• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Kerstspecial: de geschiedenis van de Pausmobiel

Auteur: nicolasr, gepost 25 december 2025 om 14:07 – 6 Reacties

Want naast het Urbi et Orbi kun je de Paus ook herkennen aan zijn eigen auto. Maar hoe zit het met het ontstaan van de Pausmobiel?

Er is een hoop te vertellen over pausen, maar gek genoeg kun je net zo veel over ze leren door gewoon naar hun auto’s te kijken. Echt waar. Vanaf het moment dat de eerste paus in een auto stapte, vertelt elke wagen precies in wat voor tijd hij leefde, hoe hij zelf in elkaar zat en hoe de wereld naar hem keek.

Het begint allemaal in 1909 met Paus Pius X, die een Itala cadeau kreeg. Mooi ding, zeker voor die tijd, maar de man zat nog liever in een koets. Motoren, benzinedampen, lawaai, hij vond het allemaal wat verdacht. Maar goed, hij heeft er wél in gezeten, dus dat was de start.

Een paar decennia later werd het serieus. Toen het Vaticaan in 1929 officieel een staat werd, stuurde Ford meteen twee auto’s richting Rome. Een Model T en een Model A. Een soort “welkom in de moderne wereld”-pakket. Geen pausmobiel zoals we die nu kennen, maar wel de eerste stap naar pauselijk wagenparkbeheer.

In de jaren daarna reden pausen vooral rond in statige limousines. Cadillacs, Mercedessen, Peugeots, zelfs een Citroën op z’n tijd. Auto’s zoals staatshoofden die reden, met een chauffeur die wist hoe je zo’n slee moest parkeren zonder schrammen. Het was allemaal heel deftig, heel diplomatiek en vooral: heel ver weg van de menigte.

Tot Paulus VI in 1965 naar New York ging. Toen kwam de eerste échte pausmobiel: een Lincoln Continental met open dak en een soort verhoogde stoel, zodat iedereen hem kon zien. Voor die tijd was dat revolutionair. De paus als publieke figuur op wielen.

En toen kwam Johannes Paulus II, de man die de pausmobiel wereldwijd beroemd maakte. Hij reisde bijna meer dan een touringcarchauffeur, dus er moesten overal ter wereld voertuigen klaarstaan. Mercedessen, Fiats, zelfs een Ford Transit in Ierland. Na de aanslag in 1981 werd de koepel kogelwerend en was de pausmobiel officieel een icoon.

Benedictus XVI pakte het allemaal wat technischer aan. Mercedes bouwde geavanceerde pausmobielen met panoramaruiten en beveiliging waar menig president jaloers op zou zijn. En alsof dat nog niet modern genoeg was, kreeg hij ook een elektrische Renault Kangoo voor het zomerverblijf. Niet glamorous, wel praktisch.

Maar toen kwam Franciscus, en die gooide alles om. Terwijl de beveiligingsafdeling waarschijnlijk nachtmerries kreeg, stapte hij gewoon in een oude Ford Focus binnen het Vaticaan. Tijdens reizen pakte hij net zo lief een Fiat Panda, een Kia Soul of een Jeep Wrangler. Alles wat vier wielen had en startte, was goed genoeg. En ja, ook hij heeft inmiddels een futuristische waterstof-pausmobiel. Duurzaam en rustig, als je gelooft dat een paus überhaupt niet opvalt.

En zo zie je: meer dan een eeuw pauselijke auto’s vertelt precies hoe de wereld veranderde. Van koetsen naar Itala’s, van Amerikaanse landjachten naar pantserkoepels, van luxe naar juist heel simpel. Elke paus koos iets wat bij hem paste.

En dat gezegd hebbende, wensen de Paus en de voltallige redactie van Autoblog.nl jou een gezegende kerst! Laat de kalkoen smaken vanavond!

Ook interessant!

  • De nieuwe pausmobiel is alvast klaar!
  • De paus gaat landgenoten de stuipen op het lijf jagen
  • Nieuwe BMW van de Paus kan straks van jou zijn
  • G-klasse voor de Paus nu ook als 6x6!

Nieuwste artikelen

  • Video: Dat gaat niet passen!
  • Ford gooit gamma om vanwege ‘gebrek aan nieuw Model T-moment’
  • Is dit de beste of vreemdste manier om 10 miljoen euro uit te geven?
  • Van emotie naar ratio: de BMW 530i Individual van Henk-Jan #MijnAuto
FacebookTweetPinLinkedIn

paus

Vorig bericht: « Dit waren de dikste spots van 2025!
Volgend bericht: Koop de Nederlandse voorloper van de Porsche 911 Dakar [video] »

Lees Interacties

Reacties

  1. Motomoto zegt

    25 december 2025 om 14:10

    Leuk artikel! Fijne feestdagen allemaal!

    Login om te reageren
  2. kniesoor zegt

    25 december 2025 om 14:27

    Hoog tijd, dat de eerstvolgende paus in een hybride gaat rijden. Paus Prius I.

    Login om te reageren
    • Robert zegt

      25 december 2025 om 15:13

      🤣
      Jij wint vandaag het internet!

      Login om te reageren
    • drdre1 zegt

      25 december 2025 om 20:05

      😂 👍🏻

      Login om te reageren
  3. Estate_of_mind zegt

    26 december 2025 om 19:14

    Francisus is inmiddels weinig mobiel meer. Wat is de pausmobiele ambitie van de huidige paapmeister?

    Login om te reageren
  4. JanJansen zegt

    26 december 2025 om 22:13

    Leuk artikel!!

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North