• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Auto’s straks duurder door fors hogere staalprijs?

Auteur: Dennis, gepost 23 maart 2010 om 20:42 – 54 Reacties

staal productie


Is er een econoom in de zaal met een vooruitziende blik?

Het ziet er namelijk naar uit dat de prijs voor ijzererts, de belangrijkste grondstof van de staalindustrie, vanaf 1 april mogelijk met 80 tot 90 procent omhoog gaat; bijna een verdubbeling dus. Dat gebeurt wanneer mijnbouwbedrijven Vale, Rio Tinto en BHP Billiton hun zin krijgen. Deze drie bedrijven voorzien 80 procent van de wereldwijde vraag naar ijzererts.

Begin april lopen de meeste contracten tussen mijnbouwbedrijven en staalproducenten af. Aangezien de “staalhonger” van China nauwelijks te stillen is, willen deze bedrijven volgens het economische principe van vraag en aanbod, hun prijzen fors verhogen (en geef ze eens ongelijk). Zestig procent van de wereldwijde vraag naar staal, komt uit China.

De mijnbouwbedrijven willen de beprijzing van de grondstof anders regelen, waaronder kwartaalafspraken op basis van spotprijzen. De staalindustrie, met in Europa als voorloper het bedrijf ArcelorMittal, verzet zich tegen deze plannen. Al veertig jaar lang wordt gewerkt met jaarlijkse contracten, waarbij er een vaste prijs wordt afgesproken. Dit is nogal uit de tijd volgens de mijnbouwbedrijven en in Japan gaat men al over op kwartaalcontracten. Kans is dus groot dat de mijnbouwbedrijven hun zin krijgen.

Wat voor effect dit heeft op de staalprijs, valt te bezien, maar je hoeft geen top-econoom te zijn om te voorspellen dat wanneer de prijs voor ijzererts omhoog gaat, dat dan de prijs voor staal snel zal volgen. En wanneer je die lijn dan doortrekt, kun je ook verwachten dat auto’s duurder zullen worden. Hebben we straks naast de hoge brandstofprijs misschien nog iets om over te klagen. Schrale troost: het prijsverschil tussen staal en het dure maar lekker lichte carbon wordt dan kleiner.

Nu maar tegen beter weten in hopen dat het een 1 april grap is. (bron: fd.nl)

Ook interessant!

  • Parkeervergunningen in deze gemeenten fors duurder geworden
  • In beslag genomen auto snel verkopen kan straks niet meer
  • Video: auto wordt aangereden door onverzekerde auto
  • Mijn Auto: Lamborghini Urus van Elias
    Mijn Auto: Lamborghini Urus van Elias

Nieuwste artikelen

  • Verrassend. Een plan van de overheid dat niet werkt
  • De Chinezen vinden ons oerdom
  • Range Rover ontwikkelt de beste auto voor elke narcist
  • Snelwegblokkeerders lopen straks het risico op een flinke tik
FacebookTweetPinLinkedIn

autoverkoop

Vorig bericht: « BREAKING: Vertrouwen in autoverkopers licht gestegen
Volgend bericht: Ferrari 599 GTO: dit zou ‘m moeten zijn »

Lees Interacties

Reacties

  1. mclarenf1lm zegt

    23 maart 2010 om 20:45

    Dan zullen meer mensen ook de corvette kopen want die zal dan wel niet duurder worden.

    Login om te reageren
  2. Relief zegt

    23 maart 2010 om 20:48

    @mclarenf1lm

    Want? De corvette is van iets anders gemaakt dan staal? LOL

    Login om te reageren
    • Citrofiel zegt

      23 maart 2010 om 20:55

      @Relief: Ja… De carrosserie van een Corvette is nog steeds van kunststof…

      Login om te reageren
  3. jerrik zegt

    23 maart 2010 om 20:49

    ja plastic

    Login om te reageren
    • jzaero zegt

      23 maart 2010 om 23:37

      @jerrik: Dat klopt ja, plastic. In het engels betekent dit gewoon kunststof. Koolstofvezel is een kunststof dus gelijk heb je.

      Login om te reageren
  4. timberleek zegt

    23 maart 2010 om 20:49

    @mclarenf1lm

    zie je wel. geen enkel probleem. gewoon allemaal aan de koolstofvezel etc sportwagens.

    Login om te reageren
  5. timberleek zegt

    23 maart 2010 om 20:54

    @relief

    de carrosserie is toch kunststof?

    Login om te reageren
  6. Sneep zegt

    23 maart 2010 om 20:54

    Carbon FTW

    Login om te reageren
  7. Rick dos zegt

    23 maart 2010 om 20:56

    -edit: gebruik even je eigen naam aub-

    Login om te reageren
  8. Bosnia_love zegt

    23 maart 2010 om 20:56

    Mijn vooruitziende blik is dat wij over 13 jaar worden overgenomen Aziatische landen en als slaaf moeten dienen. Verder zal iedereen, die als slaaf dient, in een Deawoo Nexia rondrijden en elke avond rijst eten. :?

    Login om te reageren
    • toyotaprius zegt

      23 maart 2010 om 21:04

      @Bosnia_love: Nou… je hebt een punt… Maar geen Daewoo Nexia, neeee… Dat wordt een Daewoo Matiz, als je geluk hebt, een Spirit.. en rijst met een gehaktbal is ook best lekker.. ;)

      Login om te reageren
      • Bosnia_love zegt

        23 maart 2010 om 21:12

        @toyotaprius: :lol: Hehe..

        Login om te reageren
  9. Jipp zegt

    23 maart 2010 om 20:57

    Ik voorzie eerder een kleinere stijging, als staal veel duurder word dan het nu is zal de vraag afnemen, en ook de vraag vanuit china. Dus ik verwacht een lagere stijging van de staal prijs die op den duur wel effect gaat hebben op de auto industrie. Een andere optie die kan gaan spelen is het meer en meer recyclen van staal, de sloop premie auto’s zullen toch moeten worden gesloopt.

    Login om te reageren
  10. Jipp zegt

    23 maart 2010 om 20:59

    en daarbij kan ook nog eens bij komen dat landen hun staal reserve’s gaan inzetten om een stijging te voorkomen ivm inflatie ed.

    Login om te reageren
  11. Jobdebink zegt

    23 maart 2010 om 21:04

    Is gewoon een truck om straks de dalende BPM te kunnen compenseren en de winst in de automobielindustrie te verhogen.

    Login om te reageren
  12. Maksimum zegt

    23 maart 2010 om 21:05

    Een stijgende staalprijs heeft zeker invloed op de auto industrie. Hij is flink gezakt het zal nog lang duren voor hij weer op zijn oude niveau (de tijd van de lood diefstallen etc. voor de crisis) is dus het zal allemaal wel meevallen.

    Bedankt voor de tip! Ik hou mijn oud ijzer nog even vast dan;)/ koop oud ijzer in.

    Login om te reageren
    • Maksimum zegt

      23 maart 2010 om 21:08

      koper diefstallen bedoel ik natuurlijk.

      De Corvette is net als vele andere sportwagens voorzien van veel kunststoffen. Lichter is ook zuiniger/efficiënter dus dit is zeker de toekomst.

      Login om te reageren
  13. toyotaprius zegt

    23 maart 2010 om 21:07

    Let op, deze komt weer terug in het straatbeeld.. ;)

    Login om te reageren
  14. ZwerverRoodbaard zegt

    23 maart 2010 om 21:10

    Jah dan allemaal aan de Delorean’s… :)

    Login om te reageren
  15. Larrs zegt

    23 maart 2010 om 21:11

    Hoe zit het dan met het recyclen van staal, dat kan toch de prijs van voertuigen toch weer omlaag brengen of op peil houden?

    Login om te reageren
  16. timberleek zegt

    23 maart 2010 om 21:15

    @maksimum

    koperdiefstallen gebeuren nu ook nog aan de lopende band. Het is gewoon (te) veel waard en overal te vinden

    Login om te reageren
  17. Rick dos zegt

    23 maart 2010 om 21:16

    -edit: gebruik even je eigen naam-

    Login om te reageren
  18. Edman zegt

    23 maart 2010 om 21:19

    Dan zal iedereen hier wel blij zijn te horen dat 12 % van de buitenste aardkorst zo ongeveer uit aluminium bestaat. Alleen jammer dat men nu alleen nog aluminium wint uit bauxiet wat te vinden is in de grondlaag van de aardkorst. Een kilometertje of 1-2 diep, ligt genoeg om Lakshmi Mittal onrustige nachten te bezorgen…

    Login om te reageren
  19. theovanzanten zegt

    23 maart 2010 om 21:22

    ALs men nou gewoon de autowrakken in de bossen van duitsland en frankrijk en alle andere wrakken her en der omsmelten kunnen ze het hergebruiken zag laatst op discovery dat dat in Engeland al gebeurt . dat oudere autos worden gesloopt en dat staal word hergebruikt in bijv een nieuwe opel Antara

    Login om te reageren
  20. bram zegt

    23 maart 2010 om 21:27

    aangezien staal (in de vorm van H balken) zo`n €100 per 100 kilo kost zal het nooit zeer ernstig toenemen aangezien een auto niet uitsluitend uit staal bestaat.
    Laten we zegen 10% is staal, dan is dat bij de gemiddelde auto 150 kilo dus doe dat keer €100 per 100 kilo is €150 euro, een stijging van 90% is dan een stijging van €135 dat is dus niet zo veschrikkelijk veel..

    Login om te reageren
  21. Edman zegt

    23 maart 2010 om 21:31

    @ bram

    Staal is natuurlijk stukken zwaarder dan plastic en ander metaal in de auto. Qua volume% zal het misschien 30% zijn, in ieder geval meer dan 10%, maar in massa% zit er flink veel meer op. Motorblok, uitlaatsysteem, onderstel, plaatwerk. Het weegt stukken meer dan de ruiten, de stoelen en de banden.

    Login om te reageren
  22. Apache zegt

    23 maart 2010 om 21:31

    Binnenkort: Volkswagen Golf van Koolstofvezel en Ford Fiesta van Titanium.

    Login om te reageren
  23. autoblogger zegt

    23 maart 2010 om 21:38

    Waar is Sir Smokalot als je em nodig hebt?
    Die gast schijnt vuistdiep in het staal te zitten… (niet letterlijk hoop ik)

    Login om te reageren
    • toyotaprius zegt

      23 maart 2010 om 21:46

      @autoblogger: Je bedoeld dit? ;)

      Login om te reageren
      • sir_smokalot zegt

        23 maart 2010 om 23:11

        @toyotaprius: meer dit: http://www.wrongsideoftheart.com/wp-content/gallery/posters-f/fists_of_steel_1991_poster_01.jpg

        Login om te reageren
        • toyotaprius zegt

          24 maart 2010 om 00:38

          @sir_smokalot: Sorry, was wel erg flauw, van mijn zijde…

          Login om te reageren
          • autoblogger zegt

            24 maart 2010 om 07:38

            @toyotaprius: nee hoor ;)

            Login om te reageren
          • sir_smokalot zegt

            24 maart 2010 om 17:49

            @toyotaprius: What autoblogger said. Moet kunnen :)

            Login om te reageren
            • toyotaprius zegt

              24 maart 2010 om 23:50

              @sir_smokalot: Laatst werd ik digitaal in elkaar geslagen omdat ik in ee Prius zou rond rijden.. ;) Maar ik zag je link niet… alleen een leegte..

              Login om te reageren
    • w0o0dy zegt

      23 maart 2010 om 21:50

      @autoblogger: en dan vind je het gek dat de prijs sky-high gaat? Zo kennen we smokey weer! ;-)

      Login om te reageren
  24. Cantago zegt

    23 maart 2010 om 21:45

    Oplossing: aluminium auto’s! Dat is nog echt goed voor het milieu ook, want iedereen weet dat minder gewicht een lichter verbruik betekend!

    Login om te reageren
  25. erik zegt

    23 maart 2010 om 21:58

    Aluminium is lichter=
    snellere acceleratie
    kortere remweg
    lager verbruik
    hogere stijfheid
    minder impact bij botsing
    beter weggedrag
    minder wegenbelasting.
    ik zeg: doen!

    Login om te reageren
    • Bart zegt

      24 maart 2010 om 08:32

      @erik: Alu is toch echt niet stijver dan staal bij gelijke afmetingen. Je zult toch echt meer alu moeten gebruiken ( andere afmetingen etc ) om dezelfde stijfheid te krijgen.

      Daarnaast is het fijne nadeel van Alu dat de vermoeingsbelasting een stuk lager ligt dan staal. Een redelijk belast onderdeel van alu met een flink aantal wisselingen zal altijd kapot gaan in tegenstelling tot staal dat in principe een oneindig aantal wisselingen aan kan als de belasting onder een bepaald niveau blijft.

      Login om te reageren
  26. JPM zegt

    23 maart 2010 om 22:00

    Voor de auto industrie zullen de gevolgen denk ik niet zo heel erg groot zijn. Andere industrien zullen er meer moeite mee krijgen.

    Login om te reageren
  27. Hubert zegt

    23 maart 2010 om 22:02

    Niet voor niets dat BMW met een MegaCityVehicle bezig is welke grotendeels uit kunststof bestaat. (althans een groot deel van de body)

    Login om te reageren
  28. midasracer zegt

    23 maart 2010 om 22:15

    Gewoon glasvezel-polyester waar al jaren boten van gemaakt worden. Sterk spul, licht en niet zo duur als koolstof. Ik zeg altijd dat mijn Midasje een boot op wielen is, en dat is het ook, gewoon 4 deuken waar de wielen komen en klaar. Gewoon als monocoque gebouwd, dus geen spat staal in het ding. Weegt 730 kg (waarvan het antieke motorblokje maar liefts 150kg!), en is zeer goed door de 50km/h botsing tegen de betonnen muur heen gekomen. De 3 redenen dat dit materiaal in de automobielindustrie geen gemeengoed is geworden: 1) beperkte recyclebaarheid, 2) produktie kan niet zo snel als bij staal en 3) al die miljarden kostende fabrieken met lasrobotten zijn 1 klap waardeloos geworden. Maar voor de rest is GRP het beste materiaal voor auto’s. Koolstof heb je alleen maar nodig als je 300km/h wilt rijden.

    Login om te reageren
  29. Sander zegt

    23 maart 2010 om 22:29

    De econoom zegt: koop aandelen Arcelor-Mittal op de AEX. De Indiase staalgigant zal behoorlijk profiteren van de hoge prijs.

    Login om te reageren
  30. Sander zegt

    23 maart 2010 om 22:30

    … kan je meteen de hogere aanschafprijs van je nieuwe leasekanon mee compenseren

    Login om te reageren
  31. sir_smokalot zegt

    23 maart 2010 om 23:08

    Hoorde ik daar iemand mijn naam noemen?

    @autobloggert: mijn dagen bij de grootste staalgigant ter wereld liggen inmiddels (sinds zeer kort) achter mij, maar ik zal ook even mijn kijk op de zaak geven:

    Het aandeel van plaatstaal in de totale kostprijs van een auto is dermate laag dat autofabrikanten de prijsschommelingen van het staal goed kunnen opvangen zonder te hoeven doorberekenen. Bovendien wordt er in de autoindustrie steeds meer van aluminium gebruik gemaakt (maar dan hebben we het wel over mid – high-end auto’s).

    De prijsstijgingen zijn wel waanzinnig. Vanaf eind februari is er in een kleine maand tijd 50 – 60 % prijsstijging gerealiseerd, en de rek is er nog niet uit.
    Hierbij moet aangetekend worden dat de huidige staalprijs op zo’n 60-65 % van het hoogtepunt in mei-juni 2008 staat.

    Vanaf eind 2008 hebben we namelijk doorlopend een behoorlijk lage staalprijs gehad, met een absoluut dieptepunt in november 2009 (de prijs was toen ongeveer de helft van de huidige prijs).

    @Sander
    Als je aan AM had willen verdienen had je een 1 jaar en een paar dagen geleden moeten kopen, en in de tussentijd speculeren. De beurs is het laatste jaar goed geweest voor AM. Ik verwacht niet dat het aandeel dit jaar nog enorme sprongen maakt, maar een aardige stijging ligt voorhanden, gezien de relatief grote mate van autarkie binnen het concern.

    We zullen zien of Lakshmi volgend jaar hoger staat dan de plek 5 die hij dit jaar in de Fortune 500 bezet.

    @ Dennis

    China vraagt veel staal, maar het land verzorgt ook 50 % van de wereldproductie. Over 2009 kwam dat neer op een ruime 600 miljoen ton (600.000.000.000 kg).

    Mijn voorspelling: staalprijzen zullen zich alleen maar grilliger gaan bewegen, slimme speculanten jagen dit aan voor eigen gewin. Voor de Nederlandse bouwsector desastreus, want de markt hier ligt nog steeds gruwelijk op zijn gat, maar door sterke mondiale vraag verdwijnt de Nederlandse balans tussen vraag en aanbod.

    Beetje offtopic misschien, maar ik beloof weer snel puberale inhoudsloze comments te posten!

    Login om te reageren
  32. Esprit_de_Flandre zegt

    24 maart 2010 om 09:16

    Prijsstijgingen zijn jammer genoeg nooit 1-aprilgrappen…

    Login om te reageren
  33. majinstar zegt

    24 maart 2010 om 10:19

    Snel aandelen kopen van arcelor mittal.

    Login om te reageren
  34. Yellomello zegt

    24 maart 2010 om 10:22

    een bijkomend voordeel is dat tweedehands auto’s duurder worden, je krijgt er wellicht meer voor bij de ijzerboer dan bij de stealer.

    Wellicht motiveert het mensen langer met hun huidige (eigen) auto te doen, lease sluit ik hier even van uit.

    Login om te reageren
  35. Sciurida zegt

    24 maart 2010 om 10:33

    Volgens mij vinden de grote autofabrieken het helemaal niet erg om de prijzen te verhigen, dan kunnen ze mooi met hun vingertjes naar de staalfabrieken wijzen en ondertussen lekkere extra winst meepikken, dus ik ga aandeeltjes kopen van lada, die gebruiken zelfs voor het dashboard staal :P (misschien als jullie meekopen gaat de prijs een eurocent omhoog, ofwel een stijging van 1000%)

    Login om te reageren
  36. Sciurida zegt

    24 maart 2010 om 10:34

    Trouwens dank aan sir_smokealotvoor de info

    Login om te reageren
  37. Sorcerer zegt

    24 maart 2010 om 11:33

    Het is sowieso nuttig om in grondstoffen te beleggen nu. Geen gigantisch grote winsten, maar ook bijna geen risico. Zelfs in de crisis is de goudprijs bijvoorbeeld flink omhoog gegaan (veiliger dan je geld in valuta stoppen).

    Echter, ook in de elektronicamarkt is goud een belangrijk onderdeel voor in bijv. computers. Beleggen in metalen en andere stoffen die nodig zijn voor technologieproductie is op dit moment een erg goede keus. Hoog rendement en laag risico. Zelfde geldt nog steeds voor olie (door daarop te speculeren verdien je die hoge benzineprijs aan de pomp tenminste een beetje terug ;))

    Jammergenoeg is er niet echt een beleggings’makelaar’ die hier goed op inspringt, waardoor het voor ‘de gewone man’ erg moeilijk is om hier op in te springen. Fondsjes kopen dus maar…

    Login om te reageren
  38. Mr. Dj M. zegt

    24 maart 2010 om 12:28

    Wordt het dan niet eens dat we meer kunstof voor de carosserie gaan gebruiken?

    Login om te reageren
  39. Dimglor zegt

    24 maart 2010 om 21:01

    Volgende auto zal dan toch maar een Pagani Zonda moeten worden ;)

    Login om te reageren
  40. Relief zegt

    24 maart 2010 om 22:46

    Het grappige is dat niemand beseft dat kunststof afhankelijk is van de olieprijs.

    Een stijgende olieprijs betekent hogere kunststofprijzen en dus weer duurdere auto’s. :)

    Login om te reageren
  41. Leon zegt

    25 maart 2010 om 12:41

    Staal voor aluminium en kunststof vervangen dus. Ben je meteen van roest en een aantal kilo’s af. ;-)

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North