
Dat wordt zelf sleutelen: automonteurs houden een grote staking.
Heb je deze week een afspraak gepland bij een automonteur? Misschien is het dan handig om de desbetreffende sleutelaar even te bellen. Wellicht staat ie op het moment van de afspraak wel met een hooivork en fakkel bij een demonstratie. Nederlandse automonteurs zijn het namelijk zat en houden een staking.
Wat is er aan de hand?
De FNV (Federatie Nederlandse Vakbeweging) komt op voor de belangen van 84.000 werknemers die onder de cao Motorvoertuigen- en Tweewielerbedrijven vallen. Denk hierbij aan medewerkers van garages, fietsenwinkels, bij autoverhuurders of caravanbedrijven en bij truck- en merkdealers. Bij de Bovag werd een loonsverhoging geëist. Dit als reactie op de inflatie en door het nijpende personeelstekort in deze branche, met als gevolg een toenemende werkdruk.

2,3 procent is het beste dat we kunnen, zegt de Bovag. Volgens de FNV is dit een respectloze verhoging. ”Het geld voor die 7% is er, daarom blijven onze eisen liggen zoals deze waren’, schrijft de federatie. Er kwam een nieuw voorstel met ultimatum. Als de Bovag voor afgelopen vrijdag geen akkoord gaf, zou er een staking gestart worden onder automonteurs.
De eerste werknemers leggen het werk neer
Bovag gaf niet thuis. Nu houden de werknemers zich aan hun belofte. De eerste staking onder automonteurs vindt plaats in de regio Rotterdam. Daar sta je vandaag bij verschillende autozaken voor een gesloten deur. En daar zal het niet bij blijven. Volgens de FNV is er door het hele land bereidheid om in actie te komen. En ook in actie te blijven. De vakbond schrijft: ”Zolang BOVAG niet met een beter voorstel komt, gaan wij door met de acties.”
De stakingen vinden niet overal op hetzelfde moment plaats. Wie lid is van de FNV krijgt een melding wanneer er in zijn of haar buurt wordt gedemonstreerd voor een betere cao. De vakbond roept werknemers van autobedrijven om te wachten tot ze een melding krijgen. De eerstvolgende staking van automonteurs staat gepland in Groningen. Op donderdag 6 februari leggen daar de monteurs het werk neer.
Bijgestelde eis
De vakbond CNV (Christelijk Nationaal Vakverbond) sluit zich aan bij de staking van automonteurs. Zij eisen een loonsverhoging van 6 procent over 12 maanden. CNV-woordvoerder Nicole Engmann legt uit dat werknemers onder deze cao niet alleen tekort worden gedaan op het gebied van salaris.
”Ze [de werkgevers] willen geen rouw- of geboorteverlof, geen goede reiskostenregeling, geen afspraken om oudere werknemers meer te ontzien en ga zo maar door. Het enige wat ze wel willen is dat de leeftijdsgrens waarop je inzetbaarheidsuren mag opnemen naar achteren schuift. Daar gaan we niet mee akkoord”, zegt Engmann.
Wachttijd wordt alleen maar groter
De staking van de monteurs betekent dat onderhoudsbeurten aan auto’s of reparaties van fietsen langer op zich laten wachten. Dat komt bovenop de al langere wachttijden. Dit komt volgens Engmann door het personeelstekort: ”Een groot probleem van de branche is het tekort aan automonteurs en rijwielherstellers. Kijk alleen al naar de wachttijden in je eigen garage. Dan verwacht je dat BOVAG er via de arbeidsvoorwaarden alles aan wil doen om mensen aan te trekken en aan zich te binden. Maar het tegenovergestelde is waar. De werkgevers willen de cao zo goedkoop mogelijk houden. Ze zetten mensen in de kou en die lopen straks weg.”
Stevige taal van beide vakbonden. Voorlopig weten we dus alleen dat er vandaag in Rotterdam en donderdag in Groningen wordt gestaakt. Zolang de Bovag niet hapt, zal de kans groot zijn dat er ook bij jou in de buurt straks tijdelijk geen automonteur meer aan het werk is. Dat wordt toch zelf onder je M2 kruipen.
Foto: Autoblog Garage: BMW M135i van Wouter
Bron: CNV, FNV
Vakbonden zijn echt bloedzuigers die helemaal niet opkomen voor medewerkers van een organisatie. Voor FNV en CNV is het individu of het specifieke bedrijf een pion op het schaakbord. Daarnaast is de macht van de vakbonden onevenredig groot… walchelijke organisaties
Wie komen dan wel op voor personeel in loondienst?
Je spelling van walgelijk geeft een mooie indicatie over hoe goed jij begrijpt hoe de wereld in elkaar zit, totaal niet… Nog niet zo lang stond in de krant een artikel over in welke CAO’s de hoogste salarisverhogingen waren afgesproken, die van de rijksoverheid en het onderwijs, laat dat nou de branches zijn waarin er ook een heel hoge vakbondsdeelname is en dat is geen toeval. Wat mij betreft geldt, als je meer wilt verdienen dan is de eerste stap lid worden van een vakbond.
Marshell, de gene die altijd het laatste woord wilt. Vakbonden moeten opkomen voor betere arbeidsvoorwaarden en daarmee juist ruimte laten voor de individuele behoeftes. Door alles op 1 hoop te gooien krijg je geen passende oplossing voor medewerkers. Meer geld verdienen begint bij het individu, nemen van verantwoordelijkheid en investeren in je toekomst, niet bij het collectief.
Het recht van de sterkste/slimste dus
Vakbonden komen op voor het collectief, ze spreken collectieve arbeidsovereenkomsten (CAO’s) af en die gelden voor iedereen (dus geen individuele behoeftes) behalve voor degenen die denken het beter zelf te kunnen, die worden ZZPer. Die ZZPers zijn ook geen werknemer maar “ondernemer”, hebben geen sociale zekerheid en omdat de meesten weinig onderhandelingstalent hebben vaak ook een teleurstellend inkomen.
Lul niet zo dom. Wie moet anders hun belangen behartigen? Het gezeik dat de veel lonen niet meestijgen met de inflatie over lange tijd is juist de lage participatie.
“Vakbonden zijn echt bloedzuigers”. Get a life, dude.
Zonder vakbonden had jij geen achturige werkdag, geen vijfdaagse werkweek, geen betaald vakantieverlof, geen doorbetaling bij ziekte en al helemaal geen pensioenopbouw of ontslagbescherming.
“walchelijke organisaties”; walgelijk kortzichtige reactie. Niet gehinderd door enige kennis of ervaring, zo veel is mij wel duidelijk. En nee, ik ben het ook niet altijd eens met de keuzes van de vakbonden, maar desondanks inmiddels dik 30 jaar lid en door schade en schande wel wijs geworden over wat verstandig is en wat niet.
Toch weer één BMW in de steigers, in dit geval mag het rustig 10% zijn.
Tja als het uurtarief op het bord bij de receptie op € 121 p/u staat en je houdt daar zelf netto € 15 van over dan mag ik aannemen dat er ergens een beetje begrip is? Vroeger als je loonsverhoging wilde kreeg je te horen “als het je niet aanstaat dan rot je maar op” de tables have been turned. Alleen schijnen sommige oud gedienden dat nog niet helemaal te snappen.
Zeg maar 12euro netto. Weet niet wat de waardes zijn in NL. Maar ben zelf technieker in België en het is soms aantrekkelijker om een simpele 9 to 5 te gaan doen die 3euro per uur meer betalen.
Beetje eenzijdig verhaal, dit is de kant hoe de BOVAG het vorige week communiceerde:
Het ultimatum dat BOVAG afgelopen week ontving van de vakbonden inzake een nieuwe cao Motorvoertuigenbedrijven en Tweewielerbedrijven (MvT) bevat onrealistische eisen. De bonden houden vast aan hun eis van respectievelijk 7 procent (FNV) en 6 procent (CNV) loonsverhoging en dreigen met acties. Bovendien verlangt FNV daarbovenop alsnog automatische prijscompensatie. BOVAG kan en wil niet voldoen aan het ultimatum, omdat de gevraagde loonsverhogingen buitenproportioneel en onrealistisch zijn, gegeven de situatie in de sector.
BOVAG vindt de eis van de bonden om de lonen met 6 of 7 procent te verhogen onrealistisch en onverantwoord. In de vorige is immers al een hele forse loonsverhoging van opgeteld gemiddeld 10,5 procent afgesproken. Dat was een eenmalige uitschieter om de forse inflatie te compenseren en de branche aantrekkelijk te houden.
Winstdaling
Vanzelfsprekend is zo’n stevige verhoging niet elke cao-ronde opnieuw haalbaar. Zeker niet in tijden waarin de vooruitzichten zeer matig zijn. De nettowinst van de gemiddelde autodealer bedroeg in het derde kwartaal van 2024 slechts 0,89 procent van de omzet, tegenover 1,43 procent in hetzelfde kwartaal in 2023. Dat betekent een winstdaling van 34 procent! Ondanks een gemiddelde omzetgroei van 6 procent. Daarbij is er prijsdruk op de gebruikte-automarkt en wordt die ook verwacht op de markt voor nieuwe auto’s.
De sterk oplopende personeelskosten worden door de meerderheid van BOVAG-ondernemers genoemd als groot probleem in de BOVAG Ondernemersmonitor. Bij fietsbedrijven wordt dit pijnpunt zelfs door ruim 60 procent genoemd. Bij truckdealers loopt dat op naar 78 procent.
Bijna de helft van de fietsbedrijven heeft te maken met een winstdaling, zo blijkt uit diezelfde monitor. Een derde van de fietsbedrijven zegt zijn bedrijf ter overname aan te willen bieden. En liefst 14 procent wil stoppen. En dat is niet uit luxe.
Boven cao
De extra forse loonsverhoging die vakbonden vragen is ook niet nodig, omdat onderzoek uitwijst dat er in de sector door veel werkgevers behoorlijk boven cao wordt betaald, in de strijd om goed technisch personeel.
Daar komt bij dat de Nederlandsche Bank werkgevers en werknemers oproept gezamenlijk hun verantwoordelijkheid te nemen om de inflatie niet verder te laten oplopen en een loonspiraal te voorkomen.
Mobiliteit onbetaalbaar
Ook is er ongewenste maatschappelijke impact als de lonen twee jaar op rij zeer fors zouden stijgen. Bedrijven zien zich dan genoodzaakt die veel hogere loonsom door te berekenen in hun prijzen. En daarmee wordt mobiliteit stap voor stap onbetaalbaar voor de mensen met de kleinste portemonnee. Die zullen bijvoorbeeld beurten gaan overslaan, met alle gevolgen van dien voor de verkeersveiligheid. Of ze doen noodgedwongen hun auto de deur uit, wat hen zal beperken in hun sociale en werkzame leven. Nu al is het beeld dat de uurtarieven in de branche te hoog zijn voor krappe beurs.
Tot slot: als het gaat om het op peil houden van de koopkracht van mensen is dat niet alleen een verantwoordelijkheid van de werkgevers, maar evenzeer van de overheid.
Alle voorgaande loonsverhogingen ten spijt, is dat nog steeds niet voldoende om de werknemers volledig te compenseren in de kostenstijging ten gevolge van de inflatie. Maar als je vervolgens kijkt naar de bedrijfswinsten, die zijn die door de bank genomen keurig in stand gebleven, of in veel gevallen zelfs aanzienlijk verbeterd.
En wat betreft de overheidsverantwoordelijkheid t.a.v het koopkrachtbehoud; het is diezelfde overheid die al een kwart eeuw lang het bedrijfsleven ruim baan geeft en de rekening voor elke tegenslag bij zijn belastingbetalende burgers neerlegt.
Solliciteer gewoon als vliegtuigmonteur!! ✈️Goede arbeidsvoorwaarden, veel leuke “petrolhead” collega’s …
Absoluut en een schreeuwend tekort aan mensen! Met een beetje ervaring cashen als zzp-er bij Altitide Global oid en jezelf baseren in een land met lage belastingen en lekker weer! 2 weken op / af, beetje flying spanneren van tijd tot tijd. Totdat je snacht’s in kou en regen een wiel moet verwisselen is het best leuk ;)