misgaat is ‘afwerking’ en ‘betrouwbaarheid’. Dat zijn niet twee dezelfde dingen. hetzelfde als ‘premium’ en ‘betrouwbaarheid’. Bij Audi zijn er zeker en vast wel wat niggles en dingetjes en issues. Dat heb je bijna altijd met een nieuw model. In het geval van de e-tron geloof ik ook nog eens dat ze die paar procent graag inleveren om die auto maar zo snel mogelijk uit te kunnen leveren.
Dat gezegd hebbende, afwerking en bouwkwaliteit is heel anders. De Jaguar I-Pace is gewoon prima, de Model X is gewoon knaak. Het leer voelt nep (wat het ook is), de naden en pasvorm is Amerikaans budget en je zit gewoon in een soort plastic bak. Dat scherm is mega-indrukwekkend, evenals het ruimteaanbod. Alle EV-aspecten heeft Tesla ook waanzinnig goed voor elkaar.
Er zijn waarschijnlijk heel veel traditionele klanten die liever een ‘normale’ auto hebben. De e-tron heeft een fraai afgewerkt interieur, alles ziet er solide uit en alles zit ook daar waar je het verwacht. Achteruitgang voor de een, maar voor de klan ten wel degelijk belangrijk. Last but not least, kijk even naar de lakkwaliteit. Dat verschil is zo schrijnend groot (naar mijn mening) dat je die twee niet kunt vergelijken.
Het mooiste is natuurlijk als ze alles combineren. Tesla aandrijflijn, tesla accu, tesla tech en ota-updates. Combineer dat met de rijeigenschappen, interieur en afwerking van de e-tron. Dan heb je een winnaar ;-).
Op zich denk ik dat deze concurrentie alleen maar goed is. Tesla moet een keer die knaken-interieurs gaan aanpakken. Audi moet de accu’s verbeteren: meer performance en range met minder gewicht. Wat dat betreft komen er mooie tijden aan!
@willeme spijker op z’n kop denk ik; de fabrikanten houden elkaar lekker scherp vanuit hun verschillende krachten. Tesla zet trouwens gelukkig inmiddels goede stappen in lak- en interieurkwaliteit getuige de 2021-refresh van de Model 3. Tenminste, als we dhr Munroe mogen geloven die zegt dat het nieuwe interieur “as good as anybody’s” is en onder de indruk is van de lakkwaliteit. (https://www.teslarati.com/tesla-model-3-2021-fit-and-finish-analysis-sandy-munro-video/). Mooie jaren voor ons als consument als er straks lekker veel te kiezen is!
Het kan zijn dat die accu’s bij Audi zo zwaar zijn omdat die een veel betere koeling en verwarming hebben dan Tesla. Want bij snelladen zakt zo’n Tesla vrijwel meteen in maar een e-tron 55 haalt tussen 20-80% gewoon echt die 150 kW.
Heb je dit ergens gelezen of is het zomaar een gedachte? M’n Model 3 blijft consistent boven de 200Kw aan een v3 Supercharger gedurende een kwartier. (Op papier zou 250Kw zelfs haalbaar moeten zijn) De accu wordt op weg naar de Supercharger al tijdig voorverwarmd wanneer deze als bestemming in je navigatie staat. Langer laden heb ik nog niet getest, boven de 75% rijd ik doorgaans weer verder. Dit kan ik niet helemaal rijmen met jouw verhaal.
@Pascal: dat heb ik inderdaad gelezen. De metingen van Fastned zijn heel duidelijk. https://support.fastned.nl/hc/nl/articles/360012178313
De Model 3 LR zakt al snel in en laadt vanaf 50% minder dan 150kW. De Model 3 SR is gewoon een grap als het op snelladen aankomt.
@mashell ik zie de disclaimer erbij staan dat een koude accu een negatief effect kan hebben en ze zetten er niet bij hoe zij getest hebben. Bovendien warmt een Tesla nog extra op wanneer de Supercharger als bestemming in de navigatie staat. Een Model 3 LR aan een V3 supercharger laadt in zo’n 28 minuten van 0 naar 80% waarbij rond de 25% de volle 250Kw aangetikt wordt. Ter vergelijk: Dit is maar 5 minuten langzamer dan “laad-koning” Porsche Taycan. Hij is dus alles behalve de snelste, maar mijn punt is dat de opmerking: “bij snelladen zakt zo’n Tesla vrijwel meteen in” vrij kort door de bocht is.
En nu snap ik waarom Audi-baas vorige week twijfelde over het voortbestaan van de vrije snelheid in Duitsland.
Met alleen elektrische wagens heb je niet veel aan een vrije snelheid. Met een beperkte snelheid kunnen ze de nadruk leggen op een grotere autonomie.
Indien ze nu voor 100% elektrisch gaan, kan je zeker zijn dat ze het beste verdienmodel ontdekt hebben.
Ach ja. Die 1,5 en 2.0 motoren van Volvo blijven tenminste nog heel. Ik zou die VAG blokken ook niet echt gaan missen. Anders gewoon een Skoda kopen.
In het geval van audi niet verkeerd. Die oliezuipende 3 en 4 cilinders met oprekkende kettingen mist niemand. De enige goede motor daar komt nu van Porsche.
Het bedrijf ‘De DSG Dokter’ (TVS engineering) kan binnenkort ook wel inpakken, die hebben wel een paar goede jaren achter de rug.
Ik blijf me afvragen waar al die stroom vandaag gaat komen. Ik zie in België niets gebouwd worden van stroomvoorziening buiten wat windmolens en zonnepanelen op een dak. Daarmee krijgt ge al die elektrische wagens niet op de weg. Er is nu in de winter al een probleem als paar kerncentrales stil liggen door onderhoud of ander probleem.
Jawel. het stroomverbruik is nu overdag (dankzij fabrieken) veel hoger dan s’nachts. Elektrische auto’s laden vooral s’nachts. De al bestaande elektriciteitscentrales moeten dus s’nachts meer gaan produceren. Wel moeten de lokale netten in de steden worden aangepast.
het dagelijkse rijden wordt steeds meer elektrisch, volkomen logisch wat mij betreft. autorijden was vroeger (jaren 50 en verder) bedoeld om vrijheid te creëren, de maatschappij was wereldwijd in opbouw, welvaart groeide, je kocht een auto en kon de wereld verkennen. daarmee was de auto een beleving, een symbool van vrijheid eionafhankelijkheid.
fast forward naar de jaren 90 en verder: je zit in je eenheidsworst auto in een file van dezelfde auto’s, met dezelfde mensen (geef het maar toe) naar dezelfde banen. je auto is er niet meer om vrijheid te creëren, om avonturen te beleven en er op uit te trekken, hij is er om boodschappen te doen, om dagelijks hetzelfde ritje af te leggen etc. saai!
vervolgens komt er weer een tegenbeweging, iedereen aan de Sports utility vehicle! groot groter grootst… daar komt dan weer een nuance op in de vorm van crossovers, suffe kleine auto’s die een opgepompt uiterlijk krijgen zodat je op je dagelijkse boodschappen of forenzenrit denkt dat je stoer bent.
Nu komt weer een nieuwe fase, elektrisch rijden, de eerste auto’s waren cool, vernieuwend, met heel veel power, de nieuwere varianten zijn al weer braver, met minder pk’s tragere acceleratie, minder spannende vormen.
volgens mij is het met elke fase hetzelfde, de pioniers maken het cool, de volgens maken het saai, en verkopen het aan de massa..
Ondertussen ga ik nog even verder met een nieuwe V8 in mijn wagoneer lepelen. ik ben daarmee geen pionier, maar het zal ook geen trend worden denk ik :) zolang het nog mag, rijd ik mijn zonnige ritjes daarin.
Dat ze dan ook zeggen hoeveel mensen er hun baan verliezen door deze beslissing.
@ericc in de komende 10 a 20 jaar gaan ongekend veel mensen hun baan verliezen vanwege de opkomst van AI en robotisering. Zelfs zo erg, dat er een hele klasse van ‘nutteloze mensen’ zal komen op werkgebied. Een basisinkomen wordt voor die groep onvermijdelijk. Een fabrikant zoals bijv. Audi zal het zich nooit kunnen permitteren om niet mee te gaan met de toekomst, met als reden om maar banen te behouden. Daarom is het voor iedereen belangrijk om zelf te kijken of jouw baan over 10 jaar nog wel bestaat en zo niet, gauw omscholen.
Voor dagelijkse auto’s is elektrisch simpelweg beter. Betrouwbaarder, stiller, soepeler en altijd makkelijk en snel optrekken voor inhalen en in de handig in de stad. Ook vele malen efficiënter en word bij het remmen geen energie verspilt.
@leonlampe geheel mee eens. Als je eenmaal elektrisch rijdt voel je aan alles hoe verouderd een ICE daarbij vergeleken eigenlijk is.
Begrijpelijk de EU maakt het voor fabrikanten onmogelijk duur om nog anders te produceren.
Jammer dat de EU niet eenzelfde inspanning verricht aangaande laad infrastructuur en stroom opwekking.
En toch gaat waterstof op lange termijn winnen. Europa zet massaal in op waterstof economie met lokale/zelf/thuis produktie. Is alleen de vraag of we de electrische wagen gaan opladen met batterijen of dat de batterijen worden vervangen door waterstof modules.
@w0ut het is de vraag of we eerst 65% van de energie verloren moeten laten gaan in de productie van waterstof, of dat we de energie meteen in de batterij van de EV stoppen. Minimaal tot 2050 gaat waterstof helemaal niets betekenen in personenauto’s, no way.
@Pascal: waterstof gaat zoals ik het kan inschatten op korte termijn de sprong maken in de autowereld, enorm veel bedrijven hebben ingezet op waterstof. Ook worden op dit moment zonneparken uitgezet overdag omdat het Net het niet aankan.
We hebben dus een overschot aan energie. Het verlies wat met de opwekking van watersof wordt gehaald is peanuts, niet in percentage maar wel in aanvaardbaarheid, immers een batterij moet ook worden afgebroken en moet dus ook worden meegenomen in de totale keten. Daarnaast zouden we als europa het sowieso moeten willen omdat we daarmee veel minder afhankelijk worden van niet Europese landen zoals China.
@sbmmaxx: Waterstof wordt heel belangrijk bij energie opwekkers, maar heeft in de auto nog lange tijd geen toekomst. Er zal eerder een grote verandering in batterijen komen dan verbetering in waterstof productie
Oh please, dat 65% riedeltje is al zo achterhaald. In 2012 was dat inderdaad het geval, de laatste jaren zijn er enorme spongen gemaakt in opwekken van waterstof. En zelfs als er een verlies percentage blijft, welke keuzes hebben we hier in BE en NL voor groene energie? In de zomer zitten we met een enorm overshot en in de winter met een tekort.
Staat niet vermeld hoeveel mensen ze hierbij gaan ontslaan, want het bouwen van een EV is eenvoudiger. Dit gaat ook op voor de andere Europese constructeurs. Ik vrees een groot banenverlies over 10 a15 jaar.
Zolang ze mijn Audi met verbrandingsmotor maar blijven repareren en onderhouden heb ik nergens problemen mee.
Audi vlucht naar voren. Ze waren niet (meer) in staat een betrouwbare en schone verbrandingsmotor te bouwen. Elektrisch kunnen ze dat allemaal achter zich laten. Voorsprong door onkunde dus of zoiets. Maar wel mooi afgewerkt…..
Dit kan dan jammergenoeg niet meer met zon elektrisch ding. En hoe zit t met de sleephutten?
https://topgear.nl/autonieuws/audi-a6-sleept-vrachtwagen-besneeuwde-berg-op/
“Nu gaat niemand die 1.5 driecilinder en 2.0 viercilinders ‘missen’, dus dan is het ook minder erg voor de petrolheads.” ou die rijdt ik toch echt liever dan welke EV dan ook… dus ja ik zal ze zeker wel missen straks!