• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Auto’s zijn niet de grootste vervuilers

Auteur: Wouter, gepost 30 november 2006 om 09:30 – 32 Reacties

uch, uche, uche uch!

Volgens de milieulobby zijn auto’s niet lief genoeg voor het milieu. Doordat jullie allemaal zo nodig in 1000 pk sterke supercars in de file aansluiten gaat de hele aarde er aan. Met de C02 uitstoot warmt de aarde op en worden wij straks gedwongen een blog over speedboats te beginnen. Althans dat is als je alles gelooft wat op je pad komt, gelukkig deed Autocar dat niet.

De C02 uitstoot veroorzaakt door auto’s blijkt namelijk minder te zijn dan die veroorzaakt door eten en het verwarmen van je huis.

Charles Hallett van Autocar schrijft erover:

“If you’re a motorist you’ll know that mass car use has been identified as a major cause of global warming. We’re not underestimating the seriousness of the problem and cars need to get greener. But simply making transport the only environmental enemy is not going to tackle the problem effectively.’

Met dank aan onze functie als mainport van Europa is in Nederland de zeescheepvaart de grootste vervuiler. Dus sla voortaan de lunch maar over en ga lekker een rondje rijden in de lunchpauze. Mede namens Femke: bedankt!

Ook interessant!

  • Video: grootste F1-auto van Lego ter wereld
    Video: grootste F1-auto van Lego ter wereld
  • Video: auto wordt aangereden door onverzekerde auto
  • Mijn Auto: Lamborghini Urus van Elias
    Mijn Auto: Lamborghini Urus van Elias
  • Mijn Auto: BMW i8 van Ruben
    Mijn Auto: BMW i8 van Ruben

Nieuwste artikelen

  • Renault Clio 2025 test
    Renault flirt wederom met terugkeer van Renault Sport dankzij nieuwe Clio
  • Welke merken gaat Stellantis killen?
  • Ga niet met je supercar naar Londen…
  • Minister Robert Tieman: niet zuipen en rijden
FacebookTweetPinLinkedIn

co2, milieu, Verkeer

Vorig bericht: « Justitie verwijst “vangrail-flitsers” naar land der fabelen
Volgend bericht: Practice what you preach »

Lees Interacties

Reacties

  1. Rick zegt

    30 november 2006 om 09:40

    Ja dit is helemaal correct, dit is al wat ik eerder zei, denken wij Nederlanders nou echt even het verschil te maken met onze BPM om het milieu te besparen?! Dit is gewoon pure geldklopperij en dit is weer echt zo’n herverdelingsbegrip om de beter gestelden nog weer even harder te pakken dan de andere mensen. Ik kan mij hier zo vreselijk boos over maken. Wat zie je ook nu weer na die verkiezingen dat er misschien een centrum links kabinet gaat komen. Nou geloof mij, zodra ik klaar ben met mijn studie en mijn bedrijf ga starten ben ik hier weg uit dit land dat gewoon communistische vormen aan begint te nemen.

    Login om te reageren
  2. Lampredi zegt

    30 november 2006 om 09:46

    Kan best waar zijn, maar ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat de bron van dit verder weinig onderbouwde verhaaltje mogelijk een beetje bevooroordeeld is :)

    Login om te reageren
  3. autoblogger zegt

    30 november 2006 om 09:48

    @Lampredi: Heb je de gelinkte aflevering van het journaal gekeken?

    Login om te reageren
  4. McelloNL zegt

    30 november 2006 om 09:52

    Als de overheid nou ns onderzoek zou doen voordat ze bleren dat de auto’s de grootste vervuilers zijn zou n hoop helpen. Maja groenlinks en de rest van die hoek vinden het veel beter om maar gewoon meteen te beginnen met mekkeren! Dus als ze die vervuilende boten & huishoudens? (zie dat onderzoek..) zouden aanpakken kunnen wij gewoon in onze auto blijven rijden.. niet dat ze moeten stoppen om autos milieuvriendelijker te maken, daar ben ik wel mee eens.. maar dat doe dan met subsidies en niet meer 10tallen procenten belastingen! aanmoedigen heeft veel meer zin dan mensen uit de auto te krijgen door veel belasting te heffen!

    Dus overheid: ga waterstof technologie subsidieren zodat we er eerder gebruik van kunnen maken!!!!!!!!!!

    Login om te reageren
  5. Rick dos zegt

    30 november 2006 om 10:12

    Ik zie dat Groenlinks weer de gebeten hond is in dit hele verhaal. Moeten jullie me dan toch eens uitleggen hoe wij BPM zijn gaan betalen en zoveel accijnzen betalen op onze benzineprijzen terwijl GL nog nooit in een regering zitting heeft genomen…….
    En daarbij heb ik vaak genoeg regeringen gezien met CDA danwel VVD en volgens mij hebben zij het ons autominnend Nederland er ook niet aangenamer op gemaakt.
    LPF kwam in de regereing met: “Wij gaan het kwartje van Kok afschaffen”………still waiting! Het is een mooie slogan totdat je er achter komt dat het “kwartje” veel van onze overheidsuitgave financieerd!

    Dus om hier nou een links, rechts issue van te maken zie ik niet echt het punt van in. Linksom of rechtsom, genaaid worden we allemaal van achter! ;)

    Login om te reageren
  6. Ejay zegt

    30 november 2006 om 10:35

    @ Rick Dos. Auto belasten is makkelijk scoren. Mensen gebruiken het toch. PvdA is de oorzaak met hun kwartje van Kok en andere flauwekul tijdens Paars, waar o.a. GroenLinks en SP voor stemden. Degene die denkt dat de overheid het om ‘het milieu’ doet zou eens na moeten denken. Het gaat vrijwel alleen om het geld binnenkrijgen door middel van het zogenaamde goede doel.

    Ik zei vorige keer dat uitstoot van de mens door te leven al groot was en ben blij dat dat nu ook erkent word.

    Login om te reageren
  7. Xpro zegt

    30 november 2006 om 10:38

    ahahaha rick je heb helemaal gelijk, we worden echt al jaren genaaid van alle kanten, van achter van voor van…. aahahahahahaha

    Login om te reageren
  8. sosa zegt

    30 november 2006 om 10:39

    @ Rick Dos.
    genaaid worden we allemaal van achter!

    HE RICK DOS SPREEK VOOR JEZELF ;)

    Login om te reageren
  9. Rick dos zegt

    30 november 2006 om 10:47

    @Ejay
    “PvdA is de oorzaak met hun kwartje van Kok en andere flauwekul tijdens Paars,”

    Uhm Ejay dit was niet tijden paars maar tijdens Lubbers III en ook daarin heb ik het CDA niet horen protesteren.

    @sosa
    Van welke kant wordt jij genaaid dan?! :P ;)

    @Xpro
    En als je nou kon zeggen dat het lekker was……maar nee! ;)

    Ik wil snotverdorrie mijn geld terug van die H…! ;P :) :P

    Login om te reageren
  10. Benny1 zegt

    30 november 2006 om 10:51

    Wat in bovenstaand artikel stond riep ik in vorig vergelijkbaar artikel ook al en andere ook.

    Op hoek van holland zijn ze nu ook begonnen met het meten van schepen. Het was vanochtend op NOS. Heb het artikel, een video ervan, nog niet kunnen vinden.

    Login om te reageren
  11. martijn zegt

    30 november 2006 om 10:55

    Ejay heeft gelijk in mijn optiek… en tsjaa genaaid: we laten het gebeuren!! en als je dat niet wil: emigreer je toch lekker? ;-) Lekker in Duitsland wonen, auto’s goedkoper en je mag er nog echt mee rijden ook!!! wat doen we ook al weer nog in Nederland????

    Login om te reageren
  12. Js zegt

    30 november 2006 om 10:57

    Persoonlijk verbaasd dit verhaal mij helemaal niet. Volgens mij is bijna iedereen al op de hoogte van het feit dat onze verwarming en dagelijkse handelingen meer vervuilen dan onze autos. De overheid en de media richten ons zoals altijd weer de verkeerde kant uit. Schiphol vervuilt 1,000 keer meer dan alle autos, en creert ook nog gigantische gaten in onze ozone laag; maar dat levert geld op. De haven in Rotterdam is ook verantwoordelijk voor een flinke percentage van onze vervuiling, maar dat levert ook geld op. Dus wat valt er dan met de autos te doen ? Zorgen dat die ook geld op leveren en dan komt het wel goed. Door al ons aandacht op autos te richten hoopt de overheid dat wij de andere vervuilers vergeten. (dit wordt ook met het drugs probleem gedaan. Slechts 10% van alle drugs komen via Schiphol binnen; de andere 90% via de haven in Rotterdam, maar daar wordt niks aan gedaan omdat meer controle betekent minder snel laden en lossen en dus minder omzet). Eigenlijk is het gewoon triest dat “het milieau” als smoes wordt gebruikt voor het maken van geld….

    Login om te reageren
  13. leba zegt

    30 november 2006 om 11:03

    tja, dus moeten die aktievoerders van greenpeace e.d.
    eerst de verwarming in de winter uit laten en geen eten koken, voor ze mogen praten :-D

    Login om te reageren
  14. Benny1 zegt

    30 november 2006 om 11:10

    Js, je zal maar in botlek gebied wonen, ja ja ik ben één van de gelukkige…..
    (botlek= industrie gebied voor een deel van Rotterdam)

    Login om te reageren
  15. Remco zegt

    30 november 2006 om 11:19

    Het is en het blijft erg complex. Auto’s zijn ook niet bepaald “lief” voor het milieu, hetzelfde geldt voor grote bedrijven en alle huishoudens op de aarde. Hoe dan ook, ik zou zeker aandacht besteden aan de ontwikkeling van nieuwe energiebronnen en oplossingen voor veelvoorkomende vervuilingen. Heel eenvoudig gaat dat zeker niet, omdat bedrijven en mensen zelf gewoon graag geld willen verdienen en winst maken, wat soms ten koste gaat van het milieu. Ik kan er openlijk over praten dat ik zelf ook de boosdoener ben, want in mijn dagelijkse leven verbruik ik brandstof (aardgas voor om te koken en benzine voor autorijden) en ik verspil ook afval (prullenbak met trioep en vies water). Brandstof verbruiken resulteert in schadelijke stoffen, maar ook afval recyclen vraagt om veel energie. Dus ik zou zeggen: alles begint bij jezelf.

    Login om te reageren
  16. Wouter zegt

    30 november 2006 om 11:20

    Hi Benny1, we zijn streekgenoten. klik even op het woordje scheepvaart in het artikel en dan krijg je het NOS journaal te zien.

    Overigens is Groenlinks zeker niet de enige die ze schuldig maakt aan het autootje pesten. BPM en het kwartje van Kok hebben zij inderdaad niet verzonnen.

    Login om te reageren
  17. Js zegt

    30 november 2006 om 11:25

    ben het helemaal eens met Remco… “it’s revolution up in this b*tch”…. :p

    Login om te reageren
  18. Benny1 zegt

    30 november 2006 om 11:29

    Wouter je woont toch niet in Perneutel he:P? Ik kom uit het pitoreske Poortugaal. Bedankt voor het geven van de tip, maar ik heb vanochtend op journaal desbetreffende artikel al gezien en wilde er op autoblog nog wel even over praten. Voor zover ik kon zien leek het er meer op of ze op Maasvlakte stonden en richting hoek van holland keken.

    Login om te reageren
  19. auto-maat zegt

    30 november 2006 om 12:08

    we weten allemaal dat we vervuilen, zoals Remco zegt, begin bij jezelf,

    ik let ook op wat ik koop (geen viervoudig geplastificeerde vleeswaren ed) heb mijn huis verwarmd met een gloednieuwe ketel met klokthermostaat en warmtevasthoudende vloer, isolatieglas, dak, zonnepanelen etc.
    mijn afval scheidt ik zoveel mogelijk, glas naar de glasbak, papier in de papierbak, affijn, jullie begrijpen het wel.

    ik heb vorige week een roetfilter op mijn auto laten zetten.
    allemaal prima, de roetfilter is gesubsidieerd, goede zaak.

    ik wil best betalen voor wat ik vervuil, maar wat me wel tegen de borst stuit is de stugheid van de nederlandse en vooral de regionale overheid.
    ik heb een bedrijf aan huis. mijn werkzaamheden manifesteren zich voor 99% op internet. En toch krijg ik een rekening voor €70,- per maand aan afvalstoffenheffing van de gemeente. Omdat ik een bedrijf ben. De schilder w huizen verder krijgt dezelfde heffing. Deze kerel is het echter roerend met me eens dat dit absoluut niet te rijmen is.

    het is erg jammer dat in nederland het economisch belang belangrijker is dan het wwelzijns- en milieubelang.
    wat dat betreft kunnen we een voorbeeld nemen aan canada en de scandinavische landen (op noorwegen na met hun walvisjacht).
    Deze landen investeren oprecht in duurzame energie, alternatieven voor de huidige verbrandingsmethoden etc.

    maar wat doet nederland? ze schaffen de subsidie op zonnepanelen af omdat het wel erg populair wordt. tsja, milieu is leuk, maar het moet natuurlijk geen geld kosten. het is veel makkelijker om geld binnen te halen over iets dat als een essentieel onderdeel gezien wordt (de auto) en wat dus vrijwel iedereen heeft. Ze kunnen net zo goed iedereen die een auto heeft extra loonbelasting vragen. Net zo’n uit de lucht gegrepen idee als wat er met de BPM is gebeurt.

    De overheid weet dondersgoed dat al deze maatregelen niet zullen leiden tot een vermindering van het autogebruik, maar tot een exponentiele stijging van de schatkistvulling..

    het houd mij echter niet tegen om toch te proberen het goede te doen.

    Login om te reageren
  20. Remco zegt

    30 november 2006 om 12:40

    Ik sta volkomen achter je, Auto-Maat!! Ik heb niks meer toe te voegen, want je verhaal maakt alles al compleet.

    Login om te reageren
  21. topless zegt

    30 november 2006 om 12:43

    Groen links heeft inderdaad de auto onvriendelijke maatregelen niet verzonnen. Maar ze roepen wel voortdurend dat deze niet ver genoeg gaan. Zij willen er nog wel een paar flinke scheppen bovenop doen, wanneer ze de kans krijgen. Denk aan de GL’ers in Nijmegen met hun SUV verbod en Halsema’s plannen om de BPM te verhogen op zogenaamd vervuilende auto’s.

    Login om te reageren
  22. Zoef zegt

    30 november 2006 om 13:54

    Ik weet al lang dat heel de broeikashype vooral een verdekte Strijd Tegen De Auto is.

    Login om te reageren
  23. Zoef zegt

    30 november 2006 om 14:02

    Toch is het terecht om GroenLinks hier de schuld te geven. Zij zijn immers de Grote Instigator van de nu reeds 35 jaar durende antimobilismestrekking. Het is slechts in de mate dat andere partijen hun ideeën zijn gaan overnemen dat antimobilistische maatregelen in voege zijn gekomen. Andere partijen zijn idd eveneens te laken, maar Groenlinks het meest.

    Login om te reageren
  24. Rick dos zegt

    30 november 2006 om 14:12

    Maar Zoef dan moet je je toch gaan afvragen waarom andere partijen dit zijn gaan overnemen……….

    Login om te reageren
  25. Scroll zegt

    30 november 2006 om 14:43

    Waarom vinden veel mensen het zo erg om te betalen?
    De overheid heeft geld nodig. Als dat binnen kan komen door ons wat meer te laten betalen voor het rijden van een auto, als daardoor scholen etc gebouwd kunnen worden, wat is er dan in godsnaam op tegen?

    Het is geen links/rechts kwestie, het geld moet toch op een manier binnen komen en ik denk dat alle partijen beseffen dat de autorijders een mooi groot aandeel hierin kunnen leveren.

    Login om te reageren
  26. 911 zegt

    30 november 2006 om 15:37

    helmaal met scroll eens
    betalen moet je toch wel
    dus of de auto nou als “smoes” wordt gebruikt of iets anders het maakt niet uit.
    JE krijgt er altijd iets voor terug.

    Heb jer nog steeds problemen mee dan verhuis je toch……

    Login om te reageren
  27. Benny1 zegt

    30 november 2006 om 16:05

    Scroll omdat we er veel te weinig voor terug krijgen.

    Login om te reageren
  28. Ejay zegt

    30 november 2006 om 16:55

    @ Rick Dos, klopt Lubbers was ook al begonnen, maar Paars had er ook een handje van.

    @ Scroll, geld moet binnenstromen om scholen te bouwen etc. mee eens. Echter is de efficientie van een overheid altijd ruk en dat kost zo ontzettend veel geld. Ambtenaren krijgen over het algemeen te veel betaald en te veel privileges voor het werk dat ze doen. Dat kost veel geld. Het geld verdwijnt niet, maar zou beter geallocaliseerd zijn wanneer het gewoon bij de consument bleef. Tja en dan 30 miljard op auto’s vangen en dan een schamel 2 miljard teruggeven aan de automobilist. Het zou met ook niets verbazen als flits en trajectcontrole in die 2 miljard zitten.

    Login om te reageren
  29. Rick zegt

    1 december 2006 om 10:27

    @ Scroll

    Dat is natuurlijk allemaal leuk en aardig wat je zegt, maar je weet zelf even goed dat dit niet zo gaat. Als er geld gevangen wordt op auto’s waarom moeten wij als Nederlanders dan als enige land ter wereld BPM betalen, zoals ik al eerder zei maken wij echt niet het verschil, als je een paar kilometer naar het zuiden gaat wonen kom je in het belastingparadijs (voor on NL’s dan) Belgie en daar kan je veel goedkoper rijden. Dat valt gewoon niet goed te praten punt. Mensen zijn eerder geneigd om schoner te leven als ze subsidies geboden worden en niet door alleen maar te straffen, dat werkt niet.

    Verder wil ik nog even zeggen dat auto-maat hier dus echt een goed punt heeft, de overheid vind het belangrijk dat wij aan het milieu denken maar als het ze geld kost dan houdt het ineens op, dat kunnen ze gewoon niet verantwoorden.

    Als laatste wil ik nog even zeggen dat het klopt wat Ejay zegt dat de efficientie vaak ver te zoeken is bij de overheid. Ze steken elkaar allemaal een veer in de reet zoals ze dat zo mooi zeggen, vanaf cadeau en diner bonnen tot aan bonussen, van ons geld welteverstaan!

    Login om te reageren
  30. w0o0dy zegt

    1 december 2006 om 20:54

    klein puntje…. hoe hebben ze de uitlaatgassen van de auto’s gemeten? Uit eerdere studies bleek namelijk dat auto’s in de eerste 7km tijdens het opwarmen net zoveel uitstoot genereerden als in de volgende 100. Een warme motor+geregelde katalysator is erg schoon. Zo schoon dat een bepaalde mercedes CLK was het geloof ik de lucht in LA schoner kon maken. De lucht die die het luchtfilter inging was vuiler en ongezonder dan de lucht die uit de uitlaat kwam……..

    Treinen, schepen, fabrieken en kolen centrales (maar in zekere zin ook bussen en vrachtwagens) hebben nauwelijks vergelijkbare systemen…..
    Als we daar nou eens mee beginnen? Gewoon de bronnen aanpakken die de ergste uitstoot hebben…..de smerigste gassen produceren….. ik weet zeker dat daar meer winst te halen is dan in het verbeteren van de uitstoot van auto’s. Als je al 99% van de uitstoot hebt aangepakt, dan is winst boeken duur en moeizaam…… daarom moeten we goedkope maatregelen nemen waarmee we veel winst kunnen boeken.

    Login om te reageren
  31. Sammie zegt

    4 december 2006 om 18:14

    Raad eens wat de grootste vervuilers zijn van deze planeet!
    ok, je zult het vast niet raden: VULKANEN!! Echt waar. Enig idee welke hoeveelheden gas en as bij een grote uibarsting vrijkomen? Meer dan wat de mens in een jaar op gelijk welke manier vervuilt.

    – Sammie

    Login om te reageren
  32. Jan zegt

    17 januari 2007 om 21:13

    mmmm…tja mensen die hier bloggen en reageren zijn voornamelijk autoliefhebbers…net als ik. ok, auto’s zijn dan niet de grootste vervuilers maar alle kleine beetjes blijven naar mijn idee toch wel echt helpen!

    want 12 graden en regen in januari ipv -3 en sneeuw al toch wel ergens een oorzaakje hebben???

    dus mocht je per se de auto nodig hebben schuw hem niet, kun je ook even lopend/fietsend naar de winkel/stad/lunch kies dan om de auto te laten staan, zo raak je die kerstkilo’s ook weer kwijt!

    MZL
    Jan

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North