• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Automonteurs vinden nieuwe manier van staken: 40 uur werken

Auteur: Bas Leesberg, gepost 10 februari 2025 om 12:06 – 12 Reacties

Dat zal ze leren! De automonteurs gaan op een nieuwe manier staken: werken.

Honderden Nederlandse sleutelaars legden afgelopen week het werk neer om te protesteren. De monteurs hoopten een gunstigere cao af te dwingen bij de Bovag. Voorlopig is er nog geen zicht op een nieuw cao-akkoord. Daarom staken de automonteurs verder. Daarvoor hebben de handige Harries en Henriettes iets nieuws gevonden: gewoon gaan werken.

Voor wie het gemist heeft: werknemers onder de cao Motorvoertuigen- en Tweewielerbedrijven wilden een loonsverhoging als reactie op de inflatie en het nijpende personeelstekort in deze sector. Blijkbaar heeft de staking weinig uitgehaald. Belangenorganisatie FNV bedenkt daarom een extra actie: de overwerkstaking.

Overwerkstaking

Volgens het FNV worden werknemers onder druk gezet om overuren te maken en zo werk in te halen. Dat accepteert de organisatie niet. Naast de dagen waarop het werk stil komt te liggen, werken de overwerkstakers alleen de uren die in hun contract staan. Dat klinkt als een hele schappelijke manier van demonstreren.

Het FNV schrijft: ”Zonder het overwerk, maken onze acties en stakingen meer impact. Zo kunnen we de BOVAG en werkgevers sneller op andere gedachten brengen. De overwerkstaking begint nu. We gaan daarmee door totdat we een principeakkoord hebben bereikt.”

Reactie van de Bovag

Afgaande op de reactie van de Bovag ziet het er niet naar uit dat er binnenkort een overeenstemming komt. Daar heeft de Bovag goede redenen voor. Bij het vorige cao-akkoord is een loonsverhoging van gemiddeld 10,5 procent meegenomen. Dit gebeurde als reactie op de inflatie en om de branche aantrekkelijker te maken. Dat was een eenmalige uitschieter. Uit onderzoek blijkt dat veel werkgevers al meer salaris geven dan de cao voorschrijft.

Ook al had de Bovag nog zo’n uitschieter gewild, dan had het nog niet gekund. De winst van autodealers daalde gemiddeld met 34 procent in het derde kwartaal van 2024 ten opzichte van hetzelfde kwartaal in 2023. Tevens blijft de prijsdruk aanhouden op tweedehandsauto’s.

Alles bij elkaar zou de loonsverhoging die het FNV eist volgens de Bovag 40 procent zijn als je rekening houdt met het invullen van verloren uren. ”Dat is onbetaalbaar en dat helpt de branche om zeep”, schrijft Bovag. Verder noemt deze organisatie het voorstel van de FNV ”buitenproportioneel en onrealistisch”.

Bovag geeft autodealers advies

Bovag wil werkgevers ondersteunen door informatie te geven over de situatie. Daarom is er een flyer ontworpen met daarop de belangrijkste informatie voor automonteurs die willen staken. Hoewel ik het de automonteurs van harte gun om een centje meer te verdienen, heeft de Bovag hier wel een aantal sterke argumenten. Wat vind jij? Laat het hieronder weten!

Foto: SLS AMG van René Froger gespot door @samcarphotography

Ook interessant!

  • Gespot - de nieuwe Polestar 4
  • Zo groot was de run op nieuwe bedrijfswagens in december
  • De nieuwe manier om je te verplaatsen: een auto met abonnement
  • Gespot - De nieuwe Aston Martin DB12

Nieuwste artikelen

  • Nieuw automerk uit controversieel land, maar het is geen Chinees!
  • Is de dieselauto dood en begraven?
  • Doemscenario: komende jaren meer verkeersdoden
  • Video: Dit ongeluk zie je van een kilometer ver aankomen
FacebookTweetPinLinkedIn

bovag, garage, onderhoud

Vorig bericht: « Video: met 100 km/u op stilstaand verkeer klappen
Volgend bericht: Ron Brandsteder (74) overleden: een ode aan zijn geniale autoreclames »

Lees Interacties

Reacties

  1. MM93 zegt

    10 februari 2025 om 12:39

    Werkdruk neemt alleen maar toe. Als er geen goed cao akkoord komt zullen er steeds meer goede monteurs ander werk gaan zoeken. En volgens mij hebben ze nu al moeite om aan goed personeel te komen. Wachttijden bij sommige dealer zijn nu al meer dan 6 weken.

    Login om te reageren
  2. Hubert zegt

    10 februari 2025 om 12:47

    Beetje kip-ei verhaal.
    Je kunt binnenkort hier een artikel verwachten over de torenhoge uurtarieven die garages aan de consument doorrekenen.

    Login om te reageren
  3. potver7 zegt

    10 februari 2025 om 13:27

    Ik zeg het niet gauw, maar in dit geval kan ik maar weinig sympathie opbrengen voor de houding van de vakbonden. Ik ben benieuwd hoe lang de FNV het nog volhoudt, over een jaar of 10 zijn verreweg de meeste leden wel met pensioen toch? Dit wordt ook onderstreept in het document van de Bovag, waar ze schrijven dat de FNV vooral wensen heeft die gunstig zijn voor oudere werknemers, maar niets doet voor de jonge collega’s – terwijl die juist nodig zijn om het personeelstekort structureel op te lossen.

    Enneh – een loonsverhoging eisen vanwege personeelstekort, en tegelijkertijd ook arbeidstijdverkorting? Hoe dan?

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      10 februari 2025 om 17:17

      Dat is simpel toch? “Personeelstekort” is één enkel woord on te zeggen “Wij betalen ons personeel te weinig”. Dus als je meer gaat betalen met aantrekkelijker arbeidsvoorwaarden trek je meer mensen aan.

      Login om te reageren
      • stewie zegt

        10 februari 2025 om 17:45

        Zo simpel is het helaas niet. Salaris verhogingen moet je door kunnen berekenen aan de klant, dit drijft de prijzen op en zo ontstaat er loonprijs spiraal. Dit wakkert de inflatoire druk aan. Zowel werkgever, werknemer als vakbonden zijn gebaat bij een betere productiviteit. Louter maar salarissen verhogen zal uiteindelijk onze concurrentie kracht doen afnemen.

        Login om te reageren
        • mashell zegt

          10 februari 2025 om 18:26

          Leuke macro economische theorie maar een tikkie achterhaald. De concurrentie positie van dealer bedrijven is ten opzichte van dealer bedrijven in de regio, totaal niet internationaal dus amper relevant.
          Loonprijsspiraal is ook slechts een theorie, allereerst zijn de loonstijgingen een gevolg van inflatie, het gaat daarbij om compensatie van medewerkers die al ingeteerd hebben op koopkracht, daar kom je gewoon niet onderuit. Zolang de winsten van de bedrijven blijven stijgen is er geen er geen probleem om loonstijgingen te betalen.
          De klant is helemaal niet gebaat bij productiviteit stijgingen, onderdelen simpelweg vervangen in plaats van repareren is fantastisch voor de productiviteitscijfers maar de klant betaalt daarbij vaak een onnodig hoge rekening. Er wordt met de verkeerde “metrics” gemeten.

          Login om te reageren
        • racerx zegt

          11 februari 2025 om 07:25

          Deels waar, maar zolang de verkoopjongens provisie opstrijken terwijl de jongens in de smeerput eigenlijk net zo belangrijk zijn… en dat in vrij dure pandjes. Wellicht dat er eens anders gekeken moet worden naar het verdelen van de inkomsten.

          Login om te reageren
  4. 007 zegt

    10 februari 2025 om 14:11

    Het probleem lost zich vanzelf op met EVs, die minder onderhoud vergen. Behalve banden dan, maar daar hebben we de lokale bandenboer voor.

    Login om te reageren
    • dare2think zegt

      10 februari 2025 om 14:33

      Dat valt nog tegen, bij EV’s heb je af en toe ook gewoon problemen. Daarvoor is andere vakkennis nodig en die is – je raadde het al- nog schaarser en daardoor nog duurder. Omdat schoorsteen nog net zo door moet roken als vroeger, zal de prijs van de ‘elektrische beurt’ gewoon op een hoger niveau gaan liggen.

      Login om te reageren
    • sr20det zegt

      11 februari 2025 om 22:24

      Ik kan je vertellen dat 70% van de auto’s met problemen wat bij ons in de werkplaats komt, EV gerelateerde problemen zijn.

      Login om te reageren
  5. mashell zegt

    10 februari 2025 om 18:16

    Het geld wordt in de werkplaats verdiend… Het lijkt erop dat de Bovag de verliezen van de nieuw- en occasionverkoop bij de monteurs wil verhalen, niet kies. Als je vorig jaar een grote sprong hebt gemaakt omdat je achterliep wil dat niet zeggen dat er sindsdien geen inflatie is en dat de achterstand al helemaal was ingelopen.
    Het is heel simpel, als je personeelstekorten hebt dan betaal je te weinig, simpelweg de wet van vraag en aanbod.
    Kan je dealer bedrijf niet bestaan als je de monteurs meer betaalt moet je het concept heroverwegen, moeten we nieuw verkoop op zoveel locaties doen? Moeten de occasions en werkplaats op een dure A1 zichtlocatie staan? Er is veel “we doen het altijd zo” in de autowereld waar de klant uiteindelijk helemaal niet om geeft, die klant wil gewoon een probleemloze auto en dat betaalbaar.

    Login om te reageren
  6. Giomatic zegt

    11 februari 2025 om 19:11

    Ik ben nu al 26 jaar monteur, en jaren geleden hebben we 8 jaar achter elkaar gestreden met de vakbonden en de overheid hield alles tegen. We wilden van klein metaal naar groot metaal em dan zouden de lonen veel beter zijn.ze noemde onze loon met grootmetaal de balkenende norm.
    Dit is al jaren aan de gang en we moeten gewoon een week dicht of 2 weken en laten zien dat zonder oms de wereld stil staat en ook alles staat dan stil dan is een waterramp nog kleinschalig.
    We horen in grootmetaal te zitten in onze vak zitten alle technische vakken die je kan bedenken, zware metalen, diverse vloeistoffen 13 procent asbest in remblokken ( jaar 2001 22 procent asbest ).

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North