
Je hebt nog even de kans om 7.500 euro te besparen, mocht je interesse hebben in een Model S.
Vorig jaar juni introduceerde Tesla een nieuwe instapper voor de Model S (aankoopadvies). Het ging hier om de Model S 60 en de Model S 60D. Het basismodel heeft een actieradius van 400 kilometer (NEDC), sprint in 5,8 (5,4 als D-uitvoering) seconden naar de honderd en heeft een top van 210 km/u.
We zijn nu bijna een jaar verder en Tesla heeft besloten de 60-versie uit het gamma te halen. Volgens de Amerikaanse autofabrikant kiest men bij aanschaf vrijwel altijd voor de 75 kWh-variant. Klanten kunnen nog tot en met 16 april een Model S 60 of 60D bestellen. De mogelijkheid om te upgraden naar 75 kWh blijft ook. De batterij in de Model S 60 en 60D is namelijk softwarematig geknepen. De upgrade naar 75 kWh gaat door middel van een update en kost 10.100 euro.
De Tesla Model S 60 kost in Nederland inclusief belastingen, documentatiekosten, bestemmingskosten en een recyclingbijdrage 87.385 euro. De 60D is met een prijs van 93.185 euro iets duurder. De Model S 75 kost 94.885 euro, de 75D kost 100.685 euro. Vanaf halverwege april zal het gamma van de Model S dus bestaan uit de 75(D), de 90D, de 100D en de P100D. De Model X in 60-uitvoering werd al eerder geschrapt.
Foto via @carspottergroningen op Autojunk
Wat een misleidende sensatie beluste titels telkens. Net als van de week bij het artikel over Koenigsegg en het motorblok dat “200 jaar” meegaat.
@prop: inderdaad een clickbait afzeik-titel.
Als AB nou gewoon ff het hele verhaal verteld (en een normale titel neemt). Namelijk dat de 60 zo goed als niet verkocht werd(lees die 7.5k werd gewoon bijna altijd neergelegd), het logisch is dat je dan als fabrikant de stekker uit een slecht lopend model trekt (pun intended) en dat de Model 3 zeer waarschijnlijk een 60er batterypack heeft. Tesla wil de 2 modellen duidelijker van elkaar wil scheiden (de S begint vanaf 75) dan is het duidelijk.
Alle merken doen dit soort dingen. Het heeft product positioning. Is niet moeilijk AB. Je moet alleen ff je best doen. Maar sommige personeelsleden zijn liever lui dan moe…
@fijnkonijn: ik begrijp alleen nog altijd niet waarom mensen dan niet gewoon een 60 kopen. Er zit een 75 batterij in. Dagelijks laadt je de auto tot 85 a 90 procent. Oftewel met een 75 tot ca 65 kwh. Bij een supercharger wil je eigenlijk niet verder dan 80 procent laden want daarna gaat het langzaam.
@fijnkonijn: het ware nieuws voor velen hier is dat het slechts een stukje software is. En het is buitengewoon schandalig om zoveel te vragen voor software.
Andere merken vragen 10 tot 20% hiervan voor een stukje software op de motor, wil je meer dan zit er daadwerkelijk andere hardware op. Ik vind het ronduit crimineel dat tesla zoveel durven te vragen.
Dat vonden veel kopers schijnbaar ook want de 60 werd bijna niet gekocht.
En over “crimineel” gesproken. De *hele* autoindustrie is maffia puur. Buig voorover, pak je enkels en take it like a man…
@fijnkonijn: Tesla spreekt nog altijd over 372km met de 60 terwijl ze spreken over 345km met de lichtere / kleinere model 3.
Dus ik gok nog altijd op een 50kwh.
@prop: heel veel clickbait de laatste tijd idd. Werkt voor mij iig averechts. “10 … die je nooit had verwacht”, “Waarom Verstappen nooit gladiolen koopt”, “Je raadt nooit bij welke auto deze spiegel hoort!” Wat is dit, SBS6?
@wimpster: Ik snap dat het voor onbekende en incidentele Autoblog-bezoekers aantrekkelijk is,’aar het moet inderdaad niet té gek worden.
Afweging tussen marketing en authenticiteit. Begrijpelijk, maar voor de vaste bezoekers wellicht hinderlijk.
Ik wacht nog op de eerste E-tuner die je auto update voor €1000
@duderuud: Wel lullig dat je badge dan 10k in de min staat. Nieuwe sleeper in wording.
Een 65D met upgrade is 103k en een 75D is 100k. En dan verkoopt zo’n 65 dus niet. Joh….
@e34m5touring: je zou bijna denken dat het met opzet is…
Ik wacht wel op model 3 – vind ik nog mooier ook.
Dus een software update voor dezelfde accu kost 10K. Dus eerst knijp je dezelfde accu om hem daarna weer naar normaal te brengen, of is dit te simpel gedacht?
@lekkerlinksrijden: precies mijn gedachten.. Mis dat een tesla-fanaat het ons kan uitleggen?
@lekkerlinksrijden: Men koopt vaker de 75kW versie. Hierdoor is het goedkoper om deze te plaatsen ipv de 60kW. Dus zetten ze standaard 75kW batterij is en als iemand later toch besluit om een hogere capaciteit te willen dan kunnen ze dat heel makkelijk doen.
Een familielid heeft laatst nog een 60kW versie mogen ophalen. Is voldoende voor wat ze nodig heeft en scheelt een behoorlijk bedrag.
@ikweethet: ja dat begrijp ik. Maar de software update is dus zo hoog om dat anders de 60 de 75 gaat beconcurreren. Maar een leuke tuner moet dit ook kunnen toch. Alles valt te kraken. En dan ben je spekkoper als het voor 1000 euro kan
@lekkerlinksrijden: en bij de volgende software update van Tesla ziet men dat en wordt hij weer geknepen of uitgeschakeld.
@ikweethet: met daarbij nog de mogelijkheid dat de 60D met een (te) lage wordt verkocht om klanten naar een Tesla te lokken, die later alsnog de upgrade nemen naar 75D capaciteit.
@lekkerlinksrijden: Het is toch bij oa VAG heel normaal om een 1.4 tsi motor aan te bieden met 100 tot 200 pk. Is hetzelfde blok maar je betaald uiteindelijk voor de software etc. Is precies hetzelfde bij Tesla. Alleen kan je voor 10k wel 400pk uit dat blok toveren..
@fmgarcia: tuning van een BMW van 130 naar 200 pk kost ook niet de hele wereld. Maar ik vind 10.000 euries wel heel erg veel geld, maar misschien ligt het aan mij
@lekkerlinksrijden: Ja precies, dat bedoelde ik ook. Voor €10.000 euro kan je veel met turbo’s ECU en nog evt uitlaat. Maar we hebben het wel over auto’s van ruim een ton. Eigelijk is het appels met peren vergelijk in dit geval.
@fmgarcia: en jij denkt dat die motor van 100pk exact gelijk is als die van 200pk?
@lekbak: Nee zeker niet, maar het prijsverschil van een 120pk tsi tov de duurdere versies bijvoorbeeld is niet te rectificeren met motoronderdelen.
@fmgarcia: uiteraard zit op een duurder product meer marge. Maar bij conventionele merken krijg je meer ontwikkeling voor veel minder geld (wat aandrijving betreft). En dan is een groot gedeelte van de prijs nog co2 belasting ook.
@lekkerlinksrijden: bezopen eigenlijk om 10k te betalen voor een software update! Heeft naar mijn idee niks te maken met de werkelijke kosten. Is alleen maar kunstmatig marketing gegoochel. En dat in een tijd dat consumenten juist meer transparantie verwachten.
@vroaaar: tja dat is met heel veel dingen zo, een sportschoen kost minder dan 10 euro om te maken, mensen betalen er toch vaak rond de 100 euro voor….puur voor een logo…..marketing dus
@slickrick: ik snap wat je bedoelt, maar dan praat je over branding, niet over marketing. In dit geval zijn beide modellen van het merk Tesla, dus die merk-premium betaal je sowieso. Vanuit een marketing gedachte wordt hier met prijselasticiteit “gespeeld” om een lagere vanaf prijs in de markt te kunnen communiceren. Het zotte is dus dat ze twee technisch identieke producten verkopen voor verschillende prijzen. Bij bijvoorbeeld Vespa scooters is dat juist niet zo. Daar kost de 25 km/u versie hetzelfde als de 45 km/u want ze zijn technisch hetzelfde alleen is bij de ene de motor “geknepen”.
Wat is het verschil tussen de s en de d
@mrrallycross: de Model S D is “dual drive” en heeft dus twee motoren en vierwielaandrijving.
@roland78: Weet je toevallig
ook wat het voordeel voordeel van zo’n D is behalve awd? Kom je met een 60D bijvoorbeeld verder dan een 75s?
@aerotic: De Model S 60 heeft 60 kWh bruikbare energie en de Model S 75 D, je raadt het al, 75 kWh. Met de laatste zou je verder moeten komen. Tenzij je het extra vermogen, wat de 75 D ook heeft, veel aanspreekt natuurlijk ;-).
Groenlinks klaver auto
@730ld: met Klaver aan het roer kan je zo’n ding niet eens kopen. Die partij legt beslag op bijna al je spaargelden.
@thomasbol: en spitsrijden wordt onbetaalbaar als het aan hem ligt..
@thomasbol: en dan zal 4% alleen gelden voor auto’s tot 30.000, want dat is eerlijker. Kuch
Leuk voor Jesse Klaver…
@mzonneveld: je bedoelt zeker Yaser Ferras?
Staat een Model X 60D bij mijn buren op de oprit, of telt dat niet mee?
Een beetje een stakker uitvoering dus.
Is China is er ook een 85 model.