‘Auto te water-cursus moet standaard in rijlespakket’

Auteur: , 57 Reacties

Veel mensen weten niet hoe ze moeten handelen als een auto kopje onder gaat. Een probleem, aldus Nederlandse rijscholen.

F430

Met rijlessen leer je de gebruikelijke zaken in het verkeer. Leren hoe te handelen tijdens noodsituaties zijn niet onderdeel van een standaardpakket. Dat moet anders, aldus De Vereniging Rijschool Belang.

De organisatie wil dat rijscholen cursisten leren wat te doen bij een zinkende auto. De Vereniging Rijschool Belang pleit dat een cursus ‘auto te water’ altijd moet worden aangeboden door een rijschool, aldus het AD vandaag.

Veilig Verkeer Nederland steunt het initiatief. Ook Brandweer Nederland is enthousiast. Circa 750 keer per jaar raakt een auto te water. 60 mensen kunnen het ongeval niet meer navertellen. De cijfers zijn afkomstig van Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid.

De mogelijkheid moet volgens de organisaties vrijblijvend worden aangeboden door een rijschool aan de cursist. Het is aan de cursist om te beslissen om de cursus te volgen of niet. Bij De Vereniging Rijschool Belang zijn zo’n 600 rijschoolhouders aangesloten.

Foto: F430 te water via @bertkreling op Autojunk



57 reacties

Nee dank je, autorijlessen en het bijbehorende examen zijn echt al duur genoeg.
@dutchcourage86: Nou, die 300 euro (of wat kost het) kan er dan ook nog wel bij toch?
@granlusso: Nee, voor sommige mensen is 300 euro natuurlijk peanuts maar voor de meeste is dat gewoon veel geld. Ik zie liever dat rijscholen wat meer focussen op voorsorteren en plaatsbepaling op de (snel)weg.
@dutchcourage86: om vervolgens na het behalen van het rijbewijs een auto te kopen die een veelvoud van het rijbewijs kost en in een veel hoger tempo af schrijft…goh nou wat is een rijbewijs duur zeg.
@rhellema: Hoezo? Als je een Polo of een Ibiza van 10 jaar oud aanschaft, dan schrijf je daar bijna niets meer op af en het rijdt gewoon prima. Hadden jij en bovenstaande soms genoeg geld voor een nieuwe 3 serie toen je net je rijbewijs haalde ofzo?
@dutchcourage86: dus die Polo of Ibiza is de enige auto die je aanschaft na het behalen van je rijbewijs?
@rhellema: Ja, tenzij je een andere auto kunt betalen? Maar het feit dat je een dure auto kunt kopen is toch geen excuus om de rest van de prijzen ook maar lekker op te krikken?
@dutchcourage86: het gaat er niet om of je een dure auto kunt betalen ja of nee, het gaat er om dat je je rijbewijs behaalt en deze sowieso geldig is tot je 65ste. In die periode koopt de gemiddelde rijbewijsbezitter wel meer dan die ene auto na het behalen van het roze pasje. En reken maar dat de afschrijving van die auto’s een veelvoud is dan de totale kosten van het rijbewijs. Wat ik nooit begrijp is dat het rijbewijs voor de gemiddelde persoon bijna niets mag kosten, het liefste na 20 uur rijlessen al op examen wil maar geen tijd en geld wil investeren om een veiligere bestuurder te worden.
Wat voor baat heeft een rijschool bij zo’n cursus? Oh ja, geld verdienen. Leuk dat de organisaties die echt over de veiligheid van mensen gaan het een goed idee vinden, maar een nobel initiatief is het niet.
Liever een driftcursus.
Reed gisteren nog langs een auto te water. Werd er toen net uitgetakeld.
@bluemoon0092: ik zag vanmorgen een auto naast een kanaal geparkeerd staan. Het scheelde echt niks joh.
@snorrie: Ik drink zo een glaasje water voordat ik in de auto stap. Ik hoop dat ik het overleef…
Een dagje slip cursus kan ook geen kwaad.
@pagani86: lijkt me beter ja, ben in m’n autorijcarriere (inmiddels 14 jaar) nog nooit in het water geraakt, wel paar keer in onbedoelde slip of aquaplaning.
@pagani86: Ik heb een tijdje terug die slipcursus gedaan het is zeer leerzaam en ook leuk is echt een aanrader om te doen.
@pagani86: dit had ik een 11 jaar geleden in mijn pakket zitten en was daar erg blij mee. We zijn die dag met twee cursisten samen naar Eindhoven gereden (gelde per cursist als een x aantal lessen) en hebben daar vervolgens op het ANWB terrein de cursus gedaan. Dit was een erg leerzame en leuke dag wat ze van mij in elk pakket zouden mogen aanbieden.
@serialchiller: De grap is natuurlijk dat het in een slip raken tijdens een normale autorit iets heel anders is, dan in een slip raken tijdens een cursus. Kijk maar naar de grote Rob Slotemaker. Hij was destijds de slipkoning van Nederland en overleed doordat hij tijdens een race in een slip raakte (die hij ook blijkbaar niet zag aankomen).
Ik ben meer voor een periodieke opfriscursus. Bijvoorbeeld om de 5 jaar een theorie-examen en om de 10 jaar een rij-examen. Sinds ik mijn rijbewijs heb, zijn ongeveer alle regels veranderd, is het 3x zo druk geworden en denkt minimaal 50% van de hedendaagse weggebruikers dat ze mongool zijn (althans, ik stel mij voor dat deze mensen ook zo autorijden….).
@roppp: maar bewezen is wel, dat als mensen weten wat er kan gebeuren er ook op kunnen proberen te anticiperen. Als ze het helemaal niet weten dan is het sws game over. Ik heb ook een slipcursus gedaan, en heb er wel veel van geleerd. Of je alles kunt voorkomen? Nee, maar een deel wel. Ik ben in ieder geval een stuk bewuster bezig als er veel water op de weg ligt.
@pagani86: je hebt wel gelijk. Het verbaast me hoeveel mensen bijvoorbeeld nog de rem loslaten, omdat ze schrikken van het ABS.
@granlusso: ik ben dan al snel geneigd om te zeggen dat zoiets natuurlijke selectie is. Beetje jammer dat ik de tegenpartij kan zijn…
De vraag is hoeveel van die 60 zichzelf in veiligheid gebracht hadden kunnen hebben als ze een cursus gehad zouden hebben.

Als je zwaar crasht, gewond raakt, ondersteboven in de modder komt te zitten, enz, dan helpt geen cursus.
@escort77: misschien als je voor het ware gevoel ook tijdens de cursus compleet toetakelen, zodat je echt een realistische situatie kan nabootsen.
In en land als Nederland wellicht niet geheel overbodig. Even over die cijfers; als je buiten bewust zijn te water raakt heb je weinig aan zo’n cursus.

Daarnaast reageren mensen natuurlijk heel anders bij een echte crash (paniek!) dan tijdens de gecontroleerde omstandigheden van een cursus.
Luchtcirculatie aan en blijven zitten tot de brandweer je komt halen toch? En als je in een cabriolet zit, zelfde verhaal maar dan moet je je adem wel even inhouden.
Ik vind het een goede zaak. Ze krijgen steeds jonger hun rijbewijs. Leer ze dan gelijk ook meer. Slipcursus zag ik ook staan . Prima idee. Wordt duurder idd maar als je zo goede bestuurders opleid zeg ik doen. Het verkeer is nu ook anders dan 20 jaar terug. Dus dat de lessen evolueren is niet meer dan logisch en normaal.
@rolov: ontneem ze dan ook de mogelijkheid om gelijk in een auto met meer dan 80pk te stappen, net als bij het motor rijbewijs
@rolov: maar het is de afgelopen 20 jaar eerder gemakkelijker dan moeilijker geworden. Rotonde’s zijn inmiddels de norm en inhalen mag bijna nergens meer.
@mashell: daarentegen is het haast onmogelijk om te weten of 100, 120 of 130 mag op de snelweg.
@rolov: de lessen zijn al enorm geëvolueerd. Sterker nog, tien jaar geleden toen ik mijn rijbewijs haalde was het nog veel makkelijker dan nu.
Misschien moeten die jongeren dan een verder kijken dan hun neus langs is.
Er is genoeg info te vinden over dit onderwerp op het grote internet, kost niks.
http://www.hulpbijautotewater.nl/
Hun neus lang is dus…..
Gaaf idee als bedrijfsuitje. Thanks autoblog
Verdien modelletje erbij: Hoe te handelen bij een kettingbotsing: leuk om te oefenen wellicht.
@viezefreddyw: ben jij dat daar in het water?!
@banaan7: Dat was ik met m’n coupe. Ik kon er amper uit komen nadat ik te water ging. Toen maar besloten een Spider te nemen.
Hoog tijd voor een B1 en B2 rijbewijs. En bij B1 zo’n grote L op je wagen.
Dan wordt je rijbewijs helemaal onbetaalbaar
Wordt het alleen nog maar duurder van. Mijn inziens kun je jongeren veel beter een dag mee laten gaan met een vrachtwagenchauffeur. Hoeft niet veel te kosten. Voordeel: je krijgt veel meer begrip en inzicht in het vrachtverkeer.
@zukunft1: vrachtverkeer is leuk, maar je leven riskeren op een motor doet veel meer. Dan beseffen leerlingen zich zeker wel dat ze op pad gaan met een potentieel wapen van anderhalve ton.

Wellicht beide. Uurtje vrachtwagens rijles en een uurtje achterop de motor. Door het besef wat je ze geeft gaan ze anders rijden. Dat doet veel meer dan zo’n cursusje auto te water.
Vind het nu niet echt nodig en wordt het alleen maar duurder ook.
@pinut187: Jij zit in China toch? Hoe is het daar eigenlijk om je rijbewijs te halen? Weet je dat?
@viezefreddyw: als buitenlander die al een rijbewijs heeft die hoeft alleen de theorie te doen en een siimpele medische keuring. Ik heb die zelf “gekocht”. Via via iemand geregeld die als vertaler alle vragen voor me beantwoordde en de medische test hoefde ik ook niet te doen. Kostte me 200 euro. Als Chinees zijnde zal je ook de praktijk moeten doen. Mijn collega heeft dat laatst gedaan. Elke zaterdag om 8:00 bij de rijschool aanwezig zijn met 7 andere studenten. Dan een uitleg van 1.5 uur over wat er die dag geleerd zou worden. Bv inparkeren: de leraar gaat dan op een afgesloten terrein het een paar keer voordoen en gaat vervolgens binnen tee zitten drinken. De studenten moeten dan om de beurt in de afstandse VW Santana oefenen. Dan is het lunch en zal je de leraar moeten trakteren. In de middag gaan ze verder met oefenen. Tot vijf uur en dan heeft elke student met een beetje geluk zo’n half uur achter het stuur gezeten. De meeste lessen vinden plaatst op een afgezet terrein maar ik zie ze soms ook op industie terreinen rond tuffen. Ook mooi is dat een verplicht onderdeel van de cursus is dat je een dag lang bij een kruispunt met een rood petje, vestje en vlaggetje moet gaan staan en er voor moet zorgen dat de duizenden e-bikes/scooters niet door rood rijden. Zo krijg je meer verkeersinzicht, aldus de leraar. De groep waar mijn collega in zat had daar geen zin in en hebben die bewuste “les” afgekocht met een slof sigaretten van een duur merk. Al met al wordt er niks geleerd over verkeersinzicht en anticipatie. Toen mijn collega eenmaal zijn rijbewijs had gehaald liet ik hem een stukje rijden in mijn auto. Hij wist niet eens welke pedalen waar voor waren en binnen 5 minuten had ik het wel gezien. Die kon dus nog totaal niet rijden, levensgevaarlijk. Ik merk het ook in het dagelijks verkeer dat de meeste geen flauw idee hebben hoe ze moeten rijden en vooral geen verkeersinzicht hebben.
@pinut187: Leuk verhaal, dank voor de terugkoppeling. Het is er daar best erg aan toe dus.
Wat er vooral bij mag is:
– hoe te gedragen met het naderen van voorrangsvoertuigen
– slipcursus, vooral met nat en glad weer.
– meer voertuig kennis
Nog meer geld uit de mensen hunnie zakken trekken knuppels
@valentino455pk: je behaalt je rijbewijs met je 17e jaar en deze is geldig tot en met je 65ste, noem mij 1 product wat je koopt, langer gebruikt en goedkoper is dan een rijbewijs?
@rhellema: het gaat om het feit dat ze vaak genoeg proberen om zo veel mogelijk geld er uit te halen ik ken en persoon die hebben ze 6 x laten zakken om dat niet genoeg in ze spiegels kijk
@valentino455pk: tja, het is een bekend gegeven dat je voor het slagen van je rijbewijs goed in je spiegels moet kijken, maar is dat dan de schuld van de opleider of van de leerling?
“Goeie hellingproef jonge! En nu hier de de sloot inrijden voor de waterproef aub.@
Zou eerder voor een EHBO training gaan, wat minder specifiek én nuttig buiten de auto om.
Storm in een sloot water! Data analyse is ook een vak. Hoeveel van die mensen waren te water geraakt omdat ze onwel werden, straal bezopen waren, veel te hard reden, met hun telefoon zaten te kloten, etc. etc.? Dit verdienmodelletje gaat de autoles branche weer lekker geld opleveren, maar niet of nauwelijks levens redden. Ze zouden zich beter concentreren op goed les geven.
Zo zag ik afgelopen week een lesauto op een invalidenparkeerplaats parkeren om een klantje op te pikken (boete €370), bij het wegrijden het overige verkeer zwaar hinderen (ook wegrijden is bijzondere handeling) én nog even een oranje stoplicht meepakken. Instructeur was druk in de weer met zijn mobieltje en greep niet in.
@vroaaar: parkeren of stoppen? Groot verschil namelijk.
@lekbak: hoezo? In beide gevallen houd je een plek bezet die niet voor jou bestemd is. Zelfs als je in de auto blijft zitten, dwing je iemand die daar wel mag parkeren om extra moeite te gaan doen om z’n auto daar te parkeren. Maar nog belangrijker is dat je als rij-instructeur totaal het verkeerde voorbeeld geeft. En dat was het punt wat ik wilde maken.
750 keer een auto te water?
Op 150.000 ongevallen per jaar te verwaarlozen dus.
Ik heb inmiddels 1.500.000km gereden, nog nooit water tegengekomen.
EHBO of reanimatie cursus helpt ECHT
is vast weer een gevalletje van vriendje van kennis heeft een simulator en wil meer verdienen.
Ik ben zelf rij-instructeur en ik vind dit overbodig. Kans is te klein dat je er wat aan hebt en mocht je het wel verstandig\nodig vinden om deze cursus te doen kan dat natuurlijk ook op eigen initiatief. Verder kunnen de extra kosten afschrikwekkend werken waardoor aspirant bestuurders wellicht niet eens aan het rijbewijs gaan beginnen, en zonder rijbewijs de weg opgaan, wat veel meer problemen gaat geven.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).