• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

De goedkoopste Tesla Model S is straks 7,5k duurder

Auteur: RubenPriest, gepost 18 maart 2017 om 09:42 – 41 Reacties

Model S


Je hebt nog even de kans om 7.500 euro te besparen, mocht je interesse hebben in een Model S.

Vorig jaar juni introduceerde Tesla een nieuwe instapper voor de Model S (aankoopadvies). Het ging hier om de Model S 60 en de Model S 60D. Het basismodel heeft een actieradius van 400 kilometer (NEDC), sprint in 5,8 (5,4 als D-uitvoering) seconden naar de honderd en heeft een top van 210 km/u.

We zijn nu bijna een jaar verder en Tesla heeft besloten de 60-versie uit het gamma te halen. Volgens de Amerikaanse autofabrikant kiest men bij aanschaf vrijwel altijd voor de 75 kWh-variant. Klanten kunnen nog tot en met 16 april een Model S 60 of 60D bestellen. De mogelijkheid om te upgraden naar 75 kWh blijft ook. De batterij in de Model S 60 en 60D is namelijk softwarematig geknepen. De upgrade naar 75 kWh gaat door middel van een update en kost 10.100 euro.

De Tesla Model S 60 kost in Nederland inclusief belastingen, documentatiekosten, bestemmingskosten en een recyclingbijdrage 87.385 euro. De 60D is met een prijs van 93.185 euro iets duurder. De Model S 75 kost 94.885 euro, de 75D kost 100.685 euro. Vanaf halverwege april zal het gamma van de Model S dus bestaan uit de 75(D), de 90D, de 100D en de P100D. De Model X in 60-uitvoering werd al eerder geschrapt.

Foto via @carspottergroningen op Autojunk

Ook interessant!

  • Tesla te breed voor Duitse Autobahn, riskeert boete
    BREEK: Tesla Model Y wordt nóg duurder
  • Tesla maakt Model S en Model X kneiterduur
  • Tesla maakt Model S en Model X nog veel duurder
  • Tesla maakt Model 3 en Model Y nu ook kneiterduur

Nieuwste artikelen

  • Video: Automobilist schrikt zich het apezuur
  • Gespot – De enige echte Rimac op Nederlands kenteken
  • Ford maakt standaard onderdeel een betaalde optie (en met een goede reden)
  • Automerk maakt revven bewust onmogelijk in deze sportcoupé met verbrandingsmotor
FacebookTweetPinLinkedIn

Elektrisch, model-s, Tesla

Vorig bericht: « ‘Auto te water-cursus moet standaard in rijlespakket’
Volgend bericht: Verstappen bereidt zich voor op eerste Grand Prix »

Lees Interacties

Reacties

  1. prop zegt

    18 maart 2017 om 09:53

    Wat een misleidende sensatie beluste titels telkens. Net als van de week bij het artikel over Koenigsegg en het motorblok dat “200 jaar” meegaat.

    Login om te reageren
    • fijnkonijn zegt

      18 maart 2017 om 11:43

      @prop: inderdaad een clickbait afzeik-titel.
      Als AB nou gewoon ff het hele verhaal verteld (en een normale titel neemt). Namelijk dat de 60 zo goed als niet verkocht werd(lees die 7.5k werd gewoon bijna altijd neergelegd), het logisch is dat je dan als fabrikant de stekker uit een slecht lopend model trekt (pun intended) en dat de Model 3 zeer waarschijnlijk een 60er batterypack heeft. Tesla wil de 2 modellen duidelijker van elkaar wil scheiden (de S begint vanaf 75) dan is het duidelijk.
      Alle merken doen dit soort dingen. Het heeft product positioning. Is niet moeilijk AB. Je moet alleen ff je best doen. Maar sommige personeelsleden zijn liever lui dan moe…

      Login om te reageren
      • pramm zegt

        18 maart 2017 om 13:40

        @fijnkonijn: ik begrijp alleen nog altijd niet waarom mensen dan niet gewoon een 60 kopen. Er zit een 75 batterij in. Dagelijks laadt je de auto tot 85 a 90 procent. Oftewel met een 75 tot ca 65 kwh. Bij een supercharger wil je eigenlijk niet verder dan 80 procent laden want daarna gaat het langzaam.

        Login om te reageren
      • lekbak zegt

        18 maart 2017 om 15:44

        @fijnkonijn: het ware nieuws voor velen hier is dat het slechts een stukje software is. En het is buitengewoon schandalig om zoveel te vragen voor software.

        Andere merken vragen 10 tot 20% hiervan voor een stukje software op de motor, wil je meer dan zit er daadwerkelijk andere hardware op. Ik vind het ronduit crimineel dat tesla zoveel durven te vragen.

        Login om te reageren
        • fijnkonijn zegt

          18 maart 2017 om 16:18

          Dat vonden veel kopers schijnbaar ook want de 60 werd bijna niet gekocht.

          En over “crimineel” gesproken. De *hele* autoindustrie is maffia puur. Buig voorover, pak je enkels en take it like a man…

          Login om te reageren
      • gregorius zegt

        20 maart 2017 om 10:29

        @fijnkonijn: Tesla spreekt nog altijd over 372km met de 60 terwijl ze spreken over 345km met de lichtere / kleinere model 3.
        Dus ik gok nog altijd op een 50kwh.

        Login om te reageren
    • wimpster zegt

      18 maart 2017 om 12:00

      @prop: heel veel clickbait de laatste tijd idd. Werkt voor mij iig averechts. “10 … die je nooit had verwacht”, “Waarom Verstappen nooit gladiolen koopt”, “Je raadt nooit bij welke auto deze spiegel hoort!” Wat is dit, SBS6?

      Login om te reageren
      • granlusso zegt

        18 maart 2017 om 15:40

        @wimpster: Ik snap dat het voor onbekende en incidentele Autoblog-bezoekers aantrekkelijk is,’aar het moet inderdaad niet té gek worden.
        Afweging tussen marketing en authenticiteit. Begrijpelijk, maar voor de vaste bezoekers wellicht hinderlijk.

        Login om te reageren
  2. duderuud zegt

    18 maart 2017 om 09:56

    Ik wacht nog op de eerste E-tuner die je auto update voor €1000

    Login om te reageren
    • fmgarcia zegt

      18 maart 2017 om 10:11

      @duderuud: Wel lullig dat je badge dan 10k in de min staat. Nieuwe sleeper in wording.

      Login om te reageren
  3. E34M5Touring zegt

    18 maart 2017 om 10:15

    Een 65D met upgrade is 103k en een 75D is 100k. En dan verkoopt zo’n 65 dus niet. Joh….

    Login om te reageren
    • boomhauwer zegt

      18 maart 2017 om 11:13

      @e34m5touring: je zou bijna denken dat het met opzet is…

      Login om te reageren
  4. focusrs1 zegt

    18 maart 2017 om 10:21

    Ik wacht wel op model 3 – vind ik nog mooier ook.

    Login om te reageren
  5. lekkerlinksrijden zegt

    18 maart 2017 om 10:29

    Dus een software update voor dezelfde accu kost 10K. Dus eerst knijp je dezelfde accu om hem daarna weer naar normaal te brengen, of is dit te simpel gedacht?

    Login om te reageren
    • vtechlover zegt

      18 maart 2017 om 10:34

      @lekkerlinksrijden: precies mijn gedachten.. Mis dat een tesla-fanaat het ons kan uitleggen?

      Login om te reageren
    • ikweethet zegt

      18 maart 2017 om 10:42

      @lekkerlinksrijden: Men koopt vaker de 75kW versie. Hierdoor is het goedkoper om deze te plaatsen ipv de 60kW. Dus zetten ze standaard 75kW batterij is en als iemand later toch besluit om een hogere capaciteit te willen dan kunnen ze dat heel makkelijk doen.

      Een familielid heeft laatst nog een 60kW versie mogen ophalen. Is voldoende voor wat ze nodig heeft en scheelt een behoorlijk bedrag.

      Login om te reageren
      • lekkerlinksrijden zegt

        18 maart 2017 om 10:48

        @ikweethet: ja dat begrijp ik. Maar de software update is dus zo hoog om dat anders de 60 de 75 gaat beconcurreren. Maar een leuke tuner moet dit ook kunnen toch. Alles valt te kraken. En dan ben je spekkoper als het voor 1000 euro kan

        Login om te reageren
        • porsche928 zegt

          18 maart 2017 om 10:57

          @lekkerlinksrijden: en bij de volgende software update van Tesla ziet men dat en wordt hij weer geknepen of uitgeschakeld.

          Login om te reageren
      • poes zegt

        18 maart 2017 om 11:07

        @ikweethet: met daarbij nog de mogelijkheid dat de 60D met een (te) lage wordt verkocht om klanten naar een Tesla te lokken, die later alsnog de upgrade nemen naar 75D capaciteit.

        Login om te reageren
    • fmgarcia zegt

      18 maart 2017 om 11:23

      @lekkerlinksrijden: Het is toch bij oa VAG heel normaal om een 1.4 tsi motor aan te bieden met 100 tot 200 pk. Is hetzelfde blok maar je betaald uiteindelijk voor de software etc. Is precies hetzelfde bij Tesla. Alleen kan je voor 10k wel 400pk uit dat blok toveren..

      Login om te reageren
      • lekkerlinksrijden zegt

        18 maart 2017 om 12:56

        @fmgarcia: tuning van een BMW van 130 naar 200 pk kost ook niet de hele wereld. Maar ik vind 10.000 euries wel heel erg veel geld, maar misschien ligt het aan mij

        Login om te reageren
        • fmgarcia zegt

          18 maart 2017 om 13:44

          @lekkerlinksrijden: Ja precies, dat bedoelde ik ook. Voor €10.000 euro kan je veel met turbo’s ECU en nog evt uitlaat. Maar we hebben het wel over auto’s van ruim een ton. Eigelijk is het appels met peren vergelijk in dit geval.

          Login om te reageren
      • lekbak zegt

        18 maart 2017 om 15:46

        @fmgarcia: en jij denkt dat die motor van 100pk exact gelijk is als die van 200pk?

        Login om te reageren
        • fmgarcia zegt

          18 maart 2017 om 16:28

          @lekbak: Nee zeker niet, maar het prijsverschil van een 120pk tsi tov de duurdere versies bijvoorbeeld is niet te rectificeren met motoronderdelen.

          Login om te reageren
          • lekbak zegt

            18 maart 2017 om 16:43

            @fmgarcia: uiteraard zit op een duurder product meer marge. Maar bij conventionele merken krijg je meer ontwikkeling voor veel minder geld (wat aandrijving betreft). En dan is een groot gedeelte van de prijs nog co2 belasting ook.

            Login om te reageren
    • vroaaar zegt

      18 maart 2017 om 14:38

      @lekkerlinksrijden: bezopen eigenlijk om 10k te betalen voor een software update! Heeft naar mijn idee niks te maken met de werkelijke kosten. Is alleen maar kunstmatig marketing gegoochel. En dat in een tijd dat consumenten juist meer transparantie verwachten.

      Login om te reageren
      • slickrick zegt

        19 maart 2017 om 03:26

        @vroaaar: tja dat is met heel veel dingen zo, een sportschoen kost minder dan 10 euro om te maken, mensen betalen er toch vaak rond de 100 euro voor….puur voor een logo…..marketing dus

        Login om te reageren
        • vroaaar zegt

          19 maart 2017 om 11:37

          @slickrick: ik snap wat je bedoelt, maar dan praat je over branding, niet over marketing. In dit geval zijn beide modellen van het merk Tesla, dus die merk-premium betaal je sowieso. Vanuit een marketing gedachte wordt hier met prijselasticiteit “gespeeld” om een lagere vanaf prijs in de markt te kunnen communiceren. Het zotte is dus dat ze twee technisch identieke producten verkopen voor verschillende prijzen. Bij bijvoorbeeld Vespa scooters is dat juist niet zo. Daar kost de 25 km/u versie hetzelfde als de 45 km/u want ze zijn technisch hetzelfde alleen is bij de ene de motor “geknepen”.

          Login om te reageren
  6. mrrallycross zegt

    18 maart 2017 om 10:33

    Wat is het verschil tussen de s en de d

    Login om te reageren
    • roland78 zegt

      18 maart 2017 om 10:52

      @mrrallycross: de Model S D is “dual drive” en heeft dus twee motoren en vierwielaandrijving.

      Login om te reageren
      • aerotic zegt

        18 maart 2017 om 16:58

        @roland78: Weet je toevallig
        ook wat het voordeel voordeel van zo’n D is behalve awd? Kom je met een 60D bijvoorbeeld verder dan een 75s?

        Login om te reageren
        • roland78 zegt

          19 maart 2017 om 00:37

          @aerotic: De Model S 60 heeft 60 kWh bruikbare energie en de Model S 75 D, je raadt het al, 75 kWh. Met de laatste zou je verder moeten komen. Tenzij je het extra vermogen, wat de 75 D ook heeft, veel aanspreekt natuurlijk ;-).

          Login om te reageren
  7. 730ld zegt

    18 maart 2017 om 10:40

    Groenlinks klaver auto

    Login om te reageren
    • ThomasBol zegt

      18 maart 2017 om 11:12

      @730ld: met Klaver aan het roer kan je zo’n ding niet eens kopen. Die partij legt beslag op bijna al je spaargelden.

      Login om te reageren
      • lekkaah zegt

        18 maart 2017 om 11:23

        @thomasbol: en spitsrijden wordt onbetaalbaar als het aan hem ligt..

        Login om te reageren
      • amg65 zegt

        18 maart 2017 om 13:12

        @thomasbol: en dan zal 4% alleen gelden voor auto’s tot 30.000, want dat is eerlijker. Kuch

        Login om te reageren
  8. mzonneveld zegt

    18 maart 2017 om 10:51

    Leuk voor Jesse Klaver…

    Login om te reageren
    • stuko zegt

      18 maart 2017 om 11:26

      @mzonneveld: je bedoelt zeker Yaser Ferras?

      Login om te reageren
  9. danivdengel zegt

    18 maart 2017 om 12:35

    Staat een Model X 60D bij mijn buren op de oprit, of telt dat niet mee?

    Login om te reageren
  10. Dutchdriftking zegt

    18 maart 2017 om 13:11

    Een beetje een stakker uitvoering dus.

    Login om te reageren
  11. pinut187 zegt

    18 maart 2017 om 15:56

    Is China is er ook een 85 model.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North